Hey Userbase
Gegeven de volgende situatie: een belgacom ISDN aansluiting met 2 kanalen (en 10 oproepnummers).
Kan deze lijn d.m.v. hardware omgezet worden in een SIP trunk die benaderd kan worden via een virtuele PBX (asterisk).
Voor PSTN heb ik al het een en het ander tegen gekomen, maar voor ISDN vind ik niets...
Al heel veel gezocht maar ik zie door het bos de bomen niet meer.
Opgelet: het is dus niet een gewone VoIP isdn gateway, maar omgekeerd!
EDIT: Niet lang na het schrijven van mijn vraag hierboven ben ik onderstaand topic tegengekomen:
http://www.velocityreviews.com/forums/t ... teway.html
Daar komen ze ongeveer tot de conclusie dat ge beter een ISDN kaart kunt installeren in een PC, m.a.w. er bestaat niet echt zoiets als ik zoek...?
Inkomende gesprekken op ISDN lijn naar SIP?
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 5 keer
Ik had daar al wat rondgesnuffeld, ik kan me niet altijd vinden met die technische termen (ISDN BRI FXO FXN NT TE S0 etc etc) maar uiteindelijk dit tegengekomen en nu is alles klaar als een klontje 
http://www.voipandgo.be/voip-gateways/p ... v-eui.html
-> heb ik besteld, doet exact wat ik zoek.

http://www.voipandgo.be/voip-gateways/p ... v-eui.html
-> heb ik besteld, doet exact wat ik zoek.
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 5 keer
Als ik even dit topic omhoog mag gooien met een nieuwe - gerelateerde - vraag:
Ik was van zin die VoIP gateway voor de ISDN lijn op kantoor te gebruiken zodat ik de nummers niet zou moeten porteren en ik in geval dat het misloopt gewoon onze oude telefooncentrale kan aankoppelen zonder problemen.
Maar ik heb eens zitten denken en het zou toch een flinke besparing zijn onze MSN's te porteren naar bijvoorbeeld WeePee. Bovendien zouden er dan minder "tussenstappen" zijn tussen correspondent en beller dus zal de kwaliteit en latency ook wel verbeteren.
Dan komen we aan de volgende vraag: is WeePee wel geschikt als provider voor onze binnenkomende nummers voor op kantoor?
Vorig jaar was ik aan het experimenteren met een WeePee trunk in onze ip pbx en na een tijdje werkte het niet meer.
Na contact met WeePee bleek toen de hoster (pbxes.com) geblokkeerd te zijn bij WeePee wegens fraude. Als ik vandaag WeePee als trunk toevoeg is het geen probleem. Maar uiteraard zou zoiets nooit mogen voorvallen... Dus ik heb schrik om daar onze nummers naar te porteren.
Ik was van zin die VoIP gateway voor de ISDN lijn op kantoor te gebruiken zodat ik de nummers niet zou moeten porteren en ik in geval dat het misloopt gewoon onze oude telefooncentrale kan aankoppelen zonder problemen.
Maar ik heb eens zitten denken en het zou toch een flinke besparing zijn onze MSN's te porteren naar bijvoorbeeld WeePee. Bovendien zouden er dan minder "tussenstappen" zijn tussen correspondent en beller dus zal de kwaliteit en latency ook wel verbeteren.
Dan komen we aan de volgende vraag: is WeePee wel geschikt als provider voor onze binnenkomende nummers voor op kantoor?
Vorig jaar was ik aan het experimenteren met een WeePee trunk in onze ip pbx en na een tijdje werkte het niet meer.
Na contact met WeePee bleek toen de hoster (pbxes.com) geblokkeerd te zijn bij WeePee wegens fraude. Als ik vandaag WeePee als trunk toevoeg is het geen probleem. Maar uiteraard zou zoiets nooit mogen voorvallen... Dus ik heb schrik om daar onze nummers naar te porteren.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
- Bedankt: 532 keer
Men zegt wel eens: "Angst is meestal een slechte raadgever."f0xbe schreef:Dan komen we aan de volgende vraag: is WeePee wel geschikt als provider voor onze binnenkomende nummers voor op kantoor?
[snip]
Dus ik heb schrik om daar onze nummers naar te porteren.
En ik ben van mening dat dit voor het VoIP gebeuren, in zijn algemeenheid, zeer zeker van toepassing is.
Het zou me bovendien verbazen mocht WeePee als VoIP provider niet geschikt zijn voor jou. (ter vervanging van jouw 10 nummers, twee ISDN lijntjes)
De mensen bij WeePee zijn technisch zeer onderlegd én je komt er, indien er zich een probleem(pje) zou voordoen, zeer snel bij de juiste personen terecht.
=================================
Zelf heb ik, in mijn "pre-VoIP tijdperk", ook de nodige twijfels gehad: zowel kwalitatief als qua economische haalbaarheid. Te meer omwille van de diverse ervaringen die je overal op het net leest. Doch indien ik het nu bekijk, kan ik mezelf wel voor het hoofd slaan dat ik niet veel eerder de volledige overstap naar VoIP heb gezet. Ik had zelf (onder andere) diverse kostelijke BGC ISDN aansluitingen...
Mijn huidige telefoniekosten (naar vast en mobiel) bedragen slechts een fractie van voorheen. Bovendien ervaar ik de flexibiliteit die VoIP biedt als magnifiek ten opzichte van wat ISDN te bieden had.
Van belang is uiteraard dat je over (een) degelijke internetbreedbandverbinding(en) beschikt naar jouw VoIP provider toe.
Evenals een eigen adequate VoIP setup. Maar dat spreekt eigenlijk voor zich.
Uiteraard is het aan de gebruikerszijde een (geheel) andere setup dan de "oude vertrouwde" POTS en ISDN lijntjes. Oude vertrouwde POTS en ISDN lijntjes die trouwens ook wel eens hun kuren konden hebben ...