Sinds een tijdje krijgen we als we telefoneren sterke ruis op de lijn. Is er een methode om te testen of de filter in de 6-polige Belgacom contactdoos het nog doet?
Als er niet wordt gebeld is er geen ruis waar te nemen op de lijn enkel als er effectief gebeld wordt komt er ruis; en dit is ook niet direct; meestal komt dit pas na een tijdje (10 tot 15 sec) .
Als iemand andere suggesties heeft zijn deze ook welkom.
nagaan of filter vdsl het nog doet
- defenderII
- Premium Member
- Berichten: 488
- Lid geworden op: 03 feb 2004, 14:41
- Locatie: Zolder
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 18 keer
- Splitter
- Elite Poster
- Berichten: 5897
- Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
- Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
- Bedankt: 605 keer
Probeer eens een keer te bellen naar 1924 (gratis, automatisch madammeke dat uw telefoonnummer zegt)
Krijg je *met* de splitter ruis, probeer dan erna even zonder de splitter.
Als je dan geen ruis hebt, kan het inderdaad zijn dat de filter defect is, en de "ruis" die je hoort, eigenlijk de modem is.
(je kan het als je wil eens testen door de modem rechtstreeks zonder filter in te steken op een rj11, en dan 1924 te bellen,
dan krijg je de modem ook erdoorheen te horen.
- 1924 MET filter proberen
- 1924 ZONDER filter proberen
- 1924 proberen met modem rechtstreeks in de telefoon rj11
krijg je in het 2de geval GEEN ruis, en is de "ruis" in geval 1 en 3 dezelfde soort ruis, dan zal het je splitter waarschijnlijk zijn.
Krijg je *met* de splitter ruis, probeer dan erna even zonder de splitter.
Als je dan geen ruis hebt, kan het inderdaad zijn dat de filter defect is, en de "ruis" die je hoort, eigenlijk de modem is.
(je kan het als je wil eens testen door de modem rechtstreeks zonder filter in te steken op een rj11, en dan 1924 te bellen,
dan krijg je de modem ook erdoorheen te horen.
- 1924 MET filter proberen
- 1924 ZONDER filter proberen
- 1924 proberen met modem rechtstreeks in de telefoon rj11
krijg je in het 2de geval GEEN ruis, en is de "ruis" in geval 1 en 3 dezelfde soort ruis, dan zal het je splitter waarschijnlijk zijn.
- defenderII
- Premium Member
- Berichten: 488
- Lid geworden op: 03 feb 2004, 14:41
- Locatie: Zolder
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 18 keer
heel raar geen ruis.
Ik heb het thuis nog eens na gevraagd, heel regelmatig is er ruis maar zeker niet altijd en niet bij alle correspondenten. (daar gaat mijn theorie van de splitter) en de ruis die we horen is niet die van de modem heb ik ondervonden.
kan het aan de telefoons zelf liggen?
Ik heb het thuis nog eens na gevraagd, heel regelmatig is er ruis maar zeker niet altijd en niet bij alle correspondenten. (daar gaat mijn theorie van de splitter) en de ruis die we horen is niet die van de modem heb ik ondervonden.
kan het aan de telefoons zelf liggen?
- krisken
- userbase crew
- Berichten: 19763
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
Kan ook gewoon aan de ljn liggen (kortsluiting aarde, a/b kortsluiting, ...) of aan de toestellen
Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti