MVoIP app voor Android

Algemene discussies over telecommunicatie
Plaats reactie
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 740 keer

Wie kent/gebruikt er een degelijke Mobile VoIP applicatie voor Android? Ik wil eerst eens controleren hoe het zit met de (gespreks)kwaliteit. Nu ik binnenkort overstap naar Mobile Vikings heb ik 2 GB aan mobiel internet. En daar wil ik dus gebruik van maken om op die manier VoIP te bellen.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Die 2 GB is heel mooi, maar voor VoIP telt ook de dekking, dus ik hoop daar waar je gaat bellen, er voldoende bandbreedte beschikbaar is. (EDGE is erbarmelijk)

Ik gebruik Skype en dat werkt heel vlot. VikingTalk proberen gebruiken, maar dat werkte niet zoals het moest.
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

ik vind de default stack van 2.3 precies het beste maar als je geen 2.3 hebt, .. kan je altijd csipsimple proberen http://www.androidzoom.com/android_appl ... _fyvz.html
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 682 keer
Bedankt: 141 keer

ik gebruik Sipdroid, werkt prima op Wifi... helaas zit ik ook bij Mobile Vikings en is hun datanetwerk soms te slecht om deftig telefoongesprek te voeren. zoveel data verbruikt dat trouwens niet zenne
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb Android 2.3.3 op mijn HTC Desire. En wat moet ik onder "default stack" verstaan? Ben namelijk niet zo technisch onderlegd.
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster

2.3 hoef je geen sip client te hebben android ondersteund namelijk sip.
http://www.voipvoip.com/android/sip.html en dat werkt ook voor betamax netwerken omdat die ook sip servers hebben enz., ik ben van het principe elk stukske software dat je dubbel installeert is een stukske te veel, .. en maakt uw systeem alléén maar onveiliger, .. en zwaarder belast. Maar ieder zijn ding, ..
xenne schreef:ik gebruik Sipdroid, werkt prima op Wifi... helaas zit ik ook bij Mobile Vikings en is hun datanetwerk soms te slecht om deftig telefoongesprek te voeren. zoveel data verbruikt dat trouwens niet zenne
was me ook opgevallen, maar dan moet ik zeggen, dat de kwaliteit beter is met android 2.3 stack, eigenlijk heb ik daar de problemen niet die ik met sipdroid of eender andere client heb, dus of het een netwerk probleem is, .. natuurlijk ge moet dat niet over edge doen he.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Ofloo, ik heb even die link bekeken en zoals ik al vreesde kan je de default stack van Android 2.3 niet over 3G gebruiken; werkt blijkbaar uitsluitend met wifi. Om echt mobiel internet te gaan gebruiken moet je een van de andere apps gaan downloaden: Bria softphone, sipdroid, Acrobits...
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

csipsimple, zonder twijfel en perfecte integratie met de standaard interface.
Maar wil je het optimaal gebruiken, wel wat instelwerk.

De regels die je kan opmaken voor nummers zijn zeer handig. Alles wat met een # begint, nummers met 3 & 4 cijfers, nummers die met een 0 beginnen etc gebruikt hij proximus voor. Bij al de rest geeft hij mij de keuze of ik proxi of voip wil gebruiken. Zeker voor de noodnummers is het handig als je niet eerst je keuze moet bevestigen tussen voip of gsm.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

bedankt voor de tip thamar; ik had csipsimple in het verleden al eens gebruikt; zal het opnieuw installeren
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Vergeten zeggen, je kan meerdere accounts toevoegen en ook per account regels opstellen.
Dus bv als je freedays hebt voor vastelijnen bij X en Y zeer goedkoop voor de gsm's kan je dit dus perfect doen.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 282 keer

op aanraden van weepee gebruik ik csipsimple met android 2.3.4. So far, so good...
Mijn galaxy mini smartphone heeft een netwerk latency van ca 150ms, wat ook een belangrijke parameter is.
Indien meerdere accounts moet ge bij weepee wel telkens de user agent resetten!
Scarlet Loco, OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster

of meerdere accounts aanmaken en die laten binden. zodat de belwaarde over de accounts gespreid wordt.
Jack Daniels schreef:Ofloo, ik heb even die link bekeken en zoals ik al vreesde kan je de default stack van Android 2.3 niet over 3G gebruiken; werkt blijkbaar uitsluitend met wifi. Om echt mobiel internet te gaan gebruiken moet je een van de andere apps gaan downloaden: Bria softphone, sipdroid, Acrobits...
Ge kunt dit enable, .. bij mij werkt het dus wel over 3G

bv:
http://www.inspiredgeek.com/2011/07/03/ ... fi-and-3g/

en bij CM7 is het reeds geënabled
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Ik zie dat hier uitsluitend gesproken wordt over de Samsung Galaxy. Zelf heb ik een HTC Desire. Weet niet of die "hack" voor de Samsung ook effect zal hebben op mijn Desire.
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster

Normaal wel dacht ik aangezien 2.3.x stack default is en dus ook de instellingen/configuratie. Bekijk het eens zou ik zo zeggen? vul gewoon sip gegevens in en kijk of het werkt misschien is het zefls niet nodig om iets te veranderen.

Je kan gewoon naar bgc klanten dienst bellen om te testen :p 080022800 en da's gratis als je weepee gebruikt vergeet dan niet de useragent op de site te resetten, .. en anders moet je een bijkomstige account maken.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Ga ik vanavond of dit weekend eens rustig bekijken.

Update: alle gegevens ingevoerd van EasyVoip in de sip accounts van de default stack, gegevensverbinding ingeschakeld en wonder boven wonder, het werkt "right out of the box". Er verschijnt een icoontje "H" bovenaan mijn menubalk, dat staat vermoedelijk voor het type verbinding wat gebruikt wordt, maar ik ken daar toch allemaal het verschil niet tussen.
Merci Ofloo voor de tip dat het zou kunnen werken zonder aanpassingen.
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster

H = hspda < bij H en 3G mag je het gebruiken
E = edge < voip niet aangeraden alhoewel in principe zou het moeten kunnen, .. maar bij mij was de kwaliteit niet naar behoren op edge.
G = 2G denk ik < geen voip hier gebruiken.
ik denk dat er nog 3G is en U voor utms ...

Normaal weet het zelf dat het het daar niet mag gebruiken ze, maar ge weet maar nooit.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Een blik in de handleiding leert mij:
H = HSPA
G = GPRS
E = EDGE
3G = 3G

Maar vraag mij nu niet wat het verschil is tussen al deze standaarden.
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

G = GPRS - 2.5G, E = EDGE - 2.75G, 3G = UMTS - 3G, H = HSPA - 3G+, H+ = HSPA+ - 4G (*In Amerika wordt HSPA+ gerekend tot 4G).
EDGE tot 240 kbps, HSPA tot 7,2 Mbps (Belgische netwerken), HSPA+ over het algemeen geadverteerd tot 28 Mbps (theoretisch tot 80 Mb down en 20 Mb up).
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 87 keer

Ik heb vroeger nog veel met csipsimple gebeld, in combinatie met een betamax-account.
Over EDGE bellen lukte bij mij vaak, maar enkel als ik (buiten) stilstond (auto/trein ging niet).

Ik weet niet of dat tegenwoordig nog goed gaat, want ik ben ermee gestopt. (anders geraakt mn belwaarde niet op)
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Van zodra ik de overstap naar MV heb gemaakt wil ik het wel proberen. Als de kwaliteit acceptabel is, waarom niet dan? Je hebt enerzijds die 2 GB data voor mobiel internet en het zou zonde zijn als je dat zomaar verloren laat gaan. Anderzijds moet je weer elke maand je kaart herladen voor minimaal 15 euro.
Weet trouwens iemand (of kan je het berekenen?) hoeveel data er verbruikt wordt als je VoIP belt via mobiel internet? Ik ga uit van de beste spraakkwaliteit. Kan je daar een cijfer op plakken (megabytes?) per minuut/uur dat je belt?

Gevonden:
72 MB/uur ofwel 1 GB/14uur bij codec G.711A/U
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 87 keer

Dat hangt er vanaf welke codingtechniek je gebruikt, maar het verbruik is verwaarloosbaar, als je een deftige bundel hebt.

G.711: 64 kbits en dus ongeveer een halve megabyte per minuut, theoretisch zonder overhead. Sommige mensen op internet spreken van een dikke megabyte (na praktijktest).
G.729: 8 kbits. Op internet zeggen ze 1 MB voor 5 minuten bellen, uit de praktijk.

Een praktijktest zal het beste zijn, maar bij mij was het extra VOIP-verkeer niet merkbaar tov mijn normaal verkeer.

Meer info: http://www.techrepublic.com/article/mee ... ce/6159446
Plaats reactie

Terug naar “Telecom Algemeen”