Hallo,
Ik heb zonet een huis gekocht met mijn vriendin en daar moeten met de tijd nog wat dingen in verbouwd worden. Zal nog niet voor meteen zijn, maar wie weet...
Heeft iemand van jullie een Multi-Room audio systeem in zijn huis? In plaats van in iedere kamer een radio te plaatsen zou het wel leuk zijn mocht ik in de keuken/badkamer/pc kamer/slaapkamer/living/... iets kunnen hangen/plaatsen. Ik heb momenteel een NAS systeem waar al mijn audio opstaat. Mocht ik hiervan uit al mijn muziek kunnen afspelen zou dit fijn zijn natuurlijk.
Puur informatief dus, wie heeft welk systeem thuis of is het mogelijk om geld te besparen en zelf dingen in elkaar te steken en wat zijn jullie ervaringen?
Ik kwam onderandere de Sonos tegen, Squeezebox, Cambridge Audio (AH10 audio hub).
Groeten
Ervaringen Multi-Room audio
- Heronic
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 426 keer
- Bedankt: 208 keer
Hangt volledig van het budget af.
Ideal (duurst) / domotica = overal boxen inwerken in muur/plafond, schakelaar voorzien voor bediening. Alle kabels naar centraal punt brengen waar ge dan nen unit kunt installeren.
Goedkoper = overal boxen inwerken in muur/plafond, alle kabels naar een centraal punt brengen, waar ge dan een receiver aansluit en de kamers opsplitst in 'zones'. Nadeel : geen bediening in kamer zelf (tenzij er receivers zijn die hier een oplossing voor hebben.)
Goedkoopste = de systemen zoals sonos.
Ideal (duurst) / domotica = overal boxen inwerken in muur/plafond, schakelaar voorzien voor bediening. Alle kabels naar centraal punt brengen waar ge dan nen unit kunt installeren.
Goedkoper = overal boxen inwerken in muur/plafond, alle kabels naar een centraal punt brengen, waar ge dan een receiver aansluit en de kamers opsplitst in 'zones'. Nadeel : geen bediening in kamer zelf (tenzij er receivers zijn die hier een oplossing voor hebben.)
Goedkoopste = de systemen zoals sonos.
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
My excuse? Being dunk. Whats yours?
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
- Bedankt: 685 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Sonos is zeker niet het goedkoopste systeem, zeker niet als je pakweg 4 of meer zones hebt.
De bijkomende kost per zone is relatief groot.
Xantech heeft ook multiroom en ook handige modules als je zelf wat wil 'knutselen'. Nuvo heeft ook 4 systemen, gaande van de simplese voor 4 zones/4bronnen tot 8 of 16 bronnen met de duurdere systemen.
J.
De bijkomende kost per zone is relatief groot.
Xantech heeft ook multiroom en ook handige modules als je zelf wat wil 'knutselen'. Nuvo heeft ook 4 systemen, gaande van de simplese voor 4 zones/4bronnen tot 8 of 16 bronnen met de duurdere systemen.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
- Bedankt: 53 keer
Ik zelf gebruik al een paar jaar Squeezeboxen om muziek te spelen in mijn badkamer,keuken en huiskamer. De 3 Squeezeboxen en 3 remotes (3 Squeezebox Duet's dus) zitten op mijn bekabeld netwerk (kan ook draadloos) en connecteren naar de SqueezeServer op mijn Synology NAS. De remotes werken redelijk goed, hoewel tegenwoordig ik enkel mijn smartphone gebruik om door mijn muziek te scrollen
De squeezeboxen spelen alles wat ik wil afspelen (MP3 & streaming). Er zijn trouwens leuke plugins te downloaden voor het systeem, hoewel ik daar geen ervaring mee heb.
Al bij al blijft het een amateuristisch systeem, maar voor de kost van een 700euro voor 3 zones mag ik denk ik niet klagen. Mijn ervaringen:
+ werkt gewoon via netwerk/WIFI ipv een eigen properietair protocol
+ support van een grote community "doe-het-zelvers"
+ android apps om je zones te besturen
+ goedkoop
- actieve boxen of kleine versterker nodig (zelf gebruik ik 3 DAYTON DTA-1 versterkertjes ingebouwd in de kast samen met de squeezeboxen)
- in sync spelen tussen verschillende zones levert soms een fractie van een seconde tijdsverschil op
Erg tevreden dus, hoewel de echte audiofiel of domotica-addict mij wss zal uitlachen

Al bij al blijft het een amateuristisch systeem, maar voor de kost van een 700euro voor 3 zones mag ik denk ik niet klagen. Mijn ervaringen:
+ werkt gewoon via netwerk/WIFI ipv een eigen properietair protocol
+ support van een grote community "doe-het-zelvers"
+ android apps om je zones te besturen
+ goedkoop
- actieve boxen of kleine versterker nodig (zelf gebruik ik 3 DAYTON DTA-1 versterkertjes ingebouwd in de kast samen met de squeezeboxen)
- in sync spelen tussen verschillende zones levert soms een fractie van een seconde tijdsverschil op
Erg tevreden dus, hoewel de echte audiofiel of domotica-addict mij wss zal uitlachen

al redelijk wat instalaties lopen met het systeem van apple aangevuld met denon of niles versterkers. Voordeel is dat het zeer flexibel is en altijd kan uitgebreid worden.
Van de systemen die men tot nu toe aanhaalde is dit zeker één van de goedkoopste en door de digitale uitgangen ook één van de betere.
Van de systemen die men tot nu toe aanhaalde is dit zeker één van de goedkoopste en door de digitale uitgangen ook één van de betere.