nagaan of filter vdsl het nog doet

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
defenderII
Premium Member
Premium Member
Berichten: 488
Lid geworden op: 03 feb 2004, 14:41
Locatie: Zolder
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 18 keer

Sinds een tijdje krijgen we als we telefoneren sterke ruis op de lijn. Is er een methode om te testen of de filter in de 6-polige Belgacom contactdoos het nog doet?
Als er niet wordt gebeld is er geen ruis waar te nemen op de lijn enkel als er effectief gebeld wordt komt er ruis; en dit is ook niet direct; meestal komt dit pas na een tijdje (10 tot 15 sec) .
Als iemand andere suggesties heeft zijn deze ook welkom.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5897
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 605 keer
Te Koop forum

Probeer eens een keer te bellen naar 1924 (gratis, automatisch madammeke dat uw telefoonnummer zegt)
Krijg je *met* de splitter ruis, probeer dan erna even zonder de splitter.

Als je dan geen ruis hebt, kan het inderdaad zijn dat de filter defect is, en de "ruis" die je hoort, eigenlijk de modem is.
(je kan het als je wil eens testen door de modem rechtstreeks zonder filter in te steken op een rj11, en dan 1924 te bellen,
dan krijg je de modem ook erdoorheen te horen.

- 1924 MET filter proberen
- 1924 ZONDER filter proberen
- 1924 proberen met modem rechtstreeks in de telefoon rj11

krijg je in het 2de geval GEEN ruis, en is de "ruis" in geval 1 en 3 dezelfde soort ruis, dan zal het je splitter waarschijnlijk zijn.
Gebruikersavatar
defenderII
Premium Member
Premium Member
Berichten: 488
Lid geworden op: 03 feb 2004, 14:41
Locatie: Zolder
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 18 keer

heel raar geen ruis.

Ik heb het thuis nog eens na gevraagd, heel regelmatig is er ruis maar zeker niet altijd en niet bij alle correspondenten. (daar gaat mijn theorie van de splitter) en de ruis die we horen is niet die van de modem heb ik ondervonden.

kan het aan de telefoons zelf liggen?
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Kan ook gewoon aan de ljn liggen (kortsluiting aarde, a/b kortsluiting, ...) of aan de toestellen

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”