Vermits mijn router het begeven heeft, wil ik me een nieuwe aanschaffen. Graag zou ik tegelijkertijd ook overstappen naar VOIP.
Zijn er specifieke routers die het zeer goed doen bij VOIP (Gigaset aansluiten op router)?
Ik had volgende routers in gedachte:
- NETGEAR WNR2200
- DLINK DIR-652
Alvast bedankt,
Herman
router keuze
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 7 keer
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
- Bedankt: 740 keer
Kijk eens bij http://www.avm.de/en/Produkte/FRITZBox/index.html. Zij leveren de bekende Fritzbox modems/routers. Ik heb er zelf een die ik gebruik voor VoIP; heel tevreden over.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
-
- Plus Member
Ik zie dat die Fritzboxen allen routers gecombineerd met modems zijn. Graag zou ik mijn huidige modem apart houden vermits deze bij mij in de garage staat, terwijl de router aan mijn bureel staat.
...of kan je de fritzboxen ook alleen als router gebruiken?
...of kan je de fritzboxen ook alleen als router gebruiken?
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
- Bedankt: 33 keer
Geen probleem. Ik heb speciaal een FB7390 gekocht om achter mijn Telenet modem only te zetten.Catchthemoment schreef: ...of kan je de fritzboxen ook alleen als router gebruiken?
Het is gewoon een schitterend apparaat. Alle telefonie en Fax gaan VOIP over de FB. Heb helemaal geen koper meer in huis en ook geen Telenet telefonie. Inkomende gesprekken over een Weepee nummer. Uitgaande kiest de FB automatisch het beste tarief ofwel VOIPSUNT ofwel JUMBLO ofwel Weepee.
Dit alles werkt niet alleen voor de aangesloten analoge huistelefooncentrale met 8 binnenlijnen maar ook voor een Dect en voor 3 Android Samsung Galaxy S2 toestellen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 684 keer
- Bedankt: 156 keer
Dat is perfect mogelijk. In dat geval kan je bijvoorbeeld een 7270 of een 7170 nemen.
De voip mogelijkheden zijn dezelfde bij alle modellen, het verschil zit hem in wifi standaarden, vdsl-modem mogelijkheden en DECT-ondersteuning.
De voip mogelijkheden zijn dezelfde bij alle modellen, het verschil zit hem in wifi standaarden, vdsl-modem mogelijkheden en DECT-ondersteuning.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
- Bedankt: 3749 keer
- Recent bedankt: 11 keer
Ik neem aan dat je modem alléén modem is en geen router (de nieuwe Telenet "wireless router"), anders krijg je gegarandeerd problemen met VoIP (los van de dubbele NAT en andere ongemakken).Catchthemoment schreef:Graag zou ik mijn huidige modem apart houden vermits deze bij mij in de garage staat, terwijl de router aan mijn bureel staat.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
-
- Plus Member
Het is de Motorola SBV5121E, die ik heb.
Herman
Herman
-
- Plus Member
Wat kan een fritzbox dan meer dan een gewone router...buiten faxen (hier ben ik niet in geinteresseerd) ?
- krisken
- userbase crew
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
VoIP! 

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
De schier eindeloze mogelijkheden van de Fritzbox maken hem tot een geliefde modem/router bij diegenen die er een hebben. Meerdere sip accounts waarbij je zelf dialing rules kan instellen om op de meest kostenefficiënte manier uit te bellen. De overzichtelijke gebruikersinterface is ook een pluspunt. Ik gebruik bv. de alarmfunctie van mijn FB7170. Elke morgen laat hij mijn draadloze telefoon mij wekken. Het feit dat de Fritzbox als "telefooncentrale" dienst kan doen. Bij mij zit er behalve de 4 gewone telefoonaansluitingen ook nog eens een digitale telefoonaansluiting. Draadloos netwerk ingebouwd. Kortom 1 doos met de functies van een Zwitsers zakmes. Als mijn FB het begeeft koop ik alleen nog een andere FB.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 684 keer
- Bedankt: 156 keer
Ik heb 2 internetaansluitingen: op het eerste heb ik al ruim 3 jaar een fritzbox.
Toen de 2de aansluiting erbij kwam, heb ik daar aanvankelijk een andere router geplaatst, omdat de fritzboxen toch duurder zijn. Maar het heeft niet lang geduurd voordat ik die toch vervangen heb door een fritzbox. Ik zie me nu niet vlug meer veranderen naar een ander merk.
Je kan eens naar de site van AVM surfen en daar de handleiding van een fritzbox downloaden, dan krijg je al een beter beeld van de mogelijkheden.
Toen de 2de aansluiting erbij kwam, heb ik daar aanvankelijk een andere router geplaatst, omdat de fritzboxen toch duurder zijn. Maar het heeft niet lang geduurd voordat ik die toch vervangen heb door een fritzbox. Ik zie me nu niet vlug meer veranderen naar een ander merk.
Je kan eens naar de site van AVM surfen en daar de handleiding van een fritzbox downloaden, dan krijg je al een beter beeld van de mogelijkheden.
-
- Moderator
Ik was denk ik een van de eerste FritzBox enthousiastelingen hier, en heb velen aangestoken met de FritzBox microbe
.
Buiten de voornoemde zaken nog dit:
- Telefooncentrale waarop je (intern) flexibel analoge toestellen, ISDN telefoons, DECT telefoons als IP phones kan aansluiten.
- Telefooncentrale die je kan aansluiten op een analoge lijn, ISDN lijn en 10 VoIP accounts.
- Je kan dus analoog omzetten naar ISDN (mensen die hun bestaande ISDN infrastructuur willen blijven gebruiken, kunnen hiermee toch overschakelen naar een analoge lijn en/of VoIP).
- meerder antwoordapparaten (4 of 5?) die elk kunnen reageren op andere nummers. Weinig routers hebben dit (tenzij duur professioneel materiaal)
- 2 draadloze netwerken: eigen WLAN + gast toegang
- ingebouwde NAS (via de USB poorten)
- printserver
enz

Buiten de voornoemde zaken nog dit:
- Telefooncentrale waarop je (intern) flexibel analoge toestellen, ISDN telefoons, DECT telefoons als IP phones kan aansluiten.
- Telefooncentrale die je kan aansluiten op een analoge lijn, ISDN lijn en 10 VoIP accounts.
- Je kan dus analoog omzetten naar ISDN (mensen die hun bestaande ISDN infrastructuur willen blijven gebruiken, kunnen hiermee toch overschakelen naar een analoge lijn en/of VoIP).
- meerder antwoordapparaten (4 of 5?) die elk kunnen reageren op andere nummers. Weinig routers hebben dit (tenzij duur professioneel materiaal)
- 2 draadloze netwerken: eigen WLAN + gast toegang
- ingebouwde NAS (via de USB poorten)
- printserver
enz
- TiTanium
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 721 keer
- Bedankt: 472 keer
Een Fritzbox is ook niet bepaald goedkoop, maar heeft inderdaad wel wat mogelijkhedenWeinig routers hebben dit (tenzij duur professioneel materiaal)

Computer: Be Quiet! Dark Base 900 ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix OC
Home Assistant: NUC8i3BEH2 ~ 16GB DDR4 ~ Conbee II
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ Curved
Mobile: Samsung S24 Ultra 1TB & Samsung Tab S9 Ultra 5G
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: U6-mesh ~ AC-Mesh
Provider: Telenet OneUP for 5 ~ CV8560E
Home Assistant: NUC8i3BEH2 ~ 16GB DDR4 ~ Conbee II
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ Curved
Mobile: Samsung S24 Ultra 1TB & Samsung Tab S9 Ultra 5G
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: U6-mesh ~ AC-Mesh
Provider: Telenet OneUP for 5 ~ CV8560E
- krisken
- userbase crew
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
Fritzboxen zijn leuke toestelletjes in vergelijking met andere routers. Maar elke gebruiker heeft zijn eigen behoeften. Zo zal ik iemand die geen interesse heeft in VoIP nooit een fritz aanraden.
Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
- Bedankt: 103 keer
Sommige speedtouch modellen kunnen ook voip aan (1 profiel:als je enkel ovh/weepee/.. gebruikt). Ze zijn soms goedkoop te vinden (geen last van tae en isdn zoals bij de fritz).
-
- Moderator
Dat is waar, vooral de recente modellen met ingebouwde VDSL2 modem zijn niet goedkoop. Maar als je die alleen wil gebruiken als router (zoals de TS), dan kan je gerust een van de oudere goedkopere modellen nemen.TiTanium schreef:Een Fritzbox is ook niet bepaald goedkoop, maar heeft inderdaad wel wat mogelijkheden
Akoord. Maar de TS had duidelijk wel interesse in VoIPkrisken schreef:Maar elke gebruiker heeft zijn eigen behoeften. Zo zal ik iemand die geen interesse heeft in VoIP nooit een fritz aanraden.

-
- Plus Member
Denk dat ik toch maar eens op ebay ga kijken voor een fritzbox 

-
- Elite Poster
een tip: niet alleen op ebay. Ik heb ebay al lange tijd afgezworen wegens niet interessant meer. Tegenwoordig ben ik meer op kapaza, 2dehands, koopjeskrant, hebbes... te vinden.