Van 6Mb profiel (Dommel) naar 4 Mb bij Scarlet

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 275 keer
Bedankt: 90 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

Sinds maandag ben ik overgegaan van Dommel naar Scarlet. VDSL(2) is spijtig genoeg niet mogelijk bij mij thuis. Dus gekozen voor formule 'ADSL Internet'. Bij Dommel was ik reeds 2 jaar aangeloten via ADSL2+ (G.992.5) met een profiel van 6Mb down/640kb up.

Status info:

Mode: G.992.5 (ADSL2+)
Data rate: 639 kbps Up / 6013 kbps Down
Noise margin: 21 dB Up / 12 dB Down
Attenuation: 17 dB Up / 36 dB Down

Groot was dan ook mijn verbazing toen bleek dat ik door Scarlet plots op 4Mb down/512kb up ben geplaatst :eek: :eek: :eek:

Maandag onmiddellijk gebeld naar de hulplijn en na ongeveer 1/2 uur wachttijd te horen gekregen dat ze nog geen meting konden uitvoeren omdat mijn lijn nog niet vrijgegeven was door Belgacom??? Vandaag teruggebeld en na ongeveer 1/2 uur wachttijd te horen gekregen dat ze de lijn ginnen nameten. Een tijdje later kreeg ik doodleuk de melding dat bij de meting gebleken was dat een verhoging naar 6Mb niet mogelijk was op mijn lijn. Na mijn opmerking dat ik reeds 2 jaar via Dommel op deze lijn zonder problemen 6Mb haal, zei de hulplijn medewerker dat een lijn niet constant blijft en dat het goed kan dat nu 6Mb niet meer mogelijk is! :bang:

Ik zei dat ik geen boodschap had aan die uitleg en vroeg me door te verbinden met iemand anders om een klacht daarover in te dienen. Na opnieuw bellen naar een andere nummer (weer wachten, maar nu slechts enkele minuten), mijn uitleg opnieuw gedaan en daarbij gedreigd onmiddellijk terug op te stappen, daar ik geen genoegen nam met een snelheidsverlaging met 50%. Men heeft dan beloofd dit opnieuw te bekijken en mij verder op de hoogte te houden...

UPDATE: Terwijl ik dit bericht aan het intypen ben, nog eens gekontroleerd hoe de status info van mijn modem/router nu is:

Mode: G.992.1 (G.DMT)
Data rate: 640 kbps Up / 6016 kbps Down
Noise margin: 20 dB Up / 12 dB Down
Attenuation: 17 dB Up / 35 dB Down

Dus hebben ze me toch op een hoger profiel gezet (wel zonder mij op de hoogte te brengen, maar OK). :-D
Ik zie wel dat ik van ADSL2+ naar 'gewoon' ADSL ben terug gegaan, weet iemand of dat consequenties heeft?
Internet/TV: Orange Zen Fiber + TV Vlaanderen
Kabelmodem: Arris CM3500B
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
Mobiel: Mobile Vikings / Samsung Galaxy S23
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Met die 35dB attenuation zit je theoretsch op 2.5km van de centrale.
Op die afstand maakt ADSL of ADSL2+ niet zoveel uit (je kan dat zien aan je SNR: je hebt dezelfde waarde (12dB) zowel op ADSL (Scarlet) als op ADSL2+ (Dommel).

Theoretisch zou je op ADSL2+ misschien 9 mbps halen, maar dat zal borderline zijn (en je zal veel overredingskracht nodig hebben om een technieker te kunnen overtuigen om jou op 9 mbps te willen zetten)
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 275 keer
Bedankt: 90 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

Op Dommel heb ik helemaal in het begin op 9Mb gezeten, maar na enkele weken bleek ik regelmatig uitvallen te hebben op de lijn. Daarop hebben ze de snelheid verlaagd naar 6Mb en heb ik nooit meer problemen gehad met een onstabiele lijn. Daarmee dat ik ook zo sterk op mijn gelijk stond bij de hulplijn van Scarlet. :evil:
Internet/TV: Orange Zen Fiber + TV Vlaanderen
Kabelmodem: Arris CM3500B
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
Mobiel: Mobile Vikings / Samsung Galaxy S23
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”