klachten: Verbinding modem valt regelmatig weg

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
joostvgh
Starter
Starter

ik heb het volgende probleem:

mijn verbinding (ip van mijn modem) valt regelmatig weg. Niet regelmatig (bvb om de 36u), neen, soms meermaals per uur (wat enorm irritant is: tv valt weg, en elke tot stand gebrachte internetverbinding).
Wat daarbij komt: mijn ip range verandert.. Van 81.xxx naar 62.xxx (subnet mask van 255.255.255.0 naar 255.0.0.0).

Daarnaast:
joostmac:~ joostvangoidsenhoven$ nslookup http://www.userbase.be
;; connection timed out; no servers could be reached

joostmac:~ joostvangoidsenhoven$ ping 8.8.8.8
PING 8.8.8.8 (8.8.8.8): 56 data bytes
Request timeout for icmp_seq 0
Request timeout for icmp_seq 1

als ik dan mijn wifi uit- en inschakel, werkt het opeens terug (heb de problemen enkel op mijn thuisnetwerk, dus ligt niet aan pc)

Ik heb op mijn mac 8.8.8.8 als extra nameserver ingesteld, en op de modem ook.

Standaard sagem modem trouwens..

In de eerste paar maanden had ik absoluut geen last, intussen dagelijks.
Kheb wel de kabel van mijn muur naar mijn modem zelf gemaakt (uit een LAN kabel en slechts de helft van de kabels hierin gebruikt), pak dat die 10m lang is.
Modem vandaag ook volledig gereset, geen vooruitgang..

edit: na het typen van dit bericht (bij de post dus) moest ik opneiuw mijn wifi reconnecten, want de nameservers waren weer niet te bereiken..

edit2: dat de nameservers niet meer werken, heeft geen invloed op mijn tv.. die blijft gewoon gaan

joostmac:~ joostvangoidsenhoven$ traceroute 8.8.8.8
traceroute to 8.8.8.8 (8.8.8.8), 64 hops max, 52 byte packets
1 * * *
2 * * *
3 * * *
4 * * *
Laatst gewijzigd door TiTanium 01 apr 2012, 20:04, in totaal 2 gewijzigd.
Reden: Topic titel aangepast. (ipv "klachten"). Iets meer details kan altijd handig zijn ;)
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 685 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

En heb je dat probleem sinds je die zelfgemaakte kabel gebruikt of niet ?

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Lees je toestel eens uit met de vdsl2tool
www.hierzo.net > DSL tools

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
joostvgh
Starter
Starter

Joe de Mannen schreef:En heb je dat probleem sinds je die zelfgemaakte kabel gebruikt of niet ?

J.
denk het niet nee.. (maar was ook wel ni veel later)

momenteel gaat het beter: ik heb ook een NAS en die stond op 192.168.1.3 static ingesteld, terwijl da ook mijn mac's ip was (via wifi).. dit allemaal nadat ik gistere de modem volledig gereset had. (dns probleem dus, wat zich ook enkel/vooral gisteren voordeed)

blijft dus over dat mijn connectie meermaals wegvalt en mijn ip van range verandert, op willekeurige tijdstippen..

zal eens kijken om mijn modem uit te lezen

edit:

Code: Selecteer alles

* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
                        download          upload
Line:                  29992 kbps        6048 kbps
Modem max:             80160 kbps        n/a Estimated!
Calculated max:        65815 kbps         13789 kbps Estimated!
Profile:               17a
Line length:           332 m Estimated!
Training margin:       22.0 dB
Attenuation:           12.6 dB
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

joostvgh schreef:Kheb wel de kabel van mijn muur naar mijn modem zelf gemaakt (uit een LAN kabel en slechts de helft van de kabels hierin gebruikt), pak dat die 10m lang is.
Een LAN kabel heeft 8 draden (4 paar), waarvan je maar één paar (2 draden) nodig hebt. Als jij "de helft van de kabels hierin" gebruikt heb, dan is dit geen goede kabel.
Bij de Belagcom BBox2 zit standaard een 12m-lange blauwe DSL kabel. Beter zoiets gebruiken.
joostvgh schreef:edit: na het typen van dit bericht (bij de post dus) moest ik opnieuw mijn wifi reconnecten, want de nameservers waren weer niet te bereiken..
edit2: dat de nameservers niet meer werken, heeft geen invloed op mijn tv.. die blijft gewoon gaan
- Het feit dat Belgacom TV blijft werken, bewijst dat je modem blijft syncen. Dus je kabel werkt toch wel :).
- Het feit dat je probleem kan oplossen door je WiFi opnieuw te connecten, bewijst volgens mij dat er niets verkeerd is met je Internet verbinding, maar met je intern netwerk. Je WiFi opnieuw connecten heeft geen enkele invloed op je Internet of PPPoE sessie.
joostvgh schreef:ik heb ook een NAS en die stond op 192.168.1.3 static ingesteld, terwijl da ook mijn mac's ip was (via wifi).. dit allemaal nadat ik gistere de modem volledig gereset had. (dns probleem dus)
Dit is geen dns probleem, maar een DHCP probleem / IP conflict.
Je kan best eens je intern netwerk goed bekijken, ervoor zorgen dat je geen enkel IP conflict hebt:
  • - ofwel alle apparaten instellen op een dynamisch IP.
    - als je vaste IP's gebruikt, gebruik dan een IP buiten de DHCP range van je modem (192.168.1.64 en hoger).
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
joostvgh
Starter
Starter

ik kan uw post blijkbaar niet citeren, dan maar zo:

ivm kabel: ik dacht da het de helft vd draden waren in een lan kabel, zal wel fout zijn dan. In de connectors zijn gewoon alle 'gaatjes' opgevuld, en er blijven draadjes in de kabel ongebruikt. De kabel werkt sowieso, maar zou het kunnen dat er toch een soort jitter/.. opzit waardoor mijn connectie soms wegvalt?

ivm dns probleem: dat is dus opgelost, ik denk dat dat aan het ip conflict lag, wat ik vandaag heb opgelost..
static ip is nodig omwille van port forwarding en remote access..

dus de 'meest dringende' problemen zijn intussen opgelost (wat dus niet aan scarlet lag). resteert nog het verbindingsprobleem/ip range verandering..
wat betekenen de data bij het uitlezen van mijn modem?
joostvgh
Starter
Starter

voor de geinteresseerden:

ik heb mijn modem eens naar standaard instellingen gereset, en op het eerste zicht lijkt het beter te gaan..
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”