VDSL met gegarandeerde snelheden

Nieuws omtrent telecommunicatie
vuurvos
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 207 keer
Contacteer:

VOiD schreef:Ik meen mij te herinneren dat er max 96 aansluitingen per ROP waren.
Dat klopt. Maar dat zijn 2 lijnkaarten met elk 48 poorten en elk een gigabit verbinding naar de host in de centrale. Dus nog steeds 1 gigabit per 48 klanten.

@Void: 1024/48 is voor elke klant 21,3 Mbps. Dat er door de TV kanalen niet veel meer overblijft is onjuist. Elke klant heeft 21,3 Mbps en dat is dus inclusief IPTV. M.a.w. de surfsnelheid zal zakken vermits IPTV de voorrang heeft. Maar het blijft een feit dat elke klant intrinsiek een bandbreedte heeft van 21,3 Mbps. In de DSL wereld, net als in de kabelwereld is het zo dat er altijd met overboeking wordt gewerkt. Concreet: het is statistisch gezien nooit zo dat iedereen alle decoders op heeft staan én op maximum snelheid down- en upload.

@Krisken: ik denk inderdaad dat ze de QOS verzekeren op hun eigen netwerk. Eens daarbuiten kunnen ze dat niet. Nu ja, soit, zoals hierboven uitgelegd is dat niet nodig :angel:
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Ook jouw uitleg klopt niet volledig vuurvos :p

Populaire zenders als één, canvas, vtm, vt4, ka2, ... komen als één stream toe in de KVD (ongeacht hoeveel mensen er kijken). En die stream is continue (ook al kijkt er niemand bvb). Dus : Als je 48 bgc internet + tv klanten hebt op één kaart en ze kijken allemaal naar canvas, dan gaat BGC niet 48 keer die bitstream doorsturen, maar slechts één keer, en op de KVD verdelen over het aantal klanten :). Dus er gaat slechts één keer 6.5mbit door de fiber :)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
vuurvos
Erelid
Erelid
Contacteer:

Krisken, ook jouw uitleg is niet volledig juist:
zelfs al kijkt er niemand
Als de laatste klant wegzapt van bvb. Eén of Canvas etc. dan is dat kanaal niet meer op de ROP. In ieder geval was de opmerking dat er met al die kanalen niet veel meer overblijft van de bandbreedte zeer onjuist. En met je uitleg nog meer eigenlijk :wink:
Joachim
ISP Staff
ISP Staff
Twitter: jslabbaert
Uitgedeelde bedankjes: 159 keer
Bedankt: 560 keer
Recent bedankt: 5 keer

Waarschijnlijk bedoelen ze op hun eigen netwerk, dus tussen het VDSL netwerk en hun netwerk in Brussel of Sint Niklaas.
Nee, eigenlijk bedoelen we de snelheid tot de klant wordt gegarandeerd, wij dienen capaciteit bij Belgacom in te huren, voor deze klanten huren we aparte bandbreedte, ipv deze te delen zoals we voor de niet gegarandeerde verbindingen doen.

Belgacom is verplicht ons deze te leveren (als we ze bestellen, en ervoor betalen), hoe zij dat technisch oplossen is onze zorg niet :?

Kortom dit is geen marketing blaat :roll: , en als jullie edpnet een beetje volgen kunnen jullie zien dat we erg weinig marketing blaat verkopen, zeker tov onze concullega's :wink:
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

vuurvos schreef:Krisken, ook jouw uitleg is niet volledig juist:
zelfs al kijkt er niemand
Als de laatste klant wegzapt van bvb. Eén of Canvas etc. dan is dat kanaal niet meer op de ROP. In ieder geval was de opmerking dat er met al die kanalen niet veel meer overblijft van de bandbreedte zeer onjuist. En met je uitleg nog meer eigenlijk :wink:
Is dit zo? Ik heb namelijk gehoord van het IDTV team dat dit blijft sturen, ook al kijkt er niemand. Anyway laten we het er bij houden dat een ROP capaciteit genoeg heeft :)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 110 keer
Provider

VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 223 keer
Recent bedankt: 1 keer

Het zou me sterk lijken dat er geen IGMP gebruikt wordt door Belgacom. Dat zou nogal verspilling van bandbreedte zijn :)
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 223 keer
Recent bedankt: 1 keer

vuurvos schreef:@Void: 1024/48 is voor elke klant 21,3 Mbps. Dat er door de TV kanalen niet veel meer overblijft is onjuist. Elke klant heeft 21,3 Mbps en dat is dus inclusief IPTV. M.a.w. de surfsnelheid zal zakken vermits IPTV de voorrang heeft. Maar het blijft een feit dat elke klant intrinsiek een bandbreedte heeft van 21,3 Mbps. In de DSL wereld, net als in de kabelwereld is het zo dat er altijd met overboeking wordt gewerkt. Concreet: het is statistisch gezien nooit zo dat iedereen alle decoders op heeft staan én op maximum snelheid down- en upload.
Ja en nee. Je mag volgens mij de internet trafiek niet zomaar op één hoop gooien met TV. De IP TV maakt gebruik van multicasting en is dus performanter dan het unicast internet verkeer. Daardoor blijft er netto meer internet bandbreedte per klant over.
Laten we (bij gebrek aan cijfers) er van uit gaan dat iedere ROP permanent 5 HD en 5 SD streams heeft. Da's dus 5 * 6,5 + 5 * 4 = 52,5Mbit verloren aan TV per rop. Blijft er dus 971,5Mbit over voor het internet van max 48 klanten aan gemiddeld 20,2Mbit Internet / klant.

Zou graag wel eens willen weten wat zo het gemiddelde verbruik van de TV is 's avonds. Ook wat het gemiddelde per klant is bij Telenet, dat zal een stuk lager zijn volgens mij.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
vuurvos
Erelid
Erelid
Contacteer:

VOiD schreef:Het zou me sterk lijken dat er geen IGMP gebruikt wordt door Belgacom. Dat zou nogal verspilling van bandbreedte zijn :)
Inderdaad, IGMP wordt gebruikt om te zappen.
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer
Provider

een beetje een late reply in dit topic, maar ben dan ook maar net een UB-lid :-)

ten eerste vind ik de "guaranteed VDSL2"-oplossingen van EDPnet, als aanvulling op hun SDSL-gamma, een zeer betaalbaar product. zeker als je in acht neemt dat EDPnet ook op het VDSL2-netwerk van BGC garanties op bandbreedte heeft gekregen.
Nee, eigenlijk bedoelen we de snelheid tot de klant wordt gegarandeerd, wij dienen capaciteit bij Belgacom in te huren, voor deze klanten huren we aparte bandbreedte, ipv deze te delen zoals we voor de niet gegarandeerde verbindingen doen.

Belgacom is verplicht ons deze te leveren (als we ze bestellen, en ervoor betalen), hoe zij dat technisch oplossen is onze zorg niet :?
Als ik ons bedrijfsnetwerk nu zou overschakelen van onze huidige SDSL-oplossingen zou ik minimaal 40% besparen en in elke vestiging aan bandbreedte winnen...(Joachim: uw sales afdeling komt volgende week al langs, don't even bother :wink: )

Ten tweede vond ik het onthutsend in een eerdere reactie van Joachim te moeten lezen dat men nog steeds verplicht is om de sagem-oplossing als CPE te gebruiken... Ik las onlangs diagonaal door een BIPT-document (http://www.bipt.be/nl/614/ShowDoc/3652/ ... ber_2.aspx) en daaruit maak ik op dat OLO's hun eigen voorstel voor CPE mogen doen aan BGC/BIPT. Enfin, ik las het diagonaal door hé...
Ik snap ook wel dat al de OLO's naar elkaar zitten kijken wie als eerste een dergelijk duur dossier gaan opstarten om met een eigen CPE te kunnen opdagen bij hun klanten.
Enfin soit, als je kijkt naar de speedtouchkes, Drayteks, Fritzboxen en Ciscootjes (die hebben zelfs modulaire VDSL-2 interfaces) dan is onze sagem broodrooster idd maar een triestig geval...
In datzelfde BIPT-doc is ook sprake van een 2e WBA-profiel voor OLOs waarbij ze ipv enkel het "high speed internet access"-vlan10 in een bridge-modus over 4 vlans op VDSL2 zouden beschikken. Voor aanbieders van zakelijke verbindingen zoals EDPnet is dit goed nieuws me dunkt, dedicated vlan op WAN voor voice...
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3752 keer
Recent bedankt: 10 keer
Provider

serialchiller schreef:Enfin soit, als je kijkt naar de speedtouchkes, Drayteks, Fritzboxen en Ciscootjes (die hebben zelfs modulaire VDSL-2 interfaces) dan is onze sagem broodrooster idd maar een triestig geval...
De ISP - als OLO - is (voorlopig) verplicht om alleen de Sagem aan te bieden, maar ... niemand zegt dat jij - als klant - verplicht bent om de Sagem te gebruiken!
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer
Provider

De ISP - als OLO - is (voorlopig) verplicht om alleen de Sagem aan te bieden, maar ... niemand zegt dat jij - als klant - verplicht bent om de Sagem te gebruiken!
Uiteraard, maar we spreken in deze thread over zakelijke VDSL2-verbindingen en ik drukte mijn frustratie en hoop omtrent "eigen" CPE van de OLOs uit.
frustratie: je betaalt binnen zakelijk VDSL2 abo voor support en SLA dus als je alternative CPE plaatst kan je er wellicht achter fluiten...
hoop: als EDPnet of een andere OLO een eigen CPE gecertifieerd krijgt waarop VoiP, VLANs, usb-printer-sharing wel mogelijk en/of stabiel zijn kan dat een "unique selling point" zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”