Beste mannen en vrouwen van Userbase,
Ik zit met een probleem waarvan ik niet weet hoe het komt en hoe ik het moet oplossen. We zijn verhuisd en dus heeft Telenet de gehele netwerkinstallatie vernieuwd in ons nieuw huis. In alle waarschijnlijkheid dus de recenste TN draadloze modem/router combo. Nu is de afstand tussen dit ding te groot om met een UTP-kabeltje te overbruggen en hebben we geopteerd voor Powerline. Misschien niet de meest robuuste of snelste soort verbinding, maar het werkt.
Omdat ik nogal veel portable toestellen heb die graag Wi-Fi lusten, heb ik mezelf een router (Dlink Dir-615) gekocht en tussen de TN modem/router en mijn hoofdcomputer geplaatst. Dit lukte allemaal goed, tot bleek dat ik geen online games meer kon hosten. Het eerste wat ik heb gedaan is in Mijn Telenet en de instellingen van de router d.m.v. DMZ alle verbindingen doorgesluisd naar mijn router. Daarnaast heb ik ook alle poorten die mijn games nodig hebben opgezet. Daarna heb ik in de routerinstellingen zelf ook de portforwarding ingesteld naar de games maar helaas, er werkt niets.
Als ik de router buitensluit en terug rechtstreeks op de Telenet modem ga lukt het wel. Ik ben teneinde raad. Is mijn denkwijze fout of werkt mijn router gewoon niet goed samen met Telenet?
Screenshots
Router: http://cl.ly/1U0y0V3R0F1z2R1k2P0c/Router.png
TN: http://cl.ly/3H2M1D1K1a0j1G3S1a0W
Port forwarding met TN Modem en extra router
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Tja... het is al zo vaak geschreven... dubbele NAT (dankzij twee routers) is compleer af te raden.AppliArt schreef:Omdat ik nogal veel portable toestellen heb die graag Wi-Fi lusten, heb ik mezelf een router (Dlink Dir-615) gekocht
Sluit hem dus aan via de LAN poorten zodat hij werkt als een AP (DHCP dus uitzetten op je DLink).
-
- Deel van't meubilair
Je Powerline die van je TN router komt sluit je dus ook aan op één van de 4 LAN uitgangen hé (op de WAN poort van je DLink heb je dus niets aangesloten).
Okay, op het eerste gezicht werkt het, maar blijkbaar doet mijn Wi-Fi verbinding het niet meer. Ik heb deze guide gevolgd http://www.dslreports.com/faq/11233, waarin ze zeggen dat het SSID van de Wi-Fi verbinding van Telenet dezelfde (naam?) moet zijn dan die van de router, correct?
-
- Deel van't meubilair
SSID, encryptie, paswoord... alles moet inderdaad identiek zijn.
Elders heb ik wel gelezen dat met een powerline ertussen er problemen zijn als je swicthed van WIFI AP.
Elders heb ik wel gelezen dat met een powerline ertussen er problemen zijn als je swicthed van WIFI AP.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1380 keer
- Bedankt: 509 keer
r2504 is absoluut geen fan van dubbele NAT, maar daarom wil het nog niet zeggen dat het niet kan werken.
Ik heb hier namelijk een zeer gelijkaardige (zelfs nog iets ingewikkelder) setup en heb daar totaal geen probleem mee : van TN-router naar eigen router (WNDR-3700) via Powerlines, en al mijn toestellen vervolgens laten connecteren via mijn eigen router. Mijn spelconsoles hangen zelfs aan secundaire router (een good old WRT54GL) in de gaming room die via een wireless bridge verbonden is met mijn primaire router.
Dus het moet zeker kunnen.
Iets anders dat mij opvalt, is dat je eigen intern netwerk compleet dezelfde range gebruikt als het Telenet internet netwerk, nl. 192.168.0.x. Ik ben momenteel niet wakker genoeg om zeker te zijn of dat een probleem kan zijn (ik vermoed eigenlijk van niet), maar sowieso maak je het jezelf wat ingewikkeld zo. Je kan je intern netwerk dus beter op een andere range steken. Dat van Telenet kan je niet veranderen, maar dat op je eigen router kan je normaal wel veranderen, dus neem daar liever 192.168.1.x of gebruik een 10.x.x.x range.
EDIT: er is wel 1 nadeel aan deze setup in vergelijking met de AP-suggesties hierboven: je bent nagenoeg verplicht om wireless via je eigen router te connecteren en niet via de Telenet router. Als je namelijk via de Telenet router wireless connecteert zit je aan de WAN-zijde van je eigen router en ga je dus niet aan andere machines (bvb file shares, netwerkprinter,...) op je intern netwerk kunnen. Als je enkel op het Internet wil, kan het natuurlijk wel.
Ik heb hier namelijk een zeer gelijkaardige (zelfs nog iets ingewikkelder) setup en heb daar totaal geen probleem mee : van TN-router naar eigen router (WNDR-3700) via Powerlines, en al mijn toestellen vervolgens laten connecteren via mijn eigen router. Mijn spelconsoles hangen zelfs aan secundaire router (een good old WRT54GL) in de gaming room die via een wireless bridge verbonden is met mijn primaire router.
Dus het moet zeker kunnen.
Of het de oorzaak van je probleem is, weet ik niet, maar die port-forwarding op je Telenet router is totaal overbodig. Als je het IP-adres van je eigen router invult als DMZ (blijkbaar 192.168.0.163), dan wordt per definitie alle binnenkomende traffiek doorgesast naar je eigen router, en moeten er dus helemaal geen poorten geforward worden. Op je eigen router moet dat natuurlijk wel nog altijd. Dus die hele port forwarding tabel op Mijn Telenet laat je gewoon leeg.AppliArt schreef:Het eerste wat ik heb gedaan is in Mijn Telenet en de instellingen van de router d.m.v. DMZ alle verbindingen doorgesluisd naar mijn router. Daarnaast heb ik ook alle poorten die mijn games nodig hebben opgezet.
Iets anders dat mij opvalt, is dat je eigen intern netwerk compleet dezelfde range gebruikt als het Telenet internet netwerk, nl. 192.168.0.x. Ik ben momenteel niet wakker genoeg om zeker te zijn of dat een probleem kan zijn (ik vermoed eigenlijk van niet), maar sowieso maak je het jezelf wat ingewikkeld zo. Je kan je intern netwerk dus beter op een andere range steken. Dat van Telenet kan je niet veranderen, maar dat op je eigen router kan je normaal wel veranderen, dus neem daar liever 192.168.1.x of gebruik een 10.x.x.x range.
EDIT: er is wel 1 nadeel aan deze setup in vergelijking met de AP-suggesties hierboven: je bent nagenoeg verplicht om wireless via je eigen router te connecteren en niet via de Telenet router. Als je namelijk via de Telenet router wireless connecteert zit je aan de WAN-zijde van je eigen router en ga je dus niet aan andere machines (bvb file shares, netwerkprinter,...) op je intern netwerk kunnen. Als je enkel op het Internet wil, kan het natuurlijk wel.
Na uren klooien is het blijkbaar gelukt. De router is een AP geworden die de Wi-Fi verbinding van Telenet versterkt, waardoor mijn laptop ook gewoon twee verdiepingen hoger op internet kan. De computer zelf staat aangesloten op de router, en krijgt er een IP van zodat ik via mijn laptop ook aan mijn gedeelde schijven kan.
Bedankt voor jullie tips!
Bedankt voor jullie tips!
-
- Deel van't meubilair
Dan gebruik je ook maar beperkte mogelijkheden... met dubbelen NAT is het namelijk niet mogelijk om communicatie tussen PC's langs beide kanten van de router te hebben.Tomby schreef:Ik heb hier namelijk een zeer gelijkaardige (zelfs nog iets ingewikkelder) setup en heb daar totaal geen probleem mee
Wederom dezelfde opmerking... op die manier kan je niet vanaf toestellen aangesloten op je TN router (wired/wireless) aan je toestellen die achter de router van je DMZ zitten.Tomby schreef:Als je het IP-adres van je eigen router invult als DMZ (blijkbaar 192.168.0.163), dan wordt per definitie alle binnenkomende traffiek doorgesast naar je eigen router, en moeten er dus helemaal geen poorten geforward worden.
Het "kan" werken maar ik beveel nu eenmaal geen situaties aan die vroeg of laat toch problemen zullen geven zoals hierboven opgegeven. Het heeft dus weinig zin mensen dergelijke "halfbakken" oplossingen te bezorgen.Tomby schreef:r2504 is absoluut geen fan van dubbele NAT, maar daarom wil het nog niet zeggen dat het niet kan werken.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1380 keer
- Bedankt: 509 keer
Mja, je herhaalt natuurlijk ook gewoon maar wat ik zelf al als nadeel aangaf van deze setupr2504 schreef:Dan gebruik je ook maar beperkte mogelijkheden... met dubbelen NAT is het namelijk niet mogelijk om communicatie tussen PC's langs beide kanten van de router te hebben.
...
Wederom dezelfde opmerking... op die manier kan je niet vanaf toestellen aangesloten op je TN router (wired/wireless) aan je toestellen die achter de router van je DMZ zitten.

Voor mij is het geen nadeel omdat ik simpelweg de wifi in de Telenet router niet wíl gebruiken (o.a. slechte ontvangst). Toegegeven, ik gebruik hem dus gewoon als een veredelde (alhoewel misnomer in deze context) modem aangezien ik niets van de router functionaliteit gebruik.
-
- Deel van't meubilair
Die tweede router z'n DHCP moet trouwens uitstaan... maar denk wel dat hij het goed bedoelde.
Edit: Bizar dit was een reactie op de post hieronder
Edit: Bizar dit was een reactie op de post hieronder

-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
- Bedankt: 3755 keer
- Recent bedankt: 8 keer
Dat klopt dus niet helemaal ... Als je router een AP geworden is, dan krijgt je laptop, en je computer die aangesloten staat op de router, een IP adres van je Telenet modem, en niet van de router.AppliArt schreef:De router is een AP geworden die de Wi-Fi verbinding van Telenet versterkt, waardoor mijn laptop ook gewoon twee verdiepingen hoger op internet kan. De computer zelf staat aangesloten op de router, en krijgt er een IP van zodat ik via mijn laptop ook aan mijn gedeelde schijven kan.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.