Afronden?

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1195 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ik ben begin april ingegaan op een promotie van Belgacom om ook TV in mijn pack te steken.
Ik kreeg een emailtje met daarin alle details van de producten die ik genomen heb en ook van de prijs en alle promoties die ik genomen had. Let wel: dit was nog voor de omschakeling naar Internet Overal abonnementen.

Concreet:
Normale prijs: €55,32
Promo1: Gratis TV gedurende 4 maanden => €39,89
Promo2: Extra €50 korting als je online bestelt, verspreid over 10 maanden => €34,89

Zo stond het ook mooi in het emailtje.

Ik krijg nu een factuur:
Abonnementen: €34,89
Verbruik: €0,00
Totaal: €34,90

Ik bel met de facturatiedienst.
De eerste persoon die ik aan de lijn had, zag de vergissing in en wilde een creditnota opstellen. Ik was gelijktijdig een email aan het sturen en ik heb per ongeluk met mijn schouder de telefoon afgezet. Dom :).
Ik bel meteen terug, maar krijg iemand anders aan de lijn. Deze persoon beweerde dat Belgacom een afronding toepast. Na een lang gesprek waarin mijn frustratie behoorlijk toenam, heb ik voorgesteld om het gesprek af te breken, want we kwamen nergens.
In bijlage heb ik de bevestingsemail van Belgacom gestoken (privé informatie wazig gemaakt).

Is het normaal dat Belgacom beweert dat dit een afronding is? Mij klinkt het volledig absurd in de oren :bang: . In de bevestingsemail staat duidelijk dat ik de eerste paar maanden €34,89 moet betalen, de facturatieperiode was ook gewoon een volledige maand. Ik zie dus niet in waarom er afgeweken zou moeten/mogen worden van wat enkele maanden geleden is afgesproken?

PS: voor zij die het absurd vinden dat ik klaag over €0,01: betaal de volgende keer het factuurbedrag met €0,01 te weinig. Uw factuur zal niet voldaan zijn. De regels die voor mij gelden, gelden ook voor Belgacom. Ofwel is een factuur correct, ofwel niet. Idem dito met een betaling. Ofwel is de betaling correct, ofwel niet.
Bijlagen
Orderbevestiging ECAxxxx93-.pdf
(265.03 KiB) 76 keer gedownload
TiTanium
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 721 keer
Bedankt: 472 keer
Provider

Doe die afronding is bij 1.000.000 klanten ;) dan wordt die 0.01€ heel interessant.
Krijgen ze 10.000€ waar ze "geen recht" op hebben. Ik zou dit ook niet pikken ;)
Computer: Be Quiet! Dark Base 900 ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix OC
Home Assistant: NUC8i3BEH2 ~ 16GB DDR4 ~ Conbee II
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ Curved
Mobile: Samsung S24 Ultra 1TB & Samsung Tab S9 Ultra 5G
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: U6-mesh ~ AC-Mesh
Provider: Telenet OneUP for 5 ~ CV8560E
mattionline
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
Bedankt: 10 keer

Groot gelijk dat ge klaagt, juist is juist :-)
Bij Telenet betaalden wij hier sinds januari ook maandelijks €0.34 teveel doordat de shake korting fout werd berekend.
Als ze dit bij alle klanten zo doen en dit enkele maanden aan een stuk dan krijgen ze geld dat ze niet verdiend hebben.
sbghannibal
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 35 keer

waarom stuur je eva niet gewoon even en pm. sneller gedaan dan liggen bellen.

MOD: Het is niet de bedoeling dat we massaal berichtjes gaan sturen naar Eva. De mensen van belgacom zijn hier ook actief en zullen wel zelf je gegevens vragen.
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 582 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

Die afrondingsregels zouden kunnen kloppen, je krijgt dit soms doordat items intern tegen meer cijfers na de komma worden berekend en dan met btw er bij en d'er af krijg je dit soort minieme verschillen...
En ik heb het hier niet over enkel Belgacom eh.
heist_175
Moderator
Moderator

Als je bij Colruyt een schrift koopt die €1,89 koopt en ze zeggen aan de kassen €1,90
dan zou ik ook van mijn oren maken

Dat er afgerond wordt, oké. Maar hier gaat het gewoon om een geafficheerde prijs (zie bijlage bij mijn eerste bericht).
Het kan toch niet kloppen dat Belgacom zomaar, naar het lijkt hoe het hen uitkomt, wat centjes (letterlijk 1 cent) gaat bijverdienen op geafficheerde prijzen.

Momenteel is de basisprijs van Internet+TV+Telefoon €59,95 (zonder kortingen). Het is toch al te zot dat morgen Belgacom al die mensen €59,96 gaat aanrekenen, want dat is afgerond :)?

Misschien had de dame in kwestie een slechte dag. Toegegeven, ik belde (de 2de keer dan tich) om 18u02, en als je weet dat de facturatiedienst om 18u30 sluit...
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 582 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

heist_175 schreef:Als je bij Colruyt een schrift koopt die €1,89 koopt en ze zeggen aan de kassen €1,90
dan zou ik ook van mijn oren maken
In dat geval zou ik maar niet in Nederland gaan winkelen, aangezien ze daar overal afronden tot 5 cent.
(Nederland heeft de 1 en 2 eurocent-muntstukken 'verbannen')
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3747 keer
Provider

Dit geldt voor alle Belgaom afrekeningen:
Tot voor de laatste prijsverhoging betaalde ik 71.41€ voor mijn Internet (2 maand).

Onder informatie staat:
  • U betaalt 35.7 EUR per maand voor uw abonnement op Generation Internet (in plaats van van het standard tarief van 43,46 EUR) d.w.z een permanente korting van 7,75 EUR per maand
Facturatie detail:
  • Internet 43.46 * 2 = 86.92 EUR (btw in)
    Korting Generattion: -15.51 EUR (btw in)
Dit staat dus vol met 0.01 EUR afrondingsfouten:
  • a) Indien de prijs 35.7 per maand is, had ik 71.40 EUR moeten betalen (en niet 71.41 EUR)
    b) Indien het standard tarief 43.46 zou zijn, en de korting 7.75 EUR, dan had ik 71.42 moeten betalen.
De reden is niet gewoon afronding, maar BTW.
De hele facturatie gebeurt op basis van BTW exclusief. Op het eindbedrag wordt BTW gerekend, en afgerond (volgens de wettelijke normen voor het afronden van de BTW).
De tussentotalen die getoond worden op de factuur (BTW inbegrepen) tellen niet, zijn gewoon ter info.
Het probeem van de factuur is dat de prijzen zonder BTW weggelaten zijn (op de print-out), maar zijn wel de basis van de afrekening (in de achtergrond).

De enige oplossing die Belgacom zou moeten doen, is voor particulier klanten alleen te rekenen met de tarieven BTW inclusief, en de hele factuur opmaken met alle BTW-inclusieve bedragen.

De rekening die ik krijg in een grootwarenhuis is toch ook de som van alle producten die ik koop, BTW inbegrepen.
Indien ze aan de kassa zouden rekenen met alle artikelen zonder BTW, en pas op het totaal de BTW zouden bijtellen, zou er ook een (kleine) afrondingsfout gebeuren.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
heist_175
Moderator
Moderator

Ik heb het over de geafficheerde prijs. Op de website van Belgacom stond duidelijk €39,89 gedurende 4 maanden en dan nog eens €50 (verdeeld over 10 maanden) korting (zie bijlage).
Hier gaat het dus niet over combinaties van producten enzo.

Als dit zomaar mag, dan moeten ze bij elke prijs ook nog zetten
DISCLAIMER: afhankelijk van de stand van de zon en de maan, kunnen onze prijzen verhoogd worden met 1 eurocent

Ik blijf het surrealistisch vinden :bdaysmile:
Bijlagen
BGC promo.jpg
(346.39 KiB) Nog niet gedownload
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 372 keer
Bedankt: 156 keer

Op de factuur staat tegenwoordig *bedragen in deze kolom zijn afgerond.
'vroeger' stonden deze bedragen voluit tot 4 cijfers na de komma maar uit vereenvoudiging hebben ze dat verandert naar 2 cijfers na de komma.
Zie ook topic http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... =afronding
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 685 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Ik heb een gelijkaardig 'probleem' gehad bij base, dat ging over de prijs van 2 sms'en maar na 1 telefoontje werd dat zonder tegenpruttelen en onmiddellijk rechtgezet. Geen discussie.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
iamborg
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 51 keer

Aan de kassa in een winkel kan je ook afrondingsverschillen hebben hoor!

Bv, bij mij op dit moment met de solden: De prijzen staan in de kassa exclusief BTW met 4 cijfers na de komma. Hierop wordt BTW berekend om te komen tot de prijs op het etiket (die afgerond is, bvb. 49.7475 wordt 49.75 en 49.7425 wordt 49.74).
Indien nu een artikel in solden gaat, wordt aan de kassa de prijs automatisch herberekend op basis van het kortingspercentage. Het is al gebeurd dat een klant met een rekenmachien in de winkel staat, zelf z'n korting berekend, en aan de kassa klaagt omdat dit anders afgerond wordt (naar boven, ipv naar beneden).
Moraal van het verhaal: er is een wettelijke afrondingsregel, die wordt nagenoeg overal toegepast, en kan zowel in het voordeel, als in het nadeel van de klant zijn.

Wanneer deze in het voordeel van de klant is, wordt er niet over geneut, echter, wanneer de klant denkt dat er onterecht naar boven is afgerond, wordt er moord en brand geschreeuwd. Ik moet de eerste klant nog tegenkomen die me bedankt omdat er naar beneden werd afgerond, echter, het is al vaak voorgekomen dat de klant een opmerking maakt over een extra cent naar boven afronding.... En dan moet je als handelaar je kalmte bewaren....

Greetz,

P.
heist_175
Moderator
Moderator

Daarom dat ik ook zeg "misschien had de dame een slechte dag",
want ik heb nog al foute facturen gekregen, niet onlogisch in telecomland met 1000'n verschillende producten, promoties, aanbiedingen, ... en dat werd telkens zonder problemen rechtgezet

Dat is ook één van de argumenten die ik aanhaal als mensen me vragen waarom ik Belgacom heb en waarom ik enkel Belgacom adviseer: klantendienst werkt wat log, maar altijd vriendelijk en correct. Tot gisteren heb ik altijd gekregen waar ik recht op had.
Ik vrees dat ik mijn mening zal moeten herzien.

Ter volledigheid: het essentiële stuk van de factuur waar het over gaat (in bijlage).
Ik kon het niet eerder toevoegen, want gisteravond werkt e-Services heel de avond niet.

@ianborg
Iedereen komt telkens maar aanzetten met BTW enzo. Eerlijk? Als consument heb ik daar niets mee te maken.
Ik word verleid door een aanbod met een nettoprijs (producten die hoofdzakelijk aan particulieren verkocht worden moet geafficheerd worden incl BTW) die achteraf nog eens verhoogd kan worden met 1 cent, afhankelijk van allerlei wazige, niet controleerbare parameters.
Hoe de kassasystemen en de facturatiediensten daar intern mee omgaan, kan me weinig schelen eigenlijk.

Idem dito voor de factuur zelf. Eerst worden allerlei producten aangerekend voor een waanzinnig totaalbedrag. Dan krijg je een soort "korting" omdat je een pack hebt.
Hoe ze alles noemen en berekenen kan me dus maar matig boeien. Ik heb een deal gesloten om bepaalde producten te krijgen aan €34,89. Als ze daar intern €34678,89 voor factureren en me nadien €34644 korting geven: allemaal goed :). Als ze intern tot 20 cijfers na de komma willen bijhouden, allemaal goed.
Op het einde van de rit, in het vakje "totaal" wil ik gewoon het juiste bedrag zien staan.

Gelukkig kan het niet, door de PSD regeling. Maar stel dat ik braaf €34,90 overboek naar Belgacom en mijn bank houdt €0,01 cent achter: afrondingen bij het overboeken naar de algemene rekening van de tegenpartij (ik zeg maar wat). Wat zou er dan gebeuren?
Ik zou in gebreke gesteld worden voor 1 cent.
Regels gelden in beide richtingen.
Bijlagen
factuur.jpg
(57.79 KiB) Nog niet gedownload
Laatst gewijzigd door heist_175 06 jul 2012, 08:14, in totaal 1 gewijzigd.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
Bedankt: 248 keer

Wanneer deze in het voordeel van de klant is, wordt er niet over geneut, echter, wanneer de klant denkt dat er onterecht naar boven is afgerond, wordt er moord en brand geschreeuwd. Ik moet de eerste klant nog tegenkomen die me bedankt omdat er naar beneden werd afgerond, echter, het is al vaak voorgekomen dat de klant een opmerking maakt over een extra cent naar boven afronding....
Klanten zullen u wsl niet bedanken als je in hun voordeel afrond.... maar ze zullen u of uw winkel wel in hun geheugen branden als een eerlijke winkel. Rond je stilzwijgend af in de klant zijn nadeel... tja, dan heb je er zelf voor gezorgd dat je kans maakt op zeurende klanten. Waarom je als winkel laten kennen voor wat centjes? Moraal van het verhaal : rond enkel af in het nadeel van de klant als je het meedeelt. Dat komt veel eerlijker over....
de koe zegt boe
heist_175
Moderator
Moderator

Of rond gewoon standaard naar beneden af.
Op de markt gebeurt dat ook en veel straffer nog, die willen geen "rosse muntjes" en dus als je €8,93 moet betalen wordt dat 8,90.
Die houden dan ook geen prijzen bij tot 10 cijfers na de komma.

€0,90 voor een kilo ajuinen is niet plots €0,91 omdat er afgerond is :)
iamborg
Pro Member
Pro Member

Je vergeet wel dat de afgeronde bedragen rechtstreeks naar de BTW administratie gaan (vb 47.4760 *1.21= 57.4459 ergo 57.45. BTW administratie rondt ook af naar boven in dit geval, en we dragen dus 9.97€ BTW af, in plaats van 9.9699 oftewel 9.96 indien we naar beneden afronden) en dat we, niettegenstaande de bedragen afgerond worden (de ene keer naar boven, de andere keer naar beneden) vennootschapsbelasting betalen op die afgeronde bedragen.
We steken dus niks 'in eigen zak'.

Waarom zou een handelaar, onder het mom van 'eerlijke winkel te willen zijn', persé alles in het voordeel van de klant moeten afronden, en zelf de kost hiervan draagen?

In de groothandel is het common practice van met 4 cijfers naar de komma te werken. Boekhoudkundig kan dit perfect, en ook de groothandelaars ronden af, omdat, in tegenstelling tot sommige munten, de Euro niet voorziet in 'duizendsten'. (cfr. Tunesie waar met Millimmes gewerkt wordt, nu er toch een deel Belgen naar daar afreizen voor de vakantie).

De consument zit nu eenmaal aan het einde van de ketting van afrondingen en BTW. Er is een wettelijke regeling voorzien voor de afrondingen.

Laat ik het over een andere boeg gooien: als ik voor mijn 1400 klanten per week, telkens 2à3 cent naar beneden moet afronden, dan is dit voor mij een 'derving' van 35€ per week (2.5 afronding). Op jaarbasis 1820€ .... Met die 1820€ kan ik één persoon gedurende een maand part time tewerk stellen....

Greetz,

P.
heist_175
Moderator
Moderator

Over uw andere boeg.
Als je 1400 klanten hebt, zal je nooit 2 à 3 cent moeten laten vallen.
Dit gaat over afrondingen in "de groothandel" op het 3de cijfer na de komma
in het slechtste geval gaat het over 0,009 euro: €34,899 wordt dan toch nog €34,890

1400 keer €0,009 is €12,6 per week. Op een theoretische 52 weken is dat €650. Als je daar iemand mee moet aanwerven, zal je niet veel krijgen :).
Misschien moet je dan ook eens kijken waarom je altijd op ,009 uitkomt.

Als je een gelijke verdeling neemt over het 3de cijfer na de komma (hoewel de lagere cijfers sowieso een hogere kans hebben) dan kom je op €6,3 per week en €300 per jaar. Ik weet niet wat voor winkel u hebt, maar de kans is groot dat het foutief afronden meer klanten wegjaagt dan die €300...

Ik heb het detail van de factuur aan enkele collega's laten zien, gecombineerd met de promotiepagina van de website van Belgacom. Een aantal is nog aan het lachen :). Om maar te zeggen: echt goede reclame kan je dat niet noemen...
bambipower
Elite Poster
Elite Poster

Waarom zou een handelaar, onder het mom van 'eerlijke winkel te willen zijn', persé alles in het voordeel van de klant moeten afronden, en zelf de kost hiervan draagen?
Tja, als je graag hebt dat klanten terugkomen.... as je graag het vertrouwen wint van uw klanten....

Als dat allemaal niet belangrijk is en als je denkt dat je je als winkel alles kan permiteren, dan doe je maar op.... maar niet verschieten als het dan in uw gezicht ontploft.
de koe zegt boe
iamborg
Pro Member
Pro Member

@Bambipower: ik denk eerder dat het tegenwoordig de consument is die denkt dat die zich alles kan permitteren en de regels (afronding) bewust wil negeren in zijn voordeel.

Off topic, maar ter illustratie van 'regels': kortingsbons waar duidelijk op vermeld staat één bon per aankoop. Toch staan klanten met 2-3 bons aan de kassa op dezelfde aankoop. Een artikel van 3€ waar één bon van 0.5€ op is, willen ze dan voor 1.5€ ipv. 2.5€. Als ik dat aanvaard, krijg ik van de leverancier mijn geld ook niet terug, en verlies ik dus 1€, vermits ik op vraag van de leverancier de aankoopbewijzen moet voorleggen (en dit gebeurt vaker dan je denkt, er worden steekproeven genomen). Ik leef de regel na, de consument niet, en ik ben de 'slechte' en 'oneerlijke' handelaar? Ik dacht van niet... De klant staat echter moord en brand te schreeuwen aan de kassa, en dreigt met nooit meer terug te komen.

Wat ik maar wil zeggen is: de regel is: afronden naar boven indien meer dan 0.500, afronden naar beneden indien minder dan 0.500. Die regel wordt over de hele keten, van fabrikant naar distributie naar kleinhandel toegepast (én is wettelijk bepaald) toegepast. Waarom zou deze regel niet gelden voor de consument als de regel over de hele lijn wordt toegepast? Onder het mom van klantvriendelijkheid? En wat met de marges van de kleinhandel (die jaar na jaar dalen om de concurrentie met de grote ketens aan te gaan)?
Of denk je dat ik bij een Masterfoods moet gaan klagen omdat ze op een factuur 0.02€ naar boven afgerond hebben?

Greetz,

P.
heist_175
Moderator
Moderator

Je haalt er vanalles bij dat er volgens mij niet toe doet.
Als een kortingbon maar per product, of per klant, of per kassaticket, of ... gebruikt mag worden, is dat zo. Als je daar als consument van wil afwijken ben je dom.

Als ik in de winkel iets zie staan voor €34,89 dan verwacht ik niet dat daar aan de kassa een cent wordt bijgelapt met als uitleg "afronden".
Intern mogen ze tot op 10 cijfers nauwkeurig rekenen, de geafficheerde prijzen moeten gewoon gevolgd worden. De geafficheerde (en bevestigde prijs) voor dit product was en is €34,89 en niets meer.

Ik pleit er geenszins voor dat ik morgen €34,88 moet betalen. Ik zal daarover niet klagen, maar dat was de deal niet. De deal was: jullie leveren mij die service, ik betaal €34,89. De service is geleverd, daar heb ik geen klachten over, maar de factuur klopt gewoon niet.
Nergens in de ganse keten moet er afgerond worden. Ik heb het product genomen zoals het aangeboden werd, de factuur behelst gewoon een volledige maand.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 685 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Klopt helemaal, de prijs is de prijs en of jij die nu bijhoudt op 10 of meer cijfers na de komma, de prijs moet de prijs blijven.

Als jij prijzen bijhoudt tot 3 cijfers na de komma, dan reken je in een onbestaande munteenheid, de duizendste euro, en die is er bij mijn weten nog altijd niet. (En hopelijk hebben we' m ook nooit nodig :) )

Mijn zal je in een winkel nooit horen klagen over een cent meer of minder, maar als het mij opvalt zal ik er wel rekening mee houden in mijn winkelkeuze.

Als je naar beneden afrond klaag je dat je teveel btw en belastingen moet betalen omdat de "juist afgeronde cijfers" naar de belastingen gaan. Maar als je naar boven afrondt, krijg je meer binnen dan je eigenlijk mag krijgen.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
bambipower
Elite Poster
Elite Poster

iamborg schreef:@Bambipower: ik denk eerder dat het tegenwoordig de consument is die denkt dat die zich alles kan permitteren en de regels (afronding) bewust wil negeren in zijn voordeel.

P.
Als ik voel dat een winkel al moeilijk doet voor een cent, of een paar cent.... dan ga ik die winkel laten vallen. En dan niet voor die paar cent... maar als ze al 'moeilijk' doen voor een paar cent, hoe moeilijk gaan ze dan doen als ik hun nodig heb met garantie, of vervallen produkten, of .... gewoon klantenservice.
Tja, als klant kan ik me dat ook permiteren... want er is keuze waar ik ga winkelen.
de koe zegt boe
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Het is niet omdat de munt niet bestaat, dat het een fictieve/onbestaande munteenheid is hé. De eenheid van de munt is nog steeds euro. 't Is niet omdat nanometers niet op je meetlat staan, dat men deze ook niet gebruikt. De eenheid (meter) blijft hetzelfde.

En zoals gezegd is dit vrij courant bij groothandelaars. Ik snap het morele probleem van de TS wel maar ik vrees dat ik ook snel zou denken "achja, voor diene eurocent". Doet mij overigens denken aan dat nieuwsbericht van een tijdje terug : veel warenhuizen hebben in hun kassasysteem andere prijzen staan dan op het artikel.

Als ik hier lees dat sommigen voor 1 eurocent naar een "betrouwbare winkel" zouden gaan dan vraag ik mij af hoeveel winkels ze in hun buurt hebben. De 2 winkels die het dichtst bij mij liggen zijn de Aldi en de Delhaize waar ik beiden mijn boodschappen doe (voor grote boodschappen komt Colruyt langs met hun carry dienst). Maar als de Aldi er mij hier oplegt voor 1 eurocent (of de delhaize) en ik op zoek moet naar een andere Aldi of Delhaize denk ik dat het mij meer dan 1 eurocent extra zal kosten aan verbruik alleen al... Maar tja tis een beetje een dubbele kwestie...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
lirec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

Je kan het ook makkelijk maken: naar consumenten toe wil je een ronde prijs. Dus in plaats van intern te goochelen met vier cijfers achter de komma waarop dan de btw berekend word om aan die prijs te komen en zo afrondingsproblemen te krijgen =>gewoon boekhoudkundig je eindprijs ingeven (ja dat kan, nee het is niet 100% correct, niemand zou er echter moelijk om doen) 50€ bvb en daarop de btw berekenen die daarin zit om op de factuur te plaatsen.

Je boekhoudprogramma zal in dat geval ook al je eindprijzen optellen (geen afrondingsproblemen) en daarop opnieuw de interne btw bepalen.
Zo heb je geen afrondingsproblemen voor consument, en de handelaar maakt maximaal 0,5 cent verlies bij de eindafrekening naar btw toe moest daar dan worden afgerond. Of omgekeerd laat de btw tot 0,499 cent vallen.

Solved!

Dat dit niet kan en gebeurd voor handelaars onderling omdat deze vaker met vaste percentages marge werken is normaal. Naar consument toe kan het echter simpel, alleen verkiest men steeds hetzelfde systeem te hanteren als men voor handelaars onderling gebruikt.
LaserJet
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 28 keer

Bij mij staat er ook €34,90. Van dezelfde promotie die jij ook had (maakt het veel goedkoper, offt :-) )

Ik vraag me toch af wat ze gaan doen als ik 34,89 betaal (mss eens proberen?), en dan zeg dat de geafficheerde prijs 34,89 was, dus dat ik die 1 cent niet ga betalen.
Maar ik heb ook geen zin in een grote discussie, dus ik denk dat ik het zo ga laten..
iamborg
Pro Member
Pro Member

Je kan het ook makkelijk maken: naar consumenten toe wil je een ronde prijs. Dus in plaats van intern te goochelen met vier cijfers achter de komma waarop dan de btw berekend word om aan die prijs te komen en zo afrondingsproblemen te krijgen =>gewoon boekhoudkundig je eindprijs ingeven (ja dat kan, nee het is niet 100% correct, niemand zou er echter moelijk om doen) 50€ bvb en daarop de btw berekenen die daarin zit om op de factuur te plaatsen.
Ik hoor niemand klagen dat de prijs van brandstoffen aan de pomp ook met 3 cijfers na de komma wordt aangeduid, en naar boven/beneden wordt afgerond omdat er nu eenmaal geen munten bestaan van 0.001€...

Of gaat iedereen ook enkel naar een pompstation waar alles systhematisch naar beneden wordt afgerond?

P.
heist_175
Moderator
Moderator

Ik nodig u uit op de site van Belgacom op zoek te gaan naar prijzen die niet tot op 2 cijfers nauwkeurig zijn maar tot op 3 of 4 cijfers.
Bij een pompstation is het duidelijk hoeveel je gaat betalen, afronden zal daar wel volgens de regels verlopen.

Als ze bij dat pompstation een zwembadje verkopen (ik verzin maar wat, die baanwinkels verkopen alles :)) aan €34,89
moeten ze daar geen €34,90 voor vragen
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3747 keer
Provider

lirec schreef:Dat dit niet kan en gebeurd voor handelaars onderling omdat deze vaker met vaste percentages marge werken is normaal. Naar consument toe kan het echter simpel, alleen verkiest men steeds hetzelfde systeem te hanteren als men voor handelaars onderling gebruikt.
Ik ben het hiermee eens.
Het gaat hier niet over een manier van afronden, maar over hoe het systeem de BTW berekent.
De fouten komen gewoon omdat Belgacom hetzelfde systeem gebruikt voor facturen aan residentiële en professionele gebruikers (het enig verschil is de uitgeprinte factuur, maar het onderliggend systeem is hetzelfde).

T'is gewoon een kwestie van een (simpele?) aanpassing hun erp programaa, meer niet.

En als dat niet mogelijk is, dan kunnen ze beter direct op de site de correcte prijs afficheren (ook al gaat het om 0.01 EUR per maand). Afronding of niet, het kan niet dat ze op de site 34.89 EUR publiceren, en dan toch 34.90 € factureren.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
lirec
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Ik hoor niemand klagen dat de prijs van brandstoffen aan de pomp ook met 3 cijfers na de komma wordt aangeduid, en naar boven/beneden wordt afgerond omdat er nu eenmaal geen munten bestaan van 0.001€...Of gaat iedereen ook enkel naar een pompstation waar alles systhematisch naar beneden wordt afgerond?P.
Je vergelijking loopt volledig mank: ik kan aan diezelfde pomp wel 16,26 liter of 18,31 liter tanken.
Dus dan zouden ze de prijzen al moeten afronden zonder enige komma om niet automatisch naar 3 decimalen te gaan (waarna je weer moet afronden).
Laten we dus allen 1 euro betalen voor diesel en als de diesel onderliggend 1,55€ word dan betalen we allen ineens 2€ per liter! Goed voorstel van je :bang:

Dat je aan een pomp uiteindelijk iets afgerond betaald is normaal en volledig op basis van de geafficheerde prijs en hoeveelheid dat jij tankt => daar gelden officiele afrondingsregels WEL

Wanneer je naar een eindconsument reclame maakt met een product (waarvan je niet fractiehoeveelheiden kan consumeren zoals bij liters diesel), daarbij duidelijk een prijs vermeld en deze niet naleeft. Daarvoor geld geen enkele interne afrondingsregel. Je afficheert een prijs, dan moet je er niet boven of onder gaan.
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 53 keer

philippe_d schreef: <snip>
En als dat niet mogelijk is, dan kunnen ze beter direct op de site de correcte prijs afficheren (ook al gaat het om 0.01 EUR per maand). Afronding of niet, het kan niet dat ze op de site 34.89 EUR publiceren, en dan toch 34.90 € factureren.
Mee eens! Of ze passen hun interne werkwijzen/software/... aan, of ze passen gewoon de geafficheerde prijzen aan. Maar in elk geval kunnen ze er makkelijk voor zorgen dat de factuur voor de consument klopt :-)
iamborg
Pro Member
Pro Member

Wanneer je naar een eindconsument reclame maakt met een product (waarvan je niet fractiehoeveelheiden kan consumeren zoals bij liters diesel), daarbij duidelijk een prijs vermeld en deze niet naleeft. Daarvoor geld geen enkele interne afrondingsregel. Je afficheert een prijs, dan moet je er niet boven of onder gaan.
Ik ben het volledig met je eens, maar, als je mijn eerste post leest, zal je zien dat ik een illustratie gaf van hoe je wel met een afrondingsverschil kan zitten aan de kassa.

Nogmaals: 't zijn solden, al mijn prijzen zijn geafficheerd in de winkel, en scannen ook zo. Wanneer echter een klant een artikel in solden koopt (sticker +X%) en de klant maakt zelf de berekening van de X%, gaat hij ervan uit dat het resultaat naar beneden wordt afgerond. Echter, de kassa respecteert de wettelijke regel.

Het is duidelijk, zoals reeds gemeld, dat er bij B'com wel degelijk met 3 of 4 decimalen gerekend wordt, en op het einde wordt afgerond. Vandaar het verschil op deze factuur. Is inderdaad niet netjes, en daar ben ik het ook mee eens.

Greets,

P.
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 309 keer
Bedankt: 639 keer
Recent bedankt: 5 keer
Provider

iamborg schreef: Nogmaals: 't zijn solden, al mijn prijzen zijn geafficheerd in de winkel, en scannen ook zo. Wanneer echter een klant een artikel in solden koopt (sticker +X%) en de klant maakt zelf de berekening van de X%, gaat hij ervan uit dat het resultaat naar beneden wordt afgerond. Echter, de kassa respecteert de wettelijke regel.
Daar is niets mis mee maar als jij in je winkel een product prijst aan 100 Euro en de klant komt aan de kassa waar "het systeem" de prijs herberekent met 'prijs + btw = 100.01 dan ga je de fout in. De consument heeft geen boodschap aan "het systeem" maar betaalt de geafficheerde prijs die voor particulieren BTW inclusief is.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
iamborg
Pro Member
Pro Member

@on4bam: begrijpend lezen?

Ik ben het eens met het feit dat de prijzen die geafficheerd zijn, DE prijzen zijn, echter waar ik niet mee eens ben is dat een klant lastig doet aan de kassa omdat deze automatisch de wettelijke regeling respecteert indien er een korting wordt berekend.

P.
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 309 keer
Bedankt: 639 keer
Recent bedankt: 5 keer
Provider

@Iamborg
Inderdaad begrijpend lezen. Het gaat om de praktijk dat BGC de geafficheerde prijs niet toepast maar de berekende (product +BTW) waar de klant geen boodschap aan heeft. De solden en korting doet niets ter zake voor de TS. Hij haalt het product uit het rek en krijgt aan de kassa een andere prijs.
Dat ze de prijs van hert product in "het systeem" dan aanpassen zo dat bij de totaalprijs alles mooi klopt, Verminder de prijs zonder BTW met 0.005 Euro en het probleem is opgelost (of afficheer 34.91 Euro i.p.v. 34.90).
Ik kan moeilijk aannemen dat er bij BGC geen mensen zitten die "het systeem" kunnen aanpassen zo dat het klopt. Als men weet hoeveel klanten BGC heeft dan is dat toch een mooi spaarpotje op een jaar (bijna genoeg om de CEO zijn bonus te betalen zonder aan de aandeelhouders hun dividend te zitten :twisted: )
Bye, Maurice
https://on4bam.com
lirec
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Of we kunnen proberen voldoende volk bijeen te krijgen die standaard maandelijks 1 cent te weinig betalen van hun factuur aan belgacom. We laten belgacom daar even achteraan hollen en betalen dan net op tijd om toch geen boete te ontvangen. Je richt er wat media aandacht op dat het een ludieke actie is om hun belachelijk facturatiesysteem aan te klagen en dan wachten hoelang het duurt voor ze reageren ;-)
heist_175
Moderator
Moderator

@ lirec

ik denk niet dat Belgacom er zich veel van zal aantrekken
ze verwachten dat ik €34,90 betaal. Zolang dat bedrag niet is aangekomen bij heb, is mijn factuur niet voldaan...
En zij zullen zelf maar van hun oren maken, na de vervaldag van de factuur en dus na de redelijke termijn dat je krijgt om de factuur te betalen

Ik vind het idee wel leuk, maar ik zou me sowieso vastrijden in hun administratie :)
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 110 keer
Provider

Als ik een klant 1c teveel factureer dan heeft hij alle recht om me dat te doen corrigeren.
Ik verwacht hetzelfde van m'n leveranciers. Een multi-national of de bakker om de hoek. Allemaal gelijk.

Als de factuur niet correct is protesteer ik ze integraal aangetekend en moeten ze hun plan ermee trekken.

Zo factureerde Belgacom me voor een tijdelijke verbinding teveel. Met het zwart op wit die ik had van de communicatie met hun verkoper moeten ze maar hun plan trekken.

Niet volgens afspraak? Geen geld!
heist_175
Moderator
Moderator

Belgacom heeft niet eens een ticket geopend.
Ik werd aan de telefoon figuurlijk wandelen gestuurd. De dame in kwestie had het gecontroleerd met de "supervisor", vermoedelijk een collega en hield voet bij stuk: het was correct.

Als ik niet betaal, bega ik ook een fout.
Eerst moet Belgacom de factuur "in de koelkast steken" voor ik niet betaal.

Ze weigeren gewoon mijn klacht serieus te nemen, wat doe je dan?
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 347 keer

Blijven klagen tot ze wel reageren? Bij mijn weten is het wettelijk verplicht de geafficheerde prijzen aan te rekenen en geen cent meer.
Afbeelding
(ze spreken nog met franken maar het telt nog steeds)
Dat zij met 4 cijfers na de komma werken is niet u probleem, die cijfers staan er niet bij dus kan men van u ook niet verwachten dat je die zomaar weet. Als ze willen afronden moeten ze de afgeronde prijs dus vermelden. In principe ben je dus wettelijk in je recht en moeten ze die ene cent laten vallen. Er zijn uitzonderingen, namelijk als echt duidelijk is dat het om een vergissing gaat (auto aan 300 euro in plaats van 30000 euro bvb), maar ook dat is hier niet het geval.

Code: Selecteer alles

"Art.1108.Tot de geldigheid van een overeenkomst zijn vier voorwaarden
vereist:De toestemming van de partij die zich verbindt...",B.W.(=Burgerlijk
Wetboek).
"89.Het aanbod is een door één der partijen voorgesteld
ontwerp-contract.Aanvaarding door de andere zou volstaan om het in een
contract om te zetten...90.Wie een aanbod doet...bindt zichzelf reeds,in
afwachting van een mogelijke aanvaarding...91.Het aanbod vervalt wanneer de
aanbieder het intrekt,ALVORENS het de tegenpartij kon
bereiken..."(DEKKERS,R.,Handboek Burgerlijk Recht,Brussel Bruylant 1971,674.53-54).
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

iamborg schreef:Je vergeet wel dat de afgeronde bedragen rechtstreeks naar de BTW administratie gaan (vb 47.4760 *1.21= 57.4459 ergo 57.45.
Waarom wil jij persé 47.4760 euro vragen voor een artikel en niet 47.48?

Kleine hint: bereken al je verkoopprijzen inclusief BTW en je komt nooit in de problemen (als je goede software hebt :wink: ).
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”