Één van mijn grootouders, die zijn pc 1 à 2 keer per maand gebruikt, heeft onlangs een "nieuwe" (2dehands) laptop gekregen, omdat de vorige pc sterk verouderd was.
Het "probleem" is dat hij (naar volle tevredenheid) gebruikt maakt van ADSL Time, maar op de nieuwe laptop staat Ubuntu.
Weet er iemand of het mogelijk is ADSL Time Manager te runnen op ubuntu?
En waar kan je deze dan downloaden (ik denk dat ADSL Time uit het Belgacom-gamma is, want buiten http://www.belgacom.be/private/nl/jsp/d ... ge=seealso vind ik nergens iets over terug).
Of is er een (goed) alternatief? (ik dacht bv aan http://www.medionmobile.be/bel_nl/internet.php, met 400mb denk ik dat hij toe komt, dus €4/maand)
Alvast bedankt!
ADSL Time + Ubuntu
- bralm
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
- Bedankt: 18 keer
Uw alternatief is internet over het Base mobiele telefoonnetwerk, dat is misschien wat traag als er enkel EDGE beschikbaar is.
Je kan ook kiezen voor Euphony euSURF@max of Dommel Netconnect Start en bij het laatste heb je een volwaardige internet verbinding.
Je kan ook kiezen voor Euphony euSURF@max of Dommel Netconnect Start en bij het laatste heb je een volwaardige internet verbinding.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
- Bedankt: 33 keer
Het alternatief dat ik aanhaalde was over het base-netwerk (aldi talk leek mij na een korte zoektocht de voordeligste... al weet ik niet of ze laptop-gebruik toestaan). Ben zelf Mobile Viking, en uit ervaring weet ik dat surfen mogelijk is (maar vanwege de snelheid zou ik dan toch eerder bij ADSL Time blijven).
Ivm de "volwaardige" alternatieven: deze kosten al gauw zo'n 10euro per maand meer. Voor zijn gebruik is dat dus niet zijn geld waard.
Ivm de "volwaardige" alternatieven: deze kosten al gauw zo'n 10euro per maand meer. Voor zijn gebruik is dat dus niet zijn geld waard.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
- Bedankt: 49 keer
Wat is de bedoeling van die ADSL Time manager? Meten hoe lang men verbonden is met het internet?
Je kan toch dit toch makkelijk regelen via de instellingen van Firestarter firewall (check Ubuntu Software Center).
Je kan toch dit toch makkelijk regelen via de instellingen van Firestarter firewall (check Ubuntu Software Center).
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 69 keer
- Bedankt: 97 keer
Time manager zorgt voor de connectie met het internet, vermits je maar 2 uur per maand online mag zijn met adsl time is het belangrijk dat je de verbinding tijdig verbreekt.
Maak een breedbandverbinding aan in Ubuntu en leg de persoon uit dat hij die moet verbreken van zodra hij stopt met internet te gebruiken.
Een andere mogelijkheid is de bbox1 te gebruiken en de modem gewoon uit te zetten wanneer hij het internet niet gebruikt
Maak een breedbandverbinding aan in Ubuntu en leg de persoon uit dat hij die moet verbreken van zodra hij stopt met internet te gebruiken.
Een andere mogelijkheid is de bbox1 te gebruiken en de modem gewoon uit te zetten wanneer hij het internet niet gebruikt
-
- Premium Member
@Goztow: Al met Ubuntu gewerkt?
Staat ook gewoon firefox, OpenOffice, etc... op. Voor zijn gebruik meer dan voldoende, en ik ben trouwens niet van plan een windows-licentie aan te schaffen.
Hij schakelde nu zijn modem ook al uit wanneer hij stopte met internetten, dus zijn "gedrag" zal hij dus niet moeten aanpassen
Staat ook gewoon firefox, OpenOffice, etc... op. Voor zijn gebruik meer dan voldoende, en ik ben trouwens niet van plan een windows-licentie aan te schaffen.
Hij schakelde nu zijn modem ook al uit wanneer hij stopte met internetten, dus zijn "gedrag" zal hij dus niet moeten aanpassen

- Goztow
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1686 keer
- Bedankt: 1476 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Ja, ik heb er al mee gewerkt. Voor sommige, vaak oudere, mensen zijn de kleinste wijzigingen al moeilijk te begrijpen: waarom staat dat icoontje nu daar en niet hier.
- Petervanakelyen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
- Bedankt: 179 keer
Ik ken zelf een aantal mensen die geswitched zijn naar Ubuntu en heel blij zijn met de overstap. Het is niet voor alle gebruikers geschikt, maar zij zijn er zelf heel blij mee. Op hun oude computer loopt Ubuntu heel soepel terwijl Windows met virusscanner de computer onbruikbaar maakte en ze er alsnog virussen op wisten te krijgen (al was het maar onder hun account met beperkte rechten). Ze zitten ook veel vaker onder hun limiet (250MB) omdat Ubuntu geen bit verbruikt als er geen firefox of thunderbird open staat (terwijl ik er bij Windows nooit heb weten in te slaan de "Internet"-LED tot rust te dwingen).
@TS: Je kan het misschien installeren onder Wine. Als iemand weet wat er juist gebruikt wordt om toegang te krijgen tot het internet door de Time Manager is er wellicht ook een scriptje voor te schrijven dat met een simpele snelkoppeling op het bureaublad kan worden opgestart of automatisch wordt gestart bij het opstarten (om het nog eenvoudiger te maken).
@TS: Je kan het misschien installeren onder Wine. Als iemand weet wat er juist gebruikt wordt om toegang te krijgen tot het internet door de Time Manager is er wellicht ook een scriptje voor te schrijven dat met een simpele snelkoppeling op het bureaublad kan worden opgestart of automatisch wordt gestart bij het opstarten (om het nog eenvoudiger te maken).

Laatst gewijzigd door Petervanakelyen 30 aug 2011, 22:46, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Premium Member
Dat was mijn eerste gedacht, maar ik ben er niet in geslaagd om ADSL Time Manager ergens als download te vinden.Petervanakelyen schreef:@TS: Je kan het misschien installeren onder Wine. Als iemand weet wat er juist gebruikt wordt om toegang te krijgen tot het internet door de Time Manager is er wellicht ook een scriptje voor te schrijven dat met een simpele snelkoppeling op het bureaublad kan worden opgestart of automatisch wordt gestart bij het opstarten (om het nog eenvoudiger te maken).
En de CD bleek gisteren onvindbaar

Als iemand ADSL Time Manager ter download zou hebben, PB me maar!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 69 keer
- Bedankt: 97 keer
Dan heb je toch iets verkeerd gedaan, heb hier een pentium 3 waar xubuntu perfect loopt, tenzij je hardware hebt die niet ondersteund wordtGoztow schreef:Ik heb hier ooit Ubunut proberen doen lopen op een Pentium III en dat was noppes hoor.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 87 keer
Welke ADSL modem hebben je grootouders?
Het enige wat volgens mij voor een probleem kan zorgen, is het ontbrekend van een (deftig) stuurprogramma voor Ubuntu. Ubuntu heeft al een hoop drivers van zichzelf mee, maar toch zijn er nog steeds apparaten waarvoor er geen deftige driver bestaat. Wanneer Ubuntu je modem herkent, is het - zoals rowan aanhaalde - gewoon een PPP-sessie starten en niet vergeten te verbreken.
Het script dat Petervanaklyen suggereerde lijkt mij wel de moeite om eens te bestuderen. Als ik het goed begrijp zorgt ADSL Time Manager ervoor dat de verbinding automatisch verbroken wordt na het surfen? Of heb ik het mis?
Het enige wat volgens mij voor een probleem kan zorgen, is het ontbrekend van een (deftig) stuurprogramma voor Ubuntu. Ubuntu heeft al een hoop drivers van zichzelf mee, maar toch zijn er nog steeds apparaten waarvoor er geen deftige driver bestaat. Wanneer Ubuntu je modem herkent, is het - zoals rowan aanhaalde - gewoon een PPP-sessie starten en niet vergeten te verbreken.
Het script dat Petervanaklyen suggereerde lijkt mij wel de moeite om eens te bestuderen. Als ik het goed begrijp zorgt ADSL Time Manager ervoor dat de verbinding automatisch verbroken wordt na het surfen? Of heb ik het mis?
-
- Premium Member
@ Driesve: Welk type modem ze hebben weet ik niet, maar hij wordt gewoon herkend.
Met ADSL Time Manager kan je je verbinding "starten" (/stoppen; met een druk om de knop), en je kan eveneens instellen na hoeveel minuten inactiviteit de verbinding gestopt moet worden (je krijgt nog een 60-tal seconden de tijd om toch verder te blijven surfen via een pop-up).
Ik ga morgen nog eens proberen met andere instellingen (tot nu toe nog geen tijd gehad).
Eens zien wat dat geeft
Met ADSL Time Manager kan je je verbinding "starten" (/stoppen; met een druk om de knop), en je kan eveneens instellen na hoeveel minuten inactiviteit de verbinding gestopt moet worden (je krijgt nog een 60-tal seconden de tijd om toch verder te blijven surfen via een pop-up).
Ik ga morgen nog eens proberen met andere instellingen (tot nu toe nog geen tijd gehad).
Eens zien wat dat geeft