Ik heb in een datacenter één USB disk aan m'n server hangen. Hierop loopt een daily snapshot backup. Dus 1x 's nachts gaat de backup software op een paar servers kijken, en synced de verschillen naar deze disk, die dan altijd de meest recente versie naast alle eerdere versies heeft.
Ik gebruik deze oplossing al jaren, maar stel steeds vast dat de voedingen van al mijn USB kastjes kapot gaan. Zo ging er een paar jaar terug een dikke voeding van een 2T lacie kapot. Lacie gecontacteerd, nieuwe opgestuurd, probleem opgelost. Nu heb ik 't zelfde met een kleinere "porche" disk al lang uit garantie is, heb de disk net uit het kastje gehaald (nog een ouderwetse 250GB IDE uit 2006) en doet het in een ander IDE naar USB kastje wel weer goed. Het powerlampje van de Porche drive ging steeds aan/uit, dus duidelijk voeding rip. Mijn indruk is dat de voedingen na een tijd nog wel voldoende spanning leveren, maar niet genoeg stroom meer om de disk onder controle te houden. Je hoort duidelijk aan defecte kastjes, dat de disk probeert op te spinnen, maar er niet genoeg inrush current voorhande is vanuit de voeding. Als je de voeding meet, is het mooi het officieel voltage, maar de disk wil niet meer spinnen.
Ook andere merken sneuvelden: o.a. verschillende IDE en SATA naar USB kastjes: altijd 't zelfde ... voeding geeft de geest.
Heb dit ondertussen al in meerdere datacenters gehad. Is de stroom dan zo piekerig in een datacenter? Of kunnen dit soort voedingen niet tegen 24/7 gebruik.
Is een mysterie waarom die kastjes sneuvelen, maar de disk erin niet.
USB kastjes gaan steeds kapot in datacenter
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
- Bedankt: 387 keer
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 388 keer
- Bedankt: 192 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Toevallig vorige week bij iemand thuis ook de voeding defect van de USB disk.
Ik werk al jaren in datacentra, maar een USB disk komt er bij mij niet in hoor...
Ik werk al jaren in datacentra, maar een USB disk komt er bij mij niet in hoor...

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 11 keer
Ik heb hier nog een externe disk staan van 2004 merk Maxtor, staat constant aan en heb nog altijd dezelfde voeding.
Heb wel over een aantal jaar de harde schijf vervangen door een groter exemplaar.
Probeer eens met een stekkerblok met een stroompiekonderdrukker of UPS als je twijfelt aan de stroompieken.
Heb wel over een aantal jaar de harde schijf vervangen door een groter exemplaar.

Probeer eens met een stekkerblok met een stroompiekonderdrukker of UPS als je twijfelt aan de stroompieken.

-
- Elite Poster
Ik had de 250GB lacie gekregen van familie, ik koop dus nooit meer lacie. Buiten dan dat het design nice is, kan ik er niet veel goeds over vertellen.
Gisteren het linux tooltje hdrecover op de schijf laten lopen (zeer handig als je disk niet volledig wil uitlezen), 2 slechte sectoren op 250GB sinds 2006, viel dus nog mee.
Gisteren het linux tooltje hdrecover op de schijf laten lopen (zeer handig als je disk niet volledig wil uitlezen), 2 slechte sectoren op 250GB sinds 2006, viel dus nog mee.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
- Bedankt: 155 keer
LaCie komt er hier ook niet meer in, had een netdisk, leuk kastje, maar hier ging conroller board kapot, disk gelukkig nog wel uitleesbaar. Al vele verhalen zo gehoord dus lijkt dat ze meer aandacht aan uiterlijk dan aan goede componenten besteden
MV 1000/500 | http://hierzo.net | https://arnoraps.be
- selder
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
- Bedankt: 768 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Datacenter ... doe je dan niet beter een NAS met iSCSI? Backups via USB, ik krijg er rillingen van 

Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
- Bedankt: 223 keer
Hmm...vermoedelijk kan de voeding niet overweg met de power in het datacenter.
Zal vermoedelijk (aangezien achter een no-break system) geen mooie sinus zijn. Sommige elektronica kan daar niet echt goed mee overweg.
Zal vermoedelijk (aangezien achter een no-break system) geen mooie sinus zijn. Sommige elektronica kan daar niet echt goed mee overweg.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
- Bedankt: 676 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Voedingen van Lacie staan er blijkbaar om bekend om stuk te gaan.
Een oplossing ken ik ook niet direct, helaas.
J.
Een oplossing ken ik ook niet direct, helaas.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Starter Plus
- Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
- Bedankt: 6 keer
Het beperkt zich niet alleen tot de usb voedingen ,veel apparaten waarvan de voeding als eerste sneuveld ,of apparaten zich ook raar gaan gedragen ,google maar eens "Lacie BigDisk" ,"Panasonic TV","Apple powerpc","Topfeeld Sat-ontvanger" etc om maar enkele te noemen .Dat heeft ooit wel eens anders geweest.Vermoed in uw geval ,dat het stroom gebruik van uw USB kastjes wel eens iets te groot zou kunnen zijn ,voorwat uw USB poortjes op je server kunnen opleveren .
mvg
mvg
-
- Elite Poster
De machines die ik backup staan niet eens in hetzelfde datacenter, dus iscsi is niet relevant. rsnapshot + openvpn tunnels.selder schreef:Datacenter ... doe je dan niet beter een NAS met iSCSI? Backups via USB, ik krijg er rillingen van
Mijn backup server doet meer dan enkel backup, het is een klein onderdeeltje ervan.
Het idee is dat ik voor alle machines een image backup heb na de install, en een daily snapshot backup van de live data. Voor dat laatste gaat alle diff data eenmaal per dag naar 1 centrale disk.
Geen zin om dure enterprise oplossingen te kiezen, liever iets zelfbouw opensource. Het gaat over een machine of 5 en minder dan 200GB aan totale live data.
Met USB is in principe niks fout, gezien de disk in een USB enclosure perfect een 24/7 disk kan zijn (bvb western digital AV-GP reeks).
Je zou die disk ook direct aan de server kunnen hangen via eSATA of als hotplug disk in een interne bay. De snelheid zal dan iets beter zijn, maar voor backup niet relevant.
Enige wat fout is, zijn de voedingen van zulke kastjes, die altijd na enkele jaren en datacenterstroomvoorziening de geest geven.
Heb dit voor gehad bij Verizon en nu bij AXS.
Blijkbaar heeft axs gelijk: de stroomvoorziening zal niet perfect sinusiodaal zijn, en cheapass voedingen zullen er mogelijk niet goed mee overweg kunnen op lange duur.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 117 keer
- Bedankt: 18 keer
Dag,
Ik heb al pakken van die mini-schakelende voedingen stuk gezien
Meestal na een paar jaar 24/24 aan te staan begeven deze het.
Semiconductors die kortsluiten enz...., maar nog het meest: de rommel'chinese' condensatoren die het begeven!!!
Zowel Primary als secondary. Het laatste fenomeen komt het meest voor.
Goede exemplaren kunnen een decade of meer meegaan, maar:
"Een goede schakelende voeding maken kost gedl!"
Soms kan je zo een voeding opendoen, maar vaak zijn ze dichtgesmolten.
Ik heb er zo eentje kunnen repareren en terug dicht doen.als je een prentje wil zien maak ik wel een foto
Zo kan je zien hoe ik beide helften terug aan elkaar heb gezet.
De D-Link 5V 2A of 5V 2.5A voedingen zijn ook berucht...
Kapotte USB enclosure voedingen (incl LaCie, Iomega,...) heb ik ook al gezien.
Greetz.
S.
Ik heb al pakken van die mini-schakelende voedingen stuk gezien
Meestal na een paar jaar 24/24 aan te staan begeven deze het.
Semiconductors die kortsluiten enz...., maar nog het meest: de rommel'chinese' condensatoren die het begeven!!!
Zowel Primary als secondary. Het laatste fenomeen komt het meest voor.
Goede exemplaren kunnen een decade of meer meegaan, maar:
"Een goede schakelende voeding maken kost gedl!"
Soms kan je zo een voeding opendoen, maar vaak zijn ze dichtgesmolten.
Ik heb er zo eentje kunnen repareren en terug dicht doen.als je een prentje wil zien maak ik wel een foto
Zo kan je zien hoe ik beide helften terug aan elkaar heb gezet.
De D-Link 5V 2A of 5V 2.5A voedingen zijn ook berucht...
Kapotte USB enclosure voedingen (incl LaCie, Iomega,...) heb ik ook al gezien.
Greetz.
S.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 23 keer
je kunt anderzijds een 2,5inch usb hdd nemen die genoeg stroom uit de usb poort kan trekken?
dan staat/valt het met de voeding van je server...die meestal van betere aard is?
voor 70 euro heb je al een terabyte van Buffalo?
dan staat/valt het met de voeding van je server...die meestal van betere aard is?
voor 70 euro heb je al een terabyte van Buffalo?
-
- Elite Poster
Heb hier nog twee 500GB rikiki's liggen, beide volledig USB powered, heb er pootjes onder gezet tegen de vibraties ... eens zien hoe lang die het uitzingt bij AXS.
- meon
- Administrator
- Twitter: meon
- Uitgedeelde bedankjes: 581 keer
- Bedankt: 780 keer
Die poorten zijn niet altijd geschikt om grote verbruikers aan te hangen!skynetbbs schreef:je kunt anderzijds een 2,5inch usb hdd nemen die genoeg stroom uit de usb poort kan trekken?
dan staat/valt het met de voeding van je server...
Ik dacht dat ook even te doen: een HP DL380 G4 steek ik m'n hdd in, loop naar de console ... En zie power surge melding op de USB-hub. Oeps.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 23 keer
mja heb ook zo'n "servers" tegengekomen waar de snelheid van de usb poort "huilen met de pet" was 
opgepast ...had je zo'n hdd met een 2voudige usb aansluiting misschien om voldoende stroom te pakken?
ik moet idd niet samen met een muis en toetsenbord aan 1 usb poort hangen...

opgepast ...had je zo'n hdd met een 2voudige usb aansluiting misschien om voldoende stroom te pakken?
ik moet idd niet samen met een muis en toetsenbord aan 1 usb poort hangen...