Bestellen op afstand, 14 dagen bedenktijd

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
jorgo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 146 keer
Bedankt: 29 keer

Nu VDSL2 eindelijk beschikbaar is hier zou ik graag hiernaar overschakelen. Ik maak me echter zorgen welk profiel ik ga krijgen, omdat de binnenbekabeling niet zo goed is.

Is het mogelijk om in zo'n situatie VDSL2 aan te vragen, alles een paar dagen te testen en moest de snelheid me niet aanstaan alles kosteloos opzeggen, of komen hier dan kosten bij kijken?
axs
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 223 keer

Als je binnenbekabeling niet goed is kom je sowieso op een repairprofiel terecht... 9Mbps.

Waarom zou je hier belgacom wel voor verantwoordelijk stellen? Je binnenbekabeling / aansluiting dienen volgens de norm te gebeuren en is dus volledig op je eigen verantwoordelijkheid.

Verder dient je BBOX2 te worden geplaatst aan de intro... mag verder geen 'binnenbekabeling' tussen zitten.
Laatst gewijzigd door axs 01 okt 2011, 17:05, in totaal 1 gewijzigd.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1960 keer
Recent bedankt: 3 keer

Inderdaad.
De consument heeft het recht aan de onderneming mee te delen dat hij afziet van de aankoop, zonder betaling van een boete en zonder
opgave van motief binnen 14 kalenderdagen vanaf de dag die volgt op de levering van het goed of op het sluiten van de dienstenovereenkomst.
Bovenstaande tekst moet in de algemene voorwaarden vermeld worden.

Als deze tekst niet vermeld wordt dan mag je de dienst gebruiken zonder te betalen of iets terug te geven.

Ik denk dat 100% van de VDSL2-providers dus niet in orde is met deze wetgeving.

Gewoon bestellen en niets betalen en binnen de 14 dagen na activering een mailtje sturen met de wetgeving.
Wet betreffende marktpraktijken en consumentenbescherming
Laatst gewijzigd door raf1 01 okt 2011, 17:09, in totaal 1 gewijzigd.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

Langs de andere kant: de Belgacom Bbox2 wordt op de intro geplaatst.
Tot daar zou de binnenbekabeling van Belgacom wel degelijk in orde moeten zijn.

Alles achter de intro is natuurlijk de verantwoordelijkheid van de abonnee...
jorgo
Elite Poster
Elite Poster

Even om de discussie over de binnenbekabeling te vermijden, terwijl die er eigenlijk niet toe doet maarja.

Vanaf het ISRA punt weet ik hoe ik mijn plan moet trekken. Het is het deel vanaf het ISRA punt tot aan de centrale waarbij de afstand al op het randje is om een 30/6 profiel te behalen. DIt gekoppeld aan de mindere lijnkwaliteit zou een lager profiel tot gevolg hebben, en dan kan ik beter overstappen op Telenet..

ontopic

Uit de uitleg van raf1 begrijp ik dat je dus vanaf de dag dat je de aanvraag doet 14 dagen bedenktijd hebt en kostenloos alles kan stopzetten en retourneren? Is er iemand die dit kan bevestigen?
axs
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 223 keer

Je zegt eerst zelf dat je je zorgen maakt omwille van je binnenbekabeling en nu vind je die discussie plots off-topic?
Beetje vreemd...

In principe heb je idd 14 dagen bedenktijd, maar ik vind het niet corect om die te gebruiken als de oorzaak van het niet correct werken van een product in dit geval bij jezelf ligt...
technieker
ISP Staff
ISP Staff
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 76 keer

jorgo schreef:Even om de discussie over de binnenbekabeling te vermijden, terwijl die er eigenlijk niet toe doet maarja.

Vanaf het ISRA punt weet ik hoe ik mijn plan moet trekken. Het is het deel vanaf het ISRA punt tot aan de centrale waarbij de afstand al op het randje is om een 30/6 profiel te behalen. DIt gekoppeld aan de mindere lijnkwaliteit zou een lager profiel tot gevolg hebben, en dan kan ik beter overstappen op Telenet..

Gij zijt nogal ne kerel hoor. Tis te hopen dat ik nooit bij u moet komen als technieker, gaat dan ineens naar Telenet he ! Je kan uw profiel perfect op voorhand te weten komen zonder ons lastig te vallen.
jorgo
Elite Poster
Elite Poster

Mijn vraag gaat over de bedenktijd, de rest is gewoon wat inleidende tekst die ik dus volgende keer beter achterwege laat.

Ok technieker, bedankt voor je nuttige bijdrage :roll:

Voor zover ik weet krijg je pas een 30mbit profiel als je lijn voldoet aan volgende eisen: verzwakking < 0,3db en < 400 meter van de centrale.
Een meting door een BGC technieker op het forum heeft het over 360 meter. Kan jij me zonder actief *dsl signaal garanderen dat ik een 30/6 profiel ga kunnen krijgen?
Er zijn genoeg redenen om voor BGC te kiezen, maar ik moet nu eenmaal voor bepaalde toepassingen een bepaalde snelheid hebben..
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 450 keer

Als je 30 Mbit nodig hebt moet je ook niet naar telenet gaan want in de piek momenten kan het zijn dat je dit niet eens haalt (hangt af waar je zit en hoeveel er actief opzitten)
Enige oplossing voor jou zijn de business abbo's van BGC of Telenet of nog beter, ga naar Destiny... je zal dan wel aan 200+ per maand zitten maar dan heb je toch zeker alle garanties. Het hangt dus af wat je toepassing is en of je dit gegarandeerd nodig hebt.

Het is niet mooi om die 14 dagen daarvoor te misbruiken. DIt is hiervoor niet in het leven geroepen. In principe mogen ze jou de installatie kosten zelfs wettelijk doorrekenen aangezien 'maatwerk' hier niet bij inbegrepen zit. Zoals een bestelling via het internet die per post komt, zal je niet gouw je verzendkosten terug krijgen. (logisch)
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1960 keer
Recent bedankt: 3 keer

Is dit hier userbase of belgacomshareholderbase?

14 dagen bedenktijd is in het leven geroepen om de consument te beschermen. Je hebt 14 dagen vanaf de levering van de dienst.

En ook op het gebied van VDSL2 moet de consument beschermd worden, de providers geven op hun verkoopswebsite zeer summiere informatie over de werkelijke datasnelheid van de verbinding, over de verschillende snelheidsprofielen wordt in veel gevallen zelfs angstvallig gezwegen.
Men verkoopt abonnementen waarbij de specificaties niet gehaald worden. Dat is zelfs consumentenbedrog.

Als je dan als consument vaststelt dat de beloofde specificaties niet gehaald worden, dan heb je alle recht om de dienst kosteloos te annuleren.

Maak er gebruik van, de wetgeving beschermt je. (En de providers lappen de wetgeving aan hun laars. zie ook Test-Aankoop versus Telenet)
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
Bedankt: 248 keer

axs schreef:Je zegt eerst zelf dat je je zorgen maakt omwille van je binnenbekabeling en nu vind je die discussie plots off-topic?
Beetje vreemd...

In principe heb je idd 14 dagen bedenktijd, maar ik vind het niet corect om die te gebruiken als de oorzaak van het niet correct werken van een product in dit geval bij jezelf ligt...
Er zijn toch veel huishoudens die weinig vat hebben op hun binnenbekabeling. Ik denk dan vooral aan huurders..... Je riekt dat niet aan die kabeltjes of ze nu wel goed zijn, of niet.... Zijn er dan manieren om die kabeltjes te testen?
de koe zegt boe
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

EDPnet doet het iets makkelijker : daar krijg je de installatie pas na 14 dagen. Vroeger kan, maar dan moet je een vinkje zetten dat je afziet van dit recht.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 97 keer
Bedankt: 245 keer
Provider

@krisken eigenlijk is dat soms een beetje oplichting.

Lang geleden belde scarlet me op om over te schakelen naar scarlet internet. Ik vraag expliciet dat het ADSL2+ was, dat ging hij nakijken en me terugbellen. Geen probleem 1 dag later belt hij terug, geen probleem adsl2+ op 12 MBit. Ik zeg bestel maar.

Zo gebeurd de lijn wordt geleverd en idd 4600/512 kbit, 't zelfde als mijn evonet lijntje, dan maar ff scarlet duidelijk gemaakt dat ze hun bestelling mochten annuleren. En zo gebeurde.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”