Gemiste gesprekken en sms wanneer wcdma actief

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Kenneth
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 6 keer

Op mijn HTC Desire (zoals bijna iedere telefoon) kan je, bij verbindingen, kiezen voor "Enkel GSM", "Alleen WCDMA", "GSM/wcdma automatisch".
Maar als ik kies voor "Alleen WCDMA", heb ik wel een snellere data verbindingen maar ondervind ik problemen met oproepen en sms.

Wat gebeurt er specifiek:

* inkomende oproepen gaan soms rechtstreeks naar voicemail. Soms gebeurt het dat de telefoon één keer rinkelt.
Hoe weet ik dit? Heb het gisteren zelf getest. Zag opeens lichtje knipperen op telefoon en zag dat ik een gemist gesprek had. Had al iets van "tiens, raar" maar je weet nooit dat een mens een gesprek mist tijdens een toiletbezoek en het knipperende lichtje pas uren later ziet. Half uurtje erna, telefoon rinkelt één keer en dan gedaan. Toen terug gebeld en gevraagd waarom ze direct neergelegd heeft? Ze wist me te vertellen dat het een vijftiental seconden duurde en dan mailbox. Dat terwijl bij mij de telefoon maar één keer heeft gerinkeld. Zelf getest met vaste lijn en inderdaad, ik hoor het toontje dat de telefoon rinkelt (als je begrijpt wat ik bedoel) maar de gsm geeft geen krimp.

* sms komt niet altijd aan. Sms'en komen niet altijd aan of soms met veel vertraging. Kreeg opeens een sms van een kennis (dus het gebeurt niet met alle sms'en) met de vraag waarom ik niet antwoordde op haar bericht. Was redelijk verwonderd omdat ik geen sms'en ontvangen had.

Ik had, voor deze telefoon, een Samsung gsm (maar ben naam vergeten, was slide telefoon met touchscreen maar dus ook fysiek toetsenbord). En daar had ik ook dat probleem. Toen via, via de tip gehoord om de verbinding op "enkel gsm" te zetten. Ik doe dit vanmorgen met mijn HTC en opeens krijg ik een tiental sms'en binnen waaronder ook het bericht van "dit nummer heeft u gebeld ..." van mijn test telefoontje. Toen ik op dat moment probeerde met vaste lijn, begon mijn gsm direct te rinkelen. Opeens kreeg ik een oproep van mijn voicemail. Ik heb dan terug gebeld naar de inspreker van het bericht. En die zei mij dat alles normaal klonk. Dus een vijftiental seconden en dan voicemail.

Herkent iemand dit probleem? Ik woon in Wervik, een uithoek van Zuid West Vlaanderen. Als ik bijvoorbeeld paar dagen in kortrijk ben, heb ik dit probleem niet of het is mij nog niet opgevallen
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Als ik het goed begrijp gaat dit om een SIM kaart die je ook al van toestel hebt geprobeerd (en hetzelfde getest)?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Kenneth
Premium Member
Premium Member

Weet niet zeker of ik je vraag goed begrijp maar het is dezelfde simkaart als in de vorige gsm.
Testen met een andere gsm heb ik niet gedaan (heb geen andere gsm liggen)

Was indertijd niet den enigsten met het probleem. De samsung gsm had ik op aanraden van een kennis, die dat model had. Hij had het probleem. Enkele uren met helpdesk en technische dienst gaven als resultaat "zet ne keer gewoon op gsm". Het probleem leek opgelost. Toen bleek dat ik eigenlijk hetzelfde probleem had, ook op "gsm" gezet en ook mijn probleem was opgelost. Het probleem is dus ook voorgevallen bij iemand anders (en dus een andere sim kaart).

Huidige simkaart is ongeveer twee en een half jaar oud, denk ik. Ben toen overgestapt van een "dumbphone" naar een gsm met iets meer functies. Weet niet meer waarom exact maar proximus heeft me dan een nieuwe simkaart gegeven om gebruik te kunnen maken van de geavanceerdere functies
2Flip
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 33 keer

Je bent blijkbaar niet de enige met dit "probleem": http://www.9lives.be/forum/gsm-smartpho ... ximus.html
WCDMA is dacht ik voor de Amerikaanse markt (systeem zonder SIM-kaart). Toevallig een Amerikaanse HTC Desire?

Probeer dit eens even uit: http://www.androidworld.nl/forum/htc-de ... elost.html
Afbeelding
Kenneth
Premium Member
Premium Member

Heb de gsm gekocht bij Vandenborre (moest rap gaan) dus denk niet dat die mannen amerikaanse gsm's gaan verkopen. Maar alles is mogelij natuurlijk.

Heb de instelling veranderd zoals in de 2de link werd getoond.

Zie niet direct in wat het verschil is tussen "alleen gsm" en "gsm automatisch". Maar tekentje bij mobiel internet is nu wel H ipv E

We zullen zien. Als ik het niet vergeet, zal ik het hier binnen week of zo melden hoe het gelopen is.
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Alleen gsm = max. edge, alleen WCDMA = enkel 3G/hspa. Dus wanneer je gsm geen hspa-netwerk kan oppakken, kan je ook niet verder surfen (want je verbiedt je gsm te verbinden met edge).
Kenneth
Premium Member
Premium Member

En op één of andere manier heeft dit dan gevolgen voor bellen en sms ontvangen/sturen.

Bedankt voor de uitleg
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 87 keer

Kenneth schreef:En op één of andere manier heeft dit dan gevolgen voor bellen en sms ontvangen/sturen.
Maar ook niet bellen/smsen, want je hebt gewoon geen ontvangst!
Bij zwakke ontvangst zal het contact met de zendmast regelmatig wegvallen en tijdens dat moment kan je niets ontvangen. In Kortrijk zal het signaal sterk genoeg zijn waardoor je dat niet voorhebt. Of dat tijdens het rinkelen de ontvangst minder wordt?

Misschien is dat het probleem?

Mijn gsm schakelt automatisch naar 2G indien er een gesprek binnenkomt.
decat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 101 keer

Kenneth schreef:En op één of andere manier heeft dit dan gevolgen voor bellen en sms ontvangen/sturen.

Bedankt voor de uitleg

idd

Ik had dit probleem ook met de Desire.
Als ge het toestel forceert een bepaald netwerk te pakken kan je soms onbereikbaar zijn maar surfen bleef wel mogelijk. Althans hier bij ons.
Zelf bellen ging dan weer niet.
Kenneth
Premium Member
Premium Member

Moet toegeven dat ik eigenlijk de ontvangst niet bekeken heb. Bij mij thuis zou dat misschien een probleem kunnen zijn. Op mijn werk niet, de zendmast staat ongeveer een paar honderd meter verder zonder gebouwen ertussen. Zal er eens moeten op letten of de ontvangst beetje goed is.

Is nu een dag of drie dat ik de instellingen veranderd heb. Voorlopig gaat alles goed. Maar ja, is moeilijk te controleren of je iets niet ontvangt :wink: Paar keer sms gestuurd vanop gsm vriendin en aangekomen, paar test telefoontjes lukten ook.

Had beter mijn vraag een jaar geleden gesteld :lol:
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
Bedankt: 772 keer
Recent bedankt: 1 keer
Te Koop forum

Kenneth schreef:... Op mijn werk niet, de zendmast staat ongeveer een paar honderd meter verder zonder gebouwen ertussen. ...
Het is niet omdat een mast dichtbij staat dat je daarom via die mast het beste ontvangst hebt.
Het signaal van die masten is zoals een grote paraplu, met redelijk grote overlappingen tussen 2 of meerdere masten.
het kan goed zijn dat je "net" buiten het bereik van een mast valt als die te dichtbij staat...

Op een iPhone was er een app "Signal" (via Cydia) waarmee je de locatie van alle masten kon opzoeken, en zien met welke mast je nu verbonden was. Dat was zo goed als nooit de mast die het dichtste bij lag. Spijtig werkt de app niet op een 4S met iOS5.0.1 - moet de ontwikkelaar nog eens twitteren :)
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 119 keer
Provider

Als je alleen "Alleen WCDMA" kiest heb je dikwijls dat je geen bereik hebt binnenshuis. Dit geldt namelijk niet alleen voor de dataverbinding maar ook de netwerkverbinding (en dus ook telefoon en sms). Best dus op "GSM/wcdma automatisch" zetten zodat je ipv 3G ook op oudere 2G kan terugvallen indien geen of zwak 3G beschikbaar.
Kenneth
Premium Member
Premium Member

Oplossing heeft niet gewerkt. Vrijdag verschillende gesprekken gemist. Mensen bellen en gaan direct naar voicemail. Zeer ambetant en al zeker als er iemand tijdens de sneeuwval de auto van mijn vriendin ramt en de vriendin mij half in paniek probeert te bereiken.

Ik had nochtans constant signaal. Begon wel beetje ongerust worden toen ze niet thuis kwam. En om te tien seconde kijken op gsm of ik niets gemist had en constant 3 op 4 ontvangst. Ik zet dan "mobiel internet" af en opeens krijg ik berichten van "dit nummer heeft u gebeld zonder boodschap na te laten".

Denk dat ik gsm zal laten staan op "alleen gsm". Mobiel internet gaat dan wel een heeeel stuk trager maar ja, zal dat ongemak er maar bij nemen
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”