Ik ben geen snapshot man, sinds mijn analoog toestel in de kast ligt worden er hier amper foto's genomen en dat is best jammer natuurlijk.
Mijn budget is niet oneindig, maar wel redelijk flexibel

Heb al ff rondgekeken maar zie ondertussen de bomen door het bos niet meer, en dat komt vooral omdat ik 0% ervaring heb met digitale fototoestellen.
Ga ik voor een dslr (de Canon 600D) of voor een systeemcamera (de Sony Nex3 of toch maar wat geld meer uitgeven voor een Olympus PEN E-P3) of toch maar voor een high end compact camera ?
Mijn eisen ?
goh, vakantiekiekjes, maar dan vooral gebouwen/natuur en actiefoto's op het strand, nachtopname is dus niet zo belangrijk.
Een telelens ! macrofotofrafie hoeft niet, maar een deftige lens voor wat verder weg moet er wel opkunnen.(en die zijn behoorlijk duurder op een systeemcamera dan op een dslr blijkbaar)
Merk ? Maakt niet uit.
Video ? geen idee, is dit handig op een fotocamera ? Moest ik het ooit doen, zijn het opnames door telelens.
Koop ik beter een nieuw toestel of een tweedehands van de vorige generatie ? Ik zie dat de 2de handsprijzen niet echt spectaculair zijn.
Veel vragen dus, wat zijn jullie ervaringen ?