Windows 8 ondersteunt dvd-video alleen na bijbetaling

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
PumbaaH
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 15 keer
Contacteer:

Windows 8 biedt standaard geen ondersteuning voor het kijken van films op dvd. Wie Microsofts codecs om films in dat formaat te kunnen kijken, wil bemachtigen, moet gaan betalen. Wat de upgrade kost, is nog niet bekend.

Volgens Microsoft liggen de kosten van codecs voor dvd-video te hoog, terwijl steeds minder mensen films op fysieke media zouden kijken. Daarom wordt de met Windows 8 meegeleverde Windows Media Player niet voorzien van codecs voor dvd-video. Windows Media Center bevat die codec wel, maar die software is niet gratis: daarvoor moet een betaalde upgrade worden uitgevoerd.

Wat die upgrade gaat kosten, is nog niet bekend, maar Microsoft belooft een 'marginale' prijs. Het is echter de vraag hoeveel mensen zullen betalen voor functionaliteit die in opensource-software zoals VLC gratis beschikbaar is. Daarnaast is de kans aanwezig dat sommige hardwarefabrikanten toch codecs en software voor het kijken van dvd's zullen meeleveren.

Windows 8 bevat standaard wel ondersteuning voor codecs als h.264, mp4, wma, mp3 en mpeg. Ondersteuning voor de veelgebruikte mkv-container is niet aanwezig. Tv-adapters worden standaard ook niet meer ondersteund; ook daarvoor moet Windows Media Center worden bemachtigd. Blu-ray wordt in zijn geheel niet ondersteund, ook niet in het betaalde Windows Media Center.

<bron: tweakers.net>
Graag in de toekomst ook de link er bij te plaatsen naar het originele artikel.
Laatst gewijzigd door TiTanium 04 mei 2012, 23:08, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: Link naar origineel artikel geplaatst. (op "<bron: tweakers.net>" klikken)
Mobile: Motorola Moto G 4G - KING Supersize
Internet: Sagem f@st + TP-Link TL-WR1043ND - Scarlet ONE
PC: in aankoop
Laptop 1: Toshiba L300-1DN AZ
Mediaplayer: MINIX NEO X5 mini
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 476 keer
Bedankt: 106 keer

Flopperdeflopperdeflop! :bang:

Ergens anders al gelezen dat ze ook geen support voor Blu-ray gaan bieden...
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
Bedankt: 772 keer
Recent bedankt: 1 keer
Te Koop forum

Waarom is dat nu flopperdeflop? Noem mij eens één persoon die nog een DVD wil bekijken via de DVD-speler in zijn computer, en dus zonder extra software te installeren hé!!!
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 243 keer

Mijn pa, wegens het gebrek aan een tv met hdmi en een losse bluray speler.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 426 keer
Bedankt: 208 keer

Voor mijn part mogen ze voor alles (modulair os) extra poen vragen (mail, browser,...)
Dan kunnen andere osses makkelijk mainstream worden. (Want dat zijn ze nog altijd niet echt.)
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: kitt1977
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 45 keer

tja installeer je vlc of een of andere codec pack en klaar ...
Bij mijn weten heeft geen enkele windows versie build in DVD playback codes gehad standaard ....
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 685 keer
Provider

Wij kijken in onze mobilhome op de laptop naar films, met windows media player. Dus dit is een jammere zet...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 179 keer

Joe de Mannen schreef:Wij kijken in onze mobilhome op de laptop naar films, met windows media player. Dus dit is een jammere zet...
Installeer VLC of MPC HC of een willekeurige andere media player met de benodigde codecs en het probleem is opgelost.
Teebee
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 40 keer

Als we niet willen betalen voor onze films, downloaden we ze.
Als we niet willen betalen voor onze muziek, downloaden we ze.

Maar als we geen dvds meer kunnen afspelen zonder te betalen, dan is het een drama???
(Download een codec, een andere speler (vlc/smplayer/potplayer/MPC/...), of installeer een pakket zoals xbmc)
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1684 keer
Bedankt: 1476 keer
Provider
Te Koop forum

Cccp met classic media player is een aanrader

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 243 keer

VLC > *

En in de zeldzame gevallen dat vlc moeilijk doet kan je nog overwegen om een codec apart te installeren, maar van die codec-packs zoals cccp en k-lite blijf je beter zover mogelijk weg.

Het enige dat ge tegenwoordig nog nodig hebt is Divx en Haali media splitter voor mkv.

En het is misschien iets te drastisch, maar ge kunt ook gewoon bij windows 7blijven en niet upgraden.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
LaserJet
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 28 keer

K lite Codec Pack en je problemen zijn van de baan. :-D
TiTanium
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 721 keer
Bedankt: 472 keer
Provider

Ik sta al niet te springen om naar Windows 8 te gaan. Ik vrees dat er veel met mij eens gaan zijn. Windows 7 is nog niet zo heel lang uit en best wel stabiel. Het zicht van Windows 8 gaat ook veel mensen afschrikken als je allemaal vakjes zie :) Als je dan voor bepaalde zaken gaat moeten bijbetalen vind ik al helemaal schandalig.
Een Windows OEM kost standaard +/-99€ wat best veel is voor de meeste mensen. Als je dan als ''leek'' niet beter weet ga je die zaken nog gaan bijkopen...
Hetgeen niet slecht zou zijn, is dat ze zeggen 50€ als "start" en dat je dan eventueel modules kan bijnemen die jij nodig hebt. (niks dus, er zijn vele alternatieven)
Gaan er misschien ook veel meer mensen geneigd zijn om een niet piraten-versie te nemen. Ik heb Windows 7 origineel en voor die prijs (89.99) zal hij zeker nog een paar jaar mee moeten ;)
Computer: Be Quiet! Dark Base 900 ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix OC
Home Assistant: NUC8i3BEH2 ~ 16GB DDR4 ~ Conbee II
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ Curved
Mobile: Samsung S24 Ultra 1TB & Samsung Tab S9 Ultra 5G
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: U6-mesh ~ AC-Mesh
Provider: Telenet OneUP for 5 ~ CV8560E
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

TiTanium schreef:Het zicht van Windows 8 gaat ook veel mensen afschrikken als je allemaal vakjes zie :)
De GUI is gericht op een tablet... de GUI is een flop op een desktop (en zelfs op hun Windows Phone wat mij betreft - al zijn bepaalde concepten zeker goed, maar die staan los van de GUI).

Ik begrijp dan ook niet dat Microsoft dergelijk risico wil nemen.
Heronic
Elite Poster
Elite Poster

Welk risico? Elke laptop(+pre assembled desktop) komt standaard met windows op. De consument heeft daar zelf geen enkele keuze in. En ik zie in de winkels meer laptops dan desktops staan dus vermoed ik dat er ook meer laptops dan desktops verkocht worden.
Dan kan je al eens een experimentje wagen niet?

Hoe lang gaat het eigenlijk nog duren eer die koppelverkoop stopt?
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Koppelverkoop ??

Herrinner je je nog dat microsoft andere internet browser moest aanbieden, dan zijn eigen internet explorer. Je kon op een bepaald moment andere browser instaleren via een icoontje dat op je desktop verscheen na een update.

Mogelijk moet windows nu ook de consument toelaten om/en de keuze naar andere media players aanmoedigen. Dat standaard H264 en X264 en MP4 aanwezig is heeft dan weer te maken met het afspelen van video in de internetomgeving via de mediaplugin.

Ik vind dit zelfs goed. Overigens als je een dvd speler of blu-ray player aanschaft, dan krijg je daar meestal windvd of total mediaplayer bij. En opensource toepassingen zoals vlc of XBMC zijn zeker aanraders als je betalen hiervoor niet nodig acht. Voor blu-ray heb je bij mijn weten nog steeds een betalend pakket nodig.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Heronic schreef:Welk risico?
Imago ! Vista stond ook overal op... ik betwijfel of het Microsoft zoveel goed heeft gedaan (gelukkig hebben ze zich herpakt met Windows 7).

De inzet is trouwens veel groter... klanten een GUI opdringen op hun laptop zorgt misschien voor aversie... zodat ze besluiten Windows 8 is ook slecht voor een tablet of voor een smartphone.
Heronic
Elite Poster
Elite Poster

mailracer schreef:Koppelverkoop ??
Ik vind dit zelfs goed. Overigens als je een dvd speler of blu-ray player aanschaft, dan krijg je daar meestal windvd of total mediaplayer bij. En opensource toepassingen zoals vlc of XBMC zijn zeker aanraders als je betalen hiervoor niet nodig acht. Voor blu-ray heb je bij mijn weten nog steeds een betalend pakket nodig.
Ik had het over de koppelverkoop van desktops/laptops met pre-installed windows. Dat zijn immers windowses de consument opgedrongen worden.
Ik vind het ook goed dat men alles wil opsplitsen ben alleen benieuwd of de "kostprijs" van de extra's ook van de aanschaf prijs zonder extra's zullen gaan. Dat zal weer een ander verhaal zijn. Er is inderdaad keuze genoeg. Gratis alternatieven genoeg. Voor blu-ray heb je trouwens ook gratis oplossingen.

@r2504

Ik kan je wel volgen maar welke impact zou dat hebben? Na de miserabele vista keek men uit naar de 7... hoeveel zouden er echt van os veranderd zijn?
Op laptops kunnen ze klanten opdringen wat ze willen de klant heeft amper een keus immer => Windows X inclusief (zit al in de prijs)
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Gratis alternatieven genoeg. Voor blu-ray heb je trouwens ook gratis oplossingen.
Welke heb je dan ? Ook met 3D support ?
Heronic
Elite Poster
Elite Poster

Let op het woordgebruik : Gratis oplossingen != gratis player.
Dus gewoon : bd rippen en kijken he ;)

Het zou wel kunnen dat er software is die dit samen doet. (rippen en on the fly kijken)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Heronic schreef:Ik kan je wel volgen maar welke impact zou dat hebben? Na de miserabele vista keek men uit naar de 7... hoeveel zouden er echt van os veranderd zijn?
Er zijn altijd mensen die eens gaan kijken naar de alternatieven... al is Linux heus geen bedreiging (de strijd op de desktop is al lang voorbij). Vandaag gaat het eerder over de tablets... en daar staat Windows nog op nul... slechte ervaringen met Windows 8 op de desktop zullen dus hoe dan ook afstralen op de tablets (en dat kan men missen).
Heronic
Elite Poster
Elite Poster

Ja r2504 uit persoonlijk oogpunt volledig akkoord maar hoeveel "klanten" die bij vdb of andere achter hun tablet of whatever komen redeneren zo? In mijn omgeving amper een handvol alvast al de rest stelt zich daar totaal geen vragen bij. Zij blijven dus in de malaise ongeacht de prestaties.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Heronic schreef:maar hoeveel "klanten" die bij vdb of andere achter hun tablet of whatever komen redeneren zo?
Wees maar gerust... ze hebben allemaal vrienden die erover spreken... en als die gaan zeggen Windows 8 trekt op niets... tja.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

r2504 schreef: Vandaag gaat het eerder over de tablets... en daar staat Windows nog op nul... slechte ervaringen met Windows 8 op de desktop zullen dus hoe dan ook afstralen op de tablets (en dat kan men missen).
Het zal vooral van de fabrikanten afhangen. Ik ben tot nog toe geen fan van windows 8 op de desktop, maar wel van Windows 8 op tablets. Veel functioneler en beter bruikbaar dan de iPad/iOs combinatie, en over android tablets gaan we niet eens beginnen...

Zelfs current-gen tablets zoals een HP slate of een Samsung 7 series slate, halen 6 tot 8h accutime met Windows 8 (i5 met 4GB ram & ssd). Paar weken geleden bij MS met zo een toestel van een werknemer mogen "spelen" die het al een hele tijd fulltime als werkpc gebruikte, en ik was echt onder de indruk. Icm een docking gebruikte hij het als desktop, en on the go gewoon als tablet met full pc functionaliteit.

De grote truk die microsoft zal moeten bovenhalen voor de notebook en desktop markt, is de interface bruikbaarder maken voor muis-mensen, of een grote shift naar touch-equipped laptops en desktops weten te veroorzaken. En ik ben curieus of ze daarin gaan slagen.

Aangaande de dvd functionaliteit, ergens kan ik het begrijpen, als het dan ook echt een impact heeft op de retailprijs. Als het niet zo is, dan is het een spijtig beslissing. Ja, het is makkelijk om een 3th party app te installeren die DVD's kan afspelen, maar het is idealer als het os het native kan natuurlijk, ook al gebruiken veel mensen de functionaliteit nooit.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 624 keer

Ik ben al blij dat er voor zowat elke toepassing opensource software voorhanden is, het os gaat gewoon mee in de koppelverkoop ;-)
Vind in de Benelux nog maar eens een laptop zonder os, als we eerlijk zijn is linux iets voor de betere hobbyist.
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”