Technische vragen coax/eDOCSIS

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
Kreuzberg
Starter
Starter

Beste

Ik vroeg mij af hoe de coaxkabel in België verdeeld wordt: wat is de topologie van dit netwerk? Ik weet dat er in mijn straat een kabel ligt, die dan aftakt naar naar bijvoorbeeld de huizen. Maar van waar komt die kabel in mijn straat? Komen de coaxkabels van meerdere straten samen op één enkele coaxkabel? Is dit een boomstructuur vanuit het cable modem termination system, met hier en daar versterkers?

Ik neem aan dat een gebruiker, geregistreerd voor bv. 50 Mbps, één EuroDOCSIS 3-kanaal van 6 MHz (edit: 8MHz!) krijgt toegewezen. Of krijgen meerdere gebruikers toegang tot één kanaal d.m.v. een of andere channel access method (TDMA, S-CDMA, e.a.)? Hoeveel gebruikers kan men dan eigenlijk bedienen met één coaxkabel? Welke frequentiebanden gebruikt men bij Telenet voor analogie televisie, digitale televisie, telefonie en internet? Vreemd genoeg vind ik overal frequenties terug kleiner dan 1 GHz, terwijl de cutoff-frequentie van een gemiddelde coax toch ~30 GHz (edit: coaxiale golfgeleiders?) bedraagt. Te veel attenuatie of andere transmissielijneffecten op die hogere frequenties?

Hartelijk dank!
Laatst gewijzigd door Kreuzberg 09 jan 2012, 21:02, in totaal 1 gewijzigd.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Kreuzberg schreef:Ik vroeg mij af hoe de coaxkabel in België verdeeld wordt: wat is de topologie van dit netwerk?
Is gewoon een ster/boom structuur.
Kreuzberg schreef:Ik neem aan dat een gebruiker, geregistreerd voor bv. 50 Mbps, één EuroDOCSIS 3-kanaal van 6 MHz krijgt toegewezen. Of krijgen meerdere gebruikers toegang tot één kanaal d.m.v. een of andere channel access method (TDMA, S-CDMA, e.a.)?
Kanalen zijn geshared voor alle gebruikers op de node... zoveel zijn er heus niet hoor.
Kreuzberg schreef:Hoeveel gebruikers kan men dan eigenlijk bedienen met één coaxkabel?
Met of zonder overboeking... want da's dag en nacht verschil. Telenet heeft momenteel ongeveer een goeie 400 Mbits beschikbaar per node, dus dat zijn 4 gebruikers met Fibernet XL zonder overboeking. Met overboeking zet men er ongeveer 1500 op al verkleint men dat getal constant door het splitsen van nodes.
Kreuzberg schreef:Welke frequentiebanden gebruikt men bij Telenet voor analogie televisie, digitale televisie, telefonie en internet?
Het grootste deel van het net gaat tot zo'n 600 MHz, in Limburg zijn de netten voorzien op 860 Mhz.
Kreuzberg schreef:Vreemd genoeg vind ik overal frequenties terug kleiner dan 1 GHz, terwijl de cutoff-frequentie van een gemiddelde coax toch ~30 GHz bedraagt. Te veel attenuatie of andere transmissielijneffecten op die hogere frequenties?
Wow... welke coax is dat ? Coax gebruikt men tot zo'n 2.5 GHz maar dan heb je al enorme verliezen tenzij je echt dikke en dure coax gebruikt en dat over korte afstanden (maximaal enkele tientalle meters) ... onhandelbaar dus voor netwerken zoals dit van TN. Vanaf hogere frequenties gaat men over naar "golfpijpen" wat helemaal onbruikbaar is voor dergelijk gebruik.
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Bij ons in de straat is er tot 1 Ghz voorzien. Nieuwbouw (ongeveer 7 jaar). Afgelezen op de verdeler in het straatkastje.

Docsis 3 was direct beschikbaar en mogelijk gebruikt die bij ons in de straat ook hogere frequentie's dan wat we vroeger gewoon waren. Over snelheid heb ik geen klagen overigens. Zelfs tijdens de rode uren gaat dat vlot tegen de 100 Mbit.
Kreuzberg
Starter
Starter

Slechts 400 Mbps per optische eindnode? Dat verklaart waarom de secundaire ringen slechts 10 Gbps bandbreedte hebben (http://corporate.telenet.be/en/corporat ... et-network).

Hoe in godsnaam kan men dan constant-load-verbruikers bedienen? 'Overboeking' is toch maar enkel mogelijk door het feit dat internetverkeer vaak in bursts verloopt (en uiteraard het feit dat niet iedereen tegelijk het internet gebruikt). Is het vanuit deze optiek niet logisch dat men torrentverkeer gaat limiteren ten voordele van bv. de meer bekende audio- en videostreaming?

Van waar komt trouwens de restrictie van 400 Mbps? Te weinig ruimte op de coaxkabel, te lage capaciteit van de glasvezelkabels, of te weinig capaciteit van de apparatuur in de headends/distribution hubs/...?

En tot slot: des te meer gebruikers 'in uw straat' (dus op eenzelfde optische node), des te trager uw internet in deze tijden van torrent- en streamingverbruik? Waarom doet men dit maar al te vaak af als een fabeltje? Omdat de praktijk ons leert dat men doorgaans toch zijn nominale bitrate haalt? In theorie is het althans geen fabeltje.
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 179 keer

Kreuzberg schreef:Hoe in godsnaam kan men dan constant-load-verbruikers bedienen?
Je geeft zelf het antwoord op je vraag: niet :P Het is ook daarom dat ze natuurlijk traffic shaping toepassen ;)
Deze post geeft denk ik een duidelijk beeld over de verdeling van de capaciteit. Ik geloof dat er bij Belgacom ongeveer 20Mbit per klant beschikbaar is.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

mailracer schreef:Bij ons in de straat is er tot 1 Ghz voorzien.
Het is niet omdat die verdeler tot 1 Ghz kan dat de rest dat ook kan (in tegendeel zelfs).
Kreuzberg schreef:Hoe in godsnaam kan men dan constant-load-verbruikers bedienen?
Door ze gewoon dicht te knijpen :lol: Maar blijkbaar lees je Userbase.be niet vaak genoeg !
Kreuzberg schreef:Van waar komt trouwens de restrictie van 400 Mbps? Te weinig ruimte op de coaxkabel, te lage capaciteit van de glasvezelkabels, of te weinig capaciteit van de apparatuur in de headends/distribution hubs/...?
Puur beperking van het HF gedeelte... spectrum dus. 400 Mbits zijn zo'n 8 channels aan 8 Mhz (de rest gebruikt men voor digitale TV, analoge radio, analoge TV, telefonie).
Kreuzberg schreef:En tot slot: des te meer gebruikers 'in uw straat' (dus op eenzelfde optische node), des te trager uw internet in deze tijden van torrent- en streamingverbruik?
Inderdaad... maar het lijkt alsof je van onder een steen komt (om het zeer oneerbiedig uit te drukken). Dit zijn geen nieuwe feiten !
Kreuzberg
Starter
Starter

Tiens, dus toch maar acht kanalen... Telenet gaat een gat in de lucht springen wanneer ze de analoge televisie mogen afvoeren.

En ik kom inderdaad van onder een steen. :) Ik ben pas sinds gisteren beginnen lezen over de werking van kabelcommunicatie (en VDSL2 e.d.).

Nog een vraagje: kan men een kabelmodem opdragen een ander kanaal te kiezen indien er daar meer 'plaats' is? Hoe beslist men over de toewijzing? Wordt er op regelmatige intervallen een nieuw configuratiebestand doorgestuurd (TFTP)?

Wij verliezen thuis trouwens regelmatig onze internetverbinding. De router (rechtstreeks verbonden aan de modem) geeft dan te kennen dat de gateway niet bereikbaar is. De modem herstarten heeft geen effect. Alle LED's branden tevens zoals het hoort. Kan dit te maken hebben met het feit dat wij thuis nog een ExpressNet-abonnement hebben (zo staat het op Mijn Telenet), tezamen met een oude Motorola SB5101E-modem (eDOCSIS 2)?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Kreuzberg schreef:Tiens, dus toch maar acht kanalen... Telenet gaat een gat in de lucht springen wanneer ze de analoge televisie mogen afvoeren.
Inderdaad... en volgens geruchten gaat men dit analoge aanbod dit jaar nog sterk inkrimpen.
Kreuzberg schreef:Nog een vraagje: kan men een kabelmodem opdragen een ander kanaal te kiezen indien er daar meer 'plaats' is? Hoe beslist men over de toewijzing? Wordt er op regelmatige intervallen een nieuw configuratiebestand doorgestuurd (TFTP)?
Dit is iets wat dynamisch gedaan wordt (zijn ook niet echt configuratie bestanden die men moet doorsturen, maar is gewoon een onderdeel van het protocol). Het is dus zeker niet zo dat één kanaal van jou is !
Kreuzberg schreef:Wij verliezen thuis trouwens regelmatig onze internetverbinding. De router (rechtstreeks verbonden aan de modem) geeft dan te kennen dat de gateway niet bereikbaar is.
De vraag is wat defect is... Telenet z'n modem/kabels of jou router ? Geen idee of je een tijdje kan testen zonder router (of met een andere) om hierover uitsluitsel te bekomen... eens dat duidelijk is kan je contact opnemen met Telenet indien de fout bij hun zit. Je kan ook meteen proberen contact op te nemen met hen... maar bij het woord "router" wordt men daar nogal snel allergisch :lol:
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”