Telenetabo's : Voldoende downloadvolume?

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
lucdec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 86 keer

Modbreak:
Split van http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=50&t=34252 -- Krisken
OK, dan, maar

Ik vond het ook belangrijk om Duco te laten weten dat zijn smalbandsnelheid onwerkbaar is, en de limiet
van 50 gig voor basicinternet onvoldoende.
Ik had de indruk dat hij daarvan niet goed op de hoogte was. Hopelijk heeft mijn mail zo toch nog zin gehad, en is toch goed voor iedereen.
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

dus.. 50 GIGABYTE voor BASIC internet is niet genoeg?????

Wat versta jij onder BASIC internet? Ik ga met alle stellingen akkoord dat internet in ons landje nog veel te duur is, dat het niet snel genoeg is, dat het.. god mag weten wat.

Maar als je een pakket aanbiedt met de naam BASIC internet, dan is denk ik al 10GB ruim voldoende!

Ons ma, een typische BASIC Internet gebruiker, komt wss nog eens niet aan de 2GB.
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Wat doet jouw ma dan wel op internet? Een basis internetter heeft in mijn ogen geen supersnelheden nodig, maar wel genoeg dataverkeer om vlot te kunnen surfen en mails lezen zonder naar een metertje te kijken. Ik mag wel stellen dat mijn ouders (dus enkel zij, niemand anders woont er nog thuis) typische internetgebruikers zijn. Beiden hebben een PC waar ze ongeveer 2x daags hun mails op checken, en beantwoorden uiteraard. Hun surfwerk is ook niet zo spectaculair : wat gegoogle, wat kookrecepten, etc. Maar ook zij komen zeker niet toe met 50GB/maand. Youtube is één van de grootse verbruikers, samen met de massa's aan doorstuurmails met allerlei foto's en grapjes. "Basis Internet", daar hoort youtube toch ook bij dan?

Zie ook een andere post van mij : http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 59#p435259

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 223 keer
Recent bedankt: 1 keer

Mijn Bomma van 86 zat al over die 50GB met Youtube en dergelijke. Mijn ouders zitten alleen al met webradio aan +10GB.

Alles moet met z'n tijd meegaan hé, ook de volumes. Zeggen dat 2GB voldoende is voor de gemiddelde verbruiker vandaag de dag is onzin.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3752 keer
Recent bedankt: 13 keer
Provider

Een gemiddelde residentiële gebruiker zit aan 30Gb (cijfer komt van één van onze providers)
En daarmee bedoel ik niet éen persoon, maar één aansluiting.

Dat gemiddelde wordt bepaald door een grote meerderheid van gebruikers die ver onder de 30GB zit, een kleine minderheid die erboven zit, en dan enkele grootverbruikers die er ver boven zitten.

Ik heb vorige maand 34GB verbruikt, en dat is nog veel meer dan wat ik normaal verbruik (heb een tijdelijke job met home office), mijn normaal verbruik ligt onder de 15GB. Dus al die oma's en opa's die 75GB nodig hebben, zijn toch niet representatief voor de gemiddelde consument, hoor.
Ik wil hiermee natuurlijk niet zeggen dat de limieten niet hoger mogen, maar beweren dat 50GB te weinig is voor de meeste internetters is absoluut niet correct.

Voor mijn part moeten ze de snelheden/limieten niet verhogen voor de basic abonnementen, maar liever de prijzen verlagen, en internet betaalbaar/toegankelijk maken voor iedereen. Ik denk dat DE grote meerderheid van de consumenten beter zou gediend zijn met een prijsverlaging, dan met een snelheidsverhoging (ik praat over de basic formules).
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
krisken
userbase crew
userbase crew

philippe_d schreef:Een gemiddelde residentiële gebruiker zit aan 30Gb (cijfer komt van één van onze providers)
Als je daarmee dat grafiekje van 2 jaar geleden bedoeld...dat noemt men in internetland prehistorie hoor :)
philippe_d schreef:Dat gemiddelde wordt bepaald door een grote meerderheid van gebruikers die ver onder de 30GB zit, een kleine minderheid die erboven zit, en dan enkele grootverbruikers die er ver boven zitten.
Bron? We hebben één publieke grafiek van 2 jaar geleden, wat absoluut niet geld als referentie voor Vlaanderen, laat staan België (immers, in Vlaanderen hebben we praktisch overal Telenet als ISP, in Wallonië is er Voo, doch deze is niet overal beschikbaar.
philippe_d schreef:Ik heb vorige maand 34GB verbruikt, en dat is nog veel meer dan wat ik normaal verbruik (heb een tijdelijke job met home office), mijn normaal verbruik ligt onder de 15GB. Dus al die oma's en opa's die 75GB nodig hebben, zijn toch niet representatief voor de gemiddelde consument, hoor.
Ik wil hiermee natuurlijk niet zeggen dat de limieten niet hoger mogen, maar beweren dat 50GB te weinig is voor de meeste internetters is absoluut niet correct.
Ik weet uiteraard niet wat jij zoal doet op internet, hoeveel personen er gebruik maken van jouw verbinding etc, maar 34GB is wel héél weinig, over 15GB/maand spreek ik mij zelfs nog niet uit dan. De door mij genoemde traffic van 75GB is inderdaad geen representatief getal voor de gemiddelde consument, maar het ligt er héél dicht bij! (in dat opzicht : dichter tegen de 75GB dan tegen de 34GB).
philippe_d schreef:Voor mijn part moeten ze de snelheden/limieten niet verhogen voor de basic abonnementen, maar liever de prijzen verlagen, en internet betaalbaar/toegankelijk maken voor iedereen. Ik denk dat DE grote meerderheid van de consumenten beter zou gediend zijn met een prijsverlaging, dan met een snelheidsverhoging (ik praat over de basic formules).
Qua snelheden, prijzen en betaalbaar/toegankelijk : volledig eens!

Telefonie = EDPnet + OVH
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

krisken schreef:Ik weet uiteraard niet wat jij zoal doet op internet, hoeveel personen er gebruik maken van jouw verbinding etc, maar 34GB is wel héél weinig, over 15GB/maand spreek ik mij zelfs nog niet uit dan.
De laatste twee periodes hier respectievelijk 15 en 16 GB... 8)

Maar ik dacht dat dit topic over "snelheid" ging... en niet het zoveelste topic over "de mijne - download - is nog groter"
VOiD
Elite Poster
Elite Poster

philippe_d schreef:Voor mijn part moeten ze de snelheden/limieten niet verhogen voor de basic abonnementen, maar liever de prijzen verlagen, en internet betaalbaar/toegankelijk maken voor iedereen. Ik denk dat DE grote meerderheid van de consumenten beter zou gediend zijn met een prijsverlaging, dan met een snelheidsverhoging (ik praat over de basic formules).
Volledig akkoord maar ik zie dit niet direct gebeuren als een 'gewone' analoge telefoonlijn vandaag al bij 20€/maand kost, bijna net zoveel als Telenet Basicnet.
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

krisken schreef:
philippe_d schreef:Een gemiddelde residentiële gebruiker zit aan 30Gb (cijfer komt van één van onze providers)
Als je daarmee dat grafiekje van 2 jaar geleden bedoeld...dat noemt men in internetland prehistorie hoor :)
Neen. Dat is ons een tweetal maandjes geleden meegedeeld. Is dus geen prehistorie. Meegedeeld door een provider waarvan je zou verwachten dat alle grootverbruikers daar zitten. En 't is niet Dommel.
krisken schreef:Ik weet uiteraard niet wat jij zoal doet op internet, hoeveel personen er gebruik maken van jouw verbinding etc, maar 34GB is wel héél weinig, over 15GB/maand spreek ik mij zelfs nog niet uit dan. De door mij genoemde traffic van 75GB is inderdaad geen representatief getal voor de gemiddelde consument, maar het ligt er héél dicht bij! (in dat opzicht : dichter tegen de 75GB dan tegen de 34GB).
En wat is jouw bron dan?
krisken
userbase crew
userbase crew

Telenet dus, kan niet anders :)

Betreffende mijn bron : zie de PM die je zodadelijk krijgt

Telefonie = EDPnet + OVH
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

Nog efkes over de bomma's en bompa's die NIET toekomen met 50GB:

ik ben geen gemiddelde gebruiker, ik ben ZEKER dat ik meer doe dan de gemiddelde verbruiker. Ik gebruik skype, kijk heel veel youtubes, download, ... en ik heb vorige maand 36GB verbruikt, maand ervoor 28GB, maand ervoor 43GB..

Dus echt, kom niet zeveren dat een bomma met haar receptjes te bekijken en mailtjes met ppt's in van 1mb aan 50GB niet genoeg heeft.

EDIT: aanvulling: de madam zit hier ook nog eens met haar laptop op en beide dan ook nog eens met een smartphone.
Extra: vroeger kwam ik regelmatig wel eens aan de 50GB, maar dat was omdat ik toen wel heel veel stuff downloade..........
skipper
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 16 keer

Idem dito bij mij. Ben nog nooit in de geburen van mijn 100 GB download gekomen, en gebruik mijn internet voor ongeveer hetzelfde als Dafke. Die bomma's wil ik ook wel eens zien. Waarschijnlijk echte cyberbabes! :lol:
Michael
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 14 keer

krisken schreef:Wat doet jouw ma dan wel op internet?
:beerchug: :banana: :-D :eek:
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 264 keer

The internet is for .... :roll:

Maar nu effe serieus: 50GB voor een basic abo is goed. Maar de gewone Fibernet moet echt wel omhoog! Eigenlijk is 250GB al een redelijke limiet.
lucdec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 86 keer

Dima_2005 schreef:The internet is for .... :roll:

Maar nu effe serieus: 50GB voor een basic abo is goed. Maar de gewone Fibernet moet echt wel omhoog! Eigenlijk is 250GB al een redelijke limiet.

Ik ga hier totaal niet mee akkoord. Ieder abo heeft recht op onbeperkt. Daarvoor is het een maandabo. Prijsverschillen Abo's moeten worden gemaakt op basis van snelheid, niet op volume. Net zoals in de buurlanden.
UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 29 keer

Dafke schreef: Dus echt, kom niet zeveren dat een bomma met haar receptjes te bekijken en mailtjes met ppt's in van 1mb aan 50GB niet genoeg heeft.
Daar moet ik U in bijtreden.
Mijn ouders (allebei mensen van rond de 60 jaar) verbruiken ongeveer een 20 gigabyte per maand samen. Het grootste deel van die traffiek wordt dan nog veroorzaakt door internet radio stream die +/- 8uur per dag opstaat.

Die bomma's die niet toekomen met 50 gigabyte, ik stel me daar echt vragen bij of ik die cijfers serieus moet nemen.
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Mogelijk komt de kleinzoon langs ,of is hun draadloos niet zo veilig dat iedereen mee geniet.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 756 keer
Bedankt: 252 keer
Provider
Te Koop forum

Als je de amper-internettende-bomma erbij moet sleuren om die 50GB limiet te verantwoorden, dan kan je 5GB ook als 'genoeg' beschouwen. Kijk liever naar wat de leeftijd van de meest actieve internetter is, en wat die aan volume kan verzetten. En dan x keer dat volume om een gemiddeld gezin te voorzien van basic internet (niet louter basic email of basic youtube, etc. ).
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 72 keer
Bedankt: 103 keer

50Gb genoeg? Net niet als het van mij afhangt: net ff gekeken naar de stats en een verbruik tussen 35 en 85Gb voor mijn pa en mijn ma ongeveer hetzelfde.
Dus is er voldoende volume? Nee want zij zijn basic gebruikers (mail, surfen, video streaming, af en toe eens een zylom game)
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1682 keer
Bedankt: 1476 keer
Recent bedankt: 5 keer
Provider
Te Koop forum

Dima_2005 schreef:The internet is for .... :roll:
Is redtube dan al met 1080p begonnen? :-)
VOiD
Elite Poster
Elite Poster

Als de gemiddelde gebruiker dan toch minder dan 50GB verbruikt waarom zijn er dan nog limieten bij de provider die bij hoog en bij laag zweert dat de klanten snelheid het belangrijkste vinden ?
Het is daarom ook dat ik meer en meer mensen in mijn omgeving zie overstappen van een 'snel' abonnement naar een trager zonder limiet... Vandaag nog iemand die cloud backup niet kon gebruiken omdat het maanden ging duren met zijn limiet. Maja, dat zullen allemaal geen 'gemiddelde' verbruikers zijn hé :bang:
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 389 keer

Er zijn verschillende mensen die niet gaan toekomen 50gb
voorbeeldje

enkele jaren geleden starte vtm met het uitzenden van de nederlands serie goede tijden slechte tijden.
Zijn ermee gestopt en toe is vitaya ermee begonnen.
Deze zijn ook ermee gestopt vmma vind het te duur in aankoop.
Maar mensen die het vervolg willen kennen kijken naar
www.rtl4.nl of www.gtst.nl
Daar kan je verder volgen als je ieder dag kijkt ga je vlug aan u 50gb komen hoor zonder iets anders te hebben gedaan.
Dus ben ik ook van mening dat dit niet zoveel is in deze tijden.
Al te vaak denken jonge gasten dat senioren niks van computers kennen eb bij gevolg bijna geen gebruik hebben.
iphone 13 promax : 512gb orange oml + Extra surf
mercedes e220 OML
AirCard 810S : free mobile + fiber in saint cyprien
CAT Q10 5G Extra surf oml
imac : giga fiber
ipad pro 12,9 : 256gb Extra surf oml
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

VOiD schreef:Als de gemiddelde gebruiker dan toch minder dan 50GB verbruikt waarom zijn er dan nog limieten bij de provider
Omdat enkele personen eenvoudig een ganse node kunnen verzieken... maar ik ga de uitleg niet helemaal opnieuw doen (die kan je al in 37 andere volume topics lezen)
VOiD schreef:Vandaag nog iemand die cloud backup niet kon gebruiken omdat het maanden ging duren met zijn limiet.
Met meer volume zou je tegen de uploadsnelheid aanlopen... maar snelheid was volgens jou niet belangrijk ?
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 372 keer
Bedankt: 156 keer

De vraag is, is het FUP abonnement bij telenet voldoende??
Ik lees hier dat er 250GB wordt gevraagd voor het "gewoon" abonnement terwijl ik in sommige topics lees dat het hoogste abonnement bij telenet (fibrenetXL) als ge pech hebt maar 125 GB downloadvolume inhoud. :?
VOiD
Elite Poster
Elite Poster

Omdat enkele personen eenvoudig een ganse node kunnen verzieken...
Inderdaad. De limieten zijn er omdat het netwerk het niet aan kan ipv. dat de 'mensen er toch geen belang aan hechten'. Diegenen die meer volume nodig hebben nemen nu dus een hoger abonnement met unlimited/FUP en blijven toch de node 'verzieken'. Enige verschil is dat Telenet meer incasseert.
Met meer volume zou je tegen de uploadsnelheid aanlopen... maar snelheid was volgens jou niet belangrijk ?
Bij meer volume loop je inderdaad tegen de uploadsnelheid aan. Maar er is een verschil tussen 50GB kunnen uploaden op 2 dagen en nog kunnen surfen gans de rest van de maand vs. 50GB kunnen uploaden op 2 dagen en voor de rest van de maand niks meer kunnen doen hé.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 336 keer

r2504 schreef:
VOiD schreef:Als de gemiddelde gebruiker dan toch minder dan 50GB verbruikt waarom zijn er dan nog limieten bij de provider
Omdat enkele personen eenvoudig een ganse node kunnen verzieken... maar ik ga de uitleg niet helemaal opnieuw doen (die kan je al in 37 andere volume topics lezen)
Tja en bij diezelfde provider kan je ook een echt onbeperkt abbo afsluiten tegen een veeeel hogere prijs.
Dus als die enkele grootverbruikers meer betalen aan de provider dan vezieken ze de node ineens niet meer :roll:
mailracer
Elite Poster
Elite Poster

Gray schreef:De vraag is, is het FUP abonnement bij telenet voldoende??
Ik lees hier dat er 250GB wordt gevraagd voor het "gewoon" abonnement terwijl ik in sommige topics lees dat het hoogste abonnement bij telenet (fibrenetXL) als ge pech hebt maar 125 GB downloadvolume inhoud. :?
Maar als je gelukt hebt je boven de 1TB uitkomt bij gemengd surfen. Net zoals je bij een xDLS lijntje geluk moet hebben kort bij een node te zitten voor comfortabel te surfen.
krisken
userbase crew
userbase crew

Om een paar posts terug te gaan, en meteen daar te antwoorden:

1. de wifi van de modem staat actief, en is wachtwoord beveiligd (wpa2). Wachtwoord is 18 karakters lang, inclusief letters, cijfers en symbolen. Niet zomaar eventjes te kraken dus. Reden waarom dit online staat is omdat mijn vader zijn Belgacom FON login ook wilt gebruiken in het buitenland.

2. de wifi waar mijn ouders gebruik van maken is een Meraki MR12. 1 SSID is onbeveiligd, maar heeft een snelheidscap van 2mbit down, 256kbit up. Volgens Meraki zit het verbruik op deze SSID rond de 100mb per maand. Peanuts dus. De overige SSID's zijn allen voorzien van een wachtwoord in WPA2. Dit is een SSID van mijn ouders zelf, een copy van het SSID van mijn meraki (zodat ik daar ook online kan met mijn laptop en smartphone als ik eens passeer) en een copy van het SSID van mijn broer, die ook een Meraki heeft. Als ik kijk naar het dataverkeer van mij en mijn broer samen, zit dit op 150MB.

3. mijn vader is een fervente radioamateur die dus continue op de hoogte wilt zijn van alles wat gaande is in de telecomwereld. Een oude pc staat in zijn "mediakamer" (tja..kamer moet een naam hebben zeker?) in als webradio (radio2) omdat het FM ontvangst eigenlijk barslecht is thuis. Verder doet die pc dienst als backupservertje enzo...the usual stuff zeg maar. Het meest gebruikt hij zijn laptop voor dagdagelijkse zaken. Mijn ma idem dito. Als ik de meraki even uitlees, zie ik dat één van de grootste dataverkeerslurpers youtube is, net als de backupserver die s nachts alles syncroniseert met Google Drive (vader heeft het 100GB abonnement) op gebied van foto's, videofragmenten, documenten, ...

4. alles is geconfigureerd en opgesteld door mezelf. Ik ben dus 100% zeker dat er niemand stiekem mee surft die er niet thuis hoort. Ouders wonen overigens vrij landelijk, dus wie mee surft, zouden ze snel "zien" :)

Telefonie = EDPnet + OVH
mailracer
Elite Poster
Elite Poster

Ik vermoed dat dit om mijn mening was
Mogelijk komt de kleinzoon langs ,of is hun draadloos niet zo veilig dat iedereen mee geniet.
Dit was veel eerder algemeen bedoeld. Want de doorsnee gebruiker die ik ken heeft absoluut geen benul van zijn gebruik. Voor hen moet het gewoon aanwezig zijn, en als ze een schermpje krijgen dat meldt dat ze over hun limiet gaan,dan bellen ze meestal naar de kennis die hen verteld waar op te klikken en wat dat wil zeggen.
Michael
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 14 keer

alphalpha
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer

Het grootste probleem in mijn ogen met alle abos is dat men niet kan downloaden wanneer men wil! Ik leef namelijk tijdens de normale daguren en niet tijdens de groene uren. Zodra men iets te veel tijdens die gele of rode uren download, wordt men op smalband gezet voor de rest van onze periode. Die smalband snelheid is onaanvaardbaar en moet aangevochten worden of dat gedoe met rode, gele en groene uren moet verdwijnen!

Tapatalk (Galaxy S2 GT-I9100)
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 624 keer

Volgens mij is Basic internet het verkeer dat ik nu genereer min al mijn usenet downloads
(254 GB - 161GB = 93GB)
Tuurlijk ben ik een veelverbruiker, maar 50GB is dus onrealistisch.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1957 keer
Recent bedankt: 5 keer

alphalpha schreef:Die smalband snelheid is onaanvaardbaar en moet aangevochten worden of dat gedoe met rode, gele en groene uren moet verdwijnen!
Bespaar je de moeite om dit aan te vechten. Als je zorgeloos wil internetten is er nog altijd VDSL.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 396 keer
Bedankt: 194 keer
Provider

Hier wordt internet dagelijks gebruikt door 2 volwassenen, mail, facebook, wat youtube, fotos en boekhouding wordt online gebackupt (Mozy). Af en toe een filmpje downloaden (geen BR). Werk enkele dagen per maand van thuis (VPN).

Deze maand: 10.216 Mb (reset volgende week)
April: 23.163 Mb
Maart: 27.911 Mb
(gegevens vd Telemeter)

Toch eens gaan downgraden naar Basicnet... Heb nu Fibernet.

Hoe dan 1 bomma aan 85GB komt... :???:
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster

@ddd
Dat is wel heel erg weinig. We zitten ongeveer aan 2GB dagelijks, zonder maar iets te downloaden. Gezin van 4, 2 hiervan gebruiken het internet intensief.
Maar natuurlijk, bij mij staat muziek constant aan, net zoals bij mijn zusje. ALlebei kijken we eens een filmpje op Youtube, bij voorkeur HD.
Mijn ouders zitten gewoonweg op fora, lezen hun mail etc. Dus niks dat echt veel gebruikt.

Maar natuurlijk als je de downloads erbij rekent: Updates voor zo'n 5 computers, downloads/streams van series die ik volg, updates voor de GPS, updates voor smartphone (ROM elke week), kleine dingen downloaden die handig kunnen zijn.
Ik zit dan heel gemakkelijk aan de 100GB zonder maar 1 ding te downloaden die ik wou.

Wat wel opvallend is, toen ik op kot zat, ik zat daar heel veel te downloaden, maar door de lage snelheid (9Mbps, later 15Mbps), geraakte ik maar aan 70GB/maand, en ik downloadde dingen ook voor thuis. Maar het is dan ook heel simpel, het duurde veel te lang.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Dima_2005 schreef:Maar natuurlijk, bij mij staat muziek constant aan, net zoals bij mijn zusje.
128 Kbits is zo'n 56 MB/u... als je dat met twee doet kom je aan zo'n 115 MB/u (aan 4u per dag is dat 13.8 GB / maand).
Dima_2005 schreef:ALlebei kijken we eens een filmpje op Youtube, bij voorkeur HD.
Je kijkt toch geen ganse speelfilms op Youtube... al weet ik ook niet echt wat er wel allemaal opstaat, maar iedereen doet hier precies of men streamed gans de avond HD video ?
Dima_2005 schreef:Maar natuurlijk als je de downloads erbij rekent:
Ahh... nu gaan we er komen...
Dima_2005 schreef:Updates voor zo'n 5 computers
Niet zeveren hé... Windows komt éénmaal per maand met updates (en die zijn heus geen GB's groot).
Dima_2005 schreef:downloads/streams van series die ik volg
Tja... wat moet ik hierop zeggen behalve dat het illegaal is (en bespaar je de moeite om die ene legale te zoeken die er misschien tussen zit).
Dima_2005 schreef:updates voor de GPS
Voor TomTom Mapshare zijn die amper enkele tientalle KB's groot en zeker niet dagelijks.
Dima_2005 schreef:updates voor smartphone (ROM elke week)
Elke week een nieuwe ROM... moet je mij eens vertellen wie zo vaak ROM's released.
Dima_2005 schreef:Ik zit dan heel gemakkelijk aan de 100GB zonder maar 1 ding te downloaden die ik wou.
Zonder je illegale downloads en Youtube kom ik hier misschien met moeite aan 20 GB... dat zegt dus genoeg over wat je met die andere 80 GB doet.
jantje81
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 158 keer
Bedankt: 78 keer
Provider

Het is niet omdat 'de gemiddelde gebruiker' niet toekomt met Basicnet dat met Basicnet moet veranderen. Voor de gemiddelde gebruiker is er Fibernet met 100 GB en dat volume zal men op korte termijn ongetwijfeld optrekken. Basicnet is bedoeld voor mensen die veel minder gebruik maken van internet, het is maar fair dat zij voor hun lagere netwerkbelasting ook van een goedkoper tarief gebruik kunnen maken.

Dat er protest is tegen de groene, gele en rode uren kan ik begrijpen, maar als je te weinig downloadvolume hebt ==> upgraden naar een aangepast abonnement voor je behoeften.
EDPnet FIBER XL (500/100)
NL Ziet / VTM Go+ / GoPlay
Digi Mobile
OVH VOIP + EDPnet VOIP
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster

@r2504
1) Ik luister meer dan 4u/dag naar muziek. Zeker nu in de blok, maar buiten de blok mag er wel gerekend worden dat het zo'n 8u/dag is. -> 20GB/maand En ik stream niet constant maar 128kbps, luister ook vaak naar SoundCloud en Spotify (192kbps), maar dat laten we even ter zijde.

2) Waarom Youtube buiten laten? Nee, ik stream niet de hele avond in HD, maar elke dag denk ik dat naar Youtube toch zo'n 400-500MB in totaal gaat met ons 2.

3) Het is niet enkel Windows die geupdate moet worden. ALLE applicaties. Windows neemt zo'n 200MB voor zijn rekening, maar alle Adobe software (die gigantische updates heeft), browsers, spelletjes, dev-tools,... Ja, een eindeloze lijstje dus.

4) GPS, het is een Garmin met lifetime updates, elke maand is dat zo'n 4GB die gedownload moet worden, vaak mislukt dat en moet het een 2de keer gedownload worden -> 8GB

5) Ja, die series zijn illegaal, ale, het is in een grijze zone :) Als je naar de officiele site gaat en daar rechstreeks kunt bekijken is dat niet direct zo heel erg illegaal denk ik. Maar ja, ik ga niet hyporcriet doen, ik heb House al helemaal gezien :roll:
En precies jij nooit iets illegaals doet

6) Die ROM's: Het is ondersteund door de community, en de developer (dzo) komt ongeveer wekelijks met een grote update van telkens 150MB. (geweldige kerel is dat!). En dan soms test ik ook andere ROM's etc. Bon, hier gaat misschien 1GB/maand naartoe, zo veel is dat ook niet.

Ik leg gewoon mijn situatie uit, en ik vind dat 100GB net iets te krap is naar mijn goesting. Zels met normaal gebruik. Als we de series weglaten, mag je misschien zo'n 5GB aftrekken. (6 series x 150MB x 4 weken = 3,6GB)
En YOutube weglaten? Ja, hallo, dit is dagelijkse kost, ik kijk naar reviews op Youtube, ik verkrijg informatie etc...
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 263 keer
Bedankt: 104 keer
Provider

ddd schreef:Hier wordt internet dagelijks gebruikt door 2 volwassenen, mail, facebook, wat youtube, fotos en boekhouding wordt online gebackupt (Mozy). Af en toe een filmpje downloaden (geen BR). Werk enkele dagen per maand van thuis (VPN).

Deze maand: 10.216 Mb (reset volgende week)
April: 23.163 Mb
Maart: 27.911 Mb
(gegevens vd Telemeter)

Toch eens gaan downgraden naar Basicnet... Heb nu Fibernet.

Hoe dan 1 bomma aan 85GB komt... :???:
Volledig mee eens, Hier bijna idem zo, dagelijks met 2 volwassenen online ( gem. 4uur per dag) _ facebook, fun-mail, fotos, surfen, enkele youtube filmpjes, updates van programmas op de pc, Cd'ke afhalen.
Mijn verbruik nooit hoger dan 30 GB per maand, heb 1 jaar Fibernet gehad met 100 GB _ sinds januari dit jaar gedowngrade naar de BasicShake van 50 GB.
Intel® i3-10100 Quad-Core @4,10 GHZ. Ram:16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung Galaxy A13 @ Hey!
Afbeelding Afbeelding
Hey! LiveBox Cable Modem 150/15 Mbps* https://www.speedtest.net/nl/result/16739853024.png
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Dima_2005 schreef:GPS, het is een Garmin met lifetime updates, elke maand is dat zo'n 4GB die gedownload moet worden
Ik dacht dat op m'n Tom Tom gans Europa op straat niveau iets van een 900 MB groot was... geen idee hoe jij dus met een maandelijkse update aan 4 GB komt ?
Dima_2005 schreef:Ik leg gewoon mijn situatie uit, en ik vind dat 100GB net iets te krap is naar mijn goesting.
Raar... als ik al je cijfers optel kom ik slechts aan zo'n 45 GB zonder de software fixes... neem dus 50 GB per maand.

Ik wil trouwens niet iedere byte van je gaan evalueren, maar ik merk gewoon dat sommige mensen overdrijven en soms op een rare manier aan veel data komen (de bomma met 86 GB). Wat betreft het illegale (per zeldzame uitzondering download ik eens één uitzending als m'n decoder z'n opname heeft gemist) kan je Telenet moeilijk verwijten dat ze te weinig volume leveren.

Feit blijft dat een hééél grote meerderheid ruimschoots toekomt met 50 GB (ook al tracht je hier enkele uitzonderingen aan te halen) van het Basic abonnement, en voor zij die meer nodig hebben zijn er nog andere formules (dat ze te duur zijn is een andere discussie, maar puur het volume aanbod is echt zo slecht niet).
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”