Telefoon één richting

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 87 keer

Hallo,

Wij hebben hier thuis al enkele maanden een probleem met de telefonie van Scarlet.
We kunnen perfect iemand bellen, of opnemen, maar het gebeurt af en toe (soms regelmatig) dat we enkel kunnen horen en zelf niet kunnen spreken. De andere kant van de lijn hoort ons niet.

De binnenbekabeling heb ik al 3 keer volledig gecontroleerd.
Helaas is het niet mogelijk om een toestel rechstreeks in de Sagem te steken. Sagem staat helemaal in een hoekje in de kelder, bij inkomende kabel.

Heeft er iemand dit fenomeen nog?
Als we het niet hebben, dan is de kwaliteit uitstekend.
We hebben het ook onafhankelijk van de bestemming: belgacom, telenet, base, proximus, mobistar, ...
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 60 keer

andere telefoon geprobeerd?
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 685 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Ik begrijp niet goed waarom je de telefoon niet tot bij de modem kan brengen ?

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
driesve
Elite Poster
Elite Poster

Joe de Mannen schreef:Ik begrijp niet goed waarom je de telefoon niet tot bij de modem kan brengen ?
De Sagem begint zich bij de inkomende kabel, in een donker hoekje van de kelder dat niet zo goed bereikbaar is. Ik kan daar wel een telefoontoestel zetten, alleen kan er dan niet getelefoneerd worden, tenzij je daarvoor in het stof kruipt naar de modem. Omdat het probleem zich af en toe voordoet, moet de test over een lange periode (1 à 2 weken) plaatsvinden.
Ik heb wel gisteren een telefonieverlengkabel van iemand kunnen lenen. Mocht de kabel lang genoeg zijn, dan ga ik het eens testen met een rechtstreeks toestel.
Devilzown schreef:andere telefoon geprobeerd?
Volgens mijn ouders heeft iedere telefoon (3 totaal) het kwaaltje al eens gehad. Ik weet niet hoe betrouwbaar dit gegeven is.

In de logs van de Sagem is niets abnormaals te merken, ieder telefoongesprek lijkt in orde.

Mijn installatie
Inkomende kabel: http://images.dverhees.be/internet/inst ... /bakje.jpg
NTP: http://images.dverhees.be/internet/installation/ntp.jpg
Afstand tussen inkomende kabel en NTP is ongeveer 1 meter.
Ondertussen heb ik nog maar 1 telefoontoestel aangesloten, zodat een slecht contact (door te veel kabels) uit te sluiten is, maar dat heeft het probleem niet opgelost.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

driesve schreef:Wij hebben hier thuis al enkele maanden een probleem met de telefonie van Scarlet.
We kunnen perfect iemand bellen, of opnemen, maar het gebeurt af en toe (soms regelmatig) dat we enkel kunnen horen en zelf niet kunnen spreken. De andere kant van de lijn hoort ons niet.
"One-way voice" is een typisch VoIP probleem, gewoonlijk veroorzaakt door NAT (probleem met openen van RTP poorten). Heeft dus niet te maken met het gebruikte telefoontoestel.

Ik vrees dat Scarlet jouw probleem moet oplossen: zowel jouw Internet, de VoIP service én de hardware komen van Scarlet. Als één van deze 3 van een andere provider zou komen, kan de ene het nog op de andere steken, maar in jouw geval komen ze alle 3 van Scarlet !!!

De Sagem (alias Bbox2) is nu ook niet gekend als een zeer betrouwbare VoIP router :(.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 279 keer

De Sagem (alias Bbox2) is nu ook niet gekend als een zeer betrouwbare VoIP router
nochtans ik gebruik de bbox2 al jaren als VoIP en tot nu toe geen problemen mee gehad.
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
Bedankt: 772 keer
Recent bedankt: 1 keer
Te Koop forum

Is Scarlet dan ondertussen al VoIP? Toen ik nog Scarlet One had met die copperjet modem was het nog VoDSL ...
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Met de Scarlet (BBox2) modem is het wel degelijk "VoIP" gezien deze gebruikt maakt van het standard SIP protocol.
Het is wel juist dat dit bij Belgacom/Scarlet - voor zover ik weet - niet over het Internet gaat, maar over een privé IP netwerk (VLAN20). Dus kan je m.i. wel degelijk over "voice over IP" praten ?
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
driesve
Elite Poster
Elite Poster

Sorry dat mijn reactie op zicht liet wachten, maar ik was enkele dagen met vakantie.
Het probleem doet zich nog steeds voor, dus ik ben er overtuigd - zeker na de uitleg van Philippe - dat het niet aan mijn installatie ligt.
Scarlet telefonie is inderdaad VOIP en verloopt via een eigen IP netwerk (VLAN20), terwijl het internet verloopt via VLAN10.

Als ik de uitleg van Philippe begrijp dan kan ik dit probleem zelf niet oplossen. Ik vermoed dat de (nat-)instellingen op de Sagem gelden voor het internet (VLAN10) en geen invloed hebben op het telefoniegedeelte. Of vergis ik mij daarin?

Voor de zekerheid heb ik zonet eventjes een harde reset (dus niet enkel een reboot) van de Sagem gedaan. Tot mijn grote verbazing bleven mijn logingegevens bewaard. Login voor de router, wireless instellingen, lan-servers, etc zijn wel verdwenen. Als het probleem zich nu nog voordoet, ligt het dan aan de apparatuur van Scarlet?

Indien mogelijk zou ik het willen vermijden dat er een technieker moet langskomen, omdat het probleem maar sporadisch optreedt. (en hij dus kan verdwijnen voordat het is opgelost)
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

driesve schreef:Voor de zekerheid heb ik zonet eventjes een harde reset (dus niet enkel een reboot) van de Sagem gedaan. Tot mijn grote verbazing bleven mijn logingegevens bewaard. Login voor de router, wireless instellingen, lan-servers, etc zijn wel verdwenen.
Uw login gegevens zijn niet heel waarschijnlijk niet "bewaard", maar werden na de harde reset (reset to factory default) terug opgehaald (zero touch configuration).
driesve
Elite Poster
Elite Poster

Dit weekend deed het probleem zich weer voor, dus heb ik deze ochtend gebeld naar Scarlet.

Telefoongesprek - 05/09/2011 9u30
Na 1 minuut had ik iemand van de technische dienst aan de lijn. Daarmee heb ik ongeveer 10 minuten getelefoneerd.
Hij vroeg onder andere
- Heb je al eens een ander telefoontoestel geprobeerd? Rechstreeks op de Sagem?
- Heb je al eens poort 2 gebruikt ipv poort 1 voor telefonie? (blijkbaar gaan die poorten soms kapot)
Hij heeft lijntesten gedaan, een collega aangesproken, etc. Na die 10 minuten vroeg hij waar mijn modem staat. "Die staat tegen het inkomende paar, dus daar kan het niet aan liggen" zei ik. Het lijkt mij overigens vreemd mocht dat een rol spelen want mijn internetverbinding is zéér stabiel. Daarna zei hij dat er iemand zal moeten langskomen voor een nieuwe modem. Ik zou het vreemd vinden dat het daaraan zou liggen, maar je weet maar nooit.

Technieker - 05/09/2011 12u00
Enkele uren later stond er al een technieker. Qua service kan dat wel al tellen. Het was een vriendelijke man die de nieuwe modem heeft geïnstalleerd. Hij zei dat het probleem wel aan de modem kon liggen. Het gebeurt soms dat die faalt in het omzetten van (een deel van de) binaire signalen naar voice signalen. Het kan ook dat het probleem ergens anders ligt, voegde hij er ook aan toe. Verder heeft hij mijn (internet)lijn nog eens getest en die was dik in orde. Omdat het om een repair ging, kon hij niet alle gegevens zien als Scarlet-technieken, maar vermoedelijk zit ik op 50 à 100 m van een ROP. Omdat ik geïnteresseerd was, heeft hij ook het testprogramma getoond en wat uitleg gegeven.
Op dit moment werkt de telefonie, maar dat deed het voor 9u ook nog. Nu hopen dat het probleem wel degelijk aan de modem lag.

Als het nu nog niet opgelost is, bel ik nog eens met Scarlet. Als ze dan geen oplossing hebben zodat het opgelost geraakt, dan zullen we helaas op zoek gaan naar een nieuwe provider. Ik zit nog maar 3 weken vast bij Scarlet, dus de maand opzeg in acht genomen, mag dat geen probleem zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”