Eigen router op TN Fibernetmodem

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
duckman
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Beste,

Ik heb een andere draadloze router besteld LAN 1Gbit en Wlan 300 Mbit en wil deze binnenkort op mijn telenet modem die fibernet heeft aanhangen.
ik heb fibernet waar ook de draadloze modem inzit maar die is toch ontzettend zwak hier en mijn max snelheid tussen laptop en modem is 65Mbps.
Mijn collega heeft dezelfde router met een goede externe wlan in usb model haalt hij 300 mbit tussen laptop en router en dat zou ik ook willen hebben om grote files naar elkaar toe te copieren.

Zijn er hier mensen bij die mij kunnen vertellen wat ik allemaal moet veranderen in mijn telenet en/of in mijn eigen router ?
Ik bedoel hiermee DMZ,de utp kabel die van de telenet modem komt moet die in in LAN1 of LAN2 enz gestoken worden of in WAN ???
hoe zit het met het IP gedoe in mijn telenet en in mijn router zelf en DHCP?

Graag alle info het is van harte welkom

Dave
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Sluit je router gewoon aan via een LAN poort ipv. z'n WAN poort... op die manier zal hij normaal functioneren als een access point en moet je verder niets doen.
xayana
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

Da's niet altijd zo r2504. Bij sommige routers heb je dan 2 DHCP servers op je netwerk draaien en krijg je situaties dat bv de digicorder een IP krijgt van de router en niet van Telenet.

duckman: ik zou de router met zijn WAN-poort aansluiten op de wireless modem van Telenet.

Via Mijn Telenet zet je Mijn Internet -> Draadloze instellingen -> Instellingen -> Algemeen -> Draadloos signaal op uitgeschakeld.
Afhankelijk van het merk van de router zal je ook het subnet moeten wijzigen:
Mijn Internet -> Draadloze instellingen -> Geavanceerd -> Netwerk -> LAN-subnet
Bij Linksys hoef je meestal niks te wijzigen. Bij D-Link ga je de 0 moeten veranderen in een ander getal. Dit komt omdat je geen 2 routers na elkaar mag zetten die met hetzelfde subnet werken 192.168.0.1 en 192.168.1.1 werken perfect naast elkaar. Wanneer beide routers op 192.168.0.1 staan geeft dat problemen.

Je router in DMZ zetten zou niet nodig moeten zijn zolang je van buiten geen verbinding wil maken naar binnen. Als je een servertje hebt draaien ga je dit wel moeten doen. Dit kan je onder:
Mijn Internet -> Draadloze instellingen -> Geavanceerd -> Firewall -> DMZ adres. Welk IP je router krijgt zie je onder Mijn Internet -> Draadloze instellingen -> Geavanceerd -> Netwerk.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

xayana schreef:Bij sommige routers heb je dan 2 DHCP servers op je netwerk draaien en krijg je situaties dat bv de digicorder een IP krijgt van de router en niet van Telenet.
Dat was ik inderdaad vergeten... en zeg maar bij alle routers (ken er niet meteen waar DHCP standaard uit staat). Trouwens hij kan ook best op dat zelfde moment de router z'n IP-adres in het TN subnet plaatsen (zo kan hij er ook nog aan)... bijvoorbeeld op 192.168.0.254
xayana schreef:duckman: ik zou de router met zijn WAN-poort aansluiten op de wireless modem van Telenet.
En zo ga je nodeloos dubbele NAT krijgen wat je gewoon ten alle tijden wil vermijden (en aangezien het de persoon te doen is om het draadloze signaal en niet de routing/NAT functionaliteit totaal overbodig). Komt nog bij dat de WAN-to-LAN snelheid steeds lager is dan LAN-to-LAN (is gewoon switched).
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider

Ik ben het met r2504 eens. De enige bedoeling van de TS is zijn intern netwerk sneller te maken (WLAN), en de TS blijkt geen probleem te hebben met de router functies van zijn TN home gateway.
In zo'n geval moet je de 2de router instellen als switch/AP, door:
  • - de DHCP af te zetten.
    - te verbinden met de LAN poort.
    - eventueel de router IP wijzigen (vermijden can IP conflict + gemak om in te stellen)
Ik zou inderdaad ten alle tijden een dubbele NAT vermijden, wat in de opstelling van xayana niet het geval is.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
duckman
Starter Plus
Starter Plus

dus als ik het goed begrijp
ga ik van de telenet modem een utp kabel naar LAN1 van de D-link router dat snap ik.
Moet ik de wifi van telenet niet uitschakelen in mijn telenet?

ik heb ook dit gevonden juist op het net zo heeft iets dat bij hem gedaan:
1) Reset (met knopje aan de achterkant). (Als dit op je router staat)
2) Computer verbinden met LAN1-poort.
3) Inloggen op de webinterface van de router.
4) IP-adres van de router wijzigen naar 192.168.0.254.
5) DHCP-server uitschakelen.
6) LAN1 van de router verbinden met één van de LAN-poorten van de Telenet modem/router.
7) Inloggen op 192.168.0.254 en WiFi beveiligen.

Zo heb ik het van iemand anders doorgekregen en is gelukt met mijn dlink dir 635

tot hiertoe heb ik spijtig genoeg allemaal verschillende antwoorden gekregen dus ik weet nu zelf niet meer wat ik het best moet doen.
Ikzelf wil de draadloze router in de fibernet modem uitschakelen en de d-link eraan hangen waar ik zelf in de browser bv 192.168.0.254 ingeef dat ik daar mijn portforwarding kan instellen enz en dan ook mijn vaste pc's met bedrading ook via de d-link router gaan dat is mijn bedoeling.

Xyana voor U dit ook gevonden dus weet niet meer wat het beste is om aan te sluiten:

De eerste "fout" die mensen maken als ze draadloos willen werken is het aanschaffen van een Wireless router. Op zich is dit geen ramp, maar dan ga je een dubbele routering opzetten waar het eigenlijk niet echt nodig is en anders kan.
De gemakkelijkste manier om alles op te zetten is je modem verbinden met de WAN kant van die Wirelss router.
Je wireless netwerk op deze router kan je best beveiligen op WPA2. Het kanaal zet je ook best op een ander kanaal dan je telenet modem, ik weet alleen niet welk kanaal telenet gebruikt... (channel 1)? Bij een bandbreedte van 20MHz kan je best één van volgende kanalen instellen: 1 - 5 - 9 - 13. Altijd 4 posities tussenlaten bij IEEE 802.11g en hoger.
DMZ heb je niet nodig, afblijven. DHCP opzetten op je Wireless router. range en subnet spelen minder rol daar je 9/10 NAT gaat toepassen.

Alvast vriendelijk dank

Dave
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider

duckman schreef:tot hiertoe heb ik spijtig genoeg allemaal verschillende antwoorden gekregen dus ik weet nu zelf niet meer wat ik het best moet doen.
Het leuke van verschillende antwoorden is dat je zoveel opties hebt om uit te kiezen ?

Maar eigenlijk heb je maar 2 antwoorden gehad:
  • 1) ofwel stel je de D-link in als "switch/ap" (dus gebruik je de routerfuncties niet).
    2) ofwel stel je de D-link in als "router" (maar dan heb je dubbele NAT).
De andere antwoorden zijn allemaal een verschillende uitleg, maar komen neer op één van deze 2 opties.
  • - R2504 en ikzelf hebben onze voorkeur aangegeven voor optie 1.
    - xayana heeft de uitleg gegeven voor optie 2.
Aan jou de keuze.
duckman schreef:Ikzelf wil de draadloze router in de fibernet modem uitschakelen en de d-link eraan hangen waar ik zelf in de browser bv 192.168.0.254 ingeef dat ik daar mijn portforwarding kan instellen enz en dan ook mijn vaste pc's met bedrading ook via de d-link router gaan dat is mijn bedoeling.
als je kiest voor optie 1:
- dan hoef je helemaal geen port-forwarding in te stellen in de d-link, gezien dit gebeurt in de Telenet modem.
- kan je de bedrade PC's aansluiten zowel op de D-link als op de Telenet modem.
- kan je beide WLAn's gebruiken (of de Telenet WLAN uitzetten).

als je kiest voor optie 2:
- dan heb je dubbele NAT, en is portforwarding niet zo eenvoudig (2* in te stellen).
- kan je de bedrade PC's voor je eigen LAN alléén aansluiten D-link (2 netwerken).
- kan je alleen de WLAN gebruiken van de D-link (2 netwerken).
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
duckman
Starter Plus
Starter Plus

als je kiest voor optie 2:
- dan heb je dubbele NAT, en is portforwarding niet zo eenvoudig (2* in te stellen).

Wat ik wel kan doen is het IP van mijn nieuwe router in de DMZ zetten van de Telenet modem zodat alle poorten naar mijn router open staan , niet dan?

Dave
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

duckman schreef:Wat ik wel kan doen is het IP van mijn nieuwe router in de DMZ zetten van de Telenet modem zodat alle poorten naar mijn router open staan , niet dan?
Het kan... maar waarom zou je kiezen voor dubbele NAT als het ook zonder kan ?

Tenzij je router specifieke eigenschappen heeft waardoor je niet zonder kan dan zou ik hem gebruiken (maar dan had ik ook gewoon een modem-only setup laten installeren), in alle andere gevallen sluit hem gewoon aan zodat het een dom AP is en je ten volle de snelheid benut (daar ging het toch over ?).
cavecat
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 4 keer
Contacteer:

Ik heb m'n WNDR3700 aangesloten als AP , puur om de WiFi op een acceptabel niveau te tillen. (Zoals R2504 het uit legt)
Al de routing gebeurt door het ding van Telenet.
Werkt hier perfect met allerlei PCs , een NAS , een mediaplayer etc.

De poorten op je Telenet modem zijn ook Gigabit , dus heb je er in totaal 7 over om apparatuur op aan te sluiten.
Floris Bakker for president!
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”