Welke ATA? - (oorspronkelijk in de VOIP overstappen tutorial)

Voor alle voice over ip gerelateerde onderwerpen kan je hier terecht
Plaats reactie
Michael
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 14 keer

Bedankt voor de uitgebreide handleiding!

Ik ben op zoek naar een geschikte ATA adapter/router.
Ik heb momenteel de FRITZ!Box Fon 5113 op nummer 1.
Ik heb telenet fibernet shake, tel + tv + internet.
Ik wens telefonie niet te porteren naar Weepee of ovh, maar dus gewoon bij telenet blijven, (voor die 5 EUR extra bij de shake..)
Ik begrijp dat ik hiervoor dus een FXO poort nodig heb voor de telenet tel lijn (inkomende gesprekken).
en dan wil ik graag 2 FXS poorten, voor telefonie (1 nummer en uitbellen via betamax easyvoip) en fax (1 nummer, denk ik te kopen bij weepee?).

Ik zou dan kiesregels instellen, 100, 112, 101, 1207, om toch via telenet te bellen maar de rest mobiel en vast uitbellen via easyvoip van betamax.

Is dit allemaal mogelijk met de FRITZ!Box Fon 5113 ? Of zijn er betere alternatieven?
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1682 keer
Bedankt: 1476 keer
Recent bedankt: 5 keer
Provider
Te Koop forum

Even gesplitst, want dat heeft eigenlijk niks meer met de tutorial te maken.
Michael
Pro Member
Pro Member

Oeps :p
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 133 keer

Voor de fax zou ik je aanraden een fax_to_email nummer te kopen bij Weepee. Dat werkt veel betrouwbaarder dan een faxtoestel op een ATA. Je kan dan nog altijd uitgaand faxen met een faxtoestel als je dat wenst.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Michael
Pro Member
Pro Member

Goh, op gebied van fax ben ik vrij ouderwets, ik heb zo een oude aio van dell, en die zou ik graag gebruiken. Heb graag dat als ik thuiskom fax direct uit de aio fax kan nemen :)
Al die fritzboxen met adsl, werken die gewoon ook zonder problemen met kabel internet? Ik moet dus gewoon zorgen dat er zeker een lan poort op zit, en mijn analoge telefoonlijn moet dan in die ADSL (FXO?) poort?
Als ik de versie neem waarop meerdere lan poorten zitten, kan ik de fritzbox dan ook gebruiken als switch?
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster

De Fritzboxen kunnen meestal ook op Telenet gebruikt worden. Voor jouw model staat er niets over in zijn handleiding.
Je zal zelf eens moeten kijken in zijn configuratie-pagina's.
Voor uw analoge telefoonlijn heb je het bijgeleverde splitterkabeltje nodig om in de ADSL-poort aan te sluiten.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3749 keer
Recent bedankt: 11 keer
Provider

Michaelv schreef:Al die fritzboxen met adsl, werken die gewoon ook zonder problemen met kabel internet? Ik moet dus gewoon zorgen dat er zeker een lan poort op zit, en mijn analoge telefoonlijn moet dan in die ADSL (FXO?) poort?
Als ik de versie neem waarop meerdere lan poorten zitten, kan ik de fritzbox dan ook gebruiken als switch?
Zoals Mark zei, zijn de meeste FritzBoxen ook geschikt voor gebruik achter een kabelmodem.
  • FritzBoxen met één LAN poort: sommige FritzBoxen met één LAN poort kunnen ook op een ethernetaanlsuiting gebruikt worden, maar dan zijn er geen poorten meer vrij voor PC's: alle PC's moeten dan wireless aangesloten worden.
    Maar .. de 5113 heeft géén WLAN, en ook géén USB. Ik denk dat deze dus niet geschikt is voor kabel
  • FritzBoxen met meerdere LAN poorten kunnen wel omgezet worden. Je hebt dan 2 opties:
    • ofwel gebruiken als router (LAN1 = WAN).
    • ofwel gebruiken als client (LAN poorten = switch).
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb nog een stokoude Fritzbox Fon, zonder Wlan. Met ook maar 1 netwerkpoort. Die kan op Telenet gebruikt worden. Natuurlijk moet je hem via een andere router of hub er op aansluiten. De pc's komen dan ook op die andere router of hub.

Gewoon eens kijken in de ADSL-setup wat de mogelijkheden zijn om het modemdeel uit te schakelen.
Michael
Pro Member
Pro Member

philippe_d schreef:
Michaelv schreef:Al die fritzboxen met adsl, werken die gewoon ook zonder problemen met kabel internet? Ik moet dus gewoon zorgen dat er zeker een lan poort op zit, en mijn analoge telefoonlijn moet dan in die ADSL (FXO?) poort?
Zoals Mark zei, zijn de meeste FritzBoxen ook geschikt voor gebruik achter een kabelmodem.
  • FritzBoxen met één LAN poort: sommige FritzBoxen met één LAN poort kunnen ook op een ethernetaanlsuiting gebruikt worden, maar dan zijn er geen poorten meer vrij voor PC's: alle PC's moeten dan wireless aangesloten worden.
    Maar .. de 5113 heeft géén WLAN, en ook géén USB. Ik denk dat deze dus niet geschikt is voor kabel
  • FritzBoxen met meerdere LAN poorten kunnen wel omgezet worden. Je hebt dan 2 opties:
    • ofwel gebruiken als router (LAN1 = WAN).
    • ofwel gebruiken als client (LAN poorten = switch).
Ik zou de 5113 aansluiten op een switch, zoals MarkDM ook voorstelt. Die 5113 is de goedkoopste oplossing, met toch nog de vele mogelijkheden van de fritzbox, waar koop ik deze het beste in Belgie? Of gewoon via de webshop?
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3749 keer
Recent bedankt: 11 keer
Provider

MarkDM schreef:Ik heb nog een stokoude Fritzbox Fon, zonder Wlan. Met ook maar 1 netwerkpoort. Die kan op Telenet gebruikt worden. Natuurlijk moet je hem via een andere router of hub er op aansluiten.
Die stokoude FB had een USB poort, waarop je een PC kon aansluiten. Met deze PC kon je dan op het netwerk, op het internet, en op de web-interface. Ik heb gewoon mijn twijfels dat de 5113 dat ook kan ...
Maar als Michaelv die perse wil kopen, horen we wel of het gelukt is hé ?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster

Ik dacht dat hij die Fritzbox nog liggen had.
Als hij nog moet gekocht worden zou ik dat zeker NIET doen.
Inderdaad , zonder USB is het waarschijnlijk niet mogelijk.
Dan koop je beter een 7050 of iets dergelijks, tweedehands op ebay.DE, die kosten ook niet veel.
Laatst gewijzigd door MarkDM 19 nov 2011, 11:19, in totaal 1 gewijzigd.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 223 keer
Recent bedankt: 1 keer

MarkDM schreef:Voor de fax zou ik je aanraden een fax_to_email nummer te kopen bij Weepee. Dat werkt veel betrouwbaarder dan een faxtoestel op een ATA. Je kan dan nog altijd uitgaand faxen met een faxtoestel als je dat wenst.
Absoluut, Fax over SIP werkt niet betrouwbaar. Tenzij je mischien T.38 kan gebruiken maar er is geen enkele provider (althans niet in Belgie) die dat 100% ondersteunt.

Edit: Indien je geen poort nodig hebt voor je fax kan je mischien evengoed een Siemens IP Dect kopen. Dan kan je perfect gesprekken via Telenet en/of SIP doen.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: WimVerlinden
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 108 keer

Ik gebruik AvantFax met een IAX protocol op een asterisk centrale en dat werkt perfect.
Occasioneel gebruik ik de fax van een Canon all-in-one met een Cisco/Linksys PAP2 en dat werkt ook perfect.
Beide worden gebruikt i.s.m. 3starsnet nummers.
Proximus Bizz Internet Fiber 500/500 Mbps & Business Fibernet 300 plus met Speedboost 300/50 Mbps (failover) -
Business Mobile Flex Pack - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV & Telenet TV
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 223 keer
Recent bedankt: 1 keer

'Werkt perfect': Nog nooit problemen gehad waar de fax maar half doorkomt of afgebroken wordt ? Al eens een fax van meerdere pagina's verstuurd ?

Zolang je een perfect netwerk, goede codec, goede settings op de fax (baudrate, ecm) enz. hebt werkt het ja maar af en toe zal het toch mis gaan. Dus da's geen betrouwbare oplossing.

Trouwens wie gebruikt er deze dagen nog fax ? Da's toch een technologie die op korte termijn verdwijnt.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: WimVerlinden
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 108 keer

Nog nooit problemen gehad. In gebruik sinds 2007.
Fax gebruik is inderdaad marginaal maar voor sommige processen (in mijn geval vrijgave geneesmiddelen) is dit nog gebruikelijk en wordt een email bijvoorbeeld niet aanvaard en handtekening op fax wel.
Proximus Bizz Internet Fiber 500/500 Mbps & Business Fibernet 300 plus met Speedboost 300/50 Mbps (failover) -
Business Mobile Flex Pack - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV & Telenet TV
Michael
Pro Member
Pro Member

Zeker nog niet gekocht dus die oude ata op jullie aanbevelen :D
Welke is dan wel geschikt voor telenet, en voor mijn analoge lijn te kunnen gebruiken van telenet...
ik wil de fritzbox helemaal niet gebruiken als router of modem, enkel en alleen voor voip. Ik zou graag 2 uitgangen hebben.
Welke is dan de goedkoopste en beste ? :)
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster

Wil je een nieuwe kopen of een (duitse) tweedehands ?
Michael
Pro Member
Pro Member

Liefst een nieuwe, maar als ik niets kan vinden van rond een 80 euro maximum misschien een tweedehands.. Maar in Duitsland is het meestal die annex B zeker, dit kan ik niet gebruiken in Belgie?
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 684 keer
Bedankt: 156 keer
Provider

als je de fb niet als modem gebruikt, maakt het niet uit of het annex A of B is.
Als het enkel voor voip is, volstaat elke fb. Het kan eventueel wel handig zijn om een 7270 te nemen, die heeft als extra dat het ook als DECT-basisstation kan gebruikt worden. De 7390 kan dit ook, maar die is duurder.
Ergens op dit forum staat een link naar een site om alle fb-modellen te vergelijken.

edit: link gevonden: http://router-faq.de/index.php?id=routervg
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster

Een duitse 7050 kan je kopen voor ongeveer 50 €, dikwijls minder.
Die kan alles wat je wil. (Geen DecT). Kijk op ebay.de wat er is
Michael
Pro Member
Pro Member

@ Johcia: Ik zou die fb enkel voor voip gebruiken maar wel met behoud van analoog telenet nummer.. dus die annex a of b maakt wel uit?
Michael
Pro Member
Pro Member

MarkDM schreef:Een duitse 7050 kan je kopen voor ongeveer 50 €, dikwijls minder.
Thx!
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster

Annex A of B is alleen voor het ADSL deel. Voor Telenet maakt dat totaal niets uit. Zelfs niet voor je Telenet telefoonlijn die je aansluit. De ADSL-modem wordt toch niet gebruikt.
Michael
Pro Member
Pro Member

Oke :) ik ga dan op uw aanraden die 7050 op ebay kopen, hoewel ik die wifi dan niet nodig heb.. maar die kan ik gewoon uitschakelen he..

merci
ogy
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 3 keer

Michaelv schreef:
MarkDM schreef:Een duitse 7050 kan je kopen voor ongeveer 50 €, dikwijls minder.
Thx!
Nieuwere en internationale versie! (niet duitse)
Fritzbox 7170 :

http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=73&t=31678

Mvg
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”