opzeggen of blijven hopen? vdsl2

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
jister
Starter
Starter

hey ik heb een maand of 2 geleden hier scarlet vdsl 2 aan geschaft.
ik zit in de regio borgerhout in antwerpen.
al sinds mijn aansluiting is het maximum wat ik heb gehaald 9/0.5 een grote teleurstelling dus.
ik deed een test met de vdsl2tool en kreeg te lezen dat ik op repair stond.
heb dan via chat hulp gevraagd. (ook niet erg content over, er werd zelfs in de 3de sessie toegegeven dat ze me aan het lijntje hielden en nog steeds geen dossier hadden aangemaakt???)
anyway na enkele moeizame chat sessie kwam er vandaag een technieker van belgacom, die hier fier de deur uitstapt al zeggend dat het niet aan belgacom ligt, mijn verbinding zou nu 16/2 moeten zijn!? dat is nog steeds lang geen 25/3 zoals scarlet adverteert...
echter als ik een speed test doe (draadloos en wired) krijg ik nog steeds enkel een max van 9/0.5 soms zelfs maar 5/0.2...
wat raden jullie me aan, opstappen met klachten of geduld hebben en zien of scarlet me verder kan helpen (volgens de technieker lag het aan de modem van scarlet...sagem)

alle tips welkom,

J.
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 87 keer

Vul eens je gegevens in op http://www.lijntest.be , dan kan je zien wat er maximaal haalbaar is.
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 62 keer

jister schreef: dat is nog steeds lang geen 25/3 zoals scarlet adverteert...
als je het verschil tussen theoretisch mogenlijke snelheid en effectieve snelheid nog niet snapt (tov afstand , lijnkwaliteit etc) ....
The eternal and true pessimist :D
PumbaaH
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 15 keer
Contacteer:

1) Wat de chat betreft..... daar zien ze me ook niet meer. Zij beweren dat alles ok is terwijl dit in de praktijk niet zo is. Ik ben benieuwd wat mijn bevindingen gaan zijn met de fritzbox.

2) Normaal stuurt scarlet hun eigen techniekers met modems en decoders de baan op, dus ergens verbaast het me dat ze belgacom hebben gestuurd.

3) Maar goed... Heb je al eens de test gedaan bij edpnet wat er mogelijk is op je lijn? en zou je je lijnwaardes eens kunnen posten van vdsl tool?

4) Indien je op een repair profiel zit is het mogelijk dat je ofwel ver van de lex/kvd zit of dat je lijn onstabiel is op een hogere snelheid.

5) Het is juist dat scarlet adverteert met 25/3, maar het is ook een theoretische snelheid. In de praktijk is deze snelheid niet altijd haalbaar zoals net gezegd.

6) Mits je een maand of 2 geleden scarlet hebt genomen denk ik niet dat je nu zomaar kosteloos kan opzeggen. Je kan eventueel wel vragen voor een modem swap en ze confronteren met wat de technieker gezegd heeft of je kan bij een vriend of kennis die ook vdsl heeft de modem daar eens inpluggen en kijken wat ie doet. Haalt ie daar de snelheden wel is de modem niet stuk, maar is het mogelijk nummertje 4 waar je tegenaan loopt.

@a3ke: soms lezen de mensen die kleine lettertjes niet, maar wel de vetgedrukte cijfertjes ;)
Mobile: Motorola Moto G 4G - KING Supersize
Internet: Sagem f@st + TP-Link TL-WR1043ND - Scarlet ONE
PC: in aankoop
Laptop 1: Toshiba L300-1DN AZ
Mediaplayer: MINIX NEO X5 mini
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1960 keer
Recent bedankt: 5 keer

Als je op repair zit, komt dit in 99% van de gevallen door een slechte binnenhuisinstallatie. Belgacom/Scarlet levert alleen normale profielen op. Anders mag je sowieso onmiddellijk kosteloos opzeggen.

Je moet de VDSL2-modem met bijgeleverd blauw kabeltje correct op de NTP2007 aansluiten. En de NTP2007 moet zo dicht mogelijk bij de straatkant en rechtstreeks op de invoerkabel aangesloten worden.
jister
Starter
Starter

thanks voor de reacties.
ik deed de lijn test op edpnet en die zegt blijkbaar ook 16/2. nuja hier zou ik ook content mee zijn.
de technieker heeft alle bekabeling doorgemeten en ik heb uitdrukkelijk gevraagd of het daar aan kon liggen en dit was het niet volgens hem.
wat dan ook overeenkomt met wat edpnet zegt, want die geef het zelfde als wat de technieker zei dat hij op mijn lijn meten.

de modem is geinstalleerd door een scarlet technieker dus ik ga er van uit dat dit correct gedaan is...? maw ik zie of heb nergens een blauw kabeltje...

ik zal de modem eens bij een vriend testen voor ik hun om een nieuwe vraag.

hier is wat speedtest.net aangeeft
test 1
Afbeelding
test 2
Afbeelding
test 3
Afbeelding

de vdsl2tool geeft echter :
16536 kbps
2056 kbps
610m
8d
24.3 dB
40323 kbps
8448 kbps

al weet ik eigenlijk niet waare die laatste 2 voor staan.
PumbaaH
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 15 keer
Contacteer:

Kijk es in de doos van de sagem. Daarin ga je een blauwe kabel vinden met een grijs blokje aan. De kant met het grijze blokje aansluiten op de sagem en de andere kant in je ntp2007.

Denk eraan: Als je ook tv hebt en de decoder staat aan kan dit ook je snelheid naar beneden halen.

De laatste 2 dingen van vdsl tool zoals je het laat zien zijn de maximum snelheden die op je lijn mogelijk zijn via het 8d profiel.
Mobile: Motorola Moto G 4G - KING Supersize
Internet: Sagem f@st + TP-Link TL-WR1043ND - Scarlet ONE
PC: in aankoop
Laptop 1: Toshiba L300-1DN AZ
Mediaplayer: MINIX NEO X5 mini
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

jister schreef:de vdsl2tool geeft echter :
16536 kbps
2056 kbps
610m
8d
24.3 dB
40323 kbps
8448 kbps

al weet ik eigenlijk niet waar die laatste 2 voor staan.
Die laatste zijn de theoretisch maximumwaarden die jouw lijn aankan (met andere woorden, indien Belgacom je lijn volledig zou openzetten, zijn dit de waarden die je zou halen).

Je zit dus duidelijk op een 16.5/2 profiel (wat overeenkomt met de lijntest). Dus aan de modem/binnenbekabeling kan het niet echt liggen.
- Heb je de test gedaan met een bekabelde PC, en niet wireless ?
- Indien je de snelheid toch niet haalt, niettegenstaande je modem correct synct op 16.5/2, dan moet je Scarlet nog eens contacteren. Er is wellicht een instelling op de BAS die niet juist staat, en je snelheid capt naar 9/0.5 ?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
MacE501
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 10 keer

raf1 schreef:Als je op repair zit, komt dit in 99% van de gevallen door een slechte binnenhuisinstallatie. Belgacom/Scarlet levert alleen normale profielen op. Anders mag je sowieso onmiddellijk kosteloos opzeggen.
Klopt niet helemaal. Ik zit bij Scarlet op een 16/2 profiel, een straat verder kunnen ze wel degelijk van 30/6 genieten, effectief. Lijkt wel of er een bepaalde zone (waar ik dan toevallig in woon), niet overgezet kàn worden op hogere dan repair profielen...
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

De 16/2 is géén repairprofiel! Dit is een normaal profiel (net als 20/2, 30/6, 50/6 en, zelfs trager dan jou, 12/1).

Bvb mijn ouders hebben een VDSL2 aansluiting met syncronisatiesnelheid 16/2. De geburen, ook belgacommers, hebben 30/6! Het tussenprofiel 20/2 komt zelfs niet ter sprake. En toch is dat volledig normaal : mijn ouders zijn de allerlaatste klant in die straat dit zit op de celtrale 91MOO0 (Moortsele). Onze geburen zitten op de centrale 91MEL0 (Melle). De lijn van onze gebuur komt dus uit een geheel andere KVD dan die van mijn ouders. Dus zelfs woon je naast elkaar, wilt dit niet zeggen dat je op dezelfde kvd zit.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
jister
Starter
Starter

ik deed de tests via kabel niet wireless.
ik kreeg via pm de vraag van een technieker (Jelle schneider) om mijn lijn nummer, maar ik kan blijkbaar pm nog niet gebruiken omdat ik niet genoeg posts heb, dus bij deze:
volgens een chat sessie met scarlet (ondanks dat als ik dit nr ingeef bij edpnet die een foutmelding geeft?)
Florian: Uw lijnnummer is 036360***, uw circuit id is 101142548***.

ik heb ook enkel internet, geen TV of telefonie.

gisteren waren we met 2 ps3's online aan het gamen wat haast niet te doen was omdat onze hit time achter lag op andere spellers. alsof de data niet overeen kwam met de animaties op scherm, m a w onze bullet hits werden later geregistreerd dan dat je schoot :-(... waarschijnlijk ook door de lage upload rate van de verbinding?
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Ik heb lijnnummer en CID aangepast. Dit meld je best per PM of per e-mailadres. Bij Userbase moet je minimum 5 posts hebben om te kunnen PM'en.

Mijn idee : aan Jelle : stuur een PM naar de gebruiker met je Belgacom e-mailadres. Daar kan deze user je dan op mailen als hij verdere support wilt van je. Alvast bedankt om deze user te helpen!

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
schneider
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 35 keer

Goed idee, bedankt voor de tip!
Plaats reactie