Unlocken van BIOS: sneltoetsen

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Fireblade
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 15 keer

(Ik heb in userbase gezocht, en niets relevants gevonden.)

Goeieavond! Ik wou even weten of iemand van jullie ervaring heeft met het unlocken van een BIOS. Weet iemand welke toetsencombinatie hiervoor wordt gebruikt voor verschillende fabrikanten? Ik heb ooit wel gehoord dat dit bij een Packard Bell of Acer PC CTRL+Functietoets * of CTRL+HOME zou moeten zijn, maar dat lukt me dus blijkbaar niet.

Ik heb me krom gezocht op internet, en ofwel waren de topics veel te oud (soms wel 10 jaar geleden) ofwel klopten ze niet.

Bedankt bij voorbaat.

EDIT: och god, mispak ik mij ook nog eens. Het is natuurlijk niet Packard Bell en Acer, maar Phoenix en Award. snap niet hoe ik daaraan kwam :lol:
To download or not to download, that's the question.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 756 keer
Bedankt: 252 keer
Provider
Te Koop forum

Nu je Phoenix en Award hebt, zal een google wel een serie mogelijke paswoorden geven om het BIOS paswoord te resetten.

BIOS unlocken kan ook gewoon door een algemene BIOS/CMOS reset -- de juiste procedure daarvoor vind je in de handleiding van je moederbord, al is het meestal een kwestie van ofwel een knopje indrukken op het moederbord, ofwel een jumperke even verzetten. Je kan ook gewoon het batterijtje van het moederbord er enkele minuten uit halen.

Let wel op: na zo'n algemene BIOS reset moet je de BIOS weer juist instellen - als je daar niet mee vertrouwd bent, vraag je het beter aan iemand die dat wel is want het BIOS reguleert de hardware bij het opstarten. Normaal werken de 'default settings' maar af en toe moet je zelf toch wat aanpassen.
Fireblade
Premium Member
Premium Member

Goh, ik heb vrij veel ervaring met het BIOS. Maar euh: ik had het dus wel niet over een paswoord verwijderen. Ik bedoelde dat ik graag de eventuele extra functionaliteit van het BIOS (de hidden settings) wil unlocken, om te zien wat er precies kan worden veranderd m.b.t. eventuele overclock. Daar heb ik ook ervaring mee, en ik ken de FSB-theorie en zo voort, wees gerust ;)

Ikzelf ben wel in het bezit van een AMI Bios, P01-A1 (2010). Ik ga hierover zelf ook nog wat opzoekwerk doen, ik laat iets weten wanneer ik zelf meer info heb.

Gewijzigd door TiTanium: dubbele post samengevoegd.
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Ook niet vergeten dat een PS/2 toetsenbord nuttig kan zijn.
Niet alle computers ondersteunen USB vanaf dat moment.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 756 keer
Bedankt: 252 keer
Provider
Te Koop forum

Ah, misverstandje :oops: - BIOS unlocken is de gebruikelijke term voor paswoord lock.

Voor extra opties in het BIOS is ctrl+F1 vaak de gebruikte combinatie maar dat lukt niet altijd dus probeer het enkele keren. Selecteer het eerste BIOS item in het menu en dan ctrl+F1. Je moet daarna in de menus gaan checken of er nieuwe opties bijgekomen zijn.
DaNi0
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 476 keer
Bedankt: 28 keer
Te Koop forum

Welke toetsencombinatie je moet indrukken om overclockopties te tonen (als het het geval is dat ze verborgen zijn, natuurlijk) zou je moeten terugvinden in de handleiding van je moederbord.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 157 keer

Als het om een moderne laptop gaat kan het zijn dat er een veiligheidschip zit op het moederbord. Tips als batterijtje uithalen of jumpertje verzetten gaan dan echt niet helpen hoor.

Het enige dat dan helpt is contact nemen met de helpdesk, bewijzen dat je de rechtmatige eigenaar bent van dat ding. Zij geven je dan een unlock code.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
Fireblade
Premium Member
Premium Member

Het gaat om een vaste pc. Ik heb de BIOS ROM bekeken in een editor, en daar zijn alle regels ingeschakeld. In het BIOS zelf niet. Ik heb alle toetsencombinaties geprobeerd, en ze werkten niet. Laat dus maar zitten, en sorry dat ik hier de boel een beetje ben komen vervuilen. LOCK!

EDIT: @Honda4life: Wees gerust, mijn PC is ook van 2010 (trouwens een echte krachtpatser sinds de nieuwe PSU) en USB-keyboard is standaard ingeschakeld. Is ook logisch, aangezien PB een USB unit heeft bijgeleverd met een draadloos keyboard + muis.
frali
Starter Plus
Starter Plus
Bedankt: 1 keer

Wachtwoorden om het master-wachtwoord van het BIOS te kraken.

voor AMI: AMI AMI?SW AMI_SW A.M.I. BIOS HEWITT RAND LKWPETER PASSWORD

voor PHOENIX: AWARD_SW AWARD?SW Awkward ALLy ALFAROME BIOSTAR enzovoort...

PS: Award is 10 jaar geleden opgeslokt door Phoenix
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”