publiek IP bij nieuwe modem

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
Guzmi
Starter
Starter

Onlangs zijn wij verhuisd, en hebben alles succesvol laten overzetten van Telenet.

Echter, vroeger zaten wij met een gewone modem en nu hebben ze hier een nieuwe geplaatst met ingebouwde WIFI.
Ik zit voorlopig wel nog op ExpresnetXL, dus nog niet op Fibernet.

Probleem is nu het volgende. Het publiek IP dat we nu krijgen van Telenet is voor alle computers hetzelfde. En daarvoor kregen we meerdere IP's binnen.
Groter probleem is dat ik geen enkele manier vind om dat publieke IP te wijzigen. Daarvoor kregen we bij elke opstart van computer een nieuw IP, van zelfs verschillende ranges (84.195.x.x of 213..x.x,...) en nu blijven deze eerste twee getallen dezelfde dit hetzelfde.

Dus mijn vraag is. Hoe kan ik een nieuw publiek IP "forceren" (kan MAC adres ook niet wijzigen vie "Mijn Telenet"), en hoe kan ik eventueel proberen op een andere publieke IP range te komen, zodat dus de 2 eerste getallen van mijn publiek IP niet meer dezelfde zijn?
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Met de nieuwe "all in one" modems gaat dit simpelweg niet.
Waarom heb je dit nodig?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 62 keer

Ik dacht net dat de all in one modems maar 1 publief ip gingen gebruiken en de rest intern verdelen om de druk op de ip pool te verlagen ?
The eternal and true pessimist :D
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

a3ke schreef:Ik dacht net dat de all in one modems maar 1 publief ip gingen gebruiken
Dat schrijft de TS toch ook... "nu blijven deze eerste twee getallen dezelfde" (z'n PC's krijgen dus allemaal 192.168...)
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 62 keer

Wake up a3ke :bdaysmile:
The eternal and true pessimist :D
Guzmi
Starter
Starter

Beste,

Bedankt voor de reacties.

Ja, de eerste twee getallen blijven dezelfde, maar ik bedoelde wel degelijk het publieke IP. Dus ik heb nu 84.95.x.x. Zelfs de laatste 2 getallen wijzigen niet!
Ik kan dat publieke IP niet meer gewijzgde krijgen. Vroeger kreeg ik telkens ik de pc opstarte een andere van TN
Nu krijgt de pc een intern ip van de modem/router, maar het publieke IP blijft steeds dezelfde. Zelfs na de modem een tijdje uit te trekken.

Kan ik dus op geen enkele manier meer het publieke IP wijzigen? Dus in praktijk heb ik dus eigenlijk een publiek static IP???!!!!

Op de vraag waarom ik dit nodig heb... Ik gebruik een applicatie die plots die volledige range (84.195.x.x) niet meer toelaat. Vraag me niet waarom, ik weet het niet, maar het is zo. Ik vermoed dat die range geband werd wegens misbruik door iemand. En neen, die iemand was niet ikzelf. :)
krisken
userbase crew
userbase crew

Hoe weet jij wat het IP is van je computer?

Telefonie = EDPnet + OVH
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

krisken schreef:Hoe weet jij wat het IP is van je computer?
Via z'n Mijn Telenet veronderstel ik.

Feit is inderdaad dat TN hetzelfde IP-adres zal koppelen aan hetzelfde MAC-adres, zolang het IP-adres niet elders in gebruik is (het is dus redelijk "static" ja). De methodes om je IP-adres te wijzigen is dus ofwel je MAC-adres aanpassen (wat dus niet meer kan), ofwel je modem enkele uren, dagen, ... laten afstaan in de hoop dat iemand je IP-adres gebruikt.
Guzmi
Starter
Starter

krisken schreef:Hoe weet jij wat het IP is van je computer?
het interne IP door ipconfig uit te voeren, en het publieke IP kan ik niet zien in de instelling, aangezien er geen beheerpagina beschikbaar is zoals bij een eigen router waar ik het WAN IP kan zien. Maar het publieke IP kan ik wel zien door bijvoorbeeld naar http://www.whatsmyip.org te surfen.
krisken
userbase crew
userbase crew

Goed dus als ik het goed begrijp heb jij door telenet een klein netwerkje met interne ip's op je computer en één extern ip adres. Wat is het probleem daar juist mee? Alles werkt toch? Of niet?

Telefonie = EDPnet + OVH
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider

Neen, blijkbaar wordt zijn extern IP (84.195.x.x) geblokkeerd op een applicatie die hij gebruikt, en had gehoopt om zijn extern IP te kunnen wijzigen naar een andere range (213..x.x,...)
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
krisken
userbase crew
userbase crew

Tja ik denk dat het antwoord daar héél eenvoudig op is : dat gaat helaas niet. Je kan eens proberen door lange tijd (meer dan 24u) je modem uit te trekken maar ik garandeer niks

Telefonie = EDPnet + OVH
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

krisken schreef:Je kan eens proberen door lange tijd (meer dan 24u) je modem uit te trekken maar ik garandeer niks
Telenet gebruikt leases van 2u... da's dus normaal voldoende... al heb je na 24u natuurlijk meer kans dat je IP-adres herbruikt is.

Langs de andere kant is het zo dat je veel kans hebt dat je gewoon een IP-adres krijgt in hetzelfde subnet en dan ben je nog niets verder.

Probeer de eigenaar van de server te bereiken die de ban op het subnet heeft staan... en maak hem duidelijk dat hij tevens anderen treft.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider

r2504 schreef:Probeer de eigenaar van de server te bereiken die de ban op het subnet heeft staan... en maak hem duidelijk dat hij tevens anderen treft.
Volledig mee eens, dat is de enige echte oplossing voor het probleem van de TS.
Alles anders zijn halve oplossingen, en pakken het probleem niet aan bij de 'root cause'.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Guzmi
Starter
Starter

Inderdaad, het zou beter zijn om die blokkering opgeheven te krijgen. Ik heb hun gecontacteerd en uitgelegd watg het probleem is, maar heb nog geen reactie gekregen.

Dan nog vind ik het niet leuk dat TN niet zo snel meer nieuwe IPs uitgeeft. Al is in binnen dezelfde subnet.
De modem heb ik al twee keer voor bijna 20 uren uitgetrokken. En raad eens... IP blijft exact hetzelfde.
Als TN het zou toelaten om het MAC adres van de modem/router te wijzigen via Mijn Telenet, zou het misschien wel kunnen.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

Het MAC adres veranderen gaat Telenet niet toelaten.
Bij de activatie van je modem dien je trouwens het MAC adres in te geven (=unieke identifier) en de technieker geeft dit MAC adres toch ook door naar Telenet bij plaatsing van de modem.
Je zal dus opzoek moeten naar een andere oplossing.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”