Hallo,
ik ben van plan een Synology NAS te kopen. ik bedenk me alleen dat alle apparaten in de LAN een Statisch IP adres hebben, en dat zonder hulp van de router. (op sommige routers kan je blijkbaar IP aan MAC address koppelen) Hard coded zeg maar in elk apparaat afzonderlijk. ik heb dus ook geen DHCP lopen
Hoe zet ik op de synology een vast ip adres (192.168.1.50) geven, wanneer ik de NAS de 1ste maal in het netwerk hang?
ik kan me niet voorstellen dat dit niet zou gaan, maar wou toch effe 100% zekerheid dat dit kan zonder DHCP of Router IP-MAC address functionaliteit.
static IP address Synology
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 684 keer
- Bedankt: 156 keer
klopt, is inderdaad een web GUI. Is dus kip of het ei-verhaal 
Installatie van Synology gebeurt via programma Synology Assistant, dat je ook vanaf pc laat lopen en dat zoekt naar een NAS op het netwerk.
Zelf gebruik ik de DHCP van mijn router, dus heb geen ervaring met installeren van een fixed-ip NAS.
Eventueel kan je hem eerst aan een router hangen van een vriend, en dan zo het ip-adres instellen.

Installatie van Synology gebeurt via programma Synology Assistant, dat je ook vanaf pc laat lopen en dat zoekt naar een NAS op het netwerk.
Zelf gebruik ik de DHCP van mijn router, dus heb geen ervaring met installeren van een fixed-ip NAS.
Eventueel kan je hem eerst aan een router hangen van een vriend, en dan zo het ip-adres instellen.
- seagull
- Elite Poster
- Twitter: WimVerlinden
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 108 keer
RTFM
Code: Selecteer alles
Open een webbrowservenster,voer een van de volgende zaken in in het adresveld in en druk op Enter op uw toetsenbord:
http://Synology_Server_Name:5000/ (of http://Synology_Server_Name.local:5000/ op een Mac)
Synology_Servernaam moet worden vervangen door de naam die u hebt ingesteld voor Synology DiskStation tijdens de installatieprocedure. Als u Eén-stap set-up selecteert tijdens de installatieprocedure, zal de Synology_Server_NameDiskStation, CubeStation, USBStation of RackStation zijn.
Proximus Bizz Internet Fiber 500/500 Mbps & Business Fibernet 300 plus met Speedboost 300/50 Mbps (failover) -
Business Mobile Flex Pack - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV & Telenet TV
Business Mobile Flex Pack - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV & Telenet TV
- jaker
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 275 keer
- Bedankt: 90 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Best kan je DHCP even activeren op je router, dan je NAS aansluiten en opstarten en dan Synology Diskstation Assistant starten op je computer. Nadat je via Synology Diskstation Assistant je NAS op een vast IP adres hebt gezet, kan je DHCP terug afzetten op je router.
Als je dit niet zo doet, is de kans groot dat Synology Diskstation Assistant je NAS niet zal vinden, daar die geen ip-adres zal hebben gekregen in jou LAN (maar een default adres van 169.254.x.x zal hebben)
Als je dit niet zo doet, is de kans groot dat Synology Diskstation Assistant je NAS niet zal vinden, daar die geen ip-adres zal hebben gekregen in jou LAN (maar een default adres van 169.254.x.x zal hebben)
Bron: http://forum.synology.com/wiki/index.ph ... ogy_ServerIf the Synology Server does not get an IP address from a DHCP Server (i.e. if you connect your computer directly to the Synology Server), the Synology Server will use a 169.254.x.x IP address. You might need to change your computer's network settings to be able to see the Synology Server.
Internet/TV: Orange Zen Fiber + TV Vlaanderen
Kabelmodem: Arris CM3500B
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
Mobiel: Mobile Vikings / Samsung Galaxy S23
Kabelmodem: Arris CM3500B
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
Mobiel: Mobile Vikings / Samsung Galaxy S23