Schiet niet op mij, ik ken wel iets van netwerken , maar waarschijnlijk niet voldoende.
Even situatie schetsen : ik heb verschillende modems gehad. Bij de overschakeling naar Docsis 3 heb ik eerst even een SVG 6540 wireless gehad.
Daarna heb ik tot nu toe een SBV 6120 modem (modem only) Docsis 3 van Telenet gehad.
Vanwege een defect aan die modem ben ik terug overgeschakeld naar de wireless modem SVG 6540 modem.
Volgende dingen heb ik in gebruik :
- een eigen router (Airport Extreme)
- een web-server op mijn LAN voor monitoring zonnepanelen. Deze moet van buitenaf altijd bereikbaar zijn. Hiervoor heb ik een account bij DynDNS.
- ik maak soms gebruik van een VPN verbinding naar mijn werk.
Jaja, je hoort hem al aankomen hé...

De router van Telenet staat in DMZ naar mijn eigen router. Dubbele NAT dus. Mijn servertje is extern bereikbaar. Vermits Telenet de poorten onder de 1024 blokkeert, heb ik ééntje hierboven moeten definiëren om de server te kunnen bereiken van buiten :
dus iets in de zin van http://solarviewxxxx.homedns.org:1352 (fictief)
Dit werkt prima , ook met de nieuwe modem. Deze is nog steeds bereikbaar.
Eerste probleem : ik kan mijn eigen server niet meer controleren, of deze nog van buiten bereikbaar is. Zelf kan ik die URL dus niet ingeven, want dan vindt hij de server niet. Voordien ging dat wel.
Heeft dit iets met de dubbele NAT te maken? Ook heb ik gelezen dat sommige router daarmee wel eens problemen hebben.
Tweede probleem : Mijn eigen router geeft nu een melding van dubbele NAT. Hij geeft een error, maar werkt dus wel nog. Hij ziet op zijn WAN een intern IP adres 192.168.0.1, het adres van de router van Telenet dus.
Blijkbaar heeft hij dat niet graag. Dit is geen ramp, maar toch vervelend dat de router altijd in error staat. Kan ik hiertegen iets doen?
Derde probleem en meest vervelende probleem : VPN werkt niet meer.
Ik meen me te herinneren dat ik in het begin met die eerste 6540 alles netjes aan het werken had, inclusief VPN. Op de 6120 met eigen router ging dit uiteraard ook goed.
Nu dus niet meer.
Ik krijg op de laptop steeds de melding :" interne verbinding niet mogelijk".
De laptop met VPN verbinding is in orde, die werkt met VPN perfect op een andere internet verbinging (wifi en via utp)
Ik heb al geprobeerd om rechtstreeks op het wifi netwerk van de modem zelf te connecteren, maar dan krijg ik geen internet verbinding, dus ook geen VPN. Vraag met niet waarom. Heeft dat iets met DMZ te maken?
Vierde probleem : In de DNS settings kan ik nu niet meer het IP adres van mijn eigen router ingeven , 192.168.1.1. Dan heb ik geen internet verbinding meer.
Nu staat er iets (automatisch) in de zin van dynguide.com , en twee vreemde IP adressen.
Vanwaar komen die? Als ik nu de laptop van het werk aankoppel, krijg deze geen DNS server (staat op automatisch). Als ik dan handmatig die IP adressen van Dynguide.com ingeef, heb ik wel verbinding met internet.
Vreemd?
Veel vragen in één keer, hopelijk heeft er iemand tijd om mij hierbij te helpen?
Alvast bedankt.