Werkelijke kosten VOIP (betamax) providers

Voor alle voice over ip gerelateerde onderwerpen kan je hier terecht
Plaats reactie
jorgo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 146 keer
Bedankt: 29 keer

Het is zeker niet nieuw wat ik ga aankaarten maar geeft wel stof tot nadenken bij het maken van simulaties om te weten wat het voordeligste is om mee te bellen.

Een factuur van Poivy van vorig jaar:

Code: Selecteer alles

www.poivy.com € 10.00
Transaction costs (excluding VAT) € 0.70
VAT (19.0 % ) € 2.03
Total ( including VAT ) € 12.73
Je betaalt dus 12,73 EUR om 10 EUR op te mogen gebruiken. Dit komt neer op een extra kost van 27,3%.

Hoeveel betaal je dan effectief per minuut, of per sms? Je zou denken dat de prijzen Incl VAT op de website bovenstaande kosten dekken:
1 minuut bellen naar een vaste lijn, als je geen freedays of over de FUP van 300minuten per week zit, kost 0.023 EUR

Kijk ik op mijn factuur dan kost 23 seconden bellen slechts 0,020 EUR:

Code: Selecteer alles

2011-01-06 	  	15:39:20 	  	+3211****** (Free Days Expired) 	  	00:00:26 	  	€ 0.020
Dat is dus de prijs die je in de linkerkolom ziet op de site van Poivy. Zonder VAT.

Stel dat je 10 EUR zou betalen om 10 EUR op te mogen gebruiken, dan was het heel simpel.
Bel ik alleen naar vaste nummers buiten mijn freedays dan kan ik 500 minuten bellen aan 2 cent per minuut en zit ik zonder krediet.

Fout

In werkelijkheid heeft het me 12,73 EUR gekost om 500 minuten te bellen. Je betaalt dus per minuut 2,546eurocent en niet 2,3 eurocent zoals op de website vermeldt staat!

Dit is een stijging van 10,69%

Je zou dus om de werkelijke kosten te berekenen altijd het tarief zonder VAT moeten nemen en hier 10,69% bijtellen om te weten wat je echt per minuut betaalt!

Andere addertjes onder het gras:

-Gesprekken worden afgerond per minuut . 23 seconden bellen kost je hetzelfde als 1 minuut. Bel je 1 minuut en 1 seconde, dan betaal je voor 2 minuten.
Dit in tegenstelling tot de aanbieders in België waar je per seconde wordt afgerekend, maar je wel vaak een setup kost per gesprek moet betalen.

-Het aantal minuten tijdens de freedays dat je gratis mag bellen staat vast op 500300 minuten per week, per ip-adres. Poivy behoudt zich wel het recht om hiervoor al gesprekken aan normale tarieven af te rekenen.

Ik vermoed dat dit zo voor alle Betamax klonen hetzelfde is?

Betamax zou nu actief zijn in Luxemburg waardoor je maar 15% VAT betaalt, iemand die dit kan bevestigen?

En zijn de Transaction costs hetzelfde gebleven, of zijn die ook gestegen?

Mochten er ergens rekenfouten of denkfouten in dit topic zijn, laat het zeker weten. Ik pas het dan ASAP aan.
Als iemand me kan antwoord op bovenstaande vragen kan geven kan ik een nieuwe kostensimulatie doen voor de werkelijke prijzen, alvast bedankt hiervoor :)
Laatst gewijzigd door jorgo 07 jan 2011, 14:05, in totaal 2 gewijzigd.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

jorgo schreef:Ik vermoed dat dit zo voor alle Betamax klonen hetzelfde is?
Hetgeen je beschrijft is voor PoivY.
Voor een volledige vergelijking van alle VOIP (betamax) providers ga je mijn inziens wel even zoet zijn...

Bijvoorbeeld:
  • PowerVoip (Betamax kloon) rekent wel een setup kost (connection fee) aan;
  • Bij 3StarsNet betaal je een jaarlijks abonnement;
  • Bij WeePee dan weer niet;
  • etc...
Laatst gewijzigd door ubremoved_15739 06 jan 2011, 17:47, in totaal 1 gewijzigd.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1004 keer
Bedankt: 3735 keer
Recent bedankt: 17 keer
Provider

Op mijn laatste statement waren transactiekosten 0,60 € (Visa)
Factuur komt van DellMont, Luxemburg en is met 15% BTW

Dus jouw berekening wordt dan:
10€ + 0.60€ + 15% = 12.19€
Je 500 belminuten kosten dan 12.19€ of 2,438€ / minuut
Dat is dus 6% meer dan de aangekondigde prijs (en geen 10.69%).

Als je echter voor 25€ heroplaadt, dan daalt is de transactie fee naar 2.4%

Persoonlijk vind ik dat wel een beetje muggezifterij. Hun tarieven zijn zo spectaculair veel goedkoper dan alle andere, dat die paar percent transactiekosten niets uitmaken.

Wat betreft de FUP: ik dacht dat je maximaal 300 minuten per week (= laatste 7 dagen) mocht bellen, dan worden normale kosten gerekend.

Philippe.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
fdgroote
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 5 keer

Op basis van de call logs en de uitgavenstaat van m'n kredietkaart voor de afgelopen 4 maanden ben ik ook eens aan het rekenen geslagen. (klik)

Aangezien ik wel eens wissel van Betamax-kloon - bij de goedkoopste van het moment koop ik 10€ belwaarde - heb ik mij niet beziggehouden om een uitsplitsing te maken tussen BTW en transactiekosten. Ik heb gewoon alles boven de 10€ verrekend zonder uitsplitsing.

Tot nu toe heb ik geen enkele provider gebruikt die een connectiekost aanrekent.

Ik heb doorlopend 2 verschillende Betamax-klonen in gebruik: 1 voor vaste lijnen te bellen, 1 voor GSM. Soms overschreed ik eens hun 'FUP'.

Inclusief BTW en transactiekosten kom ik op een gemiddelde prijs in Eurocent per minuut voor het bellen naar een
vaste lijn: 0,595 €c
gsm: 4,131 €c
Laatst gewijzigd door fdgroote 07 jan 2011, 00:12, in totaal 5 gewijzigd.
Haal meer uit uw geld met http://www.spaargids.be
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

jorgo schreef:Het is zeker niet nieuw wat ik ga aankaarten maar geeft wel stof tot nadenken bij het maken van simulaties om te weten wat het voordeligste is om mee te bellen.
philippe_d schreef:Hun tarieven zijn zo spectaculair veel goedkoper dan alle andere, dat die paar percent transactiekosten niets uitmaken.
fdgroote schreef:Inclusief BTW en transactiekosten kom ik op een gemiddelde prijs in Eurocent per minuut voor het bellen naar een
vaste lijn: 0,595 €c
gsm: 4,131 €c
Een heel mooi voorbeeld uit het dagelijkse leven!
En niet te vergeten: de besparingen die men realiseert op de abonnementskosten ten opzichte van de "gevestigde operatoren".
simon1991
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 19 keer
Provider

philippe_d schreef: Wat betreft de FUP: ik dacht dat je maximaal 300 minuten per week (= laatste 7 dagen) mocht bellen, dan worden normale kosten gerekend.
Correct!
fdgroote
Plus Member
Plus Member

eternum schreef:En niet te vergeten: de besparingen die men realiseert op de abonnementskosten ten opzichte van de "gevestigde operatoren".
Ik bespaar t.o.v. vroeger gemiddeld 25€ per maand, zie dit topic (klik).

Eerlijkheidshalve moet ik er nog bij vermelden dat in m'n excelfile er soms een eenzaam gesprek of fax via Weepee verloopt, maar dat heb ik er niet uitgefilterd.

Tevens zat ik bij het begin van mijn berekeningsperiode al over de helft van mijn freedays, dus wellicht is de werkelijke prijs voor gesprekken naar vaste lijnen nog ietske lager :-D
Laatst gewijzigd door fdgroote 07 jan 2011, 00:17, in totaal 2 gewijzigd.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 227 keer
Bedankt: 624 keer

Toen het nog Betamax was was het makkelijk, toen betaalde je voor 10€ geadverteerd 12.5€ dus 25% meer, nu je bij dellmont maar 15% btw betaalt, betaal je iets minder en is het niet zo snel uit het hoofd te rekenen ;-)
Anyway, m'n telefoonrekening is met 50% gedaald = ik zeer blij !
fdgroote
Plus Member
Plus Member

Nog meer omrekening indien je belkrediet koopt in USD :wink:
jorgo
Elite Poster
Elite Poster

Bedankt voor jullie reacties, veel interessante informatie uit boven gekomen!

Ik probeer hier alles even samen te vatten:

-BTW tarief is verlaagd van 19% naar 15%
-Transactiekosten zijn bij Visa blijkbaar lager, of zijn ook gedaald, tot 0,60 EUR

-Hierdoor kom je per 10 EUR slechts aan 6% verschil i.p.v. 10,69%

-Herlaad je voor 25 EUR dan is dit slechts 2,4%. Handig als je gebruik maakt van providers waar freedays geen rol spelen, anders lijkt het me voordeliger per 10 EUR te herladen om zo nieuwe freedays te bekomen.

-De FUP ligt op 300 en niet 500 minuten per week per ip-adres. Dit is aangepast in de topicstart.

Bedankt voor de aanpassingen, philippe_d

Dan nog over het nut van deze berekening:

Voor mij heeft het wel degelijk nut gehad want ik was niet op de hoogte van het aangepaste BTW tarief en lagere transactiekosten met creditcard. Verder weet ik nu dat je slechts ongeveer 6 procent bij de geadverteerde bedragen moet optellen.

Hierdoor kan je al een pak objectiever vergelijken tussen providers. Misschien is het mierenneuken maar bij grote getallen maakt het wel degelijk een verschil uit natuurlijk :-)
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1004 keer
Bedankt: 3735 keer
Recent bedankt: 17 keer
Provider

jorgo schreef:-Herlaad je voor 25 EUR dan is dit slechts 2,4%. Handig als je gebruik maakt van providers waar freedays geen rol spelen, anders lijkt het me voordeliger per 10 EUR te herladen om zo nieuwe freedays te bekomen.
Dit hangt natuurlijk van je verbruik af. Als je belkrediet ook gebruikt om naar GSM te bellen, of naar bestemmingen die niet gratis zijn, dan ben je beter met grotere bedragen te herladen ... anders cumuleer je gewoon freedays die niet opgeraken ;)
Philippe.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
jorgo
Elite Poster
Elite Poster

Dat was inderdaad het punt dat ik wou maken, maar mijn uitleg faalde :oops: :lol:
Nog eens bedankt voor de aanvulling, philippe_d!
fdgroote
Plus Member
Plus Member

Een update: Op basis van de call logs en de uitgavenstaat van m'n kredietkaart voor de eerste 6 maanden van 2011 ben ik terug eens aan het rekenen geslagen.

Inbegrepen kosten: BTW en transactiekosten van de Betamax-provider, wisselkoerskosten van de kredietkaartmaatschappij (Easyvoip verkoopt belkrediet in $).
Aangezien ik wel eens wissel van Betamax-kloon - bij de goedkoopste van het moment koop ik 10€ (resp. 10$) belwaarde - heb ik mij niet beziggehouden om hiervan een uitsplitsing te maken.

Niet inbegrepen kosten: Ik heb internet over raw-copper bij EDP, de 10€ 'telephony' die ik er maandelijks betaal reken ik NIET mee, daar ik hun VoIP niet gebruik.

Ik heb 4 verschillende Betamax-klonen in gebruik:
Poivy en Justvoip voor vaste lijnen te bellen (Soms overschreed ik eens hun 'FUP').
Jumblo en Easyvoip voor GSM.
Gesprekken, Skypen, doorschakelingen en faxen via Weepee.

Inclusief bovenvermelde kosten kom ik op een gemiddelde prijs in Eurocent per minuut voor het bellen naar een

--------------------------Duur--------Totaal-----Aant--€c/min
Op maandbasis-------22:44:01---€ 9,17-----158---€c 0,6725
----------------------------------------------------------------------
naar vaste lijn--------19:15:05----€ 3,07-----115---€c 0,2653
naar gsm--------------3:28:56-----€ 6,11-----43-----€c 2,9236

In totaal 55,04€ uitgegeven voor 948 uitgaande gesprekken voor een totaalduur van 136:24:09.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 626 keer
Bedankt: 390 keer
Recent bedankt: 5 keer
Provider

fdgroote schreef:De Niet inbegrepen kosten: Ik heb internet over raw-copper bij EDP, de 10€ 'telephony' die ik er maandelijks betaal reken ik NIET mee, daar ik hun VoIP niet gebruik
Welkom fdgroote....ik ken U ook van spaargids :-D

Als je zo bezeten bent van cijfers en getallen, waarom betaal je dan raw copper? gewoon 10 € telephony@home nemen, en evt. uw nr. porteren naar weepee, nomado,....
Dan blijf je gewoon 10 € betalen, da's 3,34 € minder dan raw copper.

en misschien off-topic.
scarlet internet only @ 35 €(iets lagere snelheid) biedt U een besparing van 10 €/maand (120 €/jaar) aan in uw geval. De voip zal er in elk geval niet onder lijden.....

P.S. Ik zit -voorlopig nog- ook bij edpnet :-)
Laatst gewijzigd door satsurfer 05 jul 2011, 12:06, in totaal 1 gewijzigd.
fdgroote
Plus Member
Plus Member

@ Satsurfer

Hey, leuk je hier ook te zien :-)

Ik betaal wel degelijk 10 € telephony@home en heb dus een EDP VoIP account, maar ik maak er geen gebruik van (behalve om noodnummers te kunnen bellen en als backup). Alle inkomende gesprekken komen binnen via een (geporteerd Belgacom) telefoonnummer bij Weepee. Zoals je schrijft is dit inderdaad goedkoper dan 'raw copper'.

We zien wel wat Scarlet en EDP doen, m'n jaartje is nog niet om...
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 626 keer
Bedankt: 390 keer
Recent bedankt: 5 keer
Provider

fdgroote schreef:We zien wel wat Scarlet en EDP doen, m'n jaartje is nog niet om...
bij mij is het om, maar heb gewoon schrik van service/kwaliteit bij scarlet. Onlangs nog horrrorverhalen van collega gehoord. Blijkbaar is er nog niets veranderd in al die jaren.

en betaal 31,46 (met TA korting) + 10 € telephony@home = 41,46 = 6,5 € meer dan scarlet, maar profiel is iets hoger (30 ipv 25 en 4,5 ipv 3,5)

Is betamax goedkoper dan telephony@home. Bel jij meer dan de gratis 1800 belminuten van edpnet?
fdgroote
Plus Member
Plus Member

Gemiddeld maandelijks 1115 minuten naar vaste lijnen voor 3,07€. Waarom zou ik dan 5€ aan Edp betalen?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”