3 volt/meter: eerste stap gezet in Brussel!

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Belgacom heeft binnen de termijn alle technische dossiers betreffende haar 168 Brusselse sites die 120 W overschrijden, afgeleverd. Ze heeft ook, zonder dat onze klanten ook maar enige hinder ondervonden, haar netwerk aangepast om de eerste normatieve drempel van 3 volt/meter te halen.

De nieuwe Brusselse wetgeving houdt inderdaad voor alle operatoren samen een verplichting tot conformering in, meer bepaald om onder een stralingsniveau van 3 volt/meter te blijven. Een norm die 60 keer strikter is dan de vorige en 200 keer strenger dan de aanbevelingen van de Wereldgezondheidsorganisatie.

Op termijn moeten er 40 nieuwe sites worden gebouwd om onze normen inzake bereik en kwaliteit van het Brusselse netwerk te vrijwaren zonder gevolgen voor onze klanten.

Belgacom heeft twee jaar de tijd om zich hierop af te stemmen. Dat is zowel veel als weinig als je weet dat de tweede normatieve drempel op 1,5 volt/meter werd vastgelegd (maximale stralingsgraad/operator voor 4 operatoren samen).

Daarbij komt nog dat de procedure om een vergunning voor de nieuwe sites te krijgen heel traag verloopt, dat het moeilijk is kandidaten te vinden en dat er eventueel LTE-technologie zal worden ontwikkeld in Brussel, waardoor er dus nog een laag bovenop de bestaande sites komt. De uitdaging waar onze technische teams voor staan is geen klein bier!

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

3 Volt/meter is een begin, maar zeker niet goed genoeg.

Ik zat ooit als consultant bij een klant waar ik op de 2e verdieping van het gebouw line of sight zat met een gsm mast 100m verder.
Ik had heel de tijd last van 'electriciteit' in mijn rechterarm, 3x naar de chiropractor dan ging het even weg. Ik voelde me ook bijzonder opgejaagd er was nooit rust. Alle andere collega's in die vleugel van het gebouw hadden iets dwangneurotisch. Aan de overzijde, waarbij de gsm mast geblokkeerd werd door liftkokers, was het personeel veel vriendelijker.

De laatste twee weken van deze opdracht heb ik een stralingsmeter gekocht. Op de werkplek was er maar liefst 1.8 Volt/m , en de meter ging dan nog heel de tijd buiten het meetbaar bereik als ik de antenne exact line of sight hield.

Dus al wie denkt dat 3 Volt safe is heeft het zwaar mis. Er zijn psychologische effecten.

Dat onze overheden een gokje nemen met de normen, blijkt dan nog uit de stralingstabel:

http://www.beperkdestraling.org/index.p ... &Itemid=74

bvb

ICNIRP (A), Europese Aanbeveling 1999 (A): 41-61 Volt en dit op basis van kwakonderzoek waarbij men ons brein als een zak zout water voorstelt en enkel naar de opwarming kijkt en dus niet de biologische effecten zoals cellstress (neponderzoek dus)

Belgische Hoge Gezondheidsraad (A), Brussels Hoofdstedelijk Gewest, resolutie Vlaams Parlement (A): 3 Volt, nog steeds te hoog

BioInitiative (A), norm per basisstation in Italië: 0,6 Volt (dit is de door onafhankelijk onderzoek bepaalde max stralingsgrens)

Salzburg Resolution (A), norm in Salzburg: 0,06 Volt

Dus tussen Salzburg en het ICNIRP zit maar liefst een factor 1000!
krisken
userbase crew
userbase crew

Als ik morgen heel gent ga volpoten met antennes die zelfs niet aangesloten zijn, gaat half gent ook moord en brand roepen dat ze bestraald zijn.
Je hebt toch geen dect toestel of microgolf? Of autoradio? Of babyfoon? etc etc etc...

Telefonie = EDPnet + OVH
TiTanium
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 721 keer
Bedankt: 472 keer
Provider

Zou de bron er nog kunnen bijgeplaatst worden?
Computer: Be Quiet! Dark Base 900 ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix OC
Home Assistant: NUC8i3BEH2 ~ 16GB DDR4 ~ Conbee II
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ Curved
Mobile: Samsung S24 Ultra 1TB & Samsung Tab S9 Ultra 5G
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: U6-mesh ~ AC-Mesh
Provider: Telenet OneUP for 5 ~ CV8560E
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

krisken schreef:Als ik morgen heel gent ga volpoten met antennes die zelfs niet aangesloten zijn, gaat half gent ook moord en brand roepen dat ze bestraald zijn.
Je hebt toch geen dect toestel of microgolf? Of autoradio? Of babyfoon? etc etc etc...
En langs de andere kant, kleine teen doet pijn, verstuiking volgens dokter "tgo dokter, moet daar toch geen foto van genomen worden?" ;)
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

krisken schreef:Als ik morgen heel gent ga volpoten met antennes die zelfs niet aangesloten zijn, gaat half gent ook moord en brand roepen dat ze bestraald zijn.
't ja ik kan het blind waarnemen, al genoeg blinde authentieke spontane waarnemingen gedaan
krisken schreef:Je hebt toch geen dect toestel of microgolf? Of autoradio? Of babyfoon? etc etc etc...
microgolf: neen, ik eet geen dood voedsel
dect: neen, dat ding is binnen een straal van 8m niet eens safe, hoeveel mensen zetten hun dect babyfoon niet vlak naast het kinderbed ? -
autoradio: waarom zou een autoradio in godsnaam stralen ?
babyfoon: neen
krisken
userbase crew
userbase crew

Wel als je naar buiten gaat heb je nog steeds stralingen. Zoals bvb gps, autoradio, ... Das allemaal ontvanst hé. En wat ontvangen word zend men ook van ergens uit. Zo ook bvb radiogestuurde wekkers.

Overigens : graag een bron dat dect gevaarlijk is?

Telefonie = EDPnet + OVH
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

alles boven de 0,6 Volt is schadelijk (er zijn immers bewezen biologische effecten)

met een dect moet je al op meer dan 8m in open ruimte van een basisstation zitten voor het onder de 0,6 Volt uitkomt
en dat is in de meeste gezinnen niet haalbaar

wist je dat een dect gewoon blijft werken als je hem in een blikken koekendoos steekt ? hebben dat al eens getest en nagemeten, ja zoveel overbodige straling komt er uit een dect

beter is een ecodect die zwijgt kwa RF als je niet belt
krisken
userbase crew
userbase crew

Wel een koekendoos heb ik niet, maar ik heb zonet eens heel mijn dect apparaat verpakt in aluminiumfolie (één laag) en euhm...noppes ontvangst met de telefoon hoor. tenzij op een halve meter ervan. En dat is geen ecodect maar een gewone, simpele 33-euro kostende quattro dect telefoon...

Overigens...enig idee hoeveel straling je zelf bezit? Bvb je bloed zelf?

Telefonie = EDPnet + OVH
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster

Zoek maar eens op radon ;) Zeker als je mooie natuursteen tegels hebt ;)
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

krisken schreef:Wel een koekendoos heb ik niet, maar ik heb zonet eens heel mijn dect apparaat verpakt in aluminiumfolie (één laag) en euhm...noppes ontvangst met de telefoon hoor. tenzij op een halve meter ervan. En dat is geen ecodect maar een gewone, simpele 33-euro kostende quattro dect telefoon...

Overigens...enig idee hoeveel straling je zelf bezit? Bvb je bloed zelf?
dit is niet relevant, want het is appels en peren vergelijken

natuurlijke straling die de mens nodig heeft (oa zonlicht) vs niet-natuurlijke gepulste microgolfstraling die de celcommunicatie verstoort
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 450 keer

@ub4b: Denk dat je best in een doos gaat wonen en niet meer uitkomen. Ik denk dat je niet alle stralingen mee telt, die dat jij aan het ontlopen bent zijn zowat de lichtste die je lichaam te verwerken krijgt. Bronnen, info en dergelijke daarover moet je gewoon eens navragen bij iemand die opgeleid is om met een MRI te werken of enige andere die thuis is in dit vakgebied.

Snap gerust de normen die ze opleggen, wel spijtig dat hierdoor het verbruik omhoog gaat en de CO2 uitstoot, daar zullen ze na deze vermindering mogelijk ook eens op reageren. Alles heeft zo zijn voor en nadelen.
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster

http://en.wikipedia.org/wiki/Radon lees dat maar eens ;)

Tijdens mijn opleiding stralingsprotectie vertelde iemand van het FANC dat we ons beter meer zorgen maken over de mooie natuursteen/leisteen tegels in huis, overisoleren (en dan vooral te weinig verluchten), en andere van die zaken wat tot verhoogde concentraties aan radongas kan veroorzaken dan te mekkeren over de straling van een gsm.
En vooral als u huis op een steenachtige ondergrond staat, hier niet zo een probleem maar ik zou nietmeer op vakantie gaan naar de berglanden of de ardennen, ik vrees dat't blankenberge zal worden ;)
Vliegen is al helemaal uit den boze, voor piloten en stewardessen wordt er uitgerekend hoe het met hun stralingsdosis zit. Sommigen dragen ook een dosi-meter.

Veel stralingen kunnen ook tegengehouden worden door bv alfa-straling door een blad papier, beta-straling door stuk plexi-glas of wat alu-folie. Gamma is dan weer lood of zware beton dat ge nodig hebt, enz enz enz.
Komt dan ook nog eens bij dat je de afstand tot uw stralingsbron moet bekijken en de richting van straling, is het directe straling of is het strooistraling...

@Tim, beter vragen aan iemand die stralingsfysicus is of op radiotherapie werkt. MRI/NMR is een magnetisch veld, door het opwekken van dat veld is er een verplaatsing van je lichaamscellen en het is die verplaatsing die gedetecteerd wordt. Vraag er mij wel het fijne niet van ;)
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider

Tim.Bracquez schreef:@ub4b: Denk dat je best in een doos gaat wonen en niet meer uitkomen.
Mag ik jullie verzoeken om niet "op de man" te spelen, en deze discussie zoveel mogelijk te baseren op feiten en argumenten.
Er is al heel veel gediscuteerd (ook op dit Forum) over het wel of niet schadelijk zijn van GSM (en andere) stralen, en deze discussies verhitten telkens de gemoederen tussen voor- en tegenstanders.
Daar is niets mis, alleen graag to-the-point houden en geen persoonlijke aanvallen of mensen belachelijk maken.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

Als ik enkele minuten met de GSM bel krijg ik pijn in mijn rechteroor. Het drukkend nagevoel kan dagen waarneembaar blijven. Als ik een weekje niet bel is het helemaal weg. Als kind kon ik onmogelijk in de keuken blijven als de microgolfoven aan stond. De bijwerkingen van microgolfstraling daar werd in de jaren 80 nog niet over gepraat. Later toen ik in de IT beveiligingsindustrie werkte, heb ik met diverse zendvermogens op access points kunnen testen, en 250mW op 1 meter afstand ging ik lopen of ik kreeg bonkende hoofdpijn. Op 70mW was het nog steeds niet leuk, op 1mW was het draaglijk. Op bepaald moment heb ik zelf blinde experimenten gedaan waarbij ik kon vaststellen dat er straling was. Omdat mijn tijd kostbaar is, ga ik niet investeren in verzoeken van skeptici om dit te kunnen bewijzen :) Maar neem maar van me aan dat het blinde authentieke en spontane waarnemingen waren.

Ik maak me geen zorgen om natuurlijke straling, daar is ons gestel al generaties aan aangepast. Wel om kunstmatig gepulste straling die onze celcommunicatie verstoort, daar is ons gestel nog niet aan aangepast.

@thamar:

En jij neemt zijn verhaal aan voor zoete koek? Jij gelooft die kerel van het FANC zonder zelf op onderzoek uit te gaan ?
Ik was recent op een debat van the science bar in brussel over straling:

http://www.facebook.com/event.php?eid=144360842290050

Daar kwam de gevestigde orde even verdedigen dat 40 Volt/m veilig was, want die waarde kwam uit hun neponderzoek met een zak zoutwater dat ons brein moet voorstellen. Reductionistische en materialistische visie. Besef je wat 40 Volt /m is ? Als ik 40 Volt op een afstand van 1m op jouw been ga zetten middels twee electrodes 1m uiteen en een spierstimulator, wel dan ga je nogal gek doen.
krisken
userbase crew
userbase crew

Als ik je verhaal lees...dan moet jij 24/24 met hoofdpijn lopen? Zowat elk huisgezin heeft wifi inmiddels...of een DECT telefoon...of een microgolf...soit er is altijd iets van straling in je buurt. Zelfs in the middle of nowhere, waar een gsm mast nog moet uitgevonden worden, heb je straling! Vliegtuigcommunicatie, gps, radiogolven, CB/radioamateurs (een paar honderd kilometer is geen enkel probleem voor de 2meter/6meter/decametrische banden). etc etc etc. Waar je ook staat, straling is OVERAL.

Telefonie = EDPnet + OVH
TiTanium
Moderator
Moderator
Provider

Goed, het enigste wat ik kwijt wil is als ik in een straal sta van een mast (door men werk en dan spijtig genoeg niet altijd vermijdbaar) krijg ik ook hoofdpijn. In de Lamonierestraat zijn de masten aangepast en sindsdien krijg ik daar geen koppijn meer (had melding gemaakt dat ik en een collega er altijd hoofdpijn kregen). Bleek dat er een van de masten de MK in straalde. Als ik bel met gsm heb ik hier geen last van. Soms staan ze nog geen halve meter van de MK en dan voel je hun aanwezigheid wel.

*MK= machinekamer.
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: U6-mesh ~ AC-Mesh
krisken
userbase crew
userbase crew

Blijkbaar ben ik er dan volledig immuum tegen...

http://static.skynetblogs.be/media/1009 ... 000285.JPG
Op 3m daarvan was mijn slaapkamer...25 jaar lang...

Telefonie = EDPnet + OVH
TiTanium
Moderator
Moderator
Provider

Het scheelt wel van mens tot mens. 70% van men collega's heeft er geen last van. Ik ben al lang blij dat ik niet de enigste was :)
krisken
userbase crew
userbase crew

Kan blijkbaar niet anders. Ik zit ook regelmatig in kerktorens, zendmasten, radiozenders etc...en nooit last van gehad.
Moeten we toch ns over praten in private?

Telefonie = EDPnet + OVH
TiTanium
Moderator
Moderator
Provider

Lijkt mij goed :) Hetgeen ik krijg is een drukkend gevoel in men hoofd, en als ik er van weg ga dan verdwijnt het stilletjes aan. Vorige keer door een storing heb ik er bijna een uur "naast" gestaan en begonnen men ogen op den duur mee pijn te doen. Collega gebeld en hij kon het komen oplossen :) Maar ik ben er wel gevoelig voor. Onrechtstreeks zal het er wel met te maken hebben denk ik, als ik vroeger mee reed men iemand (auto) en er hing geen afleider onder werd ik ziek. Vanaf die er hing was het gedaan en werd ik niet meer ziek in de auto. Het zal er waarschijnlijk vanaf hangen hoe gevoelig je er voor bent. Hetgeen ik eventueel kan doen is eens een enquête doen bij mij op 't werk.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

We worden inderdaad blootgesteld aan heel wat types straling, maar voornamelijk gepulste microgolfstraling is de boosdoener, niet de zendamateur om de hoek of een FM mast. Het is net het gepulst patroon wat interferenties veroorzaakt in veel lagere frequentiebanden waaronder die van de cellcommunicatie.

Waarom kan je een GSM vooraf horen aanspringen op een doorsnee radio ? Ondanks het feit dat geen enkele luidspreker 900 Mhz kan weergeven, hoor je wel het interferentiepatroon.

Niet gepultse straling heeft dit interferentiepatroon niet (bvb FM), en dat maakt een dag en nacht verschil op het gestel. Ons gestel is namelijk hypergevoelig voor zulke interferenties. Niet de opwarming van de GSM straling is de boosdoener: als je bvb in de woestijn loopt krijg je veel meer warmte straling op je knikker dan ocharme de 2 watt van de GSM. Zelfde als je in een sauna gaat zitten.

Biologische effecten van gepulste straling treden veel sneller op dan de opwarmingseffecten:

Versterkte celproliferatie
Cellulaire stressreactie
Beinvloeding celsturingsprocessen
Gentoxiciteit
Verhoogde doorlating bloed/hersenbarriere
Verstoringen van centraal zenuwstelsel
...

Tabel zie:
http://www.stopumts.nl/pdf/ecolog_hf.pdf

De niet-thermische biologische effecten worden door de GSM industrie nooit meegenomen in betaalde studies.
Sterker nog, de manier waarop onderzoek gebeurt laat sterk te wensen over:

'Industry-funded studies seem to reflect the result of corporate strong-arming. Lai reviewed 350 studies and found that about half showed bioeffects from EM radiation emitted by cell phones. But when he took into consideration the funding sources for those 350 studies, the results changed dramatically. Only 25 percent of the studies paid for by the industry showed effects, compared with 75 percent of those studies that were independently funded.'"

http://mobile.slashdot.org/article.pl?s ... 06/2238247
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 23 keer

Hij heeft gewoon het syndroom van EHS.... een defect in zijn genen waardoor zijn lichaam overgevoelig is voor electromagnetische straling
hij kan eens nadenken om te verhuizen naar een omgeving dichtbij een "radio telescoop" zoals velen hem voordeden in de USA
http://www.engadget.com/2011/09/15/west ... n-the-run/

Als je onder hoogspanningsmasten woont heb je ook verhoogde kans op Leukemie...
Er zijn ook mensen die roken als een ... en geen longkanker krijgen... doordat hun genen blijkbaar er goed tegen kunnen
Mensen die heel oud worden hebben ook "betere" genen...
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Geen link tussen gsm-gebruik en hersentumor.

Bron: Data News
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 157 keer

ub4b schreef:beter is een ecodect die zwijgt kwa RF als je niet belt
Vreemd, moet dat niet zijn ' en met de handset in zijn basisstation'. Eco bij dect toestellen slaat volgens mijn handleiding net op het feit dat het basisstation zijn zendkracht aanpast aan de omstandigheden (nabijheid van ontvangende handsets). Zelfs met uitgeschakelde handset heb je dus straling en zeker niet weinig want je basisstation zoekt steeds naar een handset...

Wanneer er een ingschakelde dect handset dicht bij het basisstation is zou een dect station met ecolabel dus het zendvermogen verminderen, zoals dat soms ook bestaat bij wifi accesspoints.

Bijgevolg zou een handset op het basisstation het minste straling geven, maar dan heb je natuurlijk geen draadloze telefoon nodig ...

Al staat mijn dect basisstation in de slaapkamer en sinds ik dit las zet ik de handset 's nachts altijd op het basisstation.

edit: Na wat googlen: Ondertussen bestaat er blijkbaar ook eco-dect plus. Die plus wil dan zeggen dat het basisstation ook geen straling meer geeft bij handset op stand-by.
Mijn dect is helaas nog de gewone eco-dect.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Diegenen die hier het hardst roepen over straling... hebben wel hun gsm in hun zakken zitten :angel:
Het begint bij jezelf hoor, ookal is dat maar een druppel op een hete plaat imho.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”