satsurfer schreef:eternum schreef:Van zodra de nummeroverdraagbaarheid beschikbaar is, willen kennissen ASAP hun Telenet nummer naar OVH gaan overdragen.
In totaal (telefonie en internet ) zouden ze dan gemakkelijk een 500 a 600 euro per jaar besparen ...
is dat niet wat overdreven?
Neen.
Op dit ogenblik betalen ze bij Telenet gemiddeld iets rond de
90 euro per maand voor telefonie
en internet (7 à 9 GB per maand verbruik).
De genomen opties en gesprekken (ook in de piekuren) inclusief.
Onder aan de streep dus.
Wat is voldoende voor hen:
- Telenet Basic internet (24.95 euro) of Belgacom Internet Start (24.95 euro), bij deze laatste wel de VDSL2 variant liefst (mocht het nodig zijn);
- Voor gesprekken naar de vaste lijn en de nooddiensten: bij OVH 1.18 euro /maand (Ligne SIP Individuelle);
- Voor mobiele gesprekken: Megavoip of Jumblo (of konsoorten) met een geschat verbruik van max 3 à 5 euro per maand afgaand op hun verbruik bij Telenet;
- Samen ongeveer dus iets rond de 30 euro per maand.
Het
verschil is dan iets in de buurt van een
60 euro per maand. Eén derde dus ongeveer ...
Take or give a few.
Voorlopig zal het internet van Telenet blijven. Doch dit zou nog kunnen veranderen. En dit net omwille van het nieuwe VoIP gebruik.
Met Wireshark, heb ik reeds aanmerkelijke kwalitatieve verschillen vastgesteld tussen VoIP gesprekken op een Telenet lijn en een VDSL2 lijn. Gelet op de door Telenet gehanteerde overboekingsfactor en traffic shapping hoeft dit niet te verbazen natuurlijk. Daar ter plaatse heb ik zulke metingen nog niet gedaan. Doch mocht het zijn dat de VoIP gesprekskwaliteit op de Telenet lijn niet voldoet dan zal deze Telenet lijn vervangen worden door een Belgacom VDSL2 lijn.
In feite was het een vrij geanimeerd gesprek tussen een pro-Telenet klant (het snelste, maar een
beetje meer hier en een
beetje meer daar, met nog enkele kleine beperkingen, etc.) en een iets meer exotische telecom gebruiker

.
Totdat we ons daadwerkelijke gebruik en bijhorende rekeningen open en bloot naast elkaar hebben gelegd...
Uiteindelijk zal het voor hen neerkomen op een verlaging van de internet formule en overstappen op VoIP. (Telenet heeft bovendien geen shake meer voor enkel internet en telefonie. Ze betalen nu zelfs voor een TV, internet, telefonie shake. Alhoewel ze geen TV hebben.)
Hierbij dient toch ook nog te worden opgemerkt dat de functionaliteiten die OVH met hun VoIP product voor de consumenten markt aanbiedt toch ook nog enkele extra, daadwerkelijk nuttige, items bevat. En dit inbegrepen in het maandelijks bedrag van 1.18 euro: een fax, blokkeren anonieme oproepen, volledige historiek belgedrag, ken
al je bellers, ...
Afin, men kan ze
hier allemaal nalezen. In 't frans. Évidemment...
Nu ben ik nog wel iets vergeten: een VoIP telefoon.
Doch
75 euro plus transport zal er wel af kunnen zeker?
