Sprekende klok mag niet meer op 1200

Algemene discussies over telecommunicatie
Plaats reactie
jan28
Premium Member
Premium Member
Berichten: 598
Lid geworden op: 08 apr 2003, 12:06
Twitter: xtrshop
Locatie: Antwerpen - Wilrijk
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 46 keer

Als concurrentiepositie inhoud dat het voor de consument ingewikkelder wordt ..... :roll:

Code: Selecteer alles

Vanaf 1 januari moet u voor de sprekende klok het veel complexer nummer 078-05.12.00 draaien in plaats van het simpele 1200. Een ingreep om concurrentievervalsing tegen te gaan. Dat schrijft het Nieuwsblad.
 
Sinds 1998 is de telecommarkt geliberaliseerd en klaagden operatoren als Base, Mobistar en Scarlet dat zij hun klanten geen korte servicenummers aanbieden. Dat verzwakte hun concurrentiepositie. De wetgever volgde en stelde dat Belgacom de korte nummers weer moet inleveren.
 
"Het tarief blijft hetzelfde. Wij zullen een half jaar na de invoering van het complexere nummer kijken of er minder naar de sprekende klok wordt gebeld", zegt Jan Margot van Belgacom in de krant. Dagelijks bellen nog zo'n 5.000 mensen naar het nummer. (belga/jv

bron: DEMorgen.be
Afbeelding
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5797
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 721 keer
Bedankt: 472 keer
Provider

Lol ik wist niet dat het nog bestond. Er zijn dan blijkbaar nog mensen zonder klok.
Computer: Be Quiet! Dark Base 900 ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix OC
Home Assistant: NUC8i3BEH2 ~ 16GB DDR4 ~ Conbee II
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ Curved
Mobile: Samsung S24 Ultra 1TB & Samsung Tab S9 Ultra 5G
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: U6-mesh ~ AC-Mesh
Provider: Telenet OneUP for 5 ~ CV8560E
Gebruikersavatar
Teebee
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1565
Lid geworden op: 24 nov 2004, 08:50
Locatie: ROFL - Republic Of FLanders (Limburg)
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 40 keer

Ik vind het straf dat er dagelijks nog 5000 mensen bellen om de tijd te weten. Ik hoop niet dat ze hiervoor een gsm gebruiken :beerchug:
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

5000 mensen is idd nog een pak! Maar eerlijk gezegd : 1200 veranderen door zo een belachelijk lang nummer...das erover :s

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

TiTanium schreef:Lol ik wist niet dat het nog bestond. Er zijn dan blijkbaar nog mensen zonder klok.
Misschien mensen met een visuele handicap... anders lijkt het me ook nogal absurd.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2511
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 223 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik gebruik da meestal als testnummer, niet om de tijd te weten :wink:
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 18459
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

krisken schreef:Maar eerlijk gezegd : 1200 veranderen door zo een belachelijk lang nummer...das erover :s
Dat is inderdaad zeer belachelijk.
a) hoe kan BGC de concurrentiepositie van Base, Mobistar en Scarlet verzwakken? Géén van hen biedt een alternatieve sprekende klok aan.
b) Ze kunnen toch ook aan de concurrenten toegang geven tot verkorte service nummers ?
Dit laatse is nu al het geval voor de inlichtingen:
  • 1207, 1204 = Belgacom inlichtigen (resp. nationaal, internationaal).
    1212 = European Directory Assistance (E.D.A.) S.A. (concurrentie voor 1207).
    idem voor 1307, 1304 > 1313 (Frans) en 1407, 1404 > 1414 (engels).
c) Waarom mag 1230/1231/1232 wel nog (Belgacom voicemail) ???
Teebee schreef:Ik vind het straf dat er dagelijks nog 5000 mensen bellen om de tijd te weten. Ik hoop niet dat ze hiervoor een gsm gebruiken.
Om de klok van hun GSM gelijk te zetten misschien :-D ?

Nu we het toch over de GSM klok hebben:
Het is mij al opgevallen in het buitenland, dat in sommige landen mijn GSM klok automatisch juist gezet wordt met de lokale tijd. Als ik dan terug in België kom moet ik dan manueel mijn GSM klok terugdraaien.
Waarom gebeurt dat niet automatisch ? Blijkbaar is dat wel voorzien in de GSM specifiacties (maar de operator moet het ondersteunen).
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

1230/31/32 is ook al veranderd Philippe, dacht een goed half jaartje terug.
En los van het feit of dit de concurrentie verzwakt of niet (ik ken niemand die naar Belgacom is gegaan omdat zij een sprekende klok hebben) was het eenvoudiger geweest om een andere oplossing te zoeken hiervoor. Hoewel ik nooit 1200 heb gebruikt, ken ik het nummer wel. Net als veel mensen.

Men kan blijkbaar perfect zien hoeveel keer men dit nummer belt. Dus is het maar een koud kunstje om te achterhalen of die mensen komen van scarlet, mobistar, belgacom, telenet, ... Dus véél eenvoudiger : laat het nummer beschikbaar voor iedereen, ongeacht de provider, en verdeel de koek volgens het aantal oproepen?

Overigens betreffende gsm : ik heb mobile vikings en als ik terug kom in BE vraagt hij dat ook netjes aan mij voor de klok automatisch juist te zetten.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 18459
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

krisken schreef:ik ken niemand die naar Belgacom is gegaan omdat zij een sprekende klok hebben
Krisken, daar heeft het eigenlijk niets mee te maken.
Met vervalste concurrentie positie bedoelen ze dat Belgacom een aanbieder is van deze dienst.
Iedere andere persoon die dezelfde dienst wil aanbieden (een alternatieve sprekende klok), en geen toegang heeft tot de verkorte service nummers, moet dus een lang nummer gebruiken (078 xxx, 090 xxx).
En dit zou inderdaad de concurrentie vervalsen !!

Maar zoals je zegt: het zou perfect mogelijk zijn om de winsten van deze oproepen te delen. Ik ben er trouwens zeker van dit nu al gebeurt: als je met je GSM van Base/Mobistar naar 1200 belt, zal een deel van de gesprekskosten bij de GSM operator belanden, en een deel doorgestort worden aan Belgacom, toch ?

Aan de andere kant, wie ligt er nu nog wakker van zo'n voorbijgestreefd verschijnsel als de sprekende klok? Bijna te gek om ons daar druk over te maken :)
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2511
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 223 keer
Recent bedankt: 1 keer

Waarom zorgen ze gewoon niet voor hun eigen sprekende klok ? Als ik 1200 bel met m'n mobistar GSM dat ik dan gewoon uitkom op de sprekende klok van Mobistar.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 682 keer
Bedankt: 141 keer

het aantal oproepen naar de sprekende klok zit precies toch in dalende lijn, misschien bellen ze wel voor de sexy voice van Anne Mie Gils

Code: Selecteer alles

De sprekende klok van Belgacom werd op 21 maart 2000 vernieuwd ("een nieuwe lente een nieuw geluid"), en gemiddeld zijn er elke dag 10.000 oproepen van mensen die tot op de seconde na willen weten hoe laat het is. Sedert vorig jaar krijgt de beller ook de juiste datum.
Het oude systeem was gebaseerd op een atoomklok (een cesiumklok), die pulsen gaf aan platen die de boodschap afspeelden. De nieuwe klok is verbonden met de uiterst precieze klok in Darmstadt, die het radiosignaal aanstuurt waardoor de vernieuwde stem de tijd weergeeft.

bron: belgacom op 26 maart 2001
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6160
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

http://www.moanmyip.com/

ze zouden dan beter zo iets gedaan hebben :angel:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

VOiD schreef:Ik gebruik da meestal als testnummer, niet om de tijd te weten :wink:
daar gebruik ik 080022800 voor :p
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 682 keer
Bedankt: 141 keer

honda4life schreef:http://www.moanmyip.com/

ze zouden dan beter zo iets gedaan hebben :angel:
veel belovende url, maar krijg 404 Not Found?
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6160
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Als ik hem gepost heb ging hij hoor, ik kon het niet laten om te testen :angel:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Plaats reactie

Terug naar “Telecom Algemeen”