16.5 Download / 10 mbps upload beschikbaar voor particuliere

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4369
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 110 keer
Provider

Opgelost hier. Profiel stond nog op 30/6. Staat nu inderdaad op 16.5/10.

Upload gemiddeld 888~905 KB/s. Soms pieken naar 1126.4.
155.262 seconds (measured here), 0.81 Mbytes per second
Status: Bestandsoverdracht succesvol, 131.068.772 bytes in 156 seconden overgedragen
Download +/- 13.21 Mbps.

Enkele dagen geleden was de upload nog lager. Maar de download mag toch ook over de 16 gaan vind ik...
Overhead en andere bullshit met profielen moeten ze maar voor hun rekening nemen en leveren wat ze adverteren.
Gebruikersavatar
Joachim
ISP Staff
ISP Staff
Berichten: 536
Lid geworden op: 24 nov 2004, 22:12
Twitter: jslabbaert
Locatie: Sinaai-Waas
Uitgedeelde bedankjes: 158 keer
Bedankt: 559 keer
Recent bedankt: 4 keer

Hey Ken, ik ben blij te horen dat het eindelijk opgelost is :beerchug:

In verband met je snelheden, we kunnen maar aanbieden wat er is, maar als het nu eenmaal niet kan, het is echt niet dat we je willen pesten hoor :wink:

Als je niet tevreden bent met de huidige situatie kan je steeds een ticket openen, en we trachten dit zeker tot het uiterste goed te krijgen.
jorgo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 21 dec 2009, 15:59
Uitgedeelde bedankjes: 146 keer
Bedankt: 29 keer

Ik ervaar op dit moment een extreem trage verbinding, met een download lager dan 0,5 Mbps. De upload is wel 'normaal' rond de 4 Mbps.

Hebben jullie hier ook last van of zou het een lokaal probleem zijn?

Dat EDPnet een zware overboeking op hun VLAN's toepast was me al duidelijk, maar dit is echt niet aangenaam meer :-(
Gebruikersavatar
depeje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 875
Lid geworden op: 22 jan 2011, 00:27
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
Bedankt: 44 keer

Hier absoluut geen probleem. Hoe test je het, ben je andere downloads bezig, ... (de clichévragen).
jorgo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 21 dec 2009, 15:59
Uitgedeelde bedankjes: 146 keer
Bedankt: 29 keer

Met clients scheelt niets..(bedraad, linux/windows/mac)
Uiteraard geen andere downloads of uploads.
Testen gedaan via zowel verschillende protocollen en verschillende bronnen, o.a. speedtest.net, speedtest.edpnet.be en speedtest.telenet.be

*EDIT* 19u55

Alles ineens in orde nu..download vlot over de 15Mbps en upload rond de 7 Mbps :?

Ik haal wel ook nooit meer dan 8.2 Mbps upload, dat is nog altijd minder dan 10Mbps - 10% overhead.
jorgo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 21 dec 2009, 15:59
Uitgedeelde bedankjes: 146 keer
Bedankt: 29 keer

Probleem doet zich weer voor en *toevallig* weer in het weekend tijdens drukke uren..

Reactie op mijn ticket:
Beste meneer Jorgo,

Dat kan zijn dat de modem gewoon handmatig herstart moet worden, die is al 39 dagen ononderbroken online.

Met vriendelijke groeten,
Lijkt me allesbehalve relevant. Toch maar eens geprobeerd en er is geen verschil:

Code: Selecteer alles

Download Speed: 1924 kbps (240.5 KB/sec transfer rate)
Upload Speed: 6022 kbps (752.8 KB/sec transfer rate)
Latency: 38 ms
zaterdag 4 augustus 2012 19:53:13
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Zo irrelevant is dat niet hoor. Gebeurd wel eens vaker dat dit kan.
En elke ISP overboekt zijn lijnen maar bij edpnet nooit last gehad van trage lijnen ze...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
jorgo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 21 dec 2009, 15:59
Uitgedeelde bedankjes: 146 keer
Bedankt: 29 keer

Voor mij wel.
Modems zijn gemaakt om 24/7 aan te staan. Dat een lange PPPoE sessie voor problemen kan zorgen kan ik mogelijk nog inkomen. Vandaar dan even de proef op de som genomen, en het is enkel tijdens bepaalde periodes dat de snelheid inzakt.
Als het een hardware probleem was dan zou dit permanent zijn en niet meer wel dan niet werken, toevallig net in drukke periodes.

Dat ik niet 24/7 aanspraak kan doen met een consumentenlijn op 26,5 Mbps begrijp ik, maar dit is gewoon triestig.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

De modem an sich kan langere tijd aan staan, dat is geen probleem. Meestal is het routergedeelte het probleem. Heb jij een aparte router staan achter je vdsl2 modem? Die sagem durft (en dat is te merken bij veel bittorrentverkeer of veel p2p verkeer) wel eens op zijn spreekwoordelijk gat gaan als er teveel connecties open staan of open blijven staan.

Overigens, en dit is al eens besproken door gebruiken "Joachim" is er een continue monitoring per LEX naar de capaciteit.
Kan je eens je modemwaarden posten hier anders (via de vdsl2tool, te vinden op www.hierzo.net).

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
jorgo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 21 dec 2009, 15:59
Uitgedeelde bedankjes: 146 keer
Bedankt: 29 keer

Ja, pfSense met de BBOX2 in bridged mode.

Geen gebruik van bittorent / andere P2P.
Teveel openstaande connecties is ook niet mogelijk:

Current state count: 210

Lijnwaarden kan ik niet posten vermits de BBOX2 geen ip meer heeft nu.
Uit de vorige mail van EDPnet support was alles in orde:

Code: Selecteer alles

LineProfile = vdsl2_16500_10000_IL8262_v1
DownstreamAttenuation = 19.5
UpstreamAttenuation = 30.1
DownstreamBitRate = 16552.0
UpstreamBitRate = 10048.0
DownstreamNoiseMargin = 29.0
UpstreamNoiseMargin = 15.6
Laatst gewijzigd door jorgo 05 aug 2012, 12:00, in totaal 1 gewijzigd.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 18440
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3747 keer
Recent bedankt: 14 keer
Provider

Als dit veelvuldig voorkomt moet je toch contact nemem emt EDPNet en hen de gegevens bezorgen.
Zij zullen, indien nodig, de capaciteit verhogen.

Dat ze overboeken is natuurlijk normaal.
Stel EDPNet heeft 10.000 klanten (louter fictief voorbeeld) verdeeld over 10 regio's.
EDPnet haalt de internetstreams van hun klanten af vanaf één pop per regio (VLAN), dit is dus een stream van gemiddeld 1000 klanten. Als ze niet zouden overboeken, zouden ze dus een capaciteit moeten voorzien van 50 Gbps (symmetrisch) per VLAN. Dat is natuurlijk onbetaalbaar.
Zij monitoren de capaciteit, en waar nodig (vb wegens enkele heavy downoaders in een bepaalde regio) gaan ze capaciteit verhogen.

Belgacom moet de traffic van alle EDPNet klanten van één bepaalde regio in deze pop ter beschikking stellen.
De vetraging kan dus ook te wijten zijn bij Belgacom (die de streams vanaf de ROP's naar het "afhaalpunt" stuurt), en niet noodzakelijk bij EDPNet (VLAN vanaf de pop naar St-Niklaas).

Waarschijnlijk is dit technisch niet correct uitgelegd :-( , maar hoe ik begrijp dat de topologie in mekaar zit ...
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Doe eens die vdsl2tool?
290 is overigens niks :)
Bij mij : Current state count: 41536

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
jorgo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 21 dec 2009, 15:59
Uitgedeelde bedankjes: 146 keer
Bedankt: 29 keer

Overboeking ben ik wel bekend mee hoor, en begrijp het verhaaltje wel.
Ik probeer gewoon aan te tonen dat er 99% zeker een (lokaal) capaciteitsprobleem is waarvan ik hoop dat ze dit snel oplossen.

Edit: krisken, vorige bericht aangepast. refresh eens.
En het is inderdaad verwaarloosbaar. CPU load is altijd <10% en <30% geheugen in gebruik..Daar zit dus zeker geen bottleneck.

Edit2: als de lijn "slecht" zou zijn, is het dan niet eigenaardig dat dit 80% van de tijd geen impact heeft op de snelheid, en enkel tijdens piekperiodes wel?
Laatst gewijzigd door jorgo 05 aug 2012, 12:03, in totaal 2 gewijzigd.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Kan het niet gewoon zijn dat jouw lijn slecht is...
Daarom dat ik specifiek vraag achter je lijn waarden via de vdsl2 tool

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
depeje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 875
Lid geworden op: 22 jan 2011, 00:27
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
Bedankt: 44 keer

Het kan natuurlijk ook zijn dat op drukke periodes toevallig je overbuur-radioammateur zijn installatie aanzet.
jorgo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 21 dec 2009, 15:59
Uitgedeelde bedankjes: 146 keer
Bedankt: 29 keer

En hoe kan dat een impact op mijn snelheidsproblemen hebben? :?
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”