Downloadspeed zakt te veel tijdens uploaden
- Mahimahi
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Ik haal met mijn huidige verbinding (Starter Plus):
Upload 20KB/sec
Download 100 a 108KB/sec
Wanneer ik iets, met een stabiele verbinding, aan het downloaden ben tegen 100Kb/sec en ik start een upload tegen 20KB/sec dacht ik dat mijn downloadspeed naar om en bij de 80Kb/sec zou teruglopen.
Dit is echter niet het geval.
De downloadspeed blijft stilletjesaan met een paar KB's tegelijk teruglopen soms tot onaanvaardbare waarden 4KB/sec...6Kb/sec...in het beste geval +/-20Kb/sec. (De upload blijft constant om en bij de 20)
Ik heb al "Use small send buffer if uploads slow down downloads a lot" aangevinkt in de settings van mijn proggy maar dat schijnt niet te helpen.
Iemand een idee hoe dat komt?
Upload 20KB/sec
Download 100 a 108KB/sec
Wanneer ik iets, met een stabiele verbinding, aan het downloaden ben tegen 100Kb/sec en ik start een upload tegen 20KB/sec dacht ik dat mijn downloadspeed naar om en bij de 80Kb/sec zou teruglopen.
Dit is echter niet het geval.
De downloadspeed blijft stilletjesaan met een paar KB's tegelijk teruglopen soms tot onaanvaardbare waarden 4KB/sec...6Kb/sec...in het beste geval +/-20Kb/sec. (De upload blijft constant om en bij de 20)
Ik heb al "Use small send buffer if uploads slow down downloads a lot" aangevinkt in de settings van mijn proggy maar dat schijnt niet te helpen.
Iemand een idee hoe dat komt?
- The Oddity
- Elite Poster
- Contacteer:
Het is normaal dat je downloadsnelheid zakt wanneer je aan het uploaden bent. Dit is omdat deze data over dezelfde lijn immers loopt. Dus het is eigenlijk wel ergens normaal dat de snelheid zakt.
Een adsl verbinding is immers niet gemaakt om veel te uploaden. De downstream is veel belanrgijker bij adsl. Maar zoals de adsl naam zegt: assymetric. Dus niet beiden te samen. Ik heb net even snel getets:
upload naar users.skynet.be
download van tucows.skynet.be
ik krijg ongeveer het zelfste fenomeen als bij jou. Ik weet niet hoe het komt maar de upload blijkt belangrijker dan de downstream. Deze behoudt dan ook de meeste van zijn capaciteit. Het is de download die inboet. Is dit nu omwille van de volgorde waarin beiden worden/zijn gestart... nog ni getest.
anyway is dat ergens wel normaal. Maar tegelijkertijd uppen en downen doet ge maar als ge server draait ofzo en dat mag normaal niet met een adsl plus of go. Tja bij kazaa ed kan je dit ook hebben maja,...
Een adsl verbinding is immers niet gemaakt om veel te uploaden. De downstream is veel belanrgijker bij adsl. Maar zoals de adsl naam zegt: assymetric. Dus niet beiden te samen. Ik heb net even snel getets:
upload naar users.skynet.be
download van tucows.skynet.be
ik krijg ongeveer het zelfste fenomeen als bij jou. Ik weet niet hoe het komt maar de upload blijkt belangrijker dan de downstream. Deze behoudt dan ook de meeste van zijn capaciteit. Het is de download die inboet. Is dit nu omwille van de volgorde waarin beiden worden/zijn gestart... nog ni getest.
anyway is dat ergens wel normaal. Maar tegelijkertijd uppen en downen doet ge maar als ge server draait ofzo en dat mag normaal niet met een adsl plus of go. Tja bij kazaa ed kan je dit ook hebben maja,...
I love it when a plan comes together!
- Mahimahi
- Elite Poster
Nee hoor het is geen server maar "direct connect" daarmee kan je van een bepaald persoon een proefschriftje
downloaden en terzelfdertijd bevoorbeeld fotootjes
opsturen.
ongeveer zoals in Mirc

ongeveer zoals in Mirc
- The Oddity
- Elite Poster
- Contacteer:
Hmm, ik ken direct connect ook zenne, dat komt neer op server software, is gelijkaardig aan Kazaa en dergelijke,....
Tja, uppen en downen aan full speed is niet voor een adsl verbinding eh,
de Asymmetric staat er voor iets eh
Tja, uppen en downen aan full speed is niet voor een adsl verbinding eh,
de Asymmetric staat er voor iets eh

- The Oddity
- Elite Poster
- Contacteer:
Dat zijn dan ook meestal SDSL verbindingen of ADSL verbindingen met hogere upload en download. Met hun adsl verbindingen zullen zij dergelijke fenomenen ook tegen komen zenne, maybe in beperktere mate, maar toch.
Tja, wij volgen, maar iets trager eh
Tja, wij volgen, maar iets trager eh
-
- Pro Member
- Bedankt: 2 keer
Hallo,
Oddity, ik vrees dat er deze keer een foutje in je uitleg is geslopen : Die assymmetric in ADSL slaat niet op het feit dat up en down niet gelijktijdig kunnen, maar gewoon in het feit dat ze niet even groot zijn (in tegenstelling tot SDSL). De bandbreedte van upload is gewoon veel kleiner dan van download en dus ook de snelheid. Up- en download gebeuren in 2 verschillende frequentiebanden en kunnen dus perfect gelijktijdig gebeuren.
Dat je met je upload je download kunt kelen, wordt veroorzaakt door het netwerkprotocol : PPPoE wat dus gebaseerd is op TCP/IP. Om te downloaden moet je dus ook kunnen uploaden (als je download ongeveer 105 kB/s is dan heb je een upload nodig van ongeveer 2 kB/s). Blijkbaar trekt dat direct connect programma alle upload naar zich toe, zodanig dat er niets meer overblijft voor je download, waardoor de snelheid daalt. Als je de upload van je progje zou kunnen aanpassen naar het (maximum-3 kB), in jou geval dus 17 kB/s, dan zou normaal gezien ook je download op maximum snelheid moeten blijven. De download nodig voor je upload van 17 kB/s is ongeveer 0.4 kB/s en dus verwaarloosbaar.
Oddity, ik vrees dat er deze keer een foutje in je uitleg is geslopen : Die assymmetric in ADSL slaat niet op het feit dat up en down niet gelijktijdig kunnen, maar gewoon in het feit dat ze niet even groot zijn (in tegenstelling tot SDSL). De bandbreedte van upload is gewoon veel kleiner dan van download en dus ook de snelheid. Up- en download gebeuren in 2 verschillende frequentiebanden en kunnen dus perfect gelijktijdig gebeuren.
Dat je met je upload je download kunt kelen, wordt veroorzaakt door het netwerkprotocol : PPPoE wat dus gebaseerd is op TCP/IP. Om te downloaden moet je dus ook kunnen uploaden (als je download ongeveer 105 kB/s is dan heb je een upload nodig van ongeveer 2 kB/s). Blijkbaar trekt dat direct connect programma alle upload naar zich toe, zodanig dat er niets meer overblijft voor je download, waardoor de snelheid daalt. Als je de upload van je progje zou kunnen aanpassen naar het (maximum-3 kB), in jou geval dus 17 kB/s, dan zou normaal gezien ook je download op maximum snelheid moeten blijven. De download nodig voor je upload van 17 kB/s is ongeveer 0.4 kB/s en dus verwaarloosbaar.
Met vriendelijke groeten,
Polleke
Polleke
- Mahimahi
- Elite Poster
Hi Polleke,
Ik meen ergens gelezen te hebben dat men kan overschakelen naar "RASPPPoE" of zo iets, (ik ben niet zeker van de naam, ik heb dat artikel maar vluchtig gelezen)
Daarin werd denk ik ook gezegd dat daarmee de nadelen van de op TCP/IP gebaseerde PPPoE weggewerkt worden.
Daar Oddity de proef gedaan heeft zonder het DC proggy en ongeveer dezelfde resultaten krijgt als ik, denk ik eerder dat dat protocol de boosdoener gaat zijn
Ik ga dat artikel terug opzoeken, en deze keer ten gronde lezen.
Ik meen ergens gelezen te hebben dat men kan overschakelen naar "RASPPPoE" of zo iets, (ik ben niet zeker van de naam, ik heb dat artikel maar vluchtig gelezen)
Daarin werd denk ik ook gezegd dat daarmee de nadelen van de op TCP/IP gebaseerde PPPoE weggewerkt worden.
Daar Oddity de proef gedaan heeft zonder het DC proggy en ongeveer dezelfde resultaten krijgt als ik, denk ik eerder dat dat protocol de boosdoener gaat zijn
Ik ga dat artikel terug opzoeken, en deze keer ten gronde lezen.
- The Oddity
- Elite Poster
- Contacteer:
Polleke,
hmja, ik heb me hier eigenlijk wel verkeerd uitgedrukt
Jouw uitleg is idd veel correcter! Ik wou eigenlijk zeggen, dat beiden up en down tesamen niet gaat met adsl, dat ze elkaar zouden tegenwerken. Interferenties, belastingsfactoren,... mja, dat zou dan ook niet kunnen als ze effectief via twee frequentiebanden werken. mja, was een idee eh.
Kan zijn dat het aan dat PPPoE protocol ligt, ik weet het niet ik ga via PPPoA en heb hetzelfde, aan die direct connect ligt het ook niet want heb het getetst met wsftp, internet explorer download, dap, netscape. Allen hetzelfde resultaat. Als het idd aan dat PPPoE zou liggen hoe komt het dan dat ik via PPPoA hier ook last van heb? Dat PPPoA zal ook gebaseerd zijn vermoedelijk op het tcp/ip protocol.
Mja ik heb er nu wel niet zoveel last van, upload is enkel ftp(site) related en dat is meestal als er niks anders gebeurd dusja.
hmja, ik heb me hier eigenlijk wel verkeerd uitgedrukt

Kan zijn dat het aan dat PPPoE protocol ligt, ik weet het niet ik ga via PPPoA en heb hetzelfde, aan die direct connect ligt het ook niet want heb het getetst met wsftp, internet explorer download, dap, netscape. Allen hetzelfde resultaat. Als het idd aan dat PPPoE zou liggen hoe komt het dan dat ik via PPPoA hier ook last van heb? Dat PPPoA zal ook gebaseerd zijn vermoedelijk op het tcp/ip protocol.
Mja ik heb er nu wel niet zoveel last van, upload is enkel ftp(site) related en dat is meestal als er niks anders gebeurd dusja.
- Mahimahi
- Elite Poster
Ik heb dat artikel teruggevonden op;
http://user.cs.tu-berlin.de/%7Enormanb/
Dat over de oplossing van de TCP/IP problemen vind ik niet.
/me "zal beetje gedroomd hebben denk ik"
Polleke of Oddity denken jullie dat het de moeite loont om het uit te proberen?
http://user.cs.tu-berlin.de/%7Enormanb/
Dat over de oplossing van de TCP/IP problemen vind ik niet.
/me "zal beetje gedroomd hebben denk ik"

Polleke of Oddity denken jullie dat het de moeite loont om het uit te proberen?
- Sensei Zeon
- Elite Poster
- Contacteer:
- The Oddity
- Elite Poster
- Contacteer:
hmm, wel volgens mij is die raspppoe enkel een vervang middel voor ethernet en anderen. Je kan proberen of het daarmee beter werkt, maar eerlijk gezegd denk ik niet dat dit veel verandering kan brengen, trouwens bied dat dan nog steeds geen oplossing voor de mensen met een usb modem pppoa heeft niks aan pppoe.
tja, laat ons iets weten wat je doet en wat je ervaringen zijn, maar ik denk niet dat het veel verschil zal maken, ik denk toch dat het iets te maken heeft met de lijn
tja, laat ons iets weten wat je doet en wat je ervaringen zijn, maar ik denk niet dat het veel verschil zal maken, ik denk toch dat het iets te maken heeft met de lijn

- NuKeM
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 126 keer
- Bedankt: 268 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Even alles een beetje verduidelijken.
Eerst een uitleg (niet echt de vraag maar kom) waarom je nooit 1.1Mbit/s of 3.3Mbit/s haalt.
Hier een quote van iemand die het vroeger eens redelijk goed heeft uitgelegd (dat het hier even over 3Mbit/s gaat ipv over 1Mbit/s is niet zo belangrijk):
Dit is normaal bij alle TCP/IP verbindingen. Als je download zend jouw computer bevestigingspakketjes terug (upstream) naar de server waar je download. Als je upstream dus vol zit gaat je downstream langzamer omdat de bevestigingspakketjes er niet snel genoeg doorkomen. (Dit is zeer vereenvoudigd uitgelegd)
Hieronder een link naar een screenshot van de traffic tijdens een download van een server in Duitsland:
http://users.skynet.be/turbotest/pic/meterke_3Mbits.jpg
Zoals je ziet wordt er bij het downloaden aan 330Kbyte/s zoiezo al 6Kbyte/s aan upload opgebruikt (in dit geval) door deze bevestigingspakketjes.
Als jij ook nog eens gaat uploaden aan 15Kbyte/s terwijl je maximum upload ook rond de 15Kbyte/s is blijft er dus niet veel ruimte meer over voor deze bevestigingspakketjes => downloadsnelheid zakt duidelijk.
Ik heb niet veel tijd gehad en ik heb niet alles kunnen lezen want zit op dail-in
dus ik hoop dat ik heb geantwoord op je vraag (als anderen dat al niet deden)
Eerst een uitleg (niet echt de vraag maar kom) waarom je nooit 1.1Mbit/s of 3.3Mbit/s haalt.
Hier een quote van iemand die het vroeger eens redelijk goed heeft uitgelegd (dat het hier even over 3Mbit/s gaat ipv over 1Mbit/s is niet zo belangrijk):
Dan terug naar de vraag:3.360 Mb/s is de nieuwe SYNC snelheid van verbindingen tussen uw ADSL modem en de Belgacom DSLAMs (vroeger was het 1.120 Mb/s). Voor onduidelijke redenen beperkt Belgacom het effectief data verkeer op de lijn op precies 3 Mb/s (vroeger 1 Mb/s, zelfs voor "GO" klanten). U kan dit dankzij de Alcatel Speedtouch USB diagnostics zelf nagaan.
Op deze ruwe lijn wordt het ATM protocool gebruikt. ATM gebruikt cellen
van 53 bytes om 48 nuttige bytes te zenden. Dus is de maximale rendement nu al op 48/53 (circa 91%) beperkt. Verder worden AAL5, Ethernet (enkel voor PPPoE natuurlijk), PPP encapsulaties verbruikt.
Daarna moeten nog de TCP/IP pakketten verstuurd worden. Dit gebruikt nog een overhead van 40 bytes. Eidenlijk wordt het HTTP, FTP, enz. data in TCP pakketten verstuurd. Die kunnen met PPPoE en een MTU van 1492 1440 nuttige bytes behandelen door 1696 bytes op de lijn in 32 ATM cellen te zenden. Dat is een 85% totaal rendement.
Het netto maximale rendement van FTP verbindingen (die bijna geen bijkomend overhead gebruiken) ligt dus op ongeveer 86% met PPPoA, licht hoger dan 85% met PPPoE, dankzij de afwezigheid van Ethernet
encapsulatie. Dus voor een lijn van 3 Mb/s kan de effectieve (FTP)
download snelheid 2580 (0.86*3000) kb/s of 315 kiB/s bereiken in
optimale omstandigheden. Dit is precies 3 keer hoger dan vroeger, wanneer het nog op 860 kb/s of 105 kiB/s stond.
Dit is normaal bij alle TCP/IP verbindingen. Als je download zend jouw computer bevestigingspakketjes terug (upstream) naar de server waar je download. Als je upstream dus vol zit gaat je downstream langzamer omdat de bevestigingspakketjes er niet snel genoeg doorkomen. (Dit is zeer vereenvoudigd uitgelegd)
Hieronder een link naar een screenshot van de traffic tijdens een download van een server in Duitsland:
http://users.skynet.be/turbotest/pic/meterke_3Mbits.jpg
Zoals je ziet wordt er bij het downloaden aan 330Kbyte/s zoiezo al 6Kbyte/s aan upload opgebruikt (in dit geval) door deze bevestigingspakketjes.
Als jij ook nog eens gaat uploaden aan 15Kbyte/s terwijl je maximum upload ook rond de 15Kbyte/s is blijft er dus niet veel ruimte meer over voor deze bevestigingspakketjes => downloadsnelheid zakt duidelijk.
Ik heb niet veel tijd gehad en ik heb niet alles kunnen lezen want zit op dail-in

NuKeM
- Mahimahi
- Elite Poster
Hi Nukem
Bedankt voor de uitleg hoor
, maar wanneer ik je cijfers naar mijn probleempje overzet kan ik er toch geen verklaring in vinden daar ik AL mijn downloadspeed verlies.
Mijn verbinding is nog niet aangepast en dus zitten die bevestigingspakketjes er, voor wat de download betreft, bij mij dan maar voor +/- 2Kb/sec in. Dus het percentage snelheidsverlies voor de upload is verwaarloosbaar.
Ik kan best aannemen dat mijn vorig rekensommetje van "100-20=80" een beetje simplistisch is, maar tussen dat en "100-20-overhead=3" ligt zo'n hemelsbreed verschil dat dit er bij mij niet inwil.
Bedankt voor de uitleg hoor

Mijn verbinding is nog niet aangepast en dus zitten die bevestigingspakketjes er, voor wat de download betreft, bij mij dan maar voor +/- 2Kb/sec in. Dus het percentage snelheidsverlies voor de upload is verwaarloosbaar.
Ik kan best aannemen dat mijn vorig rekensommetje van "100-20=80" een beetje simplistisch is, maar tussen dat en "100-20-overhead=3" ligt zo'n hemelsbreed verschil dat dit er bij mij niet inwil.
-
- Pro Member
Hallo,
Heb vroeger dat RASPPPoE nog uitgetest. Het simuleert een soort ISDN-verbinding die werkt aan de snelheid van een ADSL-verbinding. De maker stelt dat het stukken stabieler is dan wat in XP zit ingebakken. Heb daar zelf niet veel van ondervonden. Denk ook niet dat het slechter werkt, dus het is inderdaad best het eens uit te testen (als je een ethernet-modem gebruikt, voor de rest zal het niet lukken vrees ik). Je installeert het als een bijkomend netwerkprotocol. De handleiding is dacht ik behoorlijk duidelijk (is al een maand of 4 geleden).
Gisterennacht Mandrake 9 binnengehaald (3 CD'kes in ISO-formaat), mijn effectieve download lag op constant (DU-meter gaf een pracht van een horizontale lijn weer) 103 kB/s (nog altijd een oud GO-ke) met gebruik van PPPoE van XP, beter dan dat zal RASP echt niet kunnen.
Wat je download-daling betreft : denk nog altijd dat die upload-software weigert van genoeg bandbreedte af te staan en die volle 192 kb/s voor zich opeist (als ik je goed kan volgen werk je met een plus). Daardoor moet je downloadsnelheid wel dalen. Die download heeft die +/- 2 kB/s echt volledig nodig.
Heb vroeger dat RASPPPoE nog uitgetest. Het simuleert een soort ISDN-verbinding die werkt aan de snelheid van een ADSL-verbinding. De maker stelt dat het stukken stabieler is dan wat in XP zit ingebakken. Heb daar zelf niet veel van ondervonden. Denk ook niet dat het slechter werkt, dus het is inderdaad best het eens uit te testen (als je een ethernet-modem gebruikt, voor de rest zal het niet lukken vrees ik). Je installeert het als een bijkomend netwerkprotocol. De handleiding is dacht ik behoorlijk duidelijk (is al een maand of 4 geleden).
Gisterennacht Mandrake 9 binnengehaald (3 CD'kes in ISO-formaat), mijn effectieve download lag op constant (DU-meter gaf een pracht van een horizontale lijn weer) 103 kB/s (nog altijd een oud GO-ke) met gebruik van PPPoE van XP, beter dan dat zal RASP echt niet kunnen.
Wat je download-daling betreft : denk nog altijd dat die upload-software weigert van genoeg bandbreedte af te staan en die volle 192 kb/s voor zich opeist (als ik je goed kan volgen werk je met een plus). Daardoor moet je downloadsnelheid wel dalen. Die download heeft die +/- 2 kB/s echt volledig nodig.
Polleke
Polleke
- Mahimahi
- Elite Poster
Ja polleke ik werk met een plus.

Wat ik nog vergeten te zeggen was is dat de downloadspeed soms tot 0 terugloopt en de verbinding verbroken wordt terwijl de upload lustig doorloopt.
Dit geeft een zeer slechte "Kosten Baten" verhouding hehe...
Was het maar een snelheidsverlies van 2Kb/sec, .... ik verlies 100Kb/secDaardoor moet je downloadsnelheid wel dalen. Die download heeft die +/- 2 kB/s echt volledig nodig.

Wat ik nog vergeten te zeggen was is dat de downloadspeed soms tot 0 terugloopt en de verbinding verbroken wordt terwijl de upload lustig doorloopt.
Dit geeft een zeer slechte "Kosten Baten" verhouding hehe...
- The Oddity
- Elite Poster
- Contacteer:
Polleke, die direct connect eiste echt niets meer dan de gewone programma's ik kom het zelfde tegen als Mahi met alle andere software.
Als ik van vb. tucows download dan heb ik ook een "perfecte lijn" van +- 105-115Kb. Maar start eens zo een download en start dan eens een grote (>5Mb) upload naar de users.skynet.be, ik vrees dat je hetzelfde zal tegenkomen.
Ik heb een file van 8Mb gedowned van tucows als test: snelheid 130Kb ongveer. (Zeer goed dus) File geupped van 6Mb --> 14Kb (ook zeer goed) Daarna twee andere files van 7Mb enerzijds gedowned van tucows.skynet.be en een file van 6Mb geupped naar users.skynet.be, wel in het begin van de download zat ik static aan +-130, vanaf de upload start, zakt hij langzaam maar zeker, na 10sec zit je nog aan 50Kb.
Ik vrees er echt voor dat die raspppoe hier iets kan aan doen, volgens mij ligt dit toch aan de internetverbinding zelve, iets in de aard van wat Nukem zegt!
Als ik van vb. tucows download dan heb ik ook een "perfecte lijn" van +- 105-115Kb. Maar start eens zo een download en start dan eens een grote (>5Mb) upload naar de users.skynet.be, ik vrees dat je hetzelfde zal tegenkomen.
Ik heb een file van 8Mb gedowned van tucows als test: snelheid 130Kb ongveer. (Zeer goed dus) File geupped van 6Mb --> 14Kb (ook zeer goed) Daarna twee andere files van 7Mb enerzijds gedowned van tucows.skynet.be en een file van 6Mb geupped naar users.skynet.be, wel in het begin van de download zat ik static aan +-130, vanaf de upload start, zakt hij langzaam maar zeker, na 10sec zit je nog aan 50Kb.
Ik vrees er echt voor dat die raspppoe hier iets kan aan doen, volgens mij ligt dit toch aan de internetverbinding zelve, iets in de aard van wat Nukem zegt!
- NuKeM
- Administrator
Om even terug te komen op RasPPPoE.
Ik zou zeker aanraden dit 'programma' te gebruiken.
Ik heb het nog gebruikt toen belgacom nog via hun RAS werkte (en PPPoE nog niet officieel hadden aangekondigd terwijl het wel al bruikbaar was
).
Nooit problemen mee gehad.
Toen Belgacom dan uiteindelijk PPPoE aan het grote publiek voorstelde en Turboline gebruikers het Ethernet 300 programma ter download aangeboden kregen bleef ik toch bij RASPPPoE omdat deze veel makkelijker te gebruiken was en een paar leuke extra's bood.
Ik weet niet of ze Ethernet 300 nu nog meeleveren ? In ieder geval RASPPPoE wordt ook door Easynet aanbevolen en is bovendien gratis
Je kan met RASPPPoE ook makkelijk je verbinding tweaken.
Ik gebruik het programma nu al meer dan een jaar niet meer omdat ik nu alles via mijn linux gateway doe
Dit alles even terzijde, het programma zal waarschijnlijk je probleem wel niet oplossen.
Je probleem is eigenlijk geen probleem
het is normaal, iedereen heeft het.
Volgens mij zal het met prioriteiten te maken hebben, misschien krijgt je upload een hogere prioriteit dan je download. Hierdoor zal zelfs de nodige 2kbyte/s er niet makkelijk door geraken... maybe is dat de verklaring.
In ieder geval hier een screenshot van mijn verbinding:
Rood = download
Blauw = upload

Ik startte een download zoals duidelijk te zien is.
Dan rond 22:44 startte ik tegelijkertijd een upload (de download was dus nog duidelijk bezig!).
Zoals je ziet zakt de download snelheid dan duidelijk en zakt ook soms onder de uploadsnelheid van ongeveer 10kbyte/s.
Iets na 22:45 is de upload voltooid en stijgt de downloadsnelheid weer duidelijk en houdt een redelijke snelheid aan tot de download voltooid is
Je bent dus niet de enige met dit 'probleem'.
Misschien kan All your Base dit verklaren/verduidelijken ?
Ik zou zeker aanraden dit 'programma' te gebruiken.
Ik heb het nog gebruikt toen belgacom nog via hun RAS werkte (en PPPoE nog niet officieel hadden aangekondigd terwijl het wel al bruikbaar was

Nooit problemen mee gehad.
Toen Belgacom dan uiteindelijk PPPoE aan het grote publiek voorstelde en Turboline gebruikers het Ethernet 300 programma ter download aangeboden kregen bleef ik toch bij RASPPPoE omdat deze veel makkelijker te gebruiken was en een paar leuke extra's bood.
Ik weet niet of ze Ethernet 300 nu nog meeleveren ? In ieder geval RASPPPoE wordt ook door Easynet aanbevolen en is bovendien gratis

Je kan met RASPPPoE ook makkelijk je verbinding tweaken.
Ik gebruik het programma nu al meer dan een jaar niet meer omdat ik nu alles via mijn linux gateway doe

Dit alles even terzijde, het programma zal waarschijnlijk je probleem wel niet oplossen.
Je probleem is eigenlijk geen probleem

Volgens mij zal het met prioriteiten te maken hebben, misschien krijgt je upload een hogere prioriteit dan je download. Hierdoor zal zelfs de nodige 2kbyte/s er niet makkelijk door geraken... maybe is dat de verklaring.
In ieder geval hier een screenshot van mijn verbinding:
Rood = download
Blauw = upload

Ik startte een download zoals duidelijk te zien is.
Dan rond 22:44 startte ik tegelijkertijd een upload (de download was dus nog duidelijk bezig!).
Zoals je ziet zakt de download snelheid dan duidelijk en zakt ook soms onder de uploadsnelheid van ongeveer 10kbyte/s.
Iets na 22:45 is de upload voltooid en stijgt de downloadsnelheid weer duidelijk en houdt een redelijke snelheid aan tot de download voltooid is

Je bent dus niet de enige met dit 'probleem'.
Misschien kan All your Base dit verklaren/verduidelijken ?
Laatst gewijzigd door NuKeM 29 dec 2002, 11:55, in totaal 1 gewijzigd.
NuKeM
- The Oddity
- Elite Poster
- Contacteer:
Iedereen heeft het dus en volgens mij ligt het aan de lijn. Maybe dat het te maken heeft met hogere prior van upload ipv download, dat zou best wel kunnen. Tja; normaal zou All your Base hier voor verduidelijking moeten kunnen zorgen. Zullen es zien wat hij zegt 

je kan je downloadspeed redelijk hoog houden terwijl je upload.
je begrenst je upload simpelweg een paar kb onder de max van je lijn.
in mijn geval zet ik de upload dus op 19 en dan leech ik aan bijna max speed
je begrenst je upload simpelweg een paar kb onder de max van je lijn.
in mijn geval zet ik de upload dus op 19 en dan leech ik aan bijna max speed
- Mahimahi
- Elite Poster
DC++ geeft je spijtig genoeg geen mogelijkheid om de uploadspeed te begrenzen. Er bestaan gewijzigde versies, maar op de "Stargate SG1" Hub vlieg je er met een gewijzigde versie direct af.
Weet jij misschien hoe je de uploadspeed buiten DC++ één of twee KB/sec kunt beperken?
Ik gebruik nu DC daar zit dat, schijnbaar, ingebakken.
Mijn rekensommetje 100-20=80 gaat nu weer op (ongeveer)
Weet jij misschien hoe je de uploadspeed buiten DC++ één of twee KB/sec kunt beperken?
Ik gebruik nu DC daar zit dat, schijnbaar, ingebakken.
Mijn rekensommetje 100-20=80 gaat nu weer op (ongeveer)

- The Oddity
- Elite Poster
- Contacteer:
maybe kan je dat in DC beperken, maar ik vrees dat je steeds buiten DC hetzelfde probleem zal hebben, is gewoon belasting van de lijn. Ik weet niet of er programma's zijn die in de upload snelheid softwarematig op het tcp protocol kunnen beperken.
- Mahimahi
- Elite Poster
Yep Oddity, shijnt een algemeen probleem te zijn bij dsl. Wij hebben het op de Stargate SG1 hub met enkele mensen uitgetest, zij hebben allemaal hetzelfde fenomeen.maar ik vrees dat je steeds buiten DC hetzelfde probleem zal hebben, is gewoon belasting van de lijn
Het werd ook al een paar keren naar voor gebracht op het DC++ forum.
DC geeft je ook geen mogelijkheid om de upload te cappen, je downloadspeed gaat hier gewoon een beetje naar beneden wanneer je upload, niet naar onaanvaardbare waarden zoals met DC++
- The Oddity
- Elite Poster
- Contacteer:
Das dus volgens mij volkomen normaal zenne, dat is bij iedere verbinding zo. Ik denk dat zelfs de Teleneters hier last van hebben, mja: enige opl: geen server draaien eh, onder geen enkele vorm dan ga je geen last hebben dat je download te veel zakt...
Nukem heeft dat hier reeds mooi uit de doeken gedaan.
Nukem heeft dat hier reeds mooi uit de doeken gedaan.
- All Your Base
- Plus Member
heb ik ook al eens op skynet forum beweerd, maar volgens mij is dit idd bij alle verbindingen, of ze nu full duplex, (a)synchroon, ... zijn of niet.
als je je volledige bandbreedte upstream gebruikt, geraken al je tcp antwoorden en verzoeken er gewoon trager door (zelfs al zijn dit niet zo veel pakketjes), en bijgevolg kan je ook minder snel downloaden. 't is dus een kwestie van indien mogelijk je upstream te beperken voor bepaalde applicaties.
als je je volledige bandbreedte upstream gebruikt, geraken al je tcp antwoorden en verzoeken er gewoon trager door (zelfs al zijn dit niet zo veel pakketjes), en bijgevolg kan je ook minder snel downloaden. 't is dus een kwestie van indien mogelijk je upstream te beperken voor bepaalde applicaties.
ik kan mij lelijk vergissen hierin, maar volgens mij uploaden de meesten via een simpel ftp proggie, naar hun website, naar ftp-servers enzoverder.
ik zie dan ook geen probleem in het cappen van je upload via dat proggie zodat je kunt downloaden aan je bijna max speed.
correct me if i'm wrong
ik zie dan ook geen probleem in het cappen van je upload via dat proggie zodat je kunt downloaden aan je bijna max speed.
correct me if i'm wrong

- The Oddity
- Elite Poster
- Contacteer:
Gelijk met wat je upload al is het ftp.exe uit windows, je download gaat naar beneden. Als jij zo'n proggie weet mag je dat altijd eens tonen of linkje posten ben wel benieuwd.
Zuiver technisch en logisch gezien vind ik het normaal dat je download gekelderd wordt tijdens een upload.
Als jij via ftp.exe iets kunt uploaden aan 14Kb. en teglijk iets kunt downen aan 110Kb via een proggie, neem dan eens een screenshot ofzo van Dumeter,maar volgens mij gaat dat niet gaan, dat is gewoon lijngebonden....
Zuiver technisch en logisch gezien vind ik het normaal dat je download gekelderd wordt tijdens een upload.
Als jij via ftp.exe iets kunt uploaden aan 14Kb. en teglijk iets kunt downen aan 110Kb via een proggie, neem dan eens een screenshot ofzo van Dumeter,maar volgens mij gaat dat niet gaan, dat is gewoon lijngebonden....
- Nob
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 125 keer
Oddity, ik denk dat natas bedoelde dat je met zo'n ftp progje je upload op bv max 10 KB/sec zetten om zo nog 2-3-4 KB/sec over te houden voor het zwaardere downloadwerk (met bitbeamer gaat dit bv)
greetz,
Nob
greetz,
Nob
- The Oddity
- Elite Poster
- Contacteer:
hmja, dat zou maybe wel kunnen,maar ik weet niet of je dit kan instellen voor alle upload connecties.... daar vrees ik voor want uploaden doe je bij vanalles... 

Moeten we de uitleg van de a van adsl niet ietske technischer gaan zoeken?
Volgens mij betekent de a gewoon dat client en server niet eerst moeten synchroniseren voor er communicatie mogelijk is. Deze techniek wordt vooral gebruikt voor apparaten die niet altijd iets te verzenden hebben. Zoals bijvoorbeeld ook een toetsenbord.
greetz
Volgens mij betekent de a gewoon dat client en server niet eerst moeten synchroniseren voor er communicatie mogelijk is. Deze techniek wordt vooral gebruikt voor apparaten die niet altijd iets te verzenden hebben. Zoals bijvoorbeeld ook een toetsenbord.
greetz
-
- Pro Member
Hallo,
Je mag 2 keer raden waar dit vandaan komt...
Edited by The Oddity
Just fixed some BBCode and deleted double post.
Kwestie van het niet te technisch te maken.Wat is ADSL?
ADSL is de afkorting van Asymmetric Digital Subscriber Line. Dankzij een breedbandtoegang wordt de internetverbinding via een gewone telefoonlijn supersnel en permanent.
Maar wat betekenen die termen nu precies?
Asymmetric : dit wijst op een verschil in snelheid tussen het sturen van gegevens, namelijk 128 Kbit/s of 192 Kbits/s (afhankelijk van de gekozen oplossing), en het ontvangen van gegevens, wat gebeurt met een snelheid tot 3 Mbit/s.
Digital : ADSL maakt gebruik van digitale signalen (gecodeerde reeksen van 0 en 1, aan de hand waarvan informatie doorgestuurd wordt).
Subscriber : deze dienst is beschikbaar op een gepersonaliseerde lijn tegen betaling van een maandelijks abonnementsgeld.
Line : ADSL is een dienst die wordt toegevoegd aan een telefoonlijn (een analoge of een ISDN/TWIN/DUO-lijn).

Je mag 2 keer raden waar dit vandaan komt...
Edited by The Oddity
Just fixed some BBCode and deleted double post.
Polleke
Polleke
- The Oddity
- Elite Poster
- Contacteer:
Tja,
zoals al gezegd, het heeft wel ergens iets met die assymetric te maken en ook niet... bij adsl gebruik je 1 koperdraadje als ik mij niet bedrieg. Dit is voor veel verbindingen zo. Je zal bij al deze verbindingen hetzelfde fenomeen tegenkomen dat je dl zakt tijdens je ul.
Bij SDSL heb je twee koperdraadjes, waardoor -- normaal -- daar een betere werking is van "DUPLEX full-speed".
Het is zeker zo dat adsl verbindingen niet geoptimaliseerd zijn om full speed uploads te doen eh, daarvoor heb je leased lines, en sdsl eh.
zoals al gezegd, het heeft wel ergens iets met die assymetric te maken en ook niet... bij adsl gebruik je 1 koperdraadje als ik mij niet bedrieg. Dit is voor veel verbindingen zo. Je zal bij al deze verbindingen hetzelfde fenomeen tegenkomen dat je dl zakt tijdens je ul.
Bij SDSL heb je twee koperdraadjes, waardoor -- normaal -- daar een betere werking is van "DUPLEX full-speed".
Het is zeker zo dat adsl verbindingen niet geoptimaliseerd zijn om full speed uploads te doen eh, daarvoor heb je leased lines, en sdsl eh.
- Sensei Zeon
- Elite Poster
- Contacteer:
- The Oddity
- Elite Poster
- Contacteer:
hmja, is die ene niet voor uwen tel... bij sdsl zijn ze alletwee voor sdsl en niet eentje voor tel dacht ik? of ben ik mis, dacht dat ergens x gelezen te hebben of verstaan te hebben in een post.
- Sensei Zeon
- Elite Poster
- Contacteer:
- The Oddity
- Elite Poster
- Contacteer:
hmm ok, kan zijn dat ik mis ben zenne, ma had mij beke laten leiden door:
Dacht dat ge bij sdsl niet zo zeer die hinder zou hebben als we bij adsl ondervinden ...All your base schreef: sdsl staat los van een telefoonlijn (heeft de twee koperdraden volledig nodig).
- NuKeM
- Administrator
Ik denk dat het gewoon een indeling is van de frequentieband die beschikbaar is op je lijn. Deze indeling gebeurd volgens standaarden neem ik aan.The Oddity schreef:Tja,
Als ik mij niet vergis ligt de frequentieband geschikt voor ADSL toepassingen tussen 5000Hz en 1Mhz (300-3400Hz of zoiets is voor gewone telefoon of modem).
Of je door 2 draadjes een betere werking krijgt van full duplex werken zou ik niet direct durven zeggen

NuKeM
- The Oddity
- Elite Poster
- Contacteer:
mja, mijn bewoording van full-duplex is niet echt schitterend gekozen, maar kdenk wel dat als ge twee draadjes volledig gebruikt zoals All your base zegt voor sdsl dan ge dan wel beter prestaties gaat hebben dan als de situatie is bij adsl. tis een gedacht. Kan er idd compleet naast zijn, maar kmeende daar een verband te zien, enja kheb mijn gedacht dan maar gepost 

- NuKeM
- Administrator
Inderdaad, ik weet er ook nog niet zoveel van, maar het zal wel een voordeel hebben die 2 draadjesThe Oddity schreef:mja, mijn bewoording van full-duplex is niet echt schitterend gekozen, maar kdenk wel dat als ge twee draadjes volledig gebruikt zoals All your base zegt voor sdsl dan ge dan wel beter prestaties gaat hebben dan als de situatie is bij adsl. tis een gedacht. Kan er idd compleet naast zijn, maar kmeende daar een verband te zien, enja kheb mijn gedacht dan maar gepost

NuKeM