Fritzbox 7390: snelheid

Voor alle voice over ip gerelateerde onderwerpen kan je hier terecht
Plaats reactie
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 80 keer

Sinds de upgrade van Telenet, haal ik niet meer de volledige downloadsnelheid van de kabel-internetverbinding. Ik zou 30 moeten halen, en dat lukt ook als ik de computer rechtstreeks aan de modem hang. Als ik de fritzbox ertussen hang, haal ik nopg maar 23 Mbps. Aan de kabel ligt het niet: ik verplaats de kabel uit de fritzbox naar de computer. Ik heb ook al gespeeld met de instellingen in de fritzbox waarbij je bij Internet / Account info de verbindingssnelheid moet opgeven. Dat loste wel iets op: nadien had ik wel de volledige nieuwe upload snelheid (2,5 Mbit).

Iemand een idee waarom de fritzbox de downloadsnelheid afremt?
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3749 keer
Recent bedankt: 11 keer
Provider

Ik heb geen idee, maar een WAN-to-LAN troughput van 23 mbps is inderdaad niet normaal.

Mijn FritzBox 7390 haalt 28.8/3.1 (wat in lijn is met mijn VDSL2 abonnement).
Een FritzBox 7390 achter een kabelmodem zou zeker 150 Mbps moeten aankunnen.

Noteer ook dat de WAN-to-LAN troughput ook zeer afhankelijk is van de (processor) belasting van de router
(WLAN, DECT, Mediaplayer ...) ...
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster

Alles staat inderdaad aan: voip, vaste lijn, dect, wifi, enz. Het zou 30 Mbps moeten zijn in plaats van 23. Geen 150.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3749 keer
Recent bedankt: 11 keer
Provider

Mijn FritzBox staat als VDSL2 modem ingesteld.
Wat ik eens kan doen (maar dan moet ik hier de ganse boel omconfigureren) is de FritzBox achter de BBox2 zetten, en dus instellen zoals of een kabelmodem. Dan kan ik de WAN > LAN troughput eens testen.

Wat jij eens kan doen is de WLAN en DECT uitschakelen, en nog eens testen.
- indien je nu wel de snelheid haalt, dan is het duidelijk een probleem van processor belasting. Hoewel ik daaraan twijfel, gezien bij bij ook alles aanstaat: WLAN, WLAN gast toegang, DECT, 10 VoIP accounts ...)
- indien niet, moeten we de oorzaak verder zoeken ...
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 223 keer
Recent bedankt: 1 keer

liegebeestig schreef:Ik heb ook al gespeeld met de instellingen in de fritzbox waarbij je bij Internet / Account info de verbindingssnelheid moet opgeven. Dat loste wel iets op: nadien had ik wel de volledige nieuwe upload snelheid (2,5 Mbit).
Ik veronderstel dat deze instellingen gebruikt worden voor de Qos van de Fritzbox. Kan je dit eens uitschakelen en opnieuw testen ? Mischien is dit de oorzaak van de lagere snelheid ?
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster

Ik had al een paar keer herstart. Nu de snelheid eens correct ingegeven. Dus 30 Mbps als 30720.
Dan nog eens herstart, en hops, hij haalt ineens wel 30 Mbps. Ik vermoed dat het dus een gevalletje processorbelasting was. Normaal moet ie bijna nooit herstart worden. Tegenwoordig heeft de Fritzbox zelfs een instelling voor "telenet", maar geen idee wat je ermee bent.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster

Technisch antwoord gekregen van AVM hierover:
Als in de traffic shaper b.v. 60.000 Kbit ingesteld staat. Knijpt de box de verbinding ook op 60.000 Kbit. Dit ivm voldoende bandbreedte voor VoIP.
Als je voip gebruikt reserveert de box per gesprek een bepaalde bandbreedte voor het voip gesprek.

Dus: als je in de traffic shaper een lager getal intikt dan je werkelijke verbinding bij je kabelprovider, heb je ook echt een lagere snelheid.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 223 keer
Recent bedankt: 1 keer

Euh, dit is toch volkomen normaal lijkt mij :?
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”