hoe voip bellen met klassiek toestel?

Voor alle voice over ip gerelateerde onderwerpen kan je hier terecht
Plaats reactie
gunny
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 3 keer

Er zou een toestel bestaan waar je een klassiek telefoontoestel op kunt aansluiten om voip (skype, enz.) mee te kunnen bellen. Hoeft niet draadloos te zijn.
Iemand een idee welk toestel ze daar mee bedoelen? Hoe goedkoper hoe beter.
Het is om aan te sluiten op internet-zonder-vaste-lijn van Belgacom (bbox2).
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 582 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

De BBOX2 zélf is eigenlijk al zo'n toestel, maar ik weet niet of je daar die VoIP-instellingen zelf in kan instellen, ik heb zo niets :).

Het toestel waar jij op doelt is denk ik een ATA, bvb eentje van Grandstream: http://www.grandstream.com/index.php/pr ... e-adaptors
gunny
Pro Member
Pro Member

Nog even vermelden: bedoeling is om te kunnen bellen zonder dat er een computer op staat (dus geen usb headset).
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 582 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

Dan geldt m'n antwoord nog steeds ;).
Goofie
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Volgens mij bestaan er twee soorten telefoons hiervoor...
(1) klassieke pots telefoon met de 2 draadjes, die je in een RJ 11 stekker stopt - ouderwetse telefoon.
Deze kun je waarschijnlijk op je BBOX aansluiten mits configuratie van i-talk (die eigenlijk VOIP is).

(2) Een echte VOIP-telefoon die je met een RJ45 stekker verbindt, aansluit op je LAN dus (is een feite een computer).
Deze VOIP telefoon stel je dan in via een webinterface.
Ik heb zo'n SNOM (M3) decttoestel http://www.voipandgo.be/ dat goed werkt.
EDIT
(3) Dan heb je inderdaad nog de adapters die je RJ11 telefoon toelaten om op het LAN aangesloten te worden (RJ 45)
Hiermee heb ik geen persoonlijke ervaring, maar kijk eens op de website van een voip-handelaar en waarschijnlijk vind je hier wat meer info.
In een schema ziet dat er zo uit:
http://www.voipandgo.be/media/upload/im ... DGO(1).jpg

Je moet niets zoeken achter de verwijzingen naar VOIPandGo, maar heb er persoonlijk wel goede ervaringen mee gehad.
Waarschijnlijk zijn er nog heel wat vergelijkbare leveranciers te vinden op het wereldwijde web...

Succes
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3752 keer
Recent bedankt: 14 keer
Provider

Buiten de hardware mogelijkheden die de vorige posters beschreven hebben, heb je dan natuurlijk ook nog een abonnement nodig bij een of meerdere VoIP providers.
Afhankelijk van je behoeften (wil je alleen kunnen uitbellen, of wil je ook een vast nummer) zijn er verschillende mogelijkheden.

Wat betreft de hardware: alle voorgestelde oplossingen (VoIP ATA, VoIP router, VoIP telefoon) werken op het SIP protocol. Daarmee kan je niet skypen (tenzij via een SIP-to-skype gateway zoals aangeboden door WeePee)
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
gunny
Pro Member
Pro Member

het SIP protocol. Daarmee kan je niet skypen
was toch eerder naar jumblo aan het kijken: 3 cent per minuut naar Belgium Mobile lijkt mij zeer interessant.
gunny
Pro Member
Pro Member

Goofie schreef:(2) Een echte VOIP-telefoon die je met een RJ45 stekker verbindt, aansluit op je LAN dus (is een feite een computer).
Ik dacht dat die allemaal veel duurder waren, maar bij voipandgo zie ik bvb. deze "Siemens Gigaset A58H" voor geen 50 euro. Tja, voor die prijs kan ik moeilijk gaan prutsen met een klassieke telefoon en zo'n kastje er tussen, die kosten toch ook minstens 40 euro.
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 275 keer
Bedankt: 90 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

meon schreef:De BBOX2 zélf is eigenlijk al zo'n toestel
... en een klassieke telefoon zal je waarschijnlijk ook wel ergens hebben liggen.
Dan heb je alles reeds in huis en moet je verder geen uitgaves doen :roll:
Internet/TV: Orange Zen Fiber + TV Vlaanderen
Kabelmodem: Arris CM3500B
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
Mobiel: Mobile Vikings / Samsung Galaxy S23
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

gunny schreef:
Goofie schreef:(2) Een echte VOIP-telefoon die je met een RJ45 stekker verbindt, aansluit op je LAN dus (is een feite een computer).
Ik dacht dat die allemaal veel duurder waren, maar bij voipandgo zie ik bvb. deze "Siemens Gigaset A58H" voor geen 50 euro. Tja, voor die prijs kan ik moeilijk gaan prutsen met een klassieke telefoon en zo'n kastje er tussen, die kosten toch ook minstens 40 euro.
Dat is (bijna) waar. :wink:
Doch de "Siemens Gigaset A58H" is enkel de handset! Je moet ook nog een basisstation hebben...

Een aanbieding van deze handset inclusief het basisstation vind je: Beiden zijn dus totaal oplossingen qua hardware.
Inpluggen, configureren en bellen maar! :angel:

In dit bericht Onderwerp: Voip met dommel en sagem modem heb ik een korte beschrijving gegeven van zulke "Siemens Gigaset VoIP" toestelletjes.
Op het eind van dit bericht Onderwerp: aanvraag telenet vaste telefoon vind je enkele YouTube videootjes met wat extra informatie betreffende de Siemens Gigaset A580IP met de A58H handset (hardware configuratie + software configuratie).
Lees deze berichten best eens eventjes door.

Maar inderdaad, jouw principe blijft uiteraard geldig: voor een relatief klein bedrag (65 euro) heb je een hardware oplossing die qua mogelijkheden een beduidend groter gebruiksgemak biedt!
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

ik zou ook gaan voor het gigaset ding, maar wat je eigenlijk zoekt is kort gezegd een apparaat met FXO

FXS is voor om uw bestaande koper paar op uw voip netwerk toe te voegen, .. bv als je er een fax van wil maken of whatever
FXO is voor analoge apparaten op een voip netwerk aan te sluiten.

http://www.3cx.nl/voip-sip/fxs-fxo.php
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”