Belgacom aanvragen, maar geen aansluiting?

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Dennahz
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 4 keer

Hoi,

Ik ben bezig om een Belgacom abonnement aan te vragen, maar ik kan hier nergens een telefoonaansluiting in huis vinden? Echt letterlijk nergens... normaal moet dat toch gewoon in diezelfde hoek zitten als waar de kabel binnenkomt?

Het kan zijn dat de vorige bewoner het e.e.a. gesloopt heeft, daar heb ik geen idee van. Als ik een installatie bestel met technieker (wat eigenlijk tegen mijn principes is, maar soit.), zorgt hij er dan voor dat dit in orde komt? Belgacom is normaal zeker beschikbaar op ons adres, t'is daarom dat ik het zo vreemd vind.

Alvast bedankt!

Groet,

Dennis
redman
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 69 keer
Bedankt: 97 keer
Provider

De Belgacom Technieker zal zoeken achter de invoer en heeft daar meer ervaring in.
Als deze niet gevonden wordt en verdwenen is, is er een tussenkomst van een lasser nodig. De technieker zal de nodige acties ondernemen om deze te laten tussenkomen.
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 110 keer
Provider

En dan kan het tot een maand duren eer je aangesloten bent... Misschien zelfs langer...
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1960 keer
Recent bedankt: 5 keer

De Belgacom-aansluiting bevindt zich meestal naast de elektriciteitsaansluiting.
Kijk dus onderaan de zekeringkast hoe de dikke electriciteitskabel naar de vloer loopt en kijk dan in een straal van 1 meter of er ergens een dunnere grijze kabel uit de vloer komt.
Zie ook http://www.weethet.be/Belgacom_soorten_ ... abels.html

Als de Belgacom-kabel nog niet in huis is, ligt die zeker klaar aan de rooilijn van jouw perceel. Je zal dan bij de bestelling uitdrukkelijk moeten vermelden dat er nog geen aansluiting in je woning aanwezig is.
Lees ook eens de info over de praktische aansluiting: http://www.belgacom.be/onetelco/be-nl/s ... build.page?
Dennahz
Plus Member
Plus Member

Zouden dat deze kabels kunnen zijn?

Afbeelding

Raar, dacht dat die verbindingen altijd wel doorgetrokken waren naar de woonkamer...

Note to self: eerst checken, dan pas Telenet opzeggen :|
redman
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Neen , dit zijn de kabels NIET.

Je telenet abonnement pas afzeggen als de belgacom installatie volledig voltooid is, je gaat dan misschien één maand dubbel betalen maar dan zit je tenminste niet zonder internet en tv.
Dennahz
Plus Member
Plus Member

Da's nu al te laat, wou het gewoon afzeggen en daarna Belgacom aanvragen. Beetje te laat gecheckt allemaal :bang:
Wat doe ik het best? Opzeg annuleren (als dat kan) , Belgacom aanvragen en technieker alles laten installeren?
redman
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ik zou bellen naar telenet en vragen om je opzegging ongedaan te maken. (en inderdaad, als dat niet al te laat is)
De installatie bij belgacom aanvragen en als de technieker langskomt zal die wel beslissen of er een lasser moet langskomen.

Zoals in de vorige posts kan het soms wat meer tijd in beslag nemen vooraleer er een lasser langskomt om uw invoer terug in het huis te krijgen, dit hangt af van regio tot regio, soms gaat het snel, soms niet.
Dennahz
Plus Member
Plus Member

Maar aan de andere kant: een weekje zonder internet overleven we ook wel. Gewoon tetheren via de GSM will do.
Normaal zal er wel ergens een kabel binnenlopen zeker? Het is een gewoon huis, geen oude boerderij of zo.

Het is ook zo dom om Telenet te bellen, de opzeg af te zeggen en de maand erna weer op te zeggen.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Ik zou maandag tijdens de kantooruren eens bellen naar Belgacom (0800 22 313) en melden dat je spoedig(!) klant wil worden maar dat je niet zeker bent of er reeds een telefoonaansluiting in je woning is. Je kan dan telefonisch een afspraak met een technieker vastleggen en je bestelling plaatsen.
Vraag zeker een dossiernummer zodat je efficiënt kan terugbellen moest er ergens iets te traag gaan of mislopen.
Dennahz
Plus Member
Plus Member

Zal ik idd zeker doen! Bedankt voor je reactie.
Ik bedacht me opeens nog dat er nog kabeltjes binnenkwamen in de garage:

Afbeelding

Afbeelding

De kleurtjes zijn wel anders dan op de voorbeelden, maar 't ziet er toch zoiets uit :-D

Het is voor ons niet echt een probleem om even zonder internet/TV te zitten. Desnoods gebruik ik even een netwerkje uit de buurt.
TV kijken we toch al minder nu we een mediaplayer hebben. Alleen opgenomen stuff, maar ja...

Bedankt in ieder geval!
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Gevonden! De onderste kabel is de Belgacom-invoerkabel waarop een nieuw aansluitpunt zal worden geïnstalleerd. Kleurcodes van de onderste kabel zullen wel kloppen. Zie ook http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 35#p406179

Eventueel kan het nieuwe aansluitpunt ook aan het andere uiteinde van de bovenste kabel (rood-wit-blauw) bevestigd worden als deze kabel voor jou op een praktischere plaats in je woning uitkomt.

Nu bekijk je dus best eens op voorhand hoe je computer(s), telefoons en tv op dit aansluitpunt kunt aansluiten. De juiste binnenbekabeling moet je zelf of je electricien voorzien.
Zie ook Brochure telecominstallatie in particuliere woningen
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Oh nog zo een goeie oude "stoffen" kabel :)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Dennahz
Plus Member
Plus Member

Super! Dus dan hebben we in ieder geval alvast een aansluiting. Ik zal het document straks eens doornemen.
Telefonie gaan we verder niet gebruiken, gewoon internet + TV. (bellen doen we via VoIP).

Ik neem aan dat het het makkelijkst is om het modem e.d. gewoon in de woonkamer te zetten, dus er zullen kabels getrokken moeten worden vanaf de hoofdaansluiting tot de woonkamer. Dit kan in theorie gewoon via buiten. Moet dan wel even kijken wat voor kabels we precies nodig hebben. Zou makkelijk zijn als het bijv 1 Cat6 kabel kon zijn, dan kunnen we die alvast leggen.
krisken
userbase crew
userbase crew

Als je een kabel "langs buiten" hangt, let er dan vooral op dat deze in een PVC buisje hangt!
PS : jouw kabel is dat blauw-rood-wit-geel?

Telefonie = EDPnet + OVH
Dennahz
Plus Member
Plus Member

Er zit geen gele kabel bij. Even een scherpere foto, want de rest is met de GSM getrokken :-D

Afbeelding

Ben in ieder geval al heel benieuwd naar de nieuwe verbinding... en Belgacom-TV.
krisken
userbase crew
userbase crew

Ah tis nen grijs/wit :)

Telefonie = EDPnet + OVH
Dennahz
Plus Member
Plus Member

Dus dat zit sowieso goed (als ze werken natuurlijk, maar daar gaan we maar even vanuit :P ). Heb gezien dat er wel kabels zijn doorgetrokken in huis vanaf die plaats trouwens, dus wellicht is het mogelijk om de grijs/witte kabels te verbinden met de doorgetrokken kabels. Zal straks eens kijken in de woonkamer. Het zou ideaal zijn moesten ze daar toch uitkomen...

Hoop dat ik geen spijt ga krijgen van de overstap, maar denk dat Belgacom een grote stap vooruit heeft gezet met VDSL2. Vroeger hadden we Belgacom in ons appartement van toentertijd, maar dat was nog enorm traag met een limiet van 10GB. Nu is het tenminste limietloos (nou ja, met FUP). Bij Telenet zat ik toch soms over de 100GB per maand, omdat wij nogal graag films op onze mediaplayer zetten :wink:

Nog 1 vraagje: stel dat er niks is doorgetrokken en de aansluiting daadwerkelijk in de garage komt. Wat moet ik dan precies doortrekken? Is enkel een CAT6 genoeg, of moet ik nog meer doen? Het is dus enkel voor TV en internet. Een router heb ik eventueel al staan.

En ja, ik weet dat het een UTFS vraagje is (en ik het document gewoon moet doornemen), maar wellicht dat jullie het zo snel uit het hoofd weten.
krisken
userbase crew
userbase crew

Cat 6 is zelfs niet nodig : je komt perfect toe met cat5E hoor!
Bij mij persoonlijk staat de invoerkast beneden (20 paar, is een appartement) in de gang. De kabels naar elk appartement zijn gewone UTP (cat 5E) kabels, werkt perfect!

Telefonie = EDPnet + OVH
Dennahz
Plus Member
Plus Member

Ideaal! Anders laat ik de technieker gewoon komen en alles aansluiten. We kunnen dan zelf - indien nodig - nog een kabel doortrekken hé. Zoveel werk is dat nu ook weer niet. In theorie zou dat allemaal deze maand nog moeten lukken, dus dan zou het toch goed uitkomen met het beëindigen van het Telenet-abo.

Heel erg bedankt voor de hulp! En ik laat zeker weten hoe het allemaal gelopen is hier...
We besparen toch een eurootje of 30 per maand op deze manier. M'n roots liggen in Nederland... nuff said :P
krisken
userbase crew
userbase crew

Ik zou toch de UTP kabels reeds leggen. BGC'ers gaan deze niet doortrekken voor jou :)

Telefonie = EDPnet + OVH
redman
Elite Poster
Elite Poster
Provider

En zeker niet buiten langs de gevel. :-D
Dennahz
Plus Member
Plus Member

Strak plan. Het zou alleen wat zonde zijn moest het niet nodig zijn om kabels door te trekken. Jammer dat het nu via buiten moet, maar ja, so be it. Later komen ze toch onder de grond als we alles gaan uitbreken in de voortuin. Het is eenmalig even wat prutsen, maar uiteindelijk denk ik dat we er wel tevreden mee gaan zijn.

@Redman: en waarom niet? Dat kan je toch ook netjes wegwerken? Uiteindelijk moet het toch onder de grond lopen. Kan eventueel eens kijken of er mogelijkheden zijn om het via het valse plafond te doen, maar ben niet echt handig (understatement), dus in hoeverre dat gaat lukken....

Of ik moet het aan de elektricien vragen. Die komt sowieso al langs om in de achtertuin elektriciteit en verlichting aan te leggen.
redman
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Als je dit zelf via gootjes aan de buitenkant doet is er geen probleem maar vergeet niet dat de belgacom technieker geen materiaal heeft om dit te doen en daarbij het hem zelfs verboden is om dit te doen.

Dus zelf gootjes kopen en trekken maar die kabel.
krisken
userbase crew
userbase crew

Wat redman zegt, klopt volledig!
Mijn tip : koop dunne pvc buisjes (goedkoop, snel te hangen en mooi afgewerkt) en wat UTP kabel, en doe dat zelf even snel. De technicus zal je voor eeuwig en 10 dagen dankbaar zijn :).

De verdeeldoos gaat hij zetten op het einde van de belgacom lijn (daar waar jouw kabel toekomt), en vanaf daar verder verbinden met jouw UTP kabel.

Je hebt nu 2 scenario's:

Scenario 1
Je legt één UTP kabel, de technicus zet de modem op het eind van jouw UTP kabel (bvb je living)

Scenario 2
Je legt 2 UTP kabels, de technicus zet de modem op de plaats waar je BGC lijn toekomt, en jij zorgt ervoor dat één UTP kabel toekomt aan de TV en één UTP kabel toekomt aan je PC.

't Is maar wat je zelf kiest :)

Telefonie = EDPnet + OVH
Dennahz
Plus Member
Plus Member

Het nadeel is dat ik super onhandig ben ... :-D Nja, zal wel even iemand vragen. In principe is er al een opening van buiten naar binnen, dus even dat gat wat verder open boren en de kabel erdoorheen duwen, stekkertjes op de kabel zetten en klaar.

Ik ga sowieso voor optie 1: 1 kabel trekken en het modem in de woonkamer zetten. Vanaf daar lopen al UTP-kabels naar de computer boven en naar de huidige digibox, dus die kunnen mooi blijven zitten.

Qua bekabeling dus gewoon deze? Dan is deze goedkoper :?

Ben meer een software-man. Routers, servers, etc. zijn helemaal mijn ding, maar dingen als kabels leggen ... een UTP kabeltje kan ik nog net maken :-D
Dennahz
Plus Member
Plus Member

Sorry voor de kick, maar welke kabel bestel ik het best? Zal dan een metertje of wat bestellen, dan ligt het er alvast als de technieker langskomt.
Twijfel of ik ook een kabeltje leg naar het tuinhuis (het is de bedoeling dat dat later mijn 'kantoor' wordt :p), maar dat werkt ook wel prima via WiFi natuurlijk.

Can't wait, can't wait :)
redman
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ik heb eigenlijk geen idee wel kabeltje je het best koopt.

Kan iemand anders hier helpen.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

Als hij voor scenario 1 gaat: telefoonkabel van BGC (dezelfde elektrische eigenschappen).
Zeker geen UTP met flexibele kern.

Doch, ik zou voor scenario 2 gaan: afstand bbox <=> ROP is het kleinst (en snelheid/stabiliteit het hoogst).
Dennahz
Plus Member
Plus Member

Ja, maar dan staat het modem in de garage, dus 't draadloos netwerk wordt vanaf daar uitgestuurd. Garage > woonkamer, maar denk dat je bij de keuken toch al wat minder signaal hebt... en in de tuin, mwoah.

Daarom heb ik hem liever gewoon in de woonkamer, omdat de bekabeling daar al helemaal goed ligt.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster

In het geval van scenario 2 plaats je toch een goede AP waar je zelf wil.
Dan heb je altijd het gewenste (en beste) draadloze signaal.
Zelfs wireless-N, dualband 2.4 GHz en 5 GHZ.
Allemaal zaken die de bbox niet heeft.

Maar voor een dubbeltje helemaal op de eerste rij zitten zal niet lukken ... :wink:
Dennahz
Plus Member
Plus Member

Zit wat in. Heb wel router die ik gewoon als AP kan instellen (DD-WRT).
+ ik ben van plan om die FON optie ook in te schakelen (of niet uit te schakelen, want het is opt-out heb ik begrepen) en dan staat ie ook gewoon direct aan de straatkant, dus hebben de voorbijgangers er het meest aan.

Wat ik dus ga doen:

Een UTP-kabel trekken vanaf de garage naar de woonkamer. Daar de kabel inpluggen in m'n DD-WRT AP. Vanaf daar gaat er 1 kabel naar m'n vaste PC en 1 naar de Belgacom-TV-box. Het voordeel van DD-WRT is dat je kan instellen dat een bepaalde poort gewoon behandeld moet worden als WAN-port, zodat je zeg maar ook gewoon een extern IP adres toegewezen krijgt. Zo heb ik de huidige Digibox van Telenet ook gewoon aan internet hangen via m'n router, zonder aparte switch. (beetje ingewikkeld uitgelegd waarschijnlijk, maar 't werkt wel :p). Hoewel ik niet helemaal tevreden ben over deze router. Wil waarschijnlijk idd een andere aanschaffen, maar moet nog even zien welke.

Bedankt voor jullie reacties! (als er iets niet klopt aan bovenstaand verhaal: shoot.).
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster

Dennahz schreef:Ben meer een software-man. Routers, servers, etc. zijn helemaal mijn ding,
Dan zal het vast wel lukken. :wink:

Afbeelding

You're in schooting range.
Dennahz
Plus Member
Plus Member

:lol:

Dan kunnen we verder niet meer besparen volgens mij... goedkopere energieleverancier, goedkoper internet&TV en bellen via VoIP!

Nu nog een energiezuinige afwasmachine en we zitten helemaal perfect.

Proud to be dutch :banana:

Bedankt voor de hulp mensen! Super. Zonder jullie zat ik nog in onzekerheid over m'n bekabeling binnen :wink:
Laatst gewijzigd door Dennahz 03 jun 2012, 21:23, in totaal 1 gewijzigd.
krisken
userbase crew
userbase crew

Je weet nog niet wat voor factuur je krijgt voor "raadgevingen" van ons :p

Telefonie = EDPnet + OVH
Dennahz
Plus Member
Plus Member

Hm, anders ga ik hier gewoon zelf ook wat helpen... verdien ik het wel terug :P
Dit topic gaat volgens mij het ultieme naslagwerk worden voor mensen die naar Belgacom willen overstappen :-D
krisken
userbase crew
userbase crew

Voor om het even welke dsl provider :)

Telefonie = EDPnet + OVH
Dennahz
Plus Member
Plus Member

Ideaal toch? Heb al +/- 40m UTP-kabel liggen. Moet het alleen nog even doortrekken naar de juiste ruimtes. De technieker zal wel raar staan te kijken dat alles al klaarligt :lol:
redman
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ook niet vergeten de koffie klaar te zetten als de technieker komt. :-)
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster

en koekjes .... :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”