Aangezien mijn huidig bakje tegen zijn eigen beperkingen aan het aanlopen is, ben ik op zoek naar een nieuwe desktop PC.
Ik gebruik dit hoofdzakelijk voor fotografie (Lightroom, Photoshop, HDR,...). Misschien dat ik eens een game er op zal spelen, maar dit zal wel uitzonderlijk zijn. Een high end grafische kaart is dus niet nodig.
Hetgeen ik wel zou willen is een goede, snelle CPU (genre i7), voldoende RAM (>=12GB), een grote HDD (min 1.5TB) en, indien het budget het toelaat, een SSD (voor OS en apps).
Ik was wat aan het rondsnuisteren op sites à la tones.be en dergelijke, maar kwam uiteindelijk ook uit op de Dell XPS 8300.
Intel® Core™ i7-2600 Processor (3.40GHz, 8MB)
Legitieme Windows® 7 Home Premium, 64-bits, Nederlands
12.288 MB 1.333 MHz Dual Channel DDR3 (2 x 4 GB / 2 x 2 GB)
DVD +/- RW station (CD & DVD lezen/schrijven) met Roxio & DVD Burn software
2 TB, dubbele harde schijf, RAID "Stripe" (2 x 1 TB - 7.200 rpm)
AMD Radeon™ HD 6770 1 GB DDR5 grafische kaart
Dell Wireless 1520 halfhoge minikaart (802.11n)
Alles samen voor iets meer dan €1080. Hetgeen meteen ook overeenkomt met mijn budget. En als ik kijk naar hetgeen ik lees op internet is dit toch wel een vrij scherpe prijs voor een goed systeem.
CPU, RAM en HDD zijn allemaal OK. De grafische kaart is niet het van het, maar ruim voldoende voor mijn noden. Het enige minpunt aan dit systeem is dat er geen SSD bijzit. Op zich is de SSD niet echt van veel nut bij fotobewerking, maar kan toch een meerwaarde zijn.
Heeft er iemand weet van gelijkaardige systemen voor ongeveer dezelfde prijs, of is dit een goed aanbod?
Eventueel zou ik wel willen opteren voor de mogelijkheid om zelf een systeem te bouwen, maar dan moet er toch al een serieus prijsverschil zijn eer ik me in een dergelijk avontuur wil storten.
Nieuwe Fotografie PC
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
- Bedankt: 264 keer
Paar opmerkingen:
1) Neem Nvidia kaart, Photoshop e.d. ondersteunen Nvidia Hardware Acceleration.
2) Zelf gebouwde pc, kun je met kwaliteitsonderdelen werken tov de gewone onderdelen van Dell, voor dezelfde prijs ongeveer...
3) SSD is tof, maar niet zo veel nodig, tenzij opstarttijd van apps en OS heel belangrijk is.
1) Neem Nvidia kaart, Photoshop e.d. ondersteunen Nvidia Hardware Acceleration.
2) Zelf gebouwde pc, kun je met kwaliteitsonderdelen werken tov de gewone onderdelen van Dell, voor dezelfde prijs ongeveer...
3) SSD is tof, maar niet zo veel nodig, tenzij opstarttijd van apps en OS heel belangrijk is.
- iceke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
- Bedankt: 624 keer
Een systeem zelf bouwen is meestal niet goedkoper maar wel persoonlijker.
Het nadeel van Dell pc's = de pure internetwinkel afhandeling en de dure Dell wisselstukken.
SSD's hebben wel degelijk nut in dergelijke systemen, ik zou nooit meer een snel systeem kopen zonder ssd uiteindelijk is die een meerprijs van minder dan 100€ en geeft dit een ongeloofelijke snelheidswinst.
Je kan bv. zelf eens opzoeken of die "dure" i7 veel snelheids winst gaat geven in photoshop tov een realtief goedkopere I5-2500
Dat geld kan je dan bv. weer wel steken in een betere raid kaart/vga kaart.
Persoonlijk hou ik wel van de combinatie i5-2500k Z68 chipset. Voor +/- 250€ heb je een combinatie waar je alle kanten mee uitkunt zolang je geen gekke dingen gaat doen.
Volgende stap is een i7-3930k x79 Chipset, maar dan zit je direct aan 750€
Het nadeel van Dell pc's = de pure internetwinkel afhandeling en de dure Dell wisselstukken.
SSD's hebben wel degelijk nut in dergelijke systemen, ik zou nooit meer een snel systeem kopen zonder ssd uiteindelijk is die een meerprijs van minder dan 100€ en geeft dit een ongeloofelijke snelheidswinst.
Je kan bv. zelf eens opzoeken of die "dure" i7 veel snelheids winst gaat geven in photoshop tov een realtief goedkopere I5-2500
Persoonlijk hou ik wel van de combinatie i5-2500k Z68 chipset. Voor +/- 250€ heb je een combinatie waar je alle kanten mee uitkunt zolang je geen gekke dingen gaat doen.
Volgende stap is een i7-3930k x79 Chipset, maar dan zit je direct aan 750€
- krisken
- userbase crew
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
Voor lightroom, photoshop en programma's voor HDR's te maken zou ik toch een SSD durven aanraden. En ipv 1 grote schijf, waarom neem je geen 2 kleinere (eventueel later de tweede inbouwen) :
- SSD voor OS + zware programma's zoals bvb photoshop en lightroom
- HDD voor overige programma's
- (grote) HDD voor je foto's in JPG/RAW en de bewerkte foto's.
- SSD voor OS + zware programma's zoals bvb photoshop en lightroom
- HDD voor overige programma's
- (grote) HDD voor je foto's in JPG/RAW en de bewerkte foto's.
Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
De i5-2500 heeft GEEN HyperThreading, dat levert een gigantische snelheidswinst bij Photoshop e.d.... Dus daar moet je zeker niet op besparen!iceke schreef: Je kan bv. zelf eens opzoeken of die "dure" i7 veel snelheids winst gaat geven in photoshop tov een realtief goedkopere I5-2500
PS: Net een gelijkaardige systeem samengesteld bij Alternate (dan zelfs iets beter - 1150€ , incl. SSD, Z68 chipset, ...)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
- Bedankt: 56 keer
@krisken kwestie van laadtijd om PS of LR op te starten zal een SSD zeker een invloed hebben. Maar ivm het eigenlijke werken met de programma's weet ik niet of dit zoveel effect gaat hebben. Mijn foto's zal ik immers op mijn HDD bewaren (zie ook hier: http://www.computer-darkroom.com/blog/w ... rformance/)
@Dima_2005, kan je me eens de details van dat systeem geven? Eerlijk gezegd heb ik weinig kaas gegeten van zelf een PC samen te stellen. Geen idee dus welk moederbord je best neemt en zo.
@Dima_2005, kan je me eens de details van dat systeem geven? Eerlijk gezegd heb ik weinig kaas gegeten van zelf een PC samen te stellen. Geen idee dus welk moederbord je best neemt en zo.
Laatst gewijzigd door Maglor 26 jan 2012, 13:31, in totaal 1 gewijzigd.
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
- iceke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
- Bedankt: 624 keer
Geef eens een url van een benchmark waar photoshop sneller is met HyperThreading,ik vind er geen.
Die processor maakt je systeem ongeveer 10% duurder, als je dus 10% snelheidswinst haalt uit photoshop en co is dat aan te raden, anders steek je die 100€ beter in een ssd (waar je programma's meer dan 10% sneller gaan van opstarten)
Die processor maakt je systeem ongeveer 10% duurder, als je dus 10% snelheidswinst haalt uit photoshop en co is dat aan te raden, anders steek je die 100€ beter in een ssd (waar je programma's meer dan 10% sneller gaan van opstarten)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
- Bedankt: 156 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Mijn "hoofdpc" voor fotografie is een quadcore i7 imac met:
27" IPS panel
16 GB ram
2 TB harddisk voor foto/film bestanden
256 GB SSD voor programma's en OS.
Lightroom library staat dus ook op de SSD, de fotos zelf (raw files) op de HDD. LR en PS starten op in max. 1 seconden. SSD is echt de grootste performance boost die je kan doen.
LR kan erg goed overweg met multicores, maar verschil tussen i5 en i7 is niet zo idioot groot.
27" IPS panel
16 GB ram
2 TB harddisk voor foto/film bestanden
256 GB SSD voor programma's en OS.
Lightroom library staat dus ook op de SSD, de fotos zelf (raw files) op de HDD. LR en PS starten op in max. 1 seconden. SSD is echt de grootste performance boost die je kan doen.
LR kan erg goed overweg met multicores, maar verschil tussen i5 en i7 is niet zo idioot groot.
MV 1000/500 | http://hierzo.net | https://arnoraps.be
- cptKangaroo
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 756 keer
- Bedankt: 252 keer
Voor fotografie is 12GB ram eigenlijk weinig - zowel i7-2600k als i5-2500k kunnen maximaal 32GB ram aan, dus zoek een mobo dat dat ook aankan en kap het vol ram (DDR3 is goedkoop op het moment). Ga voor de i5-2500k ipv 2600 als die besparing nodig is om extra ram te kunnen steken.
-
- Elite Poster
Maglor schreef:@Dima_2005, kan je me eens de details van dat systeem geven? Eerlijk gezegd heb ik weinig kaas gegeten van zelf een PC samen te stellen. Geen idee dus welk moederbord je best neemt en zo.
Code: Selecteer alles
CPUs Socket 1155
(Art.-Nr.: HR7I01)
Core™ i7-2600 (4x 3400 MHz)
€ 289,-*
Moederborden Socket 1155
(Art.-Nr.: GREA78)
P8Z68-V LX (Intel® Z68 Express)
€ 107,90*
Behuizingen Midi Tower
(Art.-Nr.: TQXM2K)
CM690II Advanced USB3.0 (4x 5,25" extern, 6x 3,5" intern)
€ 94,90*
Voedingen meer dan 600 Watt
(Art.-Nr.: TN6T27)
Smart Power 630W (630 Watt)
€ 62,90*
Geheugen DDR3-1600
(Art.-Nr.: IEIF57J4)
16 GB DDR3-1600 Quad-Kit (16384 MB)
€ 99,90*
Harddisks 3,5 inch SATA
(Art.-Nr.: AFBU16)
HD204UI
€ 119,90*
Solid State Disk 2,5 inch SATA
(Art.-Nr.: IMGMNB26)
OCZSSD2-1VTXPL60G (60 GB)
€ 69,90*
Grafische kaarten nVidia PCIe
(Art.-Nr.: JDXUF1)
CGNX-XT55072ZI (NVIDIA GeForce GTX 550 Ti)
€ 119,90*
DVD-reWriters Serial-ATA
(Art.-Nr.: CEBU40)
SH-222AB
€ 16,99*
Software System Builder Besturingssystemen
(Art.-Nr.: YOBMDQ)
Windows 7 Home Premium 64-Bit
€ 99,90*
Subtotaal:
€ 1.081,19*
Hierbovenop kan ik nog een andere CPU koeler adviseren (+40€). Ook weet ik niet of je een draadloze netwerkkaart nodig hebt of niet, maar dat kost nog 20€ extra ongeveer. Je kan ook andere onderdelen iets duurder nemen. (bv. moederbord, wat meer ram, snellere HDD - dit is een ECO hdd, aangezien het enkel voor opslag gebruikt wordt, snellere grafische kaart,...)
Onder voorbehoud, mogelijk ben ik iets vergeten, zie het niet direct, maar zeker eens goed nakijken dat lijstje
Laatst gewijzigd door Dima_2005 26 jan 2012, 14:32, in totaal 2 gewijzigd.
- Dafke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
- Bedankt: 157 keer
Mijn persoonlijke ervaring met mijn 1 jaar oude PC:
- Photoshop ondersteund de CUDA van NVIDIA en daar haal je wel snelheidswinst uit
- SSD is een must (voor mij), alles gaat echt wel vlotter, en de opmerking van Krisken is diegene die ik ook hanteer.
SSD voor OS en PS en LR enz..
Grote HD voor alle andere progs ed
Andere grote HD voor de RAW/JPEGS
Externe HD voor LR backup en foto backup en SSD backup
-persoonlijk werkt mijn systeem heel vlot met "maar" 8GB ram. 32GB is veel te overdreven!
- Photoshop ondersteund de CUDA van NVIDIA en daar haal je wel snelheidswinst uit
- SSD is een must (voor mij), alles gaat echt wel vlotter, en de opmerking van Krisken is diegene die ik ook hanteer.
SSD voor OS en PS en LR enz..
Grote HD voor alle andere progs ed
Andere grote HD voor de RAW/JPEGS
Externe HD voor LR backup en foto backup en SSD backup
-persoonlijk werkt mijn systeem heel vlot met "maar" 8GB ram. 32GB is veel te overdreven!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
- Bedankt: 56 keer
Ik ging er ook van uit dat 12 (en misschien 16GB) normaal genoeg zou zijn. Die SSD is inderdaad zeker het overwegen waard. 1000€ wordt wel héél scherp, maar budgetten zijn er nu eenmaal om overschreden te worden. 
Op basis van die PC van @Dima_2005 kan ik voorlopig wel verder. Bedankt!

Op basis van die PC van @Dima_2005 kan ik voorlopig wel verder. Bedankt!

There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
- cptKangaroo
- Elite Poster
Zowel Dafke als qless hebben SSD dus zij voelen het niet echt als de pagefile op de SSD aangesproken wordt door gebrek aan ram. Soit, de SSD geeft dan waarschijnlijk een grotere meerwaarde dan de extra ram, al zijn SSDs nog steeds relatief duur en is DDR3 momenteel erg goedkoop.
-
- Elite Poster
Ik heb (vooral in begin) wel eens gekeken naar geheugen gebruik, maar de 16 GB heb ik nog nooit echt VOL gehad, zelfs niet met LR, PS, PTGUI, Safari en iMovie tegelijk open 

- cptKangaroo
- Elite Poster
Ah, ik ging voort op iemand die met grote formaten werkt (1GB .tiff en zo).
-
- Elite Poster
Raws van 30 hier + tiffs van 130 mb na hdr/tonemapping
[
Post made via mobile device ]
[