Goeiemorgen,
Omdat jullie hier blijkbaar ook heel wat kennis hebben mbt voip, heb ik me geregistreerd om hier een paar vraagjes te stellen.
Momenteel hebben wij een skynet adsl verbinding en een belgacom classic telefoonlijn.
Nu zouden we volledig willen overstappen naar edpnet, dus ook geen telefoonlijn meer bij belgacom maar edpnet telefonie als optie nemen.
We hebben reeds een fritzbox fon die momenteel enkel dient om uit te bellen via poivy.
Deze fritzbox staat achter een lancom modem/router en dit zou zo bij voorkeur moeten blijven.
De bedoeling is om binnenkomende gesprekken via het edpnet voip account te laten gebeuren en uitgaande via poivy of iets dergelijks.
Mijn belangrijkste vraag: werkt dit met het voip account van edpnet en moet ik daarvoor iets doen in de modem zoals een poort forwarden om binnenkomende gesprekken te kunnen ontvangen?
Een paar bijkomende vragen:
1) ik veronderstel dat het geen probleem is om het bestaand telefoonnummer naar weepee over te brengen en zo ja, wat met het telefoonnummer van edpnet?
2) ivm met plaats fritzbox: kunnen de telefoonkabels dezelfde zijn die nu reeds liggen, maw van dergelijke lengte zijn?
3) er is nu een kleine vertraging via voip waardoor we merken dat ofwel de correspondent vertraagd reageert ofwel er door mekaar wordt gesproken. Is dit eigen aan voip? Voor de rest is de kwaliteit zeker goed en hebben we ook geen problemen met echo of dergelijke.
4) ik heb wel wat gelezen over de fritzbox zelf een ppp sessie te laten maken. Kan dat in deze situatie met de fritzbox achter de modem en zo ja, klopt de veronderstelling dat dan de verbinding minder/niet onderhevig is aan de belasting van de internetverbinding?
Alvast bedankt om hierop te reageren.
Ernie
Vraagje switch lijn & installatie fritzbox fon
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
- Bedankt: 3750 keer
- Recent bedankt: 12 keer
Dit is een zaak van "trial and error": gewoon proberen ...Ernie schreef:Mijn belangrijkste vraag: werkt dit met het voip account van edpnet en moet ik daarvoor iets doen in de modem zoals een poort forwarden om binnenkomende gesprekken te kunnen ontvangen?
* Indien beide toestellen UPnP ondersteunen, zou het portforwarden automatisch moeten gaan.
* Indien niet zal je waarschijnlijk de SIP poort (5060/tcp, 5060/udp) en RTP poorten (7078+32/udp) moeten forwarden naar de fritzbox.
Dat is zoals jij verkiest.Ernie schreef:1) ik veronderstel dat het geen probleem is om het bestaand telefoonnummer naar weepee over te brengen en zo ja, wat met het telefoonnummer van edpnet?
* je kan je bestaand telefoonnummer porteren naar Weepee (en dan je edpnet nummer niet gebruiken, of beide gebruiken).
* je kan je bestaand telefoonnummer porteren naar edpnet in plaats van bij hen een nieuw nummer te vragen.
* als je een bestaand nummer porteert, moet je dat doen voor je de lijn opzegt bij BGC, anders riskeer je dat je nummer verloren gaat.
ik begrijp je vraag niet. Je zegt zelf dat je de bestaande opstelling wil behouden (fritzbox staat achter een lancom modem/router). Gezien dan alles over VoIP gaat, heb je geen telefonkabels meer ?Ernie schreef:2) ivm met plaats fritzbox: kunnen de telefoonkabels dezelfde zijn die nu reeds liggen, maw van dergelijke lengte zijn?
Een (kleine) vertraging is eigen aan VoIP, maar is afhankelijk van je internetverbinding. Met een goede verbinding (vb VDSL2) heb je daar helemaal geen last meer vanErnie schreef:3) er is nu een kleine vertraging via voip waardoor we merken dat ofwel de correspondent vertraagd reageert ofwel er door mekaar wordt gesproken. Is dit eigen aan voip? Voor de rest is de kwaliteit zeker goed en hebben we ook geen problemen met echo of dergelijke.
Indien edpnet 2 PPPoE sessies toelaat, dat kan je dit overwegen. Het voordeel is niet zozeer de belasting van de internetverbinding, maar dat de FB een eigen publiek IP krijgt, waardoor je alle typische problemen met port forwarding kan vermijden.Ernie schreef:4) ik heb wel wat gelezen over de fritzbox zelf een ppp sessie te laten maken. Kan dat in deze situatie met de fritzbox achter de modem en zo ja, klopt de veronderstelling dat dan de verbinding minder/niet onderhevig is aan de belasting van de internetverbinding?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 302 keer
- Bedankt: 57 keer
Bedankt voor je uitvoerig antwoord!
Intussen zitten we al via EDPnet op het internet maar er is nog een probleempje met de telefoon - heb hiervoor een ander bericht geplaatst in het EDPnet forum.
Ik heb al wat gezocht naar informatie ivm die poorten maar geen eenduidig antwoord gevonden.
Indien het wel kan, moet de Fritzbox ook een DSL toevoer krijgen - veronderstel ik. Kunnen die 2 'telefoonstekkers' dan gewoon op mekaar zonder de filters? Ik veronderstel dat die filters/splitters sowieso nu overal weg kunnen, niet?
Intussen zitten we al via EDPnet op het internet maar er is nog een probleempje met de telefoon - heb hiervoor een ander bericht geplaatst in het EDPnet forum.
Ernie schreef: Mijn belangrijkste vraag: werkt dit met het voip account van edpnet en moet ik daarvoor iets doen in de modem zoals een poort forwarden om binnenkomende gesprekken te kunnen ontvangen?
Ik denk dat de modem geen UPnP ondersteunt, kunnen dat ook andere poorten zijn vermits je 'waarschijnlijk' typt?philippe_d schreef: Dit is een zaak van "trial and error": gewoon proberen ...
* Indien beide toestellen UPnP ondersteunen, zou het portforwarden automatisch moeten gaan.
* Indien niet zal je waarschijnlijk de SIP poort (5060/tcp, 5060/udp) en RTP poorten (7078+32/udp) moeten forwarden naar de fritzbox.
Ik heb al wat gezocht naar informatie ivm die poorten maar geen eenduidig antwoord gevonden.
We hebben gekozen om bestaand nummer naar EDPnet te porteren.philippe_d schreef: Dat is zoals jij verkiest.
* je kan je bestaand telefoonnummer porteren naar Weepee (en dan je edpnet nummer niet gebruiken, of beide gebruiken).
* je kan je bestaand telefoonnummer porteren naar edpnet in plaats van bij hen een nieuw nummer te vragen.
* als je een bestaand nummer porteert, moet je dat doen voor je de lijn opzegt bij BGC, anders riskeer je dat je nummer verloren gaat.
Ernie schreef:2) ivm met plaats fritzbox: kunnen de telefoonkabels dezelfde zijn die nu reeds liggen, maw van dergelijke lengte zijn?
Ik bedoelde dat wanneer de Fritzbox bij het binnekomend punt komt te staan, of ik dan de binnenbekabeling kan gebruiken om een telefoontoestel erop aan te sluiten die in een andere ruimte staat - dus een langere kabel ipv de korte die aan een telefoontoestel hangt.philippe_d schreef:ik begrijp je vraag niet. Je zegt zelf dat je de bestaande opstelling wil behouden (fritzbox staat achter een lancom modem/router). Gezien dan alles over VoIP gaat, heb je geen telefonkabels meer ?
Ernie schreef:3) er is nu een kleine vertraging via voip waardoor we merken dat ofwel de correspondent vertraagd reageert ofwel er door mekaar wordt gesproken. Is dit eigen aan voip? Voor de rest is de kwaliteit zeker goed en hebben we ook geen problemen met echo of dergelijke.
De snelheid is iets hoger geworden omdat EDPnet een 6/0,6Mbit profiel heeft gegeven en heb de indruk dat het daardoor beter is.philippe_d schreef:Een (kleine) vertraging is eigen aan VoIP, maar is afhankelijk van je internetverbinding. Met een goede verbinding (vb VDSL2) heb je daar helemaal geen last meer van
Ernie schreef:4) ik heb wel wat gelezen over de fritzbox zelf een ppp sessie te laten maken. Kan dat in deze situatie met de fritzbox achter de modem en zo ja, klopt de veronderstelling dat dan de verbinding minder/niet onderhevig is aan de belasting van de internetverbinding?
Hoe kan ik weten of ik 2 PPPoE sessies kan maken? Heb al op de EDPnet wiki pagina's gekeken en in google gezocht maar niks hierover gevonden.philippe_d schreef:Indien edpnet 2 PPPoE sessies toelaat, dat kan je dit overwegen. Het voordeel is niet zozeer de belasting van de internetverbinding, maar dat de FB een eigen publiek IP krijgt, waardoor je alle typische problemen met port forwarding kan vermijden.
Indien het wel kan, moet de Fritzbox ook een DSL toevoer krijgen - veronderstel ik. Kunnen die 2 'telefoonstekkers' dan gewoon op mekaar zonder de filters? Ik veronderstel dat die filters/splitters sowieso nu overal weg kunnen, niet?
Heppie NY!