Multiroom-achtig, maar mobiel en relatief goedkoop

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
kadded
Starter
Starter

Ik ben op zoek naar een 'systeem' met

- een centrale harde schijf waarop ik makkelijk mp3's kan plaatsen en verwijderen
- liefst een hardware oplossing (geen installatie of soft, gezien het onderhoud zo eenvoudig mogelijk moet zijn) die out-of-the-box werkt (mits beperkte config van bv een playlist).
- verschillende personen (minimum 4, max 30) moeten op hetzelfde moment verschillende mp3s kunnen beluisteren (wat ik hier noem 'audio on demand'). Dit mag draadloos zijn (voorkeur indien de batterij van de controller lang meekan) maar mag ook met draad zijn.
- deze personen moeten elk een eigen hoofdtelefoon hebben én een individuele bediening waar ze volgend, vorig, luider, zachter en/of nummers kunnen kiezen. Dit hoeft niet met een display, hoewel wel handig.
- de bediening (volgend, vorig, luider, zachter) moet werken zonder batterij (dus met draad), ideaal zou zijn als een normale smartphone kan gebruikt worden (maar dedicated controls is ook goed).
- de setup moet enkele jaren meekunnen (dus vb geen app op een smartphone die na enkele jaren niet meer ondersteund wordt, dus hier opnieuw liefst hardware)

Ik ben zelf echter onvoldoende op de hoogte van de mogelijkheden en moeilijkheden. Of dit dan upnp, een mediaserver, multiroom of een usb host mp3 player zou zijn, is me niet helemaal duidelijk. Hebben jullie voor dit probleem een oplossing?

Ik dacht dat Sonos, Logitech Squeezebox en miss airplay zoiets zouden kunnen doen. Maar het is me niet duidelijk of iedereen dan apart naar een nummer kan luisteren en skippen als het niet boeit. Bovendien wil ik niet te veel config mogelijkheden geven aan de luisteraar, ik wil dus niet dat de luisteraar een andere playlist kan kiezen. Tenslotte lijken me die systemen niet goedkoop als ik vb voor elke gebruiker (max dus 30) een controller van 300€ moet kopen...

Dus...
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Moet dit standalone zijn of zitten uw gebruikers achter een pc?
Gezien je spreekt van koptelefoons, en dat het eventueel met draad mag zijn.
kadded
Starter
Starter

Ideaal zou de gebruiker niet achter een scherm/PC zitten, maar enkel een bediening hebben. Iets van het genre Ipod Shuffle of iets met een kleinig schermpje (zoals vb de controller van Sonos).

En met standalone bedoel je de centrale of de bediening van de gebruiker?
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster

Standalone is voor de gebruiker. Betekent zoveel als dat ze een toestel moeten hebben dat enkel dat kan.

Hadden ze achter een pc gezeten dan kon je een webbased mp3-speler gebruiken. Zoiets http://www.xspf-player.com/index.html
En dan was het onmogelijk om iets te wijzigen aan de playlist door de gebruikers.

[edit]
Eigenlijk, mijn idee was zo stoem nog niet.
Wat gij moet doen is op een pc(server) uw eigen internet(intranet)-radio-station hosten dat enkel van binnenuit bereikbaar is.
http://radio.about.com/od/createinterne ... tation.htm

En dan bezorgt ge iedereen een player die dat protocol aankan.

Maar dan kunt ge ook bepaalde gebruikers gewoon via een pc laten luisteren. Diegene die smartphone hebben die ook wifi heeft, kunnen dan ook makkelijk via een app naar keuze luisteren. Je hebt zeer veel mogelijkheden omdat je via een protocol werkt op die manier, en basicly elk toestel dat het protocol ondersteunt kan gebruikt worden.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 685 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Ik denk niet dat je dan op elke client naar een ander nummer/andere stream kan luisteren. Of je moet evenveel radios opzetten als er streams zijn.

Nuvo had vroeger een MP3 player met Harddisk waar je 3 verschillende streams op kon hebben. Met elk hun eigen audio out.
Maar dat product is niet meer verkrijgbaar en was eigenlijk pokkeduur (x000,-€).

Moeten ze ook alle dertig naar een ander nummer/andere playlist kunnen luisteren ?

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
kadded
Starter
Starter

Hmm, het idee van die internetradio is inderdaad nog niet zo heel oninteressant. Het zou vb toelaten dat we die nummers regelmatiger in de wereld sturen. Dat van die wifi is nog niet zo slecht dus...

Maar ik vrees dat Joe ook wel een punt heeft: je kan niet 30 personen de kans geven om naar het nummer van hun keuze te laten luisteren.

Wat we niet nodig hebben is een playlist van nummers waar iedereen op hetzelfde moment naar hezelfde nummer moet luisteren. Wat we wel nodig hebben, is dat iedereen (dus inderdaad ong. 30 personen) elk individueel kunnen kiezen welk nummer ze willen beluisteren.
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster

Oei ja, dat detail had ik ff over het hoofd gezien :)
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ik denk dat je dan best uitkijkt naar een client kant die dat kan. En centraal een NAS met UPNP.

Sonos of logitech maar er zijn nog andere merken die dat hebben. DNT, Sangean, Grundig, Terratec, enz...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Share gewoon de drive (read-only) met MP3's op je netwerk... kan iedereen hem mappen en afspelen met de software die hij graag heeft.
kadded
Starter
Starter

@r2504: share zal niet volstaan, gezien er geen PC/laptops gebruikt worden maar enkel een minimale navigatie (volgend, vorig, play, stop). Het doel is om een lijst af te spelen die ik op voorhand bepaal en waar men niet via vb iTunes or the like moet navigeren. Doel is niet om de users maximaal te laten kiezen, maar om een makkelijk systeem waar de user enkel kan luisteren (en verder niets).

@Joe: inderdaad, daar lijk ik steevast op terug te komen. Iets ala Sonos, Logitech Squeezebox en aanverwanten. Nadeel hier is dat een oplossing voor 30 personen best duur wordt, gezien elk van de 30 een box nodig heeft (prijs €300) én een uitbreiding van de uitgangen. Ik hoopte op een android app iPhone app die niet enkel kon besturen (zoals er nu inderdaad bestaan voor Sonos én Squeezebox), maar eentje waarop je ook kon luisteren (vb met hoofdtelefoon). Dan zou een goedkope android (vb LG) wel eens een optie zijn (ong. €150 voor een basis model).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

kadded schreef:gezien er geen PC/laptops gebruikt worden
Wat dan wel... wat je gebruikt zal namelijk bepalen welke protocols mogelijk zijn (trouwens heel wat clients kunnen perfect overweg met een SMB share).
kadded schreef:Doel is niet om de users maximaal te laten kiezen, maar om een makkelijk systeem waar de user enkel kan luisteren (en verder niets).
Eerder schreef je dat een user maximaal en individueel moest kunnen kiezen ?
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 624 keer

Misschien is het makkelijker om iets geschiktst te vinden als je eerst eens vertelt wat je juiste bedoeling is.
kadded
Starter
Starter

@r2504
Wat dan wel... wat je gebruikt zal namelijk bepalen welke protocols mogelijk zijn
Zoals in een vorige post even aangehaald, heb ik eerder iets van het genre Sonos controller. Dat is dan geen laptop, geen PC, maar een controller (weliswaar met een display) die inderdaad enkel vooruit, vorige, stop, play, luider, zachter als functies heeft. Die eenvoud zoek ik met andere woorden.
Ik beheer naar welke lijst men luistert, de luisteraar kan enkel volgend, vorig...
Eerder schreef je dat een user maximaal en individueel moest kunnen kiezen
Niet echt zeker waar je dat haalt, maar om zeker te zijn en misverstanden te vermijden:
de user heeft een erg beperkte keuze, nl. volgend nummer, vorig nummer, play, stop, luider en zachter. Eventueel met een display (vb om informatie over het nummer te tonen. De user heeft dus de keuze naar welk nummer hij/zij luistert, maar kan enkel dat.
Of dit dan is met een dedicated controller zoals die van Sonos, een android/iPhone app (zoals Sonos en Logitech)... dat is niet belangrijk. Zolang hij/zij enkel vooruit, vorig, stop en play is het goed.
Laatst gewijzigd door kadded 28 aug 2011, 12:56, in totaal 1 gewijzigd.
kadded
Starter
Starter

iceke schreef:Misschien is het makkelijker om iets geschiktst te vinden als je eerst eens vertelt wat je juiste bedoeling is.
Zie eerste post. Het lijkt me toch al redelijk duidelijk in die eerste post.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

kadded schreef:Wat we wel nodig hebben, is dat iedereen (dus inderdaad ong. 30 personen) elk individueel kunnen kiezen welk nummer ze willen beluisteren.
Je underline'de het zelfs !
kadded schreef:Zoals in een vorige post even aangehaald, heb ik eerder iets van het genre Sonos controller. Dat is dan geen laptop, geen PC, maar een controller (weliswaar met een display) die inderdaad enkel vooruit, vorige, stop, play, luider, zachter als functies heeft. Die eenvoud zoek ik met andere woorden.
En ga je die dan zelf aankopen, is het voor op je eigen netwerk, ... kortom schets eens wat meer de context.
kadded
Starter
Starter

Je underline'de het zelfs !
Bon, de flexibiliteit die ik zocht (en inderdaad onderlijnde) is een beperkte flexibiliteit van de user. Niet een 'maximale' controle.
Maar toegegeven, wat ik later onzorgvuldig schreef als
waar de user enkel kan luisteren (en verder niets)
bedoelde ik als 'waar de user kan luisteren (vorig, volgend...) maar niet zelf kan bepalen welke playlist, niet in het systeem zelf kan duiken...
Anyway...

Wat betreft de context:
- het is een installatie die ik zelf aankoop en zorg dat het werkt
- die later, neit door mijn, wordt gebruikt en als het nodig is minimaal onderhouden moet worden (lees wel firmware update, maar niet zo complex als softupdate en config)
- een installatie die op verschillende plaatsen wordt geïnstalleerd en telkens andere mp3's zal spelen (dus niet op een fix netwerk vb in een kantoor, maar waar dan ook, enkel electriciteit is vereist)
- een installatie die makkelijk te plaatsen valt, waar je bij wijze van spreken enkel de stekker insteekt en je bent vertrokken

Is dat al duidelijker?
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Proficiat ! je hebt het gat in de markt gevonden !! of toch niet, wat is er mis met 30 ipod Shuffles of goedkopere clones ?
kadded
Starter
Starter

iceke schreef:Proficiat ! je hebt het gat in de markt gevonden !! of toch niet, wat is er mis met 30 ipod Shuffles of goedkopere clones ?
Goh, bedankt voor de constructieve bijdrage :-D

Wat er mis is met 30 iPod shuffles:
- batterij (kan opgelost worden)
- elke shuffle individueel de nummers op plaatsen
- bij een wijziging van een playlist (vb als er nummers bijkomen), moet je elke ipod aan een laptop hangen vs een centrale HD die in 1 keer alle users voorziet
- als je besluit over 30 'luisterplaatsen' te gaan, kan je mogelijks een hele dag bezig zijn om de ipods vol te stouwen met mp3's

Als je ideeën hebt, laat maar horen... :wink:
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Volgens mij moet je eerst weten wat je juist wilt en hoeveel geld dat mag kosten.
Je verlangt een business oplossing met consumer producten, opzich heb ik daar geen probleem mee, maar maak dan heel de situatie duidelijk.
kadded
Starter
Starter

iceke schreef:maar maak dan heel de situatie duidelijk.
Ok, hier ga ik niet op in lijkt me. Waarom niet:
1. Ik heb in mijn eerste en latere post echt wel gezegd wat ik zoek zowel in user experience, hardware, software als context. Geen idee wat je nog meer wilt weten
2. Ik heb gezegd dat een Sonos prijs nogal duur is voor 30, een exact budget hangt af van de fasering dus daar kan ik geen uitsluitsel over geven. Ik vermoed dat je wel merkt dat dit project in de verkenning zit en nog geen business plan meedraagt.

Excuses, maar je drie posts hebben niet veel bijgebracht, dit in tegenstelling tot de andere mensen.

Ik wil gerust antwoorden op specifieke vragen, maar algemene comments waar het antwoord te vinden valt in bovenstaande, voel ik weinig voor. Mocht ik jouw posts helemaal verkeerd begrepen te hebben, dan mijn excuses daarvoor. Maar ik zou echt niet weten wat je nog meer moet horen voor een verkennende vraag....
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1681 keer
Bedankt: 1476 keer
Recent bedankt: 7 keer
Provider
Te Koop forum

Eigenlijk zoek je gewoon naar een apparaatje dat bijvoorbeeld met je wifi connect, daar zijn muziek gaat halen en voor de rest een mp3 functionaliteit biedt? Een beetje zoals een mediaspeler voor je TV, maar dan portable :P.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Serieuze investering... stel dat een controller minimaal 100 euro kost (om nog maar niet te spreken over Sonos), da's dan al meteen 3.000 euro
kadded
Starter
Starter

@ Goztow: ik had gehoopt indeed dat het zo eenvoudig zou geweest zijn. lol Niet dus...

@r2504: Inderdaad, behoorlijke investering maar mits termijn doenbaar. Stel dat die oplossing niet beperkt blijft tot 1 merk (vb Sonos), dan kan je 'later' uitbreiden met een ander merk. Als de initiële kost voor >7 onder de 1000 blijft is het een optie. Als dit dan relatief 'merk onafhankelijk' is, dan is dit helemaal een optie. Zeker als je vb het centrale deel koopt en er dan als 'controller/speler' aankoppelt wat je maar wilt...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

En dit... http://nunzioweb.com/streaming_audio-example.htm Maak gewoon 30 webpagina's aan.
kadded
Starter
Starter

Heb ik ook even aan gedacht, probleem is wel dat je dan 3O schermen nodig hebt + 30 keyboards/computermuizen en een laptop running mamp/lamp/wamp of whatever. En ik vrees dat dit qua onderhoud lastiger is dan een hardware met firmware.

In essentie is dit eenzelfde als die Sonos, maar dan wat meer moeite initieel en later vrees ik... Good thought though.

Maar mss bestaat wat ik zoek niet voor een schappelijke prijs...
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Hoe kan je nu een degelijk antwoord verwachten op zo'n vraag ?
Stel dat het voor een hotel is, dan moet dat andere dingen kunnen dan bv. voor een WZC of op een beurs, school, audio guide in een bus enz.
kadded
Starter
Starter

Hoe kan je nu een degelijk antwoord verwachten op zo'n vraag ?
In de vorige posts staat wel degelijk de context. De case is relatief duidelijk voor de anderen op dit forum, dus ik laat het hierbij. Alvast bedankt voor de moeite.
Goztow
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Dit doet mij een beetje denken aan die simultaanvertalingsapparaten. Daar heb je een "kanaal" per taal. Misschien in die richting eens kijken?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

kadded schreef:Heb ik ook even aan gedacht, probleem is wel dat je dan 3O schermen nodig hebt + 30 keyboards/computermuizen en een laptop running mamp/lamp/wamp of whatever.
Waarom dat... ieder device dat een browser heeft volstaat
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: WimVerlinden
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 108 keer

Google music en bluetooth speakers 8)
Proximus Bizz Internet Fiber 500/500 Mbps & Business Fibernet 300 plus met Speedboost 300/50 Mbps (failover) -
Business Mobile Flex Pack - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV & Telenet TV
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

Met 30 wireless headsets voorzien van "on-ear" volume controle en controle van bijvoorbeeld WMP kunnen je klanten en jij toch wat ze willen:
  • jij stelt de play-lists samen;
  • je klanten kunnen het volume controleren en door jouw play-lists navigeren.
Kostprijs van zulke headsets ligt rond de 100 euro.

Tenzij je meer (nog niet genoemde) functionele behoeftes zou hebben, kan dit misschien een alles-in-één (headset + control) oplossing zijn.
Configuratie van hard- en software doe je zelf.
kadded
Starter
Starter

@eternum: good point. Daar ga ik eens over nadenken inderdaad. Nog niet eens aan gedacht...

@r2504:
ieder device dat een browser heeft volstaat
: inderdaad, daar heb je een punt. Zal ik ook eens over denken, zou mogelijks inderdaad wel kunnen volstaan. Dan volstaat 'een' device met een scherm, wifi en uitgang. Best goede suggestie eigenlijk, en wellicht makkelijk scalable.

@Goztow: geen idee waar je het over hebt, maar ik zal het eens bekijken indeed. Merci voor de hint.
Goztow
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Dat lost niets op... is eigenlijk gewoon een draadloos zender/ontvangertje.

Je moet aan de zender nog steeds de audio ANALOOG aanbieden (moet je dus al 30 soundcards hebben) !
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster

Aan $2,17 per soundkaart ($65,10 voor 30 stuks) is dat misschien wel weer (financieel) haalbaar. :wink:
Heb je in één keer een gigantisch "simultaan vertaalsysteem". 8)

Anyway, ergens in de keten zal je toch dertigmaal de conversie van digitaal (mp3) naar analoog (headset) moeten maken.
De keuze waar dit gebeurt, is aan de TS.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

eternum schreef:Aan $2,17 per soundkaart ($65,10 voor 30 stuks) is dat misschien wel weer (financieel) haalbaar. :wink:
Was eerst niet gaan kijken en had niet door dat het USB devices waren, anders was het niet eenvoudig ze in een PC te pluggen.
eternum schreef:De keuze waar dit gebeurt, is aan de TS.
Ik denk dat de keuze hem technologisch wordt opgedrongen... trouwens als hij dat vooraan de keten doet zit hij ook nog eens extra met de besturing (je moet namelijk feedback kunnen geven voor vorige/volgende track).
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Een Logitec Radio bvb, kost iets van een 130€.

J.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Misshien moet jij eens kijken naar de Raspberry PI... zou leuk project zijn.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:Ik denk dat de keuze hem technologisch wordt opgedrongen... trouwens als hij dat vooraan de keten doet zit hij ook nog eens extra met de besturing (je moet namelijk feedback kunnen geven voor vorige/volgende track).
Het feedback geven zou kunnen met 30 separate doch simpele (gecodeerde) RF zendertjes/ontvangertjes, input van de ontvangertjes via de seriële interface, etc. :lol:
Maar dat is technologisch natuurlijk wel een stapje terug.

't Lijkt hier intussen meer op een gratis denktank voor de TS. :angel:
Ik ben wel benieuwd wat voor oplossing de TS uiteindelijk zal implementeren.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”