Veranderen van operator in 1 dag.

Nieuws omtrent telecommunicatie
Plaats reactie
TiTanium
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 721 keer
Bedankt: 472 keer
Provider

Straks zal het mogelijk zijn om in 1 dag te veranderen van operator. Zowel vast als mobiel.
De nieuwe regels voor de telecom staan klaar. Indien de regering van lopende zaken dit nog geregeld krijgt, zijn dit de nieuwe regels (anders zou het nog op de lange baan kunnen terechtkomen):
  • Internet, mobile en vaste lijn zijn na 6 maand opzegbaar. (Bij gsm's in koppelverkoop dient de restwaarde nog betaald te worden)
  • Abonnementen zijn voortaan opzegbaar via email
  • Sociaal tarief voor internet
  • Waarschuwende sms voor oplopende facturen. (bellen of surfen met u mobiel toestel)
  • Bel me niet lijst als je niet wil opgebeld worden door marketingacties (Belgian Direct Marketing Association zal dit beheren)
Zo wordt de consument beter beschermd, zodat ze niet verplicht zijn om ergens 12 of 24 maanden aan vast te hangen. ICT-minister van Quickenborne moet de ruim 80 bladzijden aan opmerkingen dat de Raad van State heeft geformuleerd nog bijwerken.

Bron: Knack
Computer: Be Quiet! Dark Base 900 ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix OC
Home Assistant: NUC8i3BEH2 ~ 16GB DDR4 ~ Conbee II
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ Curved
Mobile: Samsung S24 Ultra 1TB & Samsung Tab S9 Ultra 5G
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: U6-mesh ~ AC-Mesh
Provider: Telenet OneUP for 5 ~ CV8560E
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 757 keer
Bedankt: 252 keer
Provider
Te Koop forum

Gaat dit de alternatieve operatoren niet dwingen om allemaal wholesale Belgacom(/Telenet ?) resellers te worden? Dan zijn hun kosten veel duidelijker dan wanneer ze zelf het onvermijdelijke zwermgedrag van de klanten moeten opvangen.

Op het eerste zicht lijkt het wel leuk om snel te kunnen veranderen van ISP, maar de addertjes onder het gras zullen ook wel geüpdate worden.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
Bedankt: 68 keer

Als men een abbo na 6 maanden kan opzeggen,gaan volgens mij de voorwaarden minder intresant worden.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Of misschien wel om klanten ook effectief te behouden.

Nu zie je vaak een leuk aanbod om dan te merken dat je eens als trouwe klant steeds gezien bent.
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 275 keer
Bedankt: 90 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

Fluppie, ik hoop dat ze gaan stoppen met die "promoties" en andere tijdelijke lokmiddelen en gewoon via een eerlijke, lagere prijs hun klanten gaan verdienen. Dan worden trouwe klanten ook beloond. Nu worden nieuwe klanten beloond met promoties en trouwe klanten blijven in de kou staan. De enigste manier om toch als trouwe klant een graantje te kunnen meepikken is door te klagen bij je ISP en dan een nieuw contract voor een jaar vast te leggen of over te stappen naar de concurrentie. En hoeveel klanten doen dit? De meeste dus niet en worden daarvoor gestraft met de volle pot te moeten betalen... :bang:

Ha, ik zie dat r2504 me reeds voor was :beerchug:
Internet/TV: Orange Zen Fiber + TV Vlaanderen
Kabelmodem: Arris CM3500B
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
Mobiel: Mobile Vikings / Samsung Galaxy S23
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Ik verwacht wel dat kort voor de wet van kracht wordt , ze keihard gaan inzetten op promo's om nog snel klanten te ronselen die nog 2 jaar vastzitten. Want de kleine letters zijn dat het enkel voor nieuwe contracten geldt...
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 372 keer
Bedankt: 156 keer

jaker schreef:Fluppie, ik hoop dat ze gaan stoppen met die "promoties" en andere tijdelijke lokmiddelen en gewoon via een eerlijke, lagere prijs hun klanten gaan verdienen. Dan worden trouwe klanten ook beloond. Nu worden nieuwe klanten beloond met promoties en trouwe klanten blijven in de kou staan. De enigste manier om toch als trouwe klant een graantje te kunnen meepikken is door te klagen bij je ISP en dan een nieuw contract voor een jaar vast te leggen of over te stappen naar de concurrentie. En hoeveel klanten doen dit? De meeste dus niet en worden daarvoor gestraft met de volle pot te moeten betalen... :bang:

Ha, ik zie dat r2504 me reeds voor was :beerchug:
Men rekent er ook op dat een klant die een abonnement aangaat en een gratis installatie, modem, maand gratis abonnement krijgt, "jaren" bij die provider blijft.
Het is niet de bedoeling dat men om de 6 maand van van provider verandert en van die promoties geniet, mocht iedereen dit beginne doen, ze zouden snel verdwijnen.

Simpel gezegd de promoties zijn tegenwoordig verrekend op een contractduur van min 1 jaar.
Als dit 6maand wordt vermoed ik dat de promoties ook 50% minder zulle zijn en uiteindelijk blijft 95% van de klanten nog altijd jaren bij dezelfde provider.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 740 keer

Het zal wel aan mij liggen, maar ik snap het niet goed. Er staat dat je na 1 dag kan veranderen en 10 regels verder staat er dat je abo pas na 6 maand opzegbaar is. Wat is het nu?
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1682 keer
Bedankt: 1476 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

Je contract loopt 6 maanden. Als je na die 6 maanden wil veranderen, dan zal dat geen weken duren om af te ronden, zoals nu het geval is, maar slechts 1 dag.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
Bedankt: 68 keer

Ja,eigenlijk hebben r2504 en Jaker wel gelijk.Ik vermoed dat er toch een systeem zal uitgedokterd worden om klanten langer te binden,bijv.een vermindering van de prijs als je langer dan 6 maanden klant blijft,of zo iets ,maar zoals hierboven iemand vermeld heeft,gaan de tijden van een gratis modem etc. wel voorbij zijn dan. (messchien wel goed voor de trouwe klanten)
We moeten er stilaan ook beginnen aan denken dat providers ook de triple play gaan uitbrengen,met de dig.TV erbij,ik vraag mij af of die abbo's ook binnen de 6 maanden gaan opzegbaar zijn.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3752 keer
Recent bedankt: 10 keer
Provider

Eigenlijk zouden ze dat voor alle soorten contracten moeten doen, niet allen telecom, maar bijvoorbeeld ook voor verzekeringen, namelijk dat je na de minimum duur (vb één jaar) gemakkelijk kan overstappen.
Nu worden die contracten "stilzwijgend" verlengd op de vervaldatum, en je zit dus telkens terug voor één jaar vast als je de deadline mist om op te zeggen.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 389 keer

Persoonlijk denk ik dat ze het geld dan ergens anders gaan halen.
Als de mensen al na 6 maand weg kunnen zie ik ze geen gratis technieker meer sturen voor instalatie en activering.
Dus wat zal de klant van profijt doen naar mijn mening niet veel.
iphone 13 promax : 512gb orange oml + Extra surf
mercedes e220 OML
AirCard 810S : free mobile + fiber in saint cyprien
CAT Q10 5G Extra surf oml
imac : giga fiber
ipad pro 12,9 : 256gb Extra surf oml
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

proximusboyke schreef:zie ik ze geen gratis technieker meer sturen voor instalatie en activering.
Gratis ??? 50 euro installatie, 50 euro activatie is volgens mij niet gratis.

Trouwens als ik een TV of ijskast koop dan vraagt de winkel mij ook geen geld om deze te "activeren" :bang:

Meer dan 5 jaar geleden heb ik trouwens eens in een panel gezeten bij TN waarbij we hun hebben duidelijk gemaakt dat men beter naar één "doos" ging met één stopcontact en één kabelingang zodat een gebruiker dit perfect zelf kan plaatsen. Al die jaren zijn we daar blijkbaar nog steeds ver af wat hun efficientie zeker niet ten goede komt :-(
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1682 keer
Bedankt: 1476 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

Activatiekosten zijn echt een grap!
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 389 keer

ik had het over belgacom waar het nu gratis is.
En bij telenet soms en nu momenteel gratis anstalatie als je alles bij hen neemt ik denk wel dat dit allemaal zal wegvallen.
Ik zie het ook terugkomen bij gsm abo, amé ik zou er niet van verschieten.
iphone 13 promax : 512gb orange oml + Extra surf
mercedes e220 OML
AirCard 810S : free mobile + fiber in saint cyprien
CAT Q10 5G Extra surf oml
imac : giga fiber
ipad pro 12,9 : 256gb Extra surf oml
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Ze zouden beter beseffen dat ze iets moeten doen voor bestaande klanten, en ervoor zorgen dat de mensen geen reden hebben om over te stappen...
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 740 keer

Goztow schreef:Je contract loopt 6 maanden. Als je na die 6 maanden wil veranderen, dan zal dat geen weken duren om af te ronden, zoals nu het geval is, maar slechts 1 dag.
Als ik het bij een bepaalde provider na 1 dag voor bekeken houd (voor om het even welke reden), dan kan ik niet weg na 1 dag? De puntjes op de i gezet, kan ik dus niet op 1 dag van provider veranderen. Ik ben blijkbaar nog altijd verplicht om een bepaalde minimum duur bij die provider te blijven, zes maanden dus.
Klanten worden blijkbaar weer blij gemaakt met een dode mus.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Je slaat (moedwillig?) 2 dingen door mekaar:
  • - de contractduur.
    - de portatietijd.
De topic gaat over de portatietijd.

De puntjes op de i gezet, kan ik dus WEL op 1 dag van provider veranderen. Het zal je 150€ kosten (de minimale boete voor contractbreuk). Maar op 1 dag zal het (moeten) kunnen.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 174 keer
Provider

philippe_d schreef:Eigenlijk zouden ze dat voor alle soorten contracten moeten doen, niet allen telecom, maar bijvoorbeeld ook voor verzekeringen, namelijk dat je na de minimum duur (vb één jaar) gemakkelijk kan overstappen.
Nu worden die contracten "stilzwijgend" verlengd op de vervaldatum, en je zit dus telkens terug voor één jaar vast als je de deadline mist om op te zeggen.
Ik denk dat je het mis hebt, na de minimumduur wordt het normaliter maandelijks stilzwijgend verlengt(hierbij hou ik geen rekening met eventuele aangeboden promoties op het einde van je jaarcontract waarbij een jaarverlenging inbegrepen zit).
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Zowel mijn autoverzekering als mijn brandverzekering zijn jaarlijks opzegbaar op de vervaldag :(.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 174 keer
Provider

Dat zijn ook niet echt "providers". Ik heb nooit een auto gehad dus daarover kan ik niks zeggen(dacht wel dat het jaarlijks was). Maar mijn brandverzekering is toch echt wel jaarlijks(1maal per jaar betalen) dus echt onlogisch vind ik dit niet.
Telecomproviders zijn voor zover ik weet maandelijks opzegbaar na de vaste periode(je betaalt dan ook per maand ipv. Per jaar.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1957 keer
Recent bedankt: 4 keer

Iemand enig idee of deze wet al van kracht is?
Mobile Viking
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 7 keer

Zou me zwaar verwonderen. Dit had zeker in de media gekomen mocht het van kracht zijn geworden.
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”