Auto-reboots HGW bij Internet downtime ?

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6557
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1380 keer
Bedankt: 509 keer

Ik heb een HomeGateway 3.0 voor mijn Fibernet.

Vanwege regelmatige downtimes van mijn modem (pingt niet meer waarna ik de stekker moet uittrekken en terug insteken) ben ik tijdje geleden begonnen met ping monitors om de minuut (o.a. de modem zelf, maar ook de gateway bij Telenet).

Blijkbaar lag mijn Internet er compleet uit tussen 1u en 3u42 op 31 januari. Heb dat toen ook gemerkt, en ben dan maar gaan slapen rond 1u30. Nu zie ik echter in mijn logs dat gedurende die periode ook mijn modem er telkens heel kort uitlag en dit om de 13 minuten. Het lijkt wel alsof gedurende die downtime bij Telenet zelf, mijn modem om de 13 minuten dan maar zelf besliste van eens te rebooten ?! Heeft Telenet een watchdog oid lopend op die modems zodat die dan zelf spontaan eens reboot in de hoop van daarmee het probleem op te lossen ?!

Hier de log output :


31/1/2012 1:00:37 Telenet GW (IP) No Reply
31/1/2012 1:01:35 Modem (IP) No Reply
31/1/2012 1:02:35 Modem (IP) Ok [16ms %100]
31/1/2012 1:04:38 Modem (IP) No Reply
31/1/2012 1:05:38 Modem (IP) Ok [16ms %100]
31/1/2012 1:07:42 Modem (IP) No Reply
31/1/2012 1:08:42 Modem (IP) Ok [15ms %100]
31/1/2012 1:13:45 Modem (IP) No Reply
31/1/2012 1:14:45 Modem (IP) Ok [16ms %100]
31/1/2012 1:17:48 Modem (IP) No Reply
31/1/2012 1:18:48 Modem (IP) Ok [282ms %100]
31/1/2012 1:27:52 Modem (IP) No Reply
31/1/2012 1:28:52 Modem (IP) Ok [15ms %100]
31/1/2012 1:40:55 Modem (IP) No Reply
31/1/2012 1:41:55 Modem (IP) Ok [16ms %100]
31/1/2012 1:52:59 Modem (IP) No Reply
31/1/2012 1:53:59 Modem (IP) Ok [15ms %100]
31/1/2012 2:06:02 Modem (IP) No Reply
31/1/2012 2:07:02 Modem (IP) Ok [16ms %100]
31/1/2012 2:19:06 Modem (IP) No Reply
31/1/2012 2:20:06 Modem (IP) Ok [16ms %100]
31/1/2012 2:31:09 Modem (IP) No Reply
31/1/2012 2:32:09 Modem (IP) Ok [16ms %100]
31/1/2012 2:44:12 Modem (IP) No Reply
31/1/2012 2:45:12 Modem (IP) Ok [15ms %100]
31/1/2012 2:57:16 Modem (IP) No Reply
31/1/2012 2:58:16 Modem (IP) Ok [16ms %100]
31/1/2012 3:09:19 Modem (IP) No Reply
31/1/2012 3:10:19 Modem (IP) Ok [16ms %100]
31/1/2012 3:22:23 Modem (IP) No Reply
31/1/2012 3:23:23 Modem (IP) Ok [16ms %100]
31/1/2012 3:35:26 Modem (IP) No Reply
31/1/2012 3:36:26 Modem (IP) Ok [16ms %100]
31/1/2012 3:40:30 Modem (IP) No Reply
31/1/2012 3:41:30 Modem (IP) Ok [16ms %100]
31/1/2012 3:42:44 Telenet GW (IP) Ok [31ms %100]

Edit: die downtimes vóór 1u30 was ik zelf die nog maar eens met de moed der wanhoop mijn modem herstartte, vandaar dat daar het 13' interval nog niet opvalt.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Heb je hierover al eens contact opgenomen met Telenet ?
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6557
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1380 keer
Bedankt: 509 keer

Nope, aangezien dit gewoon eerder uit nieuwsgierigheid is (Internet ligt toch plat dus die reboots maken niets uit) ga ik daar de Helpdesk niet mee lastig vallen. 't Is al moeilijk genoeg om iets zinvol van hen te krijgen bij échte problemen :D.

EDIT: als dit bij iedereen het geval is, lijkt me dat wel problematisch als je die HGW ook gebruikt voor je eigen thuisnetwerk. Bvb je bent muziek aan het streamen van je server naar een client, dan onderbreekt die ook, zelfs al heb je Internet niet nodig.
In mijn geval geen probleem aangezien ik mijn eigen DD-WRT router achter de HGW staan heb...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Tomby schreef: (Internet ligt toch plat dus die reboots maken niets uit)
Ik had het ook niet specifiek over de reboots, maar het uitvallen van je internet... ook dat mag niet.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6557
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1380 keer
Bedankt: 509 keer

r2504 schreef:Ik had het ook niet specifiek over de reboots, maar het uitvallen van je internet... ook dat mag niet.
Ah ok. Ja, dat ben ik nog van plan. Ben de boel extra aan het monitoren om de nodige informatie te hebben, aangezien het ruwweg eens per week voorkomt. Het lijkt immers ook alleen te gebeuren als ik van thuis uit (via VPN) werk.
Gebruikersavatar
Telenet
ISP Official
ISP Official
Berichten: 229
Lid geworden op: 05 dec 2007, 11:06
Twitter: Telenet
Bedankt: 49 keer

Tomby, kun je jouw klantengegevens doorsturen via PB? Ik onderzoek het graag voor je.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”