electronicavraagje

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail, enzovoort
Plaats reactie
bubbs
Pro Member
Pro Member

Denk niet dat dit forum echt de juiste plaats is om deze vraag te stellen, maar goed... In het verleden hebben hier al een aantal personen laten blijken iets van electronica te kennen, dus ik hoop dat iemand m'n vraag kan beantwoorden...

Heb hier een LCD-schermpje staan waarvan ik de voeding bij een verhuis ben kwijtgeraakt. Deze voeding had een spanning van 12V bij 3A.

Ben nooit een groot licht geweest op het gebied van electronica, maar als ik me niet vergis vereist dit scherm dus een vermogen van 36W... Kan ik een voeding met dezelfde uitgangsspanning, maar een hoger amperage gebruiken? Dacht van wel, maar zou het tocht graag even bevestigd zien voor ik (alweer :-( ) een stuk hardware voortijdig naar de eeuwige jachtvelden help. :-D
Blue-Sky
Erelid
Erelid

bubbs,

Dit kan normaal geen probleem zijn, als je spanning maar stabiel is, in dit geval 12 Volt zoals je schrijft.
Waar moet je wel op letten? Was dit een soort adapter? Welke was de polariteit van deze gelijkspanning? was de plus aan massa...ofwel de minus aan massa?
Of was het wisselspanning? en zat er een gelijkrichting in het toestel.

Je kan misschien eens googlen naar dat merk van dat LCD schermpje om langs die weg meer info te bekomen.
Googlen dus naar LCD+(het merk). (en eventueel gevolgt door het type nr.)
Dus indien je een 12 V adapter zou hebben welke bvb 50 Watt kan leveren is dit geen probleem maar wel in het oog houden wat hierboven in kleur staat.
Nog beter, indien je het origineel zou kunnen bekomen, dan ben je 100% zeker dat de polariteit klopt en dat de plug het juiste formaat heeft.

Grtz, :wink:
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

bubbs schreef:Kan ik een voeding met dezelfde uitgangsspanning, maar een hoger amperage gebruiken? Dacht van wel, maar zou het tocht graag even bevestigd zien
Amperage is "belasting"... maw. als je voeding 3A kan leveren is dat de maximum belasting welke ze aankan... wat niet wil zeggen dat je LCD deze ook zo belast (zal steeds minder zijn zelfs).

Dus ja... desnoods gebruik je een voeding die 100A kan leveren... zolang de spanning (en zoals Blue-Sky schrijft de polariteit) maar is wat op de monitor staat is dit geen enkel probleem.

Trouwens dergelijke voedingen geven steeds gelijkspanning... Voor zij die hier meer van willen weten... er zitten hier dus een aantal radioamateurs welke gratis cursus geven in diverse clubs !
Laatst gewijzigd door ubremoved_539 08 jun 2004, 10:15, in totaal 1 gewijzigd.
C-Phest
Premium Member
Premium Member

r2504 schreef: Voor zij die hier meer van willen weten... er zitten hier dus een aantal radioamateurs welke gratis cursus geven in diverse clubs !
:offtopic: --> Kunnen die ook decoders ineen knutselen van bepaalde bekende betaalzenders in België? ;) In onze pa zen jonge jaren waren die (toen) zendamateurs daar nogal bedreven in :D
Hey ... everybody makes mistakes! That's why they put erasers on pencils. [Lenny]
Slekken
Pro Member
Pro Member

Mmm, vroeger lukte dat goed omdat deze dozen nog analoog waren.
Door de doos te beschouwen als een "black box" en te kijken wat de responsie was op verschillende ingangssignalen kon je die nabouwen.

Nu zijn die dozen allemaal digitaal geworden en is dat niet meer mogelijk.

greetz
bubbs
Pro Member
Pro Member

Bedankt voor de hulp... Heb uiteindelijk de voeding van een kapot scherm gebruikt. Is 4.2A, maar werkt perfect. :P
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”