Aldi verkoopt vanaf zaterdag 27/8 een overspanningbeveiliger.
http://aldi-bn.aldi.be/aldi_vanaf_zater ... 359_5.html
Is dit iets ?
Overspanningsbeveiliger Aldi de moeite waard ?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
- Bedankt: 120 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S25 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS1821+
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin Venu3
Samsung Galaxy S25 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS1821+
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin Venu3
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
- Bedankt: 387 keer
Het enige wat dat ding zou kunnen zijn is een soort varistor die kortsluit bij overspanning, waardoor dit ding de volle lading neemt en dus letterlijk opfikt.
Nu ik heb ervaring met varistors en zelfbouw audio. Toen een van mijn versterkers op de speakerterminal plots meer dan 60V gaf, is de 60Volt varistor gewoon doorgebrand door de print heen. Deze stond parrallel op de speakerterminals. De versterker kon 1000W bij 1 Ohm leveren dus go figure. 1000 Watt dissiperen op een schijfje met diameter 1.5 cm. Dus in geval van overspanning zou zo'n ding wel eens een brandgevaar kunnen zijn.
Een deftige overspanningsbeveiliging moet eigenlijk in serie staan en niet parallel zoals deze symptomatische manier van voltages onderdrukken. Een goede beveiliging staat in serie en onderbreekt het circuit permanent in geval van overspanning om de toestellen niet verder te beschadigen.
Wellicht dat de aldi schakeling ervoor zorgt dat zekering sneller afspringt (door de kortsluiting bij overspanning) dan dat de varistor gaat opbranden.
Nu ik heb ervaring met varistors en zelfbouw audio. Toen een van mijn versterkers op de speakerterminal plots meer dan 60V gaf, is de 60Volt varistor gewoon doorgebrand door de print heen. Deze stond parrallel op de speakerterminals. De versterker kon 1000W bij 1 Ohm leveren dus go figure. 1000 Watt dissiperen op een schijfje met diameter 1.5 cm. Dus in geval van overspanning zou zo'n ding wel eens een brandgevaar kunnen zijn.
Een deftige overspanningsbeveiliging moet eigenlijk in serie staan en niet parallel zoals deze symptomatische manier van voltages onderdrukken. Een goede beveiliging staat in serie en onderbreekt het circuit permanent in geval van overspanning om de toestellen niet verder te beschadigen.
Wellicht dat de aldi schakeling ervoor zorgt dat zekering sneller afspringt (door de kortsluiting bij overspanning) dan dat de varistor gaat opbranden.
- honda4life
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
- Bedankt: 391 keer
Ik blijf er ook bij dat die beveiligingen in serie beter hun werk doen.
Bij deze heb je misschien meer kans op overleven van de beveiliging bij inslag.
Maar eehm wat is nu 2€ meer op zo'n toestelletje als je vergelijkt met de prijs van een televisie/wasmachine/computer,...
Bij deze heb je misschien meer kans op overleven van de beveiliging bij inslag.
Maar eehm wat is nu 2€ meer op zo'n toestelletje als je vergelijkt met de prijs van een televisie/wasmachine/computer,...
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –