Ne nieuwe Kodak ?

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Plaats reactie
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 624 keer

Ik ga me dus een nieuw fototoestel kopen, of een tweedehands natuurlijk daar ben ik nog niet uit, vandaar ook mijn vraag.
Ik ben geen snapshot man, sinds mijn analoog toestel in de kast ligt worden er hier amper foto's genomen en dat is best jammer natuurlijk.
Mijn budget is niet oneindig, maar wel redelijk flexibel ;-)
Heb al ff rondgekeken maar zie ondertussen de bomen door het bos niet meer, en dat komt vooral omdat ik 0% ervaring heb met digitale fototoestellen.

Ga ik voor een dslr (de Canon 600D) of voor een systeemcamera (de Sony Nex3 of toch maar wat geld meer uitgeven voor een Olympus PEN E-P3) of toch maar voor een high end compact camera ?

Mijn eisen ?
goh, vakantiekiekjes, maar dan vooral gebouwen/natuur en actiefoto's op het strand, nachtopname is dus niet zo belangrijk.
Een telelens ! macrofotofrafie hoeft niet, maar een deftige lens voor wat verder weg moet er wel opkunnen.(en die zijn behoorlijk duurder op een systeemcamera dan op een dslr blijkbaar)
Merk ? Maakt niet uit.
Video ? geen idee, is dit handig op een fotocamera ? Moest ik het ooit doen, zijn het opnames door telelens.

Koop ik beter een nieuw toestel of een tweedehands van de vorige generatie ? Ik zie dat de 2de handsprijzen niet echt spectaculair zijn.

Veel vragen dus, wat zijn jullie ervaringen ?
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Zelf een canon man, maar ik raad je aan om de nex camera's te proberen. Voor wat jij nodig hebt, zal dit aan je noden voldoen.
Maar,
Mogelijk vind je een DSLR waar je analoge lenzen op passen, en kan je ook in die richting gaan zoeken. Mocht je analoog een DSLR zijn natuurlijk.

Je kan eventueel op http://www.belgiumdigital.be dezelfde vraag stellen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Zelf een Sony a55 bezitter met 18-250 en zeer tevreden... maar iedereen heeft z'n eigen voorkeur natuurlijk. Voor mij was LiveView een vereisten omdat ik ook veel foto's maak op vakantie waar ik vaak niet de tijd heb om de perfecte foto te maken.

Kijk ook eens op http://www.dpreview.com/ ... bevat een schat aan informatie.
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Hier een sony A330 en een sony A55 met diverse objectieven (het zijn objectieven, géén lenzen!), van alles zeer tevreden!

Objectieven:
- 18/55mm
- 55/250mm
- 18/75mm (tweedehands gekregen)
- 75/300mm
- 50mm prime
- 28mm prime

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Uiteindelijk voor een Canon 600d met een Sigma 18-250 objectief gegaan... tijd om te fotograferen heb ik nog niet gehad.
qless
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 156 keer
Recent bedankt: 1 keer

Prima toestel, alleen met die lens ga je zeker niet het maximum uit uw toestel halen. Die lens is meer erg handig voor als je niet wilt wisselen, maar lenzen met een korter bereik (bijvoorbeeld 70-200 en een 15-85) geven betere beeldkwaliteit.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Een objectief is steeds een compromis, ofwel naar flexibiliteit ofwel naar kwaliteit.

Zelf heb ik ook een 18/250 en het is inderdaad enorm handig als je niet wil wisselen (op verlof heb ik echt geen tijd om voor iedere foto 5 minuten of meer te spenderen, dat moet gewoon vlotjes gaan en zowel dichtbij als veraf, en je hebt minder risico op stof). Wil je natuurlijk deelnemen aan wedstrijden en heb je ruim de tijd voor iedere foto die je neemt dan ga je best voor meerdere objectieven.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Hehe, ik heb deze gekocht omdat dit een betere deal leek dan de 18-55 55-250 mm kitlenzen...
Mijn volgende lens is sowiso een 28mm of 50mm prime.
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

Als je iets of wat toch deftig wil beginnen dan investeer je beter in je lenzen en niet (minder) in de body.
Die body ga je toch nog weg doen, de goede lenzen niet meer.

Ik heb een 50D, voldoet nog steeds ruimschoots voor mij, maar de lenzen die ik heb zoals de 70-200 F2.8, 17-55 F2.8 en 50mm 1.4 doe ik niet meer weg! (tenzij de 17-55 als ik zou overstappen op FF).

Als je een DSLR koopt, dan weet je als je de beste kwaliteit wil, dat je moet wisselen, punt. Ook op vakantie wil ik MOOIE foto's, en geen foto's die door een domme lens zelfs minder scherp zijn dan moet een goede compact, gewoon omdat ik de lui ben om te wisselen. Ook de schrik van de amateur dslr mensen om stof te krijgen op je sensor... sorry, maar dat hoort erbij, leer je sensor reinigen.....

Daarom heb ik al veel mensen aangeraden die serieus met fotografie willen starten, manuele instellingen proberen, vakantiefoto's en familiefoto's, maar niet het onderste uit de kast willen halen maar toch prachtige beeldkwaliteit willen, een Canon G12 aangeraden. Nog niemand heeft zich deze stap beklaagd dat ze geen DSLR hebben gekocht. Integendeel zelfs...
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb ook stilgestaan bij de g12 en de s100 maar uiteindelijk betaal je dan amper minder. Het hangt er allemaal wat vanaf waar deze hobby begint of eindigt.
Als het eindigt bij de g12 dan is dat inderdaad een prima toestel, maar uiteindelijk begint daar juist met dslr.

Over lenzen.. ik heb dat advies ook een paar keer gekregen en gelezen, maar uiteindelijk is juist dat de grootste zever die ik ooit gehoord heb (in zekere zin)
Een instap body kost 500-1000€- budget lenzen 300-500€, maar met toplenzen ben je ineens +1000€ kwijt per lens, ik ken niet veer amateurs die ineens 3000/4000 € gaan geven aan een body & 2/3 lenzen...
Dan heb ik zoiets van, koop een middenklasse body en een populaire lens, leer daar een paar jaar/maand mee werken, koop desnoods goeie lenzen bij & verander dan pas heel de zwik naar een degelijke pro/semi pro camera met toplenzen.
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

Ja en ik ben het daar niet mee eens.. want ik fotografeer nu al een jaar of 6 en heb zowel professionele en amateurvrienden die veel langer al fotograferen.

Beide zijn het erover eens dat het glas belangrijker is. Als je pas begint zijn die knopjes en opgaven van een body mooi, MAAR.... dan zie je ineens werkelijk prachtige foto's die genomen zijn met een toestel zoals een 10D :/ of zelfs compacts, en je vraagt je af: wat doe ik mis.

Wat ik bedoel is dat je eigenlijk tegen de limieten van je toestel moet aanbotsen om het voor jezelf te kunnen verantwoorden. Slechts weinigen botsen tegen deze limieten aan op amateurlevel, slechts weinigen zelfs op professioneel level.

Vroeger werd het PRO segment enkel verkocht aan pro's, als er nu 5 toestellen in stock zijn (zoals een 5D MK3) dan zijn er 3 tot 4 voor amateurs en 1 voor de pro.. Zo is het echt!

Nu dat is mijn kijk (en van andere met ervaring) en ik had ook een andere kijk in het begin. Heel veel pro's hebben een G12 als backup. Waarom als backup, omdat ze met dit toestel SOMS tegen de limieten oplopen en dit risico niet kunnen lopen.
Een duurder PRO toestel zal in sommige gevallen makkelijker dezelfde foto laten maken. Maar in veel gevallen zal je veel meer hebben aan een goede lens met een medio (2e hands) body dan een dure body en kitlens.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Volgens mij maakt een pro met een flutobjectief ook goede foto's (tenzij waar lichtopbrengst een issue is)... evenals met een flutbody.

De vraag is maar hoeveel procent van je foto's dit verantwoorden... een amateur met een pro objectief/body zal ook een amateur blijven.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Ja dat weet ik wel,alleen doet niemand dat... het is gewoon een argument achteraf van iemand die al een 5d heeft met 10 L lenzen. Die redeneert, ik heb nu alles, spijtig dat ik ooit geld uitgegeven heb aan minder materiaal (en dan vooral aan de lenzen). Iemand die begint koopt nooit een 600d met L lens naar mijn menig.
Het verhaaltje gaat dus niet op. Idem (maar in mindere mate) met die g12, zowat elke fotograaf die ik gesproken heb heeft die in z'n tas zitten als backup, en gebruikt die ook wanneer hij onopvallend moet blijven. Dat maakt het een perfect 2de toestel als fotograaf, maar daarvoor nog niet een perfect toestel als beginnende hobbykok ;-)
Soit, wat ik geleerd heb is dat je vooral nooit naar de pro's mag luisteren. Hun materiaal & inzicht heeft gewoon een heel andere insteek als waarvoor ik mijn materiaal ga gebruiken. Het zijn gewoon 2 andere werelden.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

Voor de échte professionals: http://www.hasselblad.se .:wink:
Kleinbeeld (ook full-frame) blijft kleinbeeld uiteraard...

Doch nog belangrijker mijn inziens: het is en blijft de persoon achter het toestel die in eerste instantie een mooie compositie vastlegt.
Of dit nu met een goede compact, een instap kleinbeeld, full-frame kleinbeeld of beter gebeurd.
Want wat ben je met een "technisch ideale foto" als de compositie niet goed zit?

En wat een "technisch ideale foto" betreft zou ik toch willen opmerken dat net door de vele "snufjes" zeer veel (amateur) fotografen er niet meer toe komen om de techniek van het fotograferen daadwerkelijk onder de knie te krijgen. Spijtig genoeg.

Een camera in de klasse van een Sony Nex-3 (of 5) lijkt me dan ook al meer dan duur genoeg om wat mooie vakantie- en familiefoto's te maken.
Zeker in een razendsnel evoluerende sector als deze waarin zelfs groten als Kodak en Agfa de boot gemist hebben.
Duurder kan men altijd kopen indien het toestel écht niet meer voldoet aan de eisen van de gebruiker.

Uiteraard blijft het altijd de gebruiker die bepaald met wat hij/zij tevreden is.
Zo heb ik ooit geweten dat een weduwe de gehele (en uitgebreide) Hasselblad uitrusting van haar overleden echtgenoot inruilde voor een (goed) compact toestelletje ... :?
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”