VoIP krijgen we niet aan de praat
-
- Elite Poster
- Berichten: 8028
- Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
- Locatie: Dendermonde
- Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
- Bedankt: 740 keer
Beetje vervelende situatie. Nextel heeft compleet nieuwe telefoon installatie geplaatst met 8 VoIP kanalen. Ik heb account aangemaakt bij 3starsnet. Alle uitgaande gesprekken verlopen via VoIP maar helaas... na een 20-tal seconden worden de gesprekken afgebroken. Nextel heeft al meer dan een dag gezocht naar de oorzaak en eventuele oplossing, maar ze raken er niet uit. Nextel zou liever hebben dat we in zee gaan met een andere (lees: hun) provider van VoIP. Alleen met die provider garanderen ze dat alles werkt. Met andere providers geven ze die garantie niet. Heel raar, als je weet dat Nextel agent is voor 3starsnet. Nu zou een mogelijk oorzaak kunnen zijn onze firewall. Volgens 3starsnet stuurt hun server om de 20 seconden (plusminus) een signaal uit naar onze PBX om te zien of er wel nog een verbinding is. Als de server geen reactie krijgt van onze PBX, dan wordt de verbinding gewoon verbroken. Nu zou die firewall misschien de oorzaak kunnen zijn als het signaal van de 3starsnet server wordt tegengehouden. Ons extern IT bedrijf heb ik gevraagd om poorten 5060 tcp en 5060 udp open te zetten voor uitgaand verkeer. Brengt geen soelaas. Ik heb onze IT partner nu gewezen op het feit dat het signaal van de 3starsnet server niet tegengehouden mag worden. Hier wacht ik nog op een reactie. Als er eventueel iemand van dit forum kan meedenken om tot een oplossing te komen? Alle inkomende gesprekken verlopen via onze ISDN lijn en daar hebben we geen enkel probleem. Op onze uitgaande sip trunk kunnen max. 6 simultane gesprekken gevoerd worden.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
-
- Elite Poster
- Berichten: 8028
- Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
- Locatie: Dendermonde
- Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
- Bedankt: 740 keer
inkomende gesprekken verlopen via de ISDN lijn; uitgaande via VoIP
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
-
- Moderator
- Berichten: 18452
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
- Bedankt: 3752 keer
- Recent bedankt: 10 keer
Het eenvoudigste is toch enkele bijkomende VoIP accounts aan te maken, en deze te testen. Dit kost je niets, en zal uitsluitsel geven of het iets te maken heeft met de VoIP provider, of met je VoIP installatie.
Maak bijvoorbeeld een account aan bij WeePee, en eventueel eentje bij een Betamax provider. Dit is zo gebeurd, en je kan dez euitgaande accounts uitvoerig testen.
Maak bijvoorbeeld een account aan bij WeePee, en eventueel eentje bij een Betamax provider. Dit is zo gebeurd, en je kan dez euitgaande accounts uitvoerig testen.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
- Berichten: 8028
- Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
- Locatie: Dendermonde
- Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
- Bedankt: 740 keer
@Philippe: ik had er ook al aan gedacht om extra accounts aan te maken bij andere providers. Alleen... de installateurs van Nextel moeten steeds langs komen om onze PBX te configureren à rato van 85 euro per uur en per persoon. Configureren van op afstand lukt niet heb ik begrepen.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
-
- Elite Poster
- Berichten: 1983
- Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
- Locatie: Berlare (O-Vl)
- Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
- Bedankt: 133 keer
Inderdaad. Dat de gesprekken inkomend zijn maakt niet uit voor de Voip-pakketten op het netwerk. Ik zou ook in beide richtingen openstellen. Trouwens, 'uitgaand' staat meestal al vanzelf open.BMaster schreef:Moet dit niet zijn "inkomend verkeer" ?Ons extern IT bedrijf heb ik gevraagd om poorten 5060 tcp en 5060 udp open te zetten voor uitgaand verkeer.
@Jack Daniels: Ook uitgaande voip-geprekkken hebben inkomende trafiek op uw netwerk/centrale. Anders zou je niets horen.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
-
- Elite Poster
- Berichten: 3310
- Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
- Locatie: Lochristi
- Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
- Bedankt: 125 keer
Probeer eens de firewall tijdelijk (een paar minuten) uit te zetten.
Als dit wel werkt ga dan via de firewall logs op zoek naar het probleem.
Wat gebeurt er als je een een SIP client rechtstreeks (zonder PBX) registreert? Werkt het dan wel?
Ik maak zelf gebruik van 3starsnet en heb nooit iets 'speciaals' moeten doen op de firewall.
Als dit wel werkt ga dan via de firewall logs op zoek naar het probleem.
Wat gebeurt er als je een een SIP client rechtstreeks (zonder PBX) registreert? Werkt het dan wel?
Ik maak zelf gebruik van 3starsnet en heb nooit iets 'speciaals' moeten doen op de firewall.
-
- Moderator
- Berichten: 18452
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
- Bedankt: 3752 keer
- Recent bedankt: 10 keer
Wat een gedoe.Jack Daniels schreef:Alleen... de installateurs van Nextel moeten steeds langs komen om onze PBX te configureren à rato van 85 euro per uur en per persoon. Configureren van op afstand lukt niet heb ik begrepen.
- je hebt een extern IT bedrijf nodig om poorten op uw firewall op te zetten.
- je PBX leverancier moet langskomen om een setting in je telefooncentrale te wijzigen.
Zo kan je toch niet werken ?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
- Berichten: 8028
- Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
- Locatie: Dendermonde
- Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
- Bedankt: 740 keer
ja, ik weet het, maar ik kan er verder ook niks aan verhelpen. Dat IT bedrijf kan wel de poorten open zetten vanop afstand, dus dat is vlug gebeurd. Nextel zijn hier de eerste keer geweest om alles te configureren voor 3starsnet. Ze zijn hier een paar uur zoet mee geweest. Dus ga ik er van uit dat ze voor andere accounts bij andere VoIP providers ook langs moeten komen. Onze PBX is van NEC, heeft een webinterface, maar ik ga mij daar niet aan wagen. Heb wel gezien dat de centrale met een Ethernet kabel op de laptop van de technicus werd aangesloten om de hele zaak te configureren.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
-
- Elite Poster
- Berichten: 951
- Lid geworden op: 01 apr 2005, 16:46
- Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
- Bedankt: 45 keer
Ik vrees dat dit toch bij veel bedrijven zo is... Niet elk (klein) bedrijfje heeft een eigen IT dienst die deze zaken kan oplossen/instellen.philippe_d schreef: - je hebt een extern IT bedrijf nodig om poorten op uw firewall op te zetten.
- je PBX leverancier moet langskomen om een setting in je telefooncentrale te wijzigen.
Zo kan je toch niet werken ?
-
- Elite Poster
- Berichten: 2511
- Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
- Locatie: Herent
- Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
- Bedankt: 223 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Ik zou beginnen met sniffer traces te nemen tussen firewall en centrale. Daaruit moet al duidelijk zijn wie de oproep verbreekt en of je de keepalives van 3stars ontvangt.
Vervolgens sniffer traces (of gelijktjdig indien mogelijk) tussen internet en firewall. Op die manier kan je perfect controleren of de firewall iets verkeerd doet.
Vervolgens sniffer traces (of gelijktjdig indien mogelijk) tussen internet en firewall. Op die manier kan je perfect controleren of de firewall iets verkeerd doet.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
-
- Elite Poster
- Berichten: 8028
- Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
- Locatie: Dendermonde
- Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
- Bedankt: 740 keer
Nextel had mij "Wireshark" geadviseerd. Zal dat eens bekijken. Maar of ik daar wijs ga uit worden, dat is een andere zaak.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
-
- Premium Member
- Berichten: 475
- Lid geworden op: 22 mei 2003, 23:48
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 13 keer
Hallo,
Voor Sip is er geen standaard zoals bij ISDN, waardoor voor ieder type centrale er moet gevalideerd worden of de sip provider werkt of niet. Dit is een zeer intensief werk waardoor er gekozen word voor enkele partners. Daardoor stelt Nextel u een partner voor die ze gevalideerd hebben en waarvan ze zeker zijn dat deze werkt met de hardware die u hebt. Veel is ook afhankelijk van uw firewall zoals je zelf al vermoedde.
Iedere centrale heeft een Sip stack waarmee je in theorie zou moeten kunnen koppelen, maar toch worden er nog veel 3 party gateways verkocht om translatie te doen tussen Sip (trunk) en Sip (centrale) zoals Audiocodes, Patton,... dit doordat iedere fabrikant een andere instelling gebruikt.
Hieronder wat ik gevonden heb in de Docs:
Dit is wat je zou moeten doen op je firewall:
If Public IP addresses are assigned to either the Aspire NTCPU and VoIPU or SV8100 CCPU and VoIP Gateways, then there should be no network configuration required. =>niet van toepassing bij u denkik
Network Configuration
If there is one public IP address assigned, and NAT is used, it is necessary to configure Port Forwarding on the router:
• Port 5060 should be forwarded to the NTCPU or CCPU IP address
• Port 10010 – 10100 should be forwarded to the VoIPU IP address or VoIP Gateway IP addresses
• NAPT should be enabled in PRG10-12-06 and the Public IP address should be entered into PRG10-12-07.
Komt uit Documentatie Nec-3stars.
Maar als je al met 6 kanalen naar buiten kan bellen, zal het waarschijnlijk niet aan je firewall liggen
Grtz,
Gimic
Voor Sip is er geen standaard zoals bij ISDN, waardoor voor ieder type centrale er moet gevalideerd worden of de sip provider werkt of niet. Dit is een zeer intensief werk waardoor er gekozen word voor enkele partners. Daardoor stelt Nextel u een partner voor die ze gevalideerd hebben en waarvan ze zeker zijn dat deze werkt met de hardware die u hebt. Veel is ook afhankelijk van uw firewall zoals je zelf al vermoedde.
Iedere centrale heeft een Sip stack waarmee je in theorie zou moeten kunnen koppelen, maar toch worden er nog veel 3 party gateways verkocht om translatie te doen tussen Sip (trunk) en Sip (centrale) zoals Audiocodes, Patton,... dit doordat iedere fabrikant een andere instelling gebruikt.
Hieronder wat ik gevonden heb in de Docs:
Dit is wat je zou moeten doen op je firewall:
If Public IP addresses are assigned to either the Aspire NTCPU and VoIPU or SV8100 CCPU and VoIP Gateways, then there should be no network configuration required. =>niet van toepassing bij u denkik
Network Configuration
If there is one public IP address assigned, and NAT is used, it is necessary to configure Port Forwarding on the router:
• Port 5060 should be forwarded to the NTCPU or CCPU IP address
• Port 10010 – 10100 should be forwarded to the VoIPU IP address or VoIP Gateway IP addresses
• NAPT should be enabled in PRG10-12-06 and the Public IP address should be entered into PRG10-12-07.
Komt uit Documentatie Nec-3stars.
Maar als je al met 6 kanalen naar buiten kan bellen, zal het waarschijnlijk niet aan je firewall liggen
Grtz,
Gimic
-
- Elite Poster
- Berichten: 2511
- Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
- Locatie: Herent
- Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
- Bedankt: 223 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Waarom heeft Nextel dit nog niet zelf gedaan als ze er al zo lang op zitten zoeken hebben ? Dit is toch snel gedaan ?Jack Daniels schreef:Nextel had mij "Wireshark" geadviseerd. Zal dat eens bekijken. Maar of ik daar wijs ga uit worden, dat is een andere zaak.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
-
- Elite Poster
- Berichten: 8028
- Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
- Locatie: Dendermonde
- Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
- Bedankt: 740 keer
Nextel is agent voor 3starsnet. 3starsnet heeft verschillende klanten die door Nextel werden aangesloten op hun servers. Waarom Nextel dan absoluut nog een ander bedrijf naar voren schuift, is mij een raadsel. Op dit ogenblik zijn 3starsnet en Nextel met elkaar in onderling overleg bezig. Ik heb trouwens alle info die je hier gepost had gemaild naar ons IT bedrijf, naar Nextel en naar 3starsnet. Ik hoop dat ze er mee aan de slag kunnen.gimic schreef:Hallo,
...Daardoor stelt Nextel u een partner voor die ze gevalideerd hebben en waarvan ze zeker zijn dat deze werkt met de hardware die u hebt. ...
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
-
- Elite Poster
- Berichten: 8028
- Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
- Locatie: Dendermonde
- Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
- Bedankt: 740 keer
Goeie vraag. De technicus heeft hier zowat de hele dag zitten klooien zonder resultaat. In onze telefooncentrale zit blijkbaar een ingebouwde switch die hij moest kunnen benaderen om een en ander uit te spitten. Op zijn laptop zag hij die wel, maar hij kon er geen verbinding mee leggen. Dus heeft die beste kerel uren en uren aan de telefoon gehangen met support (in Nederland dacht ik). Hij is niet tot een oplossing gekomen. Hij ging het aankaarten met de mensen van de afdeling "data" bij Nextel. Maar op dit ogenblik is er nog geen schot in de zaak.VOiD schreef:Waarom heeft Nextel dit nog niet zelf gedaan als ze er al zo lang op zitten zoeken hebben ? Dit is toch snel gedaan ?Jack Daniels schreef:Nextel had mij "Wireshark" geadviseerd. Zal dat eens bekijken. Maar of ik daar wijs ga uit worden, dat is een andere zaak.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
-
- Elite Poster
- Berichten: 8028
- Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
- Locatie: Dendermonde
- Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
- Bedankt: 740 keer
Ik doe hier even 2 schermafbeeldingen bij van de webinterface van de centrale. Misschien ontdekken jullie iets wat niet juist is?
Bij user ID staat er gewoon 32, maar de volgende cijfers heb ik gewist; is gewoon ons telefoonnummer
Van ons IT bedrijf kreeg ik ook nog volgende mail:
C’est fait le port 5060 en TCP/UDP est ouvert depuis n’importe où vers n’importe où du Wan vers le Lan
Faut-il faire du Nat du port TCP/UDP 5060 vers une IP Interne ? (centrale tél par exemple)
Het antwoord op die laatste vraag weet ik niet
Bij user ID staat er gewoon 32, maar de volgende cijfers heb ik gewist; is gewoon ons telefoonnummer
Van ons IT bedrijf kreeg ik ook nog volgende mail:
C’est fait le port 5060 en TCP/UDP est ouvert depuis n’importe où vers n’importe où du Wan vers le Lan
Faut-il faire du Nat du port TCP/UDP 5060 vers une IP Interne ? (centrale tél par exemple)
Het antwoord op die laatste vraag weet ik niet
- Bijlagen
-
- Schermafbeelding 2012-02-29 om 09.26.46.png
- (50.13 KiB) Nog niet gedownload
-
- Schermafbeelding 2012-02-29 om 09.26.35.png
- (28.18 KiB) 1027 keer gedownload
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
-
- Elite Poster
- Berichten: 8028
- Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
- Locatie: Dendermonde
- Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
- Bedankt: 740 keer
Nog wat info ontvangen van Nextel betreffende port forwarding:
Poort 5060 moet geforwarded worden naar 192.168.1.230
Poort 10020 – 10021 moeten geforwarded worden naar 192.168.1.231
Poort 10052 – 10053 moeten geforwarded worden naar 192.168.1.232
update: info gekregen van 3starsnet: de Firewall is de boosdoener
Poort 5060 moet geforwarded worden naar 192.168.1.230
Poort 10020 – 10021 moeten geforwarded worden naar 192.168.1.231
Poort 10052 – 10053 moeten geforwarded worden naar 192.168.1.232
update: info gekregen van 3starsnet: de Firewall is de boosdoener
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
-
- Elite Poster
- Berichten: 8028
- Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
- Locatie: Dendermonde
- Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
- Bedankt: 740 keer
Port forwarding is aangepast door onze IT partner. Nu testen en afwachten.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
-
- Elite Poster
- Berichten: 8028
- Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
- Locatie: Dendermonde
- Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
- Bedankt: 740 keer
De eerste telefoongesprekken lijken alvast goed te verlopen na de aanpassing van de port forwarding. Alleen jammer dat Nextel niet zo communicatief is.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
-
- Elite Poster
- Berichten: 8028
- Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
- Locatie: Dendermonde
- Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
- Bedankt: 740 keer
Blijkbaar is het probleem nu opgelost want onze VoIP gesprekken houden goed stand. Dus firewall was de oorzaak en de portforwarding die niet (goed) ingesteld was.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW