Fritzbox 7170 + zomertijd

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 740 keer

Deze morgen viel mij op dat mijn alarm niet is afgegaan. Het alarm stuurt mijn telefoon aan om mij 's morgens te wekken. Zoals ik vermoedde ging het alarm om 7.30 af en niet om 6.30. Bij controle van de FB bleek dat hij aan het winteruur vasthoudt. FB van de stroom gehaald en weer aangesloten. Winteruur blijft behouden. Via de webbrowser een "reconnect" commando gegeven, winteruur blijft behouden. Firmware is de meest recente (via het update commando vindt hij geen recentere). Zelf heb ik niks aan de (tijds)instellingen gewijzigd. Ik heb de internationale versie voor analoge telefoonlijn. Herkent nog iemand dit probleem?
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 682 keer
Bedankt: 141 keer

mijn 7140 loopt ook nog uur achter blijkbaar. je kan de tijd wel manueel aanpassen.... een andere manier om de tijd juist te krijgen is er precies niet
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
Goofie
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Had nog niet door dat mijn klok niet juist stond 8)
Op de 7390 vind ik de volgende settings:
Time Zone - Set time zone manually enter your time zone relative to GMT & use Daylight Saving Time
Ik vermoed dat de time server die gebruikt wordt door de Fritz, niet up to date is, heb deze setting eigenlijk nog niet moeten gebruiken tot op heden.
Misschien dat de Duitsers op een ander moment in zomertijd gaan?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Goofie schreef:Misschien dat de Duitsers op een ander moment in zomertijd gaan?
Nee, niet in Duitsland (in de US wel trouwens).
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3752 keer
Recent bedankt: 10 keer
Provider

Goofie schreef:Ik vermoed dat de time server die gebruikt wordt door de Fritz, niet up to date is, heb deze setting eigenlijk nog niet moeten gebruiken tot op heden.
Time servers zijn altijd up-to-date, want ze trekken zich volgens mij niets aan van zomer- of wintertijd (dat doet jouw client, niet de server). Het is een Firmware Bug!
AVM heeft hierover hetvolgende gepubliceerd:
http://www.avm.de/de/News/artikel/2012/ ... urznotiert

Zou wel eens een Linux foutje kunnen zijn i.v.m weeknummers. 1 Januari 2012 viel dit jaar op een Zondag. Als je weeknummers telt met zondag als eerste dag van de week, of je telt weeknummers met maandag als eerste dag van de week, krijg je dit jaar een verschillend weeknummer.
De FritzBox zomertijd zal waarschijnlijk volgende week ingaan :-D .

Via een aangesloten analoge of DECT telefoon, kan je manueel de klok wijzigen:
- druk #83* hhmm ddmmyyyy * (voorbeeld: vandaag 26.03.2012, om 11:08 wordt het dus: #83* 1108 26032012 *)
- Onder Home Network > Network Settings > Time Synchronization (NTP) enable uitvinken (anders komt de verkeerde tijd opnieuw)
- reboot de box

//EDIT 11.50
Zopas eens op het Duitse VoIP Forum gekeken. De Topic over de verkeerde zomertijd van de FritzBox is nog maar 33 uur oud, en heeft al 229 posts en 33.000 hits! Dus we zijn niet alleen met het probleem :cry: .
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 684 keer
Bedankt: 156 keer
Provider

Philippe, jouw veronderstelling klopt blijkbaar. Op facebook heeft AVM zonet het volgende gezet:
Vorübergehend falsche Uhrzeit bei FRITZ!Fon

Einige von euch haben es bereits bemerkt: bei den FRITZ!Fon-Geräten kommt es vom 25.3. bis 1.4.2012 zu einer temporären Uhrzeit-Fehlanzeige. Ab Sonntag, den 1. April, wird automatisch wieder die korrekte Uhrzeit angezeigt (kein Aprilscherz ;).

Für eventuell entstandene Unannehmlichkeiten bitten wir um Entschuldigung. Weitere Infos dazu auf avm.de
Ik gebruik mijn fritzbox als ntp-server voor de computers etc. thuis. En daar staat de tijd wel goed ingesteld.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3752 keer
Recent bedankt: 10 keer
Provider

Dat is normaal. De interne klok van de FritzBox is niet gewijzigd, alleen de manier waarop de tijd getoond wordt.
Bij Linux e.d. OS is de klok altijd in UTC (in tegenstelling tot Windows systemen, waarbij de interne klok ingesteld staat op de locale tijd).
Met andere woorden: de apparaten die van de FritzBox hun tijd krijgen, zullen de juiste tijd weergeven (ook al geeft de FritzBox zelf de verkeerde tijd aan).
johcla schreef:Philippe, jouw veronderstelling klopt blijkbaar. Op facebook heeft AVM zonet het volgende gezet:
Ab Sonntag, den 1. April, wird automatisch wieder die korrekte Uhrzeit angezeigt
Voila, we moeten dus gewoon één week leven met de verkeerde tijd.
En voor wie zijn FritzBox nog een tijdje heeft: dit probleem zal zich herhalen in October 2020 :-D .
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 740 keer

Ik had een mail gestuurd naar support bij AVM. Ziehier hun antwoord:

Bedankt voor uw aanvraag bij AVM-Support.

Actueel verkeerde weergave van de tijdstip bij FRITZ!Fon-modellen

Door een zeldzaam voorkomende datum constellatie in maart 2012 komt het bij FRITZ!Fon-modellen helaas actueel tot een verkeerde weergave van de tijd. Hiervan getroffen is ook de wekker en de WLAN night service.

De tijdstip wordt verder als wintertijd, dat betekent, exact om één uur verschoven weergegeven, bijvoorbeeld 11:00 ipv de correcte specificatie 12:00 uur. Dit geldt niet voor ander met de FRITZ!Box verbondene apparaten, zoals computers, notebooks, smartphones, televisies.

AVM werkt aan opheldering van de situatie en vanaf zondag 1 April wordt de tijdsaanduiding weer correct aangegeven.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 272 keer
Bedankt: 178 keer
Provider
Te Koop forum

Dag Philippe
philippe_d schreef:(in tegenstelling tot Windows systemen, waarbij de interne klok ingesteld staat op de locale tijd)
Ook windows gebruikt UTC als interne klok en gebruikt de "locale settings" enkel als "visualisatie". Je moet maar eens met een paar users uit verschillende continenten tegelijkertijd inloggen op dezelfde Windows PC (Remote Desktop, TS, Citrix,...) en eens de klok bekijken.

http://msdn.microsoft.com/en-us/library ... s.85).aspx

Groeten uit Oostenrijk
depeje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 193 keer
Bedankt: 44 keer

Dat bewijst nog niet dat de hardwareklok op UTC staat. Windows kan nog altijd het tijdverschil tussen de verschillende tijdzones berekenen. Op mijn laptop staat linux ingesteld met hardwareklok op UTC, en windows vista. Wanneer ik windows opstart (en dat gebeurt niet vaak) staat mijn klok 1 of 2 uur fout. Ik heb windows wel al kunnen wijsmaken om met z'n pollen van de hw-klok af te blijven.
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 87 keer

Buiten dat het niet rechtstreeks iets met de fritzbox te maken heeft, kan ik Philippe alleen maar bijtreden over de manier waarop linux en windows de systeemtijd behandelen. Je merkt dit verschil vooral op een dual-boot-machine.

Ik heb lang geleden eens op een ander forum en mijn niet-meer-gebruikte blog een oplossing gepost hiervoor. Hieronder een copy-paste van dat blogbericht.
In a Windows and Ubuntu dualboot-machine, you may find the two system times are different. Normally, the difference is just your time zone (in Belgium: UTC+1/+2). The fact is that Windows treats the system time as local time and Ubuntu treats it as Coordinated Universal Time (UTC).

There are several ways to fix it. I’ll mention two of them, but you have to choose only one.

Fix it in Ubuntu
Run sudo gedit /etc/default/rcS in your terminal and find UTC=yes. Change this to UTC=no.
I don’t know if it’s necessary, but you can also add your location in Ubuntu. (Click on the clock, right above, and choose locations)

Fix it in Windows
Open your registry editor (run regedit) and add the registry key
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\TimeZoneInformation\RealTimeIsUniversal as a DWORD Value (REG_DWORD) and set it to 1.
PS: Als ik het goed kan herinneren ging het hier over Ubuntu 10.04. De windows-versie durf ik te bevestigen, maar ik dacht windows 7 (en anders is het XP).
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”