Hallo,
Wou daarnet een stukje plastiek "afbijten" van mijn FM antenne (hangt aan Onkyo versterker) en mijn tong tintelde onmiddellijk. Er zit dus stroom op die antenne. Is dit normaal of niet?
De stekker van de versterker heeft trouwens geen aardingspin.
stroom op FM antenne
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
- Bedankt: 74 keer
Natuurlijk is dat normaal, de draaggolven in de lucht worden omgezet in elektrische golven in je antenne, maar dat zal niet zijn wat jij gevoeld hebt. Je versterker is via doorlaatfilters verbonden met je antenne, die filters staan onder spanning en dat is wat jij gevoeld hebt.
- depeje
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
- Bedankt: 44 keer
Bij een JVC tv heb ik het zelfs eens zo erg geweten dat ik een onaangenaam gevoel had in heel mijn arm door de antenneaansluiting aan te raken. Dat was de laatste druppel om nooit meer JVC te kopen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 81 keer
- Bedankt: 179 keer
Dat wordt veroorzaakt door de moderne switching power supplies (SMPS ipv een 50-Hz transformator). Om aan de EMC (HF storingen) eisen te voldoen wordt er een kleine condensator tussen de 220V en de laagspanning geplaatst. Het is de ac-lekstroom daarvan die je voelt aan alles wat aan de laagspanningskant hangt. Niet gevaarlijk. Wel ambetant.
http://www.epanorama.net/blog/category/elecdes/
EDIT: Je kan de condensators eraf knippen. Weg schokjes, maar je apparatuur zal nu wel niet meer conform de EMC eisen zijn...
http://www.epanorama.net/blog/category/elecdes/
EDIT: Je kan de condensators eraf knippen. Weg schokjes, maar je apparatuur zal nu wel niet meer conform de EMC eisen zijn...

-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
- Bedankt: 21 keer
Don't eat your antenna?

-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
- Bedankt: 3747 keer
- Recent bedankt: 14 keer
Ik zou toch maar die slechte gewoonte afleren op draden te ontbloten met de tanden i.p.v. een goede denudeertang. Kan wel eens fataal worden als je dit doet met een draad waar er (per vergissing) stroom op zitArgon schreef:Wou daarnet een stukje plastiek "afbijten" van mijn FM antenne .

VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.