Scarlet troubles ten huize MClaeys! Dringend!

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 347 keer

Mijn Scarlet router wil geen VLAN 10 adres meer krijgen. IP address, subnet mask, gateway, dns, alles blijft gewoon leeg. VLAN 20 krijgt wel een ip blijkbaar.

Het rare is, voor het eten kon ik rustig zonder problemen op het internet. Na het eten lag plots alles plat (ik connect via een Linksys router met een eigen PPPoE sessie, de Scarlet box dient enkel voor mijn zus, mijn server en mijn SamKnows box). Dus ik controleer mijn Linksys router, geen problemen daar (behalve dat hij geen IP kreeg), het probleem lag dus verder. Dus ik connect met de Scarlet box, daar stond VDSL status not connected o.O
Herstarten dus. De Scarlet box stond gloeiend heet en de lampkes waren bizar aan het pinken (een patroon dat ik nooit eerder zag). Het komt er dus op neer dat hij nu geen IP meer krijgt, verder dan dit scherm (zie bijlage) komt hij niet.
Via de Linksys geraak ik nu wel online, de vraag is voor hoe lang.

Een technieker laten komen om hem te vervangen is een mogelijkheid, het probleem is dat mijn zus het internet nodig heeft voor haren blok, en het dus een enorme probleem zou zijn moest het compleet uitvallen. Ikzelf vertrek donderdagmorgen naar Amerika en zolang ik niet thuis ben is er niemand om het te fixen. Kzou het dus tegen morgenavond ten laatste moeten opgelost hebben! :?
Er is geen netwerk in de buurt dat ik even kan kapen voor de zus, dus die optie valt ook al uit :D
Scarlet.PNG
(51.2 KiB) Nog niet gedownload
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
Bedankt: 103 keer

Mobiel internet voorzien (usbstick+simkaart van bvb. colryt) ? Gebruik zelf GC van prox. als backup verbinding.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

"Onmogelijk", hier is enkel edge beschikbaar en zelfs dat maar met moeite :)

Momenteel heb ik er een usb laptopkoeler onder geplaatst. Heb hem eerst laten afkoelen, met wat geluk komt hij er dus terug door :)
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 87 keer

Ook geen 3G (van Proximus) beschikbaar als je het stickje buiten hangt? Dan via een korte usb-kabel, of laptop + netwerkkabel naar een router of andere computer.

Woon je dicht in de buurt van andere huizen? In zo'n "noodgeval" mag je misschien wel een netwerkkabel van enkele tientallen meters leggen. Of bij hen een draadloze router plaatsen?

Misschien banaal, maar beter dubbelchecken dan niet checken (als je sagem meewilt natuurlijk).
-> Zijn je logingegevens nog juist?
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

Dat "bizar pinken" van de lichtjes, is dat een soort "mexican wave"? Want dan is uw modem waarschijnlijk de firmware aan het upgraden (en daardoor wordt hij misschien zo warm?). Dan kan het wel uurtje duren voordat alle updates rond zijn, maar dan moet je natuurlijk wel van uw modem blijven. Kan zijn dat hij, als je hem tijdens een upgrade afgelegd hebt, nu helemaal niet meer kan opstarten.
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Het was geen mexican wave, eerder gewoon wat random pinken, dan even de 2 buitenste lampjes die bleven branden, dan gingen die weer uit en stond het middelste even aan etc.... Hij is er in de loop van de nacht door gekomen, en hij staat lekker fris nu want ik heb er mijn Coolermaster Cooler U3 onder geplaatst (gevoed door de usb-aansluiting van de Sagem). Ik denk dus dat hij werkelijk compleet tilt geslagen is door oververhitting. Hij had al de nieuwste firmware, dus een update zou bizar lijken.
Toen ik hem uitschakelde en terug inschakelde stonden een half uur gewoon alle leds aan voor hij weer tot leven kwam :?

Zelfs buiten amper 3G, zelfs den technieker die hier het internet kwam installeren begon er geïrriteerd door te geraken :D En de buren hebben langs beide kanten geen internet :P de dichtst bijzijnde internetverbinding is 3 huizen naast ons, maar aangezien het allemaal open bebouwing is is die afstand niet al te klein :D

Mijn vrees dat hij dus doorgebrand is was blijkbaar toch ongegrond (gelukkig). Als ik terug thuis kom moet ik wel een goede koeling kunnen plaatsen want dan wil ik mijn laptopkoeler terug. Waarschijnlijk maak ik dan iets zoals bij mijn Linksys router => een knex platform waar hij op staat met daaronder een pc-koeler die voeding krijgt via de usb-poort (2 minuutjes soldeerwerk, 5 minuutjes knex knutselen en een goede koele router tot gevolg). Ik laat ook voorlopig de kastdeur open.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

Als het moet kan je hem altijd nog in het vriesvak steken. 8)
depeje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 193 keer
Bedankt: 44 keer

Sinds ik al mijn netwerkapparatuur vertikaal tegen een bakstenen muur heb gehangen heb ik nooit meer last van oververhitting.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1960 keer
Recent bedankt: 5 keer

Inderdaad, twee vijsjes aan een stenen muur en de Sagem verticaal ophangen in een goed verluchte ruimte. Nooit problemen.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Dat gaat jammer genoeg niet, de enige plaats waar hij kan staan is in de woonkamer, en omdat mijn ouders er soms heel vroeg uit moeten staat hij in een gesloten kast. Die lichten irriteren hen in het donker :-)
Stormlord
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
Bedankt: 118 keer

Ik dacht ook in de richting van een lopende firmware update, maar ik zou denken dat je tijdens die update je meestal ook niet kan aanmelden op de webinterface (tenzij heel kort, want het toestel reboot tijdens zo'n update proces wel een paar keer).

Een omgeving zonder luchtdoorstroming of met weinig open ruimte zoals een kast is nooit een goed idee voor apparatuur die relatief warm wordt.
Je krijgt dan vaak een warmte-ophoping in de kast (ik denk bijvoorbeeld aan een legplank die er niet al te veel boven staat en een kast die achteraan amper open is) en dit komt nooit ten goede aan de levensduur van de componenten (dat geldt ook voor TVs, digicorders, receivers en dergelijke overigens)...

Je zal ook zien dat in de meeste handleidingen uitdrukkelijk vermeld wordt dat je dergelijke apparatuur voldoende ruimte en koeling moet laten.
Je hier niet aan houden kan ten koste gaan van de garantie, voorkomen is dus beter dan genezen ...

Staat die modem dan in de slaapkamer van je ouders? Of kunnen ze het gwoon niet verdragen 's ochtends vroeg?
(lijkt me toch een beetje overdreven, maar bon ...)
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1960 keer
Recent bedankt: 5 keer

MClaeys schreef:Die lichten irriteren hen in het donker :-)
http://www.lightdims.com (Je kan ze eventueel meebrengen uit de USA, goede reis trouwens.)
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 759 keer
Bedankt: 252 keer
Provider
Te Koop forum

Die geplande usb-fan gaat niet zoveel helpen want er zitten te weinig/te kleine verluchtingsgaten in de Sagem. Ik heb onze Sagem ooit in een half windtunneltje boven een 120mm fan gehangen, en hij viel toch nog uit indien wifi volgetrokken werd samen met TV. Dit was wel nog op het 25Mbit profiel en tegenwoordig gebruik ik zelden wifi (en die staat op 10Mbit gelimiteerd via netwerkdriver) maar ik merk dat het bakske nog altijd even warm loopt als vroeger.

Als ophangen aan een muur veel scheelt, dan is het misschien geen slecht idee om hem op grote heatsink te zetten (steen of metaal, geen hout) om het koelingsoppervlak wat te vergroten.
depeje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 193 keer
Bedankt: 44 keer

Grote kans dat je nog ergens een tegel op overschot hebt liggen.
raf1 schreef:
MClaeys schreef:Die lichten irriteren hen in het donker :-)
http://www.lightdims.com (Je kan ze eventueel meebrengen uit de USA, goede reis trouwens.)
Ik heb ook nog een rolleke elektrische tape (tm) in mijn garage liggen. Voor 5.99 Euro is die van u.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Stormlord schreef:Ik dacht ook in de richting van een lopende firmware update, maar ik zou denken dat je tijdens die update je meestal ook niet kan aanmelden op de webinterface (tenzij heel kort, want het toestel reboot tijdens zo'n update proces wel een paar keer).
Een firmware update heeft een ander patroon van de leds :)
Een omgeving zonder luchtdoorstroming of met weinig open ruimte zoals een kast is nooit een goed idee voor apparatuur die relatief warm wordt.
Je krijgt dan vaak een warmte-ophoping in de kast (ik denk bijvoorbeeld aan een legplank die er niet al te veel boven staat en een kast die achteraan amper open is) en dit komt nooit ten goede aan de levensduur van de componenten (dat geldt ook voor TVs, digicorders, receivers en dergelijke overigens)...
De kast is groot en zo goed als leeg. Ze is binnenin ook steeds koel, de zon zal er op gezeten hebben denk ik. Achteraan is wel verluchting, ik heb er gaten in gemaakt om de kabels door te trekken.
Je zal ook zien dat in de meeste handleidingen uitdrukkelijk vermeld wordt dat je dergelijke apparatuur voldoende ruimte en koeling moet laten.
Je hier niet aan houden kan ten koste gaan van de garantie, voorkomen is dus beter dan genezen ...
Klopt, maar normaal is het in de kast dus goed koel, waarom dit plots niet het geval was was door de zon denk ik.
Staat die modem dan in de slaapkamer van je ouders? Of kunnen ze het gwoon niet verdragen 's ochtends vroeg?
(lijkt me toch een beetje overdreven, maar bon ...)
Ze kunnen dat gewoon niet verdragen + mijn ma is van mening dat dienen bak te lelijk is om in t zicht te zetten. En dat is inderdaad overdreven, maar weinig aan te doen. Mijn pa heeft slaapproblemen door de wifi signalen, maar sinds ik zeg dat ik t s'nachts uitschakel is het in orde. Zij kennen dat niet echt en zijn er niet met bezig, dus stoort het hen :) daarom dat een plakker over de leds ook niet zal helpen.

De Sagem heeft niet veel verluchtingsgaten, maar blijft wel koel met een eenvoudige koeler. Dat uitvaller door wifi en tv tesamen was een firmwarebug, dat was hier ook (zelfs zonder tv :))
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 685 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Klein vraagje, wordt een FritzBox ook zo warm als een bbox ?

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 110 keer
Provider

Van mij toch wel ja :p Zit welliswaar niet in een geventileerde ruimte/plaats...
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 684 keer
Bedankt: 156 keer
Provider

Mijn ervaring met fritzbox is dat het sterk verschilt per type. De 7170 werd zeer warm en plaatste ik uit voorzorg op een 'heating sink'. Bij de 7360/7390 is dit niet meer nodig. De pootjes zijn daar ook hoger, zodat de verluchting onderaan beter is. De 7270 zat tussen beide types in.
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Hier staan wel 2 sagem modems boven elkaar, beiden op een andere VDSL2 provider, met daarboven een samknows box en dat allemaal bovenop een plank. Werkt prima...maar mss toch eens denken aan wat ventilatie ;)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Da is toch ook niet normaal ze, die bakken staan er om bekend dat ze warm worden (veel beter sinds tr89 niet meer op 100% draait). Aangezien ik nog mails krijg van mijn zus veronderstel ik dat hij nu toch weer stabiel blijft draaien.
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”