Port Forwarding Problemen (Airport Extreme + Sagem)

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
melago
Starter
Starter

Zoals de titel zegt, zit al enkele maanden te sukkelen met het proberen poortforwarden op de sagem modem.
Ik probeer namelijk poort 1194 open te zetten (openvpn), en waar dit bij vorige modems altijd heel vlot in orde was, lukt het hier maar niet.

Ik heb al enorm veel gezocht, gelezen en geprobeerd.. Zonder resultaat.
Ik heb dus een Sagem Scarlet Modem (192.168.1.1) waarachter een Apple Airport Extreme router staat (192.168.1.2) die het draadloos netwerk aanmaakt enzo naar de desktop gaat (192.168.1.3)

Enkele screenshots voor wat duidelijkheid:

Airport configuratie:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

In de LAN-Servers van Sagem:
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb al verschillende opties geprobeerd:
1) Airport Extreme als brug instellen. De Sagem deelde dan de DHCP uit, maar dit gaf geen verschil
2) DMZ voor de Airport Extreme. Gaf geen verschil
3) PPPoE proberen instellen op de Airport Extreme (en uitschakelen in de Sagem). Hiermee lukte het me echter niet om een internetverbinding te krijgen (ook al was de inloginfo zeker correct).

Ik test de poortbeschikbaarheid altijd via mijn VPN-programma en canyouseeme.org
Opvallend is dat er programma's wel in slagen zelf een poort open te zetten (bvb. Transmission), dus zo ongelooflijk moeilijk kan het niet zijn...

Ik ben dus een beetje ten einde raad. Hopelijk kan iemand mij helpen?
Bedankt
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Volgens mij maak je één grote fout, als je de Airport Extreme als router wil instellen:
Het subnet aan de WAN kant van de Airport Extreme is hetzelfde als aan de LAN kant. Dat kan toch niet behoorlijk werken ?
Je LAN netwerk (achter de Airport extreme) moet een andere IP range hebben dan deze van de Sagem.

Ik denk dat je misschien beter de Airport Extreme als brug instelt, en de portfowarding naar je PC instelt op de sagem ?

Wat betreft PPoE: je moet toch iets fout doen, dat zou probleemloos moeten lukken!
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
melago
Starter
Starter

DIt was inderdaad het eerste dat ik probeerde.
Ik heb de AIrport als bridge ingesteld, maar zelfs dan nog slaagde ik er niet in de poort te openen. Ik kreeg een DHCP ip-adres van de Sagem, forwarde de poort in de Sagem naar dit ip-adres, maar toch lukte het niet.

EDIT: wat de pppoe betreft, ik heb zonet nog een poging ondernomen, weer zonder succes.
Ik heb het geprobeerd met zowel de PPPoE nog ingeschakeld op de Sagem als al uitgezet.
Dit zijn de gebruikte settings:

Afbeelding

Na reboot en 10minuten wachten had ik nog altijd geen internet, terwijl dit bij de sagem nauwelijks enkele seconden duurde...
Laatst gewijzigd door melago 07 jan 2012, 00:02, in totaal 1 gewijzigd.
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

philippe_d schreef:Volgens mij maak je één grote fout, als je de Airport Extreme als router wil instellen:
Het subnet aan de WAN kant van de Airport Extreme is hetzelfde als aan de LAN kant. Dat kan toch niet behoorlijk werken ?
Klopt, veel routing gebeurt er niet. Als je het toch op die manier wil doen zou ik zeker kiezen voor een ander subnet aan de lan kant. (vind het al vreemd dat er op deze manier een verbinding doorkomt)

Ook al zou dit werken, waarom wil je een openvpn server via draadloos/airport extreme laten verbinden?
melago
Starter
Starter

Goed, ik heb de Airport terug als bridge ingesteld.

Afbeelding
Afbeelding

Ik vraag me wel af of iets moet doen met die ipv6 tab, staat momenteel zo:
Afbeelding

Nog altijd geen geopende poort.
Heb ook eens geprobeerd door gewoon de Sagem een draadloos netwerk aan te laten maken, dat te joinen en zo de poort open te zetten. Zelfs dat lukte me niet!

Ik heb echt geen idee meer...
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Leg toch eens exact uit wat je juist doet ...
- je hebt nu de Airport Extreme in bridge.
- je Laptop krijgt nu een IP adres van de Sagem (zelfs indien wireless verbonden met de Airport, juist ?
- Check nu eens welk IP je laptop heeft gekregen.
- Open de poorten die je wenst te openen op de Sagem (LAN servers) naar het IP van je laptop

Wat betreft PPPoE
Zelfs in deze optie zou ik de LAN kant van de extreme in een ander subnet zetten dan de Sagem.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
melago
Starter
Starter

- je Laptop krijgt nu een IP adres van de Sagem (zelfs indien wireless verbonden met de Airport, juist ?
Correct
LAN kant van de extreme in een ander subnet zetten dan de Sagem
Ik heb de Sagem in een ander subnet gezet (255.255.0.0).

Als we alle Airport-zever eruithalen: Ik doe gewoon wireless connect naar de inbuild wireless van Sagem, ik controleer het gekregen ip-adres, ga naar de LAN-Servers in de Sagem, en vul daar het ip-adres in, zelfs dan krijg ik NOG ALTIJD geen open poort (connection refused op canyouseeme.org). Dan moet er toch iets geweldig simpel fout zijn?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Iig al erg bedankt voor de hulp, ik snap er echt niets meer van, normaal gaat dit soort dingen zo vlot...
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

Ik heb zo het gevoel dat de TS de verbinding tussen de Sagem modem en de Airport Extreme via één van de drie ethernet poorten laat lopen in plaats van via de WAN poort ...
specs_ports20090303.png
(37.27 KiB) 1534 keer gedownload
melago schreef:Ik heb de Sagem in een ander subnet gezet (255.255.0.0).
Hiermee wordt door Philippe allicht bedoeld:
  • ip adressen uit bijvoorbeeld de range: 192.168.3.x
  • netmask: 255.255.255.0
  • default gateway: 192.168.3.1
in plaats van
  • ip adressen uit de range: 192.168.1.x
  • netmask: 255.255.255.0
  • default gateway: 192.168.1.1
Waarom gebruik jij trouwens 255.255.0.0 als netwerk mask ?
Laatst gewijzigd door ubremoved_15739 08 jan 2012, 21:19, in totaal 1 gewijzigd.
depeje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 193 keer
Bedankt: 44 keer

melago schreef: Ik heb de Sagem in een ander subnet gezet (255.255.0.0).
Die adressen met veel 255's zijn niet het subnet, maar de subnet mask. Laat die maar overal op 255.255.255.0 staan. Om het simpel uit te leggen: Om je subnet te veranderen, pas je het 3de getal aan in je adresrange, en dus het IP adres van je router. In het volgende IP adres (192.168.xxx.1) moet je de x'en dus aanpassen. Dat in de veronderstelling dat je de subnetmask's op 255.255.255.0 laat staan.
Laatst gewijzigd door depeje 08 jan 2012, 21:21, in totaal 1 gewijzigd.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster

Je was me net voor depeje. :wink:
melago
Starter
Starter

Die adressen met veel 255's zijn niet het subnet, maar de subnet mask. Laat die maar overal op 255.255.255.0 staan. Om het simpel uit te leggen: Om je subnet te veranderen, pas je het 3de getal aan in je adresrange, en dus het IP adres van je router. In het volgende IP adres (192.168.xxx.1) moet je de x'en dus aanpassen. Dat in de veronderstelling dat je de subnetmask's op 255.255.255.0 laat staan.
Aah, dank je wel.
Heb het gewijzigd. Subnet mask staat terug naar standaard, subnet is veranderd naar 192.168.2.1 voor de router, 192.168.2.6 voor de pc die wireless verbindt met de sagem...
Ik heb zo het gevoel dat de TS de verbinding tussen de Sagem modem en de Airport Extreme via één van de drie ethernet poorten laat lopen in plaats van via de WAN poort ...
Nee, de verbinding tussen Sagem em Airport komt binnen op de WAN poort van de airport. Op de Airport Extreme wordt slechts 1 ethernet-poort gebruikt, en die gaat naar een network media streamer...

De kabel tussen de Sagem en de Airport vertrekt dus van opzij in de Sagem (geel gelabelde poort) en loopt naar de WAN ingang op airport (eerste poort)
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster

En werkt jouw PPPoE dan wel indien je
aan de WAN-zijde gebruikt:
  • ip adressen uit de range: 192.168.2.x
  • network mask: 255.255.255.0
  • default gateway: 192.168.2.1

en aan de LAN-zijde:
  • ip adressen uit de range: 192.168.1.x
  • network mask: 255.255.255.0
  • default gateway: 192.168.1.1
In ieder geval zouden aan de LAN-zijde dan zeker geen 192.168.2.x adressen uitgedeeld mogen worden.
depeje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 193 keer
Bedankt: 44 keer

melago schreef:De kabel tussen de Sagem en de Airport vertrekt dus van opzij in de Sagem (geel gelabelde poort) en loopt naar de WAN ingang op airport (eerste poort)
Zijn die geel gelabelede poorten niet voor TV en de andere 2 voor internet?
melago
Starter
Starter

Zijn die geel gelabelede poorten niet voor TV en de andere 2 voor internet?
Nop, de twee poorten die gelabeled staan met TV1 en 2 zijn allebei opgevuld (door tv's :p).
Het gaat over de poort ernaast
en aan de LAN-zijde:
ip adressen uit de range: 192.168.1.x
network mask: 255.255.255.0
default gateway: 192.168.1.1
In ieder geval zouden aan de LAN-zijde dan zeker geen 192.168.2.x adressen uitgedeeld mogen worden.
Ja, zo staat het inderdaad geconfigureerd nu.
Hoewel, ik slaag er nog altijd niet in pppoe door te krijgen. Moet hiervoor eerst de actieve pppoe op de Sagem afgezet worden of is dit niet noodzakelijk?
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Laat ons geen 2 zaken door mekaar doen.
Dat PPPoE probleem kunnen we later oplossen

Maar dat zijn portforwarding niet werkt als zijn Airport in Bridge modus staat is niet normaal
Hij doet dus iets verkeerd in de Sagem

Dus misschien nog een herbeginnen ... want het word ingewikkeld.

Je Sagem staat dus normaal: 192.168.1.1
Je Airport staat in Bridge
Je laptop krijgt IP 192.168.1.6

Ga nu naar de Scarlet box > Advanced Settings > Lan servers
Druk op "New Entry" (onderaan in de Tabel)
Bij server name: een naam ingeven, vb OpenVPN
access activated: yes
Public Start port, Public end port, Lan port = 1194
Protocol = TCP
Local IP adress= 192.168.1.6

idem voor UDP

Om te testen of de poort open is, moet er natuurlijk iets luisteren naar die poort
Start dus je VPN server en doe de test.
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”