Hey
Bestaat dat al?
Bedankt
Groeten Mike
Spotify maar voor series?
-
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
- Bedankt: 386 keer
Maar illegaal. Helaas is dat er nog niet. In Amerika bestaat iets als Spotify, maar da's nog niet voor morgen hier in BE.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
- Bedankt: 69 keer
Netflix komt in de buurt, maar dan moet je met vpn werken.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
- Bedankt: 56 keer
Ik kan persoonlijk niet wachten tot diensten à la Hulu of Netflix de sprong naar Europa maken.
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
- Bedankt: 1960 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Dankzij Europa is er vrij verkeer van goederen en diensten en mag je in België volledig legaal ook diensten uit het Verenigd Koninkrijk gebruiken.
Dus met een UK-proxyschild even naar https://signup.netflix.com/?locale=en-GB en je bent vertrokken.
Trek je vooral niets aan van de Belgische telecommaffia die ieder initiatief dat niet via hun kassa passeert, probeert tegen te houden.
Dus met een UK-proxyschild even naar https://signup.netflix.com/?locale=en-GB en je bent vertrokken.
Trek je vooral niets aan van de Belgische telecommaffia die ieder initiatief dat niet via hun kassa passeert, probeert tegen te houden.
- iceke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
- Bedankt: 624 keer
conehead schreef:Usenet is gratis ....
Usenet is helemaal niet illegaal...Lord Utopia schreef:Maar illegaal.....
Nogmaals, Copyrighted materiaal posten op usenet is illegaal, het downloaden is dat helemaal niet.
Soit, het komt er ooit wel hoor... van zodra er geen kat nog naar tv kijkt (en er dus geen reclame inkomsten zijn) zullen ze wel dezelfde weg inslaan als wat er nu met audio gebeurt...
Ik teken alvast in.(Spotify vind ik dus prachtig, en heb al een tijdje een abbo bij die firma)
- kaas2
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 7 keer
En hoe ga je dan betalen ? Voor een US account kan dat enkel met een CC die geregistreerd is op een US adres. Hoe is dat voor de UK? werken belgische CC daar wel?raf1 schreef: Dus met een UK-proxyschild even naar https://signup.netflix.com/?locale=en-GB en je bent vertrokken.
Bijkomend lijkt de content van netflix UK nogal beperkt en oud.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 69 keer
- Bedankt: 97 keer
Je verwart je met nederland, het is al zoveel keer gezegd op dit forum,iceke schreef:conehead schreef:Usenet is gratis ....Usenet is helemaal niet illegaal...Lord Utopia schreef:Maar illegaal.....
Nogmaals, Copyrighted materiaal posten op usenet is illegaal, het downloaden is dat helemaal niet.
In Belgie is het strafbaar om illegale dingen te downloaden, ook van usenet in tegenstelling tot nederland waar het alleen strafbaar is om te uploaden.
- iceke
- Elite Poster
Ten eerste : lees de wet. http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet
Ten tweede : toon me 1 strafzaak waar een downloader veroordeeld is.
Ten derde : don't get brainwashed door de platenfirma's en hun vriendjes.
Ten tweede : toon me 1 strafzaak waar een downloader veroordeeld is.
Ten derde : don't get brainwashed door de platenfirma's en hun vriendjes.
-
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
- Bedankt: 386 keer
Iceke:
1: lees jij eens de wet voor ons en toon zwart op wit waar staat dat het toegelaten is om gratis materiaal te downloaden waarop copyright rust.
2: platenzaken en Sabam hebben zich nog niet gefocust op de kleine downloader (gelukkig...), maar daar willen ze verandering in brengen
1: lees jij eens de wet voor ons en toon zwart op wit waar staat dat het toegelaten is om gratis materiaal te downloaden waarop copyright rust.
2: platenzaken en Sabam hebben zich nog niet gefocust op de kleine downloader (gelukkig...), maar daar willen ze verandering in brengen
- iceke
- Elite Poster
Dat staat er ook niet in, (en dat is het hem nu juist)
De wet is vrij stikt en dus ook vrij simpel, wanneer je een werk verspreid heb je toestemming nodig van de auteur. PUNT!
Wanneer jij een werk dowload, of streamed of zingt onder de touche of opneemt van radio/tv of weet ik veel... verspreid je geen werkt, dus schend je het auteursrecht niet.
Doe me een lol, neem 10 minuten de tijd en lees eerst die wettekst eens door, dan begrijp je ook beter waarvoor (en vooral voor wie) die wettekst is opgemaakt.
In de eerste plaats zul je zien dat die wet is opgemaakt om de auteur van een werk een kader te geven om zijn werk te kunnen uitbrengen/verkopen...
In de tweede plaats zul je zien dat die wet is opgesteld om de luisteraar te beschermen (thuiskopie)
& In de derde plaats zul je zien dat die wet is opgesteld om de platenfirma's/uitgevers enz. te beschermen.
In die wettekst staat helemaal niks over de gevolgen van het reproduceren van illegaal materiaal... dat is ook niet nodig... luisteren is gratis, verspreiden heb je toestemming voor nodig. Het is niet zo dat wanneer jij ten onrechte materiaal op het net plaatst, ineens die copyrights van dat materiaal verdwenen zijn... die blijven er altijd opzitten, ik welke vorm dan ook. (wanneer jij je filmpje van je ingezongen versie van de laatste hit van Madonna op youtube plaatst schend je dezelfde rechten als wanneer je die originele hit op torrent/usenet zou plaatsen. Wat niet wil zeggen je die hit niet mag zingen, beluisteren op de radio/tv/internet/opnemen/downloaden enz.) Men heeft in het verleden voor dit hiaat trouwens al toegifte gedaan naar de platenfirma's toe, nl. de billijke vergoeding.
De wet is vrij stikt en dus ook vrij simpel, wanneer je een werk verspreid heb je toestemming nodig van de auteur. PUNT!
Wanneer jij een werk dowload, of streamed of zingt onder de touche of opneemt van radio/tv of weet ik veel... verspreid je geen werkt, dus schend je het auteursrecht niet.
Doe me een lol, neem 10 minuten de tijd en lees eerst die wettekst eens door, dan begrijp je ook beter waarvoor (en vooral voor wie) die wettekst is opgemaakt.
In de eerste plaats zul je zien dat die wet is opgemaakt om de auteur van een werk een kader te geven om zijn werk te kunnen uitbrengen/verkopen...
In de tweede plaats zul je zien dat die wet is opgesteld om de luisteraar te beschermen (thuiskopie)
& In de derde plaats zul je zien dat die wet is opgesteld om de platenfirma's/uitgevers enz. te beschermen.
In die wettekst staat helemaal niks over de gevolgen van het reproduceren van illegaal materiaal... dat is ook niet nodig... luisteren is gratis, verspreiden heb je toestemming voor nodig. Het is niet zo dat wanneer jij ten onrechte materiaal op het net plaatst, ineens die copyrights van dat materiaal verdwenen zijn... die blijven er altijd opzitten, ik welke vorm dan ook. (wanneer jij je filmpje van je ingezongen versie van de laatste hit van Madonna op youtube plaatst schend je dezelfde rechten als wanneer je die originele hit op torrent/usenet zou plaatsen. Wat niet wil zeggen je die hit niet mag zingen, beluisteren op de radio/tv/internet/opnemen/downloaden enz.) Men heeft in het verleden voor dit hiaat trouwens al toegifte gedaan naar de platenfirma's toe, nl. de billijke vergoeding.
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
- Bedankt: 1960 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Bij gebruik van P2P-technologie ben je zowel downloader als uploader. Je verspreidt dus ook het bestand. Als je dan toevallig geen toestemming hebt van de auteurs om hun noeste creatieve arbeid zomaar gratis te verspreiden dan bestaat er een zeer grote kans dat je illegaal bezig bent.
Langs de andere kant is het internet een wereldwijd fenomeen en kan een zuivere download niet per definitie beschouwd worden als een privékopie.
In dat geval laat de wet ruimte voor interpretatie, maar in USA en de EU zijn al serieuze precedenten geschapen. Een rechter is ook niet doof en blind voor deze maatschappelijke context hé, de rechter zal dus rekening houden met de wet maar ook met alle voorgaande interpretaties van collega-rechters wereldwijd.
zie ook http://economie.fgov.be/nl/onderneminge ... eursrecht/
Langs de andere kant is het internet een wereldwijd fenomeen en kan een zuivere download niet per definitie beschouwd worden als een privékopie.
In dat geval laat de wet ruimte voor interpretatie, maar in USA en de EU zijn al serieuze precedenten geschapen. Een rechter is ook niet doof en blind voor deze maatschappelijke context hé, de rechter zal dus rekening houden met de wet maar ook met alle voorgaande interpretaties van collega-rechters wereldwijd.
zie ook http://economie.fgov.be/nl/onderneminge ... eursrecht/
http://www.tovanet.be/2012/01/thuis-dow ... -illegaal/Lord Utopia schreef::
-
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
- Bedankt: 296 keer
Een blogpostje is geen wet, en kan (en is wellicht) evengoed een foute interpretatie van de wet zijn.
Als het zo duidelijk was, waren er al lang uitspraken ten gronde geweest, en was er geen probleem meer wat betreft downloaden en/of streamen he
Als het zo duidelijk was, waren er al lang uitspraken ten gronde geweest, en was er geen probleem meer wat betreft downloaden en/of streamen he

© De Morgen: Geachte taalnazi's, deradicaliseer een beetje.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Inderdaad, dat geeft het artikel ook aan, alléén zijn de conclusies daaruit wel zééér bizar...iceke schreef:naar mijn weten is er in België nog nooit een uitspraak gedaan omtrent downloaden van audiovisueel materiaal...
Het is niet omdat er nog nooit een uitspraak is geweest dat daardoor dergelijke dingen niet illegaal zijn... trouwens het is duidelijk dat er een hemelsbreed verschil is in het maken van een thuiskopie van een bron waar rechten voor in orde zijn (TV zenders betalen deze voor de kijkers, bibliotheken voor hun lezers, ...), in tegenstelling tot het maken van een thuiskopie van materiaal dat illegaal op het net is geplaatst en dus zeker qua rechten niet in orde is (in die zin is het haast heling van goederen).maar in België heeft men zich hierover nog niet unaniem uitgesproken. Daardoor is ‘illegaal’ downloaden voor persoonlijk gebruik ook toegestaan.
Op http://economie.fgov.be/nl/onderneminge ... rivekopie/ staat dan ook duidelijk dat P2P netwerken niet in aanmerking komen (maar het wachten is op een uitspraak ten gronde).
- iceke
- Elite Poster
Bij P2P netwerken schend men die wet duidelijk, daar ging het ook niet over. Waar het over ging is of downloaden van copyrighted materiaal strafbaar is.
Maw, schend ik de wet als ik mijn series van usenet dowload ipv van ze op te nemen met de digicorder ?
Sabam maakt zich er makkelijk vanaf door te zeggen : We spitsen ons niet toe op de kleine downloader. Maar hebben ze eigenlijk wel een poot om op te staan ?
Volgens mij niet, en daar zijn verschillende redenen toe. Ten eerste is heel die wetgeving toegespitst op het verspeiden van audiovisuele werken, niet op het dowloaden, beluisteren, enz.(wat ik ook heel normaal vind, uiteindelijk is het de bedoeling dat het werk beluisterd wordt maar dat er controle is over wie dat werk verspreid)
Ten tweede is het opslaan van audiovisueel werk geregeld in de wet op de thuiskopie.
Ten derde denk ik niet dat het dowloanden van audiovisueel materiaal onder een andere wetgeving valt.
& ten vierde is er nog nooit een uitspraak ten gronde geweest over deze materie.
(Sommigen spreken van heling, maar daar valt het downloaden volgens mij ook niet onder. Bij heling verhandel je een goed waarvan je bewust weet dat het gestolen is, bij audiovisuele werken blijft het copyright altijd bij de auteur zitten, maw kan je dat dus ook niet stelen of verhandelen)
Maw, schend ik de wet als ik mijn series van usenet dowload ipv van ze op te nemen met de digicorder ?
Sabam maakt zich er makkelijk vanaf door te zeggen : We spitsen ons niet toe op de kleine downloader. Maar hebben ze eigenlijk wel een poot om op te staan ?
Volgens mij niet, en daar zijn verschillende redenen toe. Ten eerste is heel die wetgeving toegespitst op het verspeiden van audiovisuele werken, niet op het dowloaden, beluisteren, enz.(wat ik ook heel normaal vind, uiteindelijk is het de bedoeling dat het werk beluisterd wordt maar dat er controle is over wie dat werk verspreid)
Ten tweede is het opslaan van audiovisueel werk geregeld in de wet op de thuiskopie.
Ten derde denk ik niet dat het dowloanden van audiovisueel materiaal onder een andere wetgeving valt.
& ten vierde is er nog nooit een uitspraak ten gronde geweest over deze materie.
(Sommigen spreken van heling, maar daar valt het downloaden volgens mij ook niet onder. Bij heling verhandel je een goed waarvan je bewust weet dat het gestolen is, bij audiovisuele werken blijft het copyright altijd bij de auteur zitten, maw kan je dat dus ook niet stelen of verhandelen)
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
- Bedankt: 3755 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Iceke
In theorie heb je 100pct gelijk:
1) uploaden (= verspreiden) zonder toelating van de auteur is illegaal.
2) het maken van een thuiskopie voor privédoeleinden is wettelijk toegelaten.
3) het vertonen in familiekring is toegelaten (in de brede zin: vb een verjaardagsfeestje bij jou thuis waarop je vrienden hebt uitgenodigd)
4) het doorgeven van een thuiskopie aan je vrienden is dan weer illegaal (= verspreiden)
Totdaat de wet. Waar het schoentje duwt is de interpretatie van de wet. Zoals de r2504 ook schreef: de rechtbank zal zich niet alleen op de tekst van de wet beroepen, maar ook op eerdere interpretaties.
zie: http://economie.fgov.be/nl/onderneminge ... _Internet/
In theorie heb je 100pct gelijk:
1) uploaden (= verspreiden) zonder toelating van de auteur is illegaal.
2) het maken van een thuiskopie voor privédoeleinden is wettelijk toegelaten.
3) het vertonen in familiekring is toegelaten (in de brede zin: vb een verjaardagsfeestje bij jou thuis waarop je vrienden hebt uitgenodigd)
4) het doorgeven van een thuiskopie aan je vrienden is dan weer illegaal (= verspreiden)
Totdaat de wet. Waar het schoentje duwt is de interpretatie van de wet. Zoals de r2504 ook schreef: de rechtbank zal zich niet alleen op de tekst van de wet beroepen, maar ook op eerdere interpretaties.
zie: http://economie.fgov.be/nl/onderneminge ... _Internet/
Het downlaoden en maken van een kopie voor privédoeleinden is dus wettelijk toegelaten ... zolang de rechtspraak dit ook als een thuiskopie aanziet, en daar bestaat nog geen duidelijkheid over. Met andere woorden: op dit ogenblik nog altijd legaal ... tot het tegendeel bewezen is ?Wat betreft de handeling van het afladen (‘downloaden’) van muziek of film, hebben rechtbanken in andere landen geoordeeld dat dit niet als een privékopie kan worden beschouwd en dat het dus niet mag. In België werd deze vraag nog niet duidelijk beantwoord.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Hooo... niet zo snel, het is wettelijk toegelaten in z'n oorspronkelijk context... met name opnames van TV of werken uit de bibliotheek !philippe_d schreef:2) het maken van een thuiskopie voor privédoeleinden is wettelijk toegelaten.
Geen uitspraak <> legaal !!!philippe_d schreef:Met andere woorden: op dit ogenblik nog altijd legaal ... tot het tegendeel bewezen is ?
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
- Bedankt: 3755 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Daar kan ook over gediscuteerd worden. Vele wetten zijn uit hun oorspronkelijke context ook op andere zaken toegepast. Op de website van het FOD Economie staat letterlijk:r2504 schreef:Hooo... niet zo snel, het is wettelijk toegelaten in z'n oorspronkelijk context... met name opnames van TV of werken uit de bibliotheek !
Dit gaat dus verder dan de oorspronkelijke context (die ging oorspronkelijk over het opnemen van TV beelden in SD kwaliteit op erbarmelijke videocasettesFilms en muziek
Men mag films en muziek integraal kopiëren. Dit mag op elk type drager, analoog of digitaal, zoals cd, dvd, computer, externe harde schijf, USB-stick, mp3-lezer, enz.

Daar heb je gelijk in.r2504 schreef:Geen uitspraak <> legaal !!!
Geen uitspraak = in België werd deze vraag nog niet op een onbetwiste manier beantwoord.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
- iceke
- Elite Poster
Ander landen andere wetten. En daarmee bedoel ik niet de interpretatie van de wet.
Moest het ooit tot een rechtspraak komen over deze materie hoop ik dat er een goeie advocaat opstaat en niet zo eentje als deze van een paar maand geleden in de zaak van die kerel met zijn pre release van een Engelse band.
Als laatste wil ik nog wijzen op de privacy wet, zolang je enkel download voor huiselijk gebruik hebben ze (en dan bedoel ik Sabam) niet eens het recht om dit te controleren.
Uiteindelijk is het eerst aan Sabam om klacht in te dienen indien zij denken dat de copyrights geschonden werden, wat wil zeggen dat ze de data moeten opvragen bij zowel jouw provider als jouw usenet provider en dat kan nu juist niet zonder huiszoekingsbevel als ik me niet vergis.
Nu, zonder inkomsten -> geen muziek,films of series natuurlijk, maar als je kijkt naar de muziek industrie zijn het juist de downloaders die de labels op hun knieën gekregen hebben om eindelijk hun bussinessplan te veranderen en over te schakelen naar digitale stores en streaming diensten. Laat ons hopen dat dit met de film industrie wat sneller gaat.
Moest het ooit tot een rechtspraak komen over deze materie hoop ik dat er een goeie advocaat opstaat en niet zo eentje als deze van een paar maand geleden in de zaak van die kerel met zijn pre release van een Engelse band.
Als laatste wil ik nog wijzen op de privacy wet, zolang je enkel download voor huiselijk gebruik hebben ze (en dan bedoel ik Sabam) niet eens het recht om dit te controleren.
Uiteindelijk is het eerst aan Sabam om klacht in te dienen indien zij denken dat de copyrights geschonden werden, wat wil zeggen dat ze de data moeten opvragen bij zowel jouw provider als jouw usenet provider en dat kan nu juist niet zonder huiszoekingsbevel als ik me niet vergis.
Nu, zonder inkomsten -> geen muziek,films of series natuurlijk, maar als je kijkt naar de muziek industrie zijn het juist de downloaders die de labels op hun knieën gekregen hebben om eindelijk hun bussinessplan te veranderen en over te schakelen naar digitale stores en streaming diensten. Laat ons hopen dat dit met de film industrie wat sneller gaat.
Er zijn er al. DVDpost bv, is bekend om zijn dvd-in-de-post service (net zoals Netflix begonnen was), maar is nu ook bezig met video on demand.Maglor schreef:Ik kan persoonlijk niet wachten tot diensten à la Hulu of Netflix de sprong naar Europa maken.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 7 keer
Ik denk dat dankzij spotify en andere netwerken, Het downloaden van muziek veel verminderd is...
mochten ze dat ook doen voor series en film... ik denk dat automatisch illegale donwload ook naar beneden zal gaan maar dat hebben ze nogaltijd niet door...
mochten ze dat ook doen voor series en film... ik denk dat automatisch illegale donwload ook naar beneden zal gaan maar dat hebben ze nogaltijd niet door...