Keuze Home Cinema

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Plaats reactie
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 62 keer

Allemaal ,

Mits UB een wijd verspreide community bezit pols ik even naar eventuele hulp

Men mediacenter is aan vervanging toe (zowel de pc als de logitec 5.1 die eraan hangt via SPDIF) , dit zal men laptop op zich gaan nemen mits deze HDMI out heeft en een bluray en de nog resterend te kiezen hardware

Wie raad er welke set aan ? 5.1 liefst graag minstens en als het kan (of bestaat) draadloze speakers (enkel stroom dus dan) , maar is geen vereiste maar als je zoiets kent zet er maar bij (de achterste speakers kan ik de bedrading haast niet wegwerken ...)

Ook liefst je raad onderbouwen

Alvast dank
The eternal and true pessimist :D
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 624 keer

Versterker : Budget Sony | Midprice : Onkyo | High End | Pioneer
Boxen : Budget : Qaccoustics | Midprice: B & W | High End : Monitor Audio
TV : Budget Sony | Midprice: Panasonic | High End : Philips
Mediaspeler Video : Boxee of Xbmc speler
Mediaspeler Audio : Squeezbox ! waarom ? http://www.enjoythemusic.com/magazine/e ... ezebox.htm

Waarom geen typenummers ? Ga kijken en luisteren in de winkel !
Laatst gewijzigd door iceke 19 jun 2011, 10:30, in totaal 1 gewijzigd.
TiTanium
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 721 keer
Bedankt: 472 keer
Provider

Ik zou persoonlijk niet voor de draadloze oplossingen gaan en ook niet voor een complete 'set'. Deze sets kunnen teleurstellend overkomen als het op kwaliteit aankomt. Zou je eventueel een budget kunnen opgeven aub?
Ik had dit paar maand geleden ook voor. Ik wil een set maar met een plafond van 1300€ en moet toch langer meegaan dan een 'wegwerp mentaliteit set' gaan. Ik heb dan geïnvesteerd in deze versterker.
Pioneer Vsx-920 ( http://vandenborre.be/WEB/NL/Page115.vd ... abfZt8cq6k ) 449€
meer info: http://www.pioneer.be/nl/products/42/98 ... index.html
Ik heb mijn speakers dan in Nederland besteld omdat dit direct de prijs drukte
Ik heb gekozen voor Magnat speakers. Ze zijn betaalbaar en hun geluid is echt wel zeer goed.
Mijn speakers:
2x Magnat Supreme 2000 als front (http://www.youtube.com/watch?v=j8cQ-uy1DEM)
2x Magnat Supreme 1000 als rear (http://www.youtube.com/watch?v=E50z9Rztpe4)
1x Magnat Supreme 250 als center
1x Magnat Supreme A301 als Sub
Ik heb toen veel films gezien op youtube en uiteindelijk heb ik geen seconde spijt van deze investering.
Mijn installatie:
http://www.youtube.com/watch?v=x1R4-MMj-Hc
Ik heb op alles 5 jaar garantie :)
Computer: Be Quiet! Dark Base 900 ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix OC
Home Assistant: NUC8i3BEH2 ~ 16GB DDR4 ~ Conbee II
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ Curved
Mobile: Samsung S24 Ultra 1TB & Samsung Tab S9 Ultra 5G
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: U6-mesh ~ AC-Mesh
Provider: Telenet OneUP for 5 ~ CV8560E
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1379 keer
Bedankt: 509 keer

Budged ? Denk dat de dt-politie nu helemaal de tenen aan het krullen is :p.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Heb je gelijk ? Ja
Gaan we nu elke post die een spelfout bevat een negatief duimpje geven ? Ik niet.
Ga ik elke poster die off-topic komt zeveren over een spelfout een negatief duimpje geven ? Dacht het wel.
Had me dan een pm gestuurd, dan had ik het ook wel aangepast hoor.
a3ke
Elite Poster
Elite Poster

budget , geen idee eigenlijk

ik had al een setje gezien van 500 € en vond dat al veel

maar ben wel van mening dat iets prijs kwaliteit dan meer mag kosten als het me jarenlang "goed" is

zou dus enkel een receiver moeten hebben en boxen , heb nog een 50 " plasma van samsung die nog een beetje mee moet gaan

bluray dvd zou dan via de laptop gaan (ook H264 en .mkv etc)
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

LOL duimpjes... jammer dat er geen icoontje voor lange tenen bestaat.

Ontopic: ik zou ook geen wireless speakers nemen. Sowieso moet je elke speaker dan toch nog afzonderlijk poweren en heb je dus een hoop stopcontacten en netsnoeren, en de kwaliteit van wireless gaat nooit kunnen matchen met simpele wired speakers. De helft van de kostprijs gaat wellicht in het wireless gedeelte gaan en niet in de geluidskwaliteit.
Met een budget van €500 ga je wel niet zo ver komen voor amp + 5.1 speakers. Dus je zal sowieso wel beperkt zitten tot de all-in-one's en/of typische PC multi-media oplossingen a la Logitech. Ik zou me dan ook gewoon wat baseren op reviews online, want wie voor dergelijke oplossingen gaat, gaat typisch sowieso niet echt hoge audio-eisen hebben (waar niets mis mee is, overigens).
TiTanium
Moderator
Moderator
Provider

a3ke schreef:budget , geen idee eigenlijk
ik had al een setje gezien van 500 € en vond dat al veel
Ik zou er wel rekening mee houden dat zulke setjes een groot nadeel hebben. Als de receiver stuk gaat dat je meestal de hele boel kunt wegsmijten. Tenzij het een setje is met 5.1 boxen en een aparte versterker.
Als je er dan toch niet te veel wil aan geven en je niet veel ingangen nodig hebt kan je eventueel een set van logitech nemen. 299€ en daar kan je ook de nodige voldoening van krijgen.
Mijn raad?
Doorbijten en voor een degelijkheid kiezen.
Als je normaal doet met speakers gaan die in principe bijna nooit stuk.
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: U6-mesh ~ AC-Mesh
a3ke
Elite Poster
Elite Poster

Heb nu zo dat eerste model logitec 5.1 Z 3000 dacht ik , alreeds 8 jaar in gebruik :eek:

Maar het begint te haperen en heeft al 2 verhuizen meegemaakt

Deze hangt nu aan een HTPC , meer een desktop pc maar kom , via TOSLINK

Heel tevreden van al die jaren eigenlijk :oops:

Was toen in mijn ogen het best haalbare prijs kwaliteit

Aan uw post titanium heb ik voorlopig het meeste aan , al zie ik wel dat de receiver al geupgrade is naar een 921 model (ipv 920)

De investering heb ik er dan wel voor over hoor , ik nam al van voren aan dat die set van 500 € niet zozeer de beste keuze was , laat staan prijs kwaliteit

Goede adressen voor me voor aankoop van deze apparaturen ? Of nog meer goede ervaringen met andere modellen ? eventueel via kenissen ?
TiTanium
Moderator
Moderator
Provider

Mijn speakers zijn gekocht in Nederland namelijk: http://www.eshop.nl/ (Heb ze echter wel eerst horen spelen in de mediamarket.)
Mijn Receiver heb ik gekocht bij vandenborre omdat hun garantievoorwaarden de beste waren.
Mijn center en sub komen van conrad omdat ze daar dat moment in afslag stonden. Dus hetgeen ik gewoon heb gedaan is verschillende winkels bezocht om alle onderdelen eens te testen en te horen, en als ik alles had ben ik beginnen zoeken op het internet voor de beste prijzen en zo heb ik tot !!! 530€ bespaard(op de speakers).
Speakers in belgie waren: (249x2) + (199x2)= bijna 900€ (nederland toen (139x2)+(109*2) = 496€)
de center heb ik 82€ betaald en de sub 179€ (de normale prijzen waren toen 299 voor de sub en 89.99 voor de center)
Alles bijeen zou mijn speakerset als ik dit in 1 winkel had besteld normaal 1.284,99€ gekost hebben.
Nu door al het opzoekwerk heb ik voor alle speakers 756,99€ betaald. Versterker was 469€ maar kan je nu nog vinden in vandenborre voor 449€. De opvolger is inderdaad de 921 maar bied niets meer dacht ik. Wat ook handig is, is het feit dat deze ook internet radio ondersteund die je via u pc kan instellen en dat hij zijn eigen volledig kan afstellen.
Zonder opzoekwerk: 1.753,99€
Met opzoekwerk: 1.225,99€
EDIT: Oh ja, had hiervoor de logitech z680 set en was hier ook content van, tot ik deze installatie hoorde :)
iceke
Elite Poster
Elite Poster

q acoustics 2000 cinema speakers hebben al verschillende prijzen gewonnen omdat ze veel geluid voor weinig geld geven, knal daar dan een Sony STR-DH810 bij( of een Onkyo versterker als je veel plaats hebt (warmte!)). Zelf ben ik nog altijd onder de indruk van de Kef eggs, geen melkdozen en toch prachtig geluid.
TiTanium
Moderator
Moderator
Provider

Vind nu wel als gewoon 'audio' geluid ook belangrijk is zoals hier dan zou ik toch niet zo snel naar zulke speakers gaan. Dan lijkt mij 3 weg luidsprekers beter geschikt.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Daar heb je een punt, maar dan zal je toch ergens moeten kiezen waar het zwaartepunt ligt, een set die, en goed is voor muziek en goed is voor home cinema voor minder dan 1000€?
a3ke
Elite Poster
Elite Poster

I like this discussion :)

ALs het is om dat die paar 100 op te leggen voor een deftige installatie die jaren gaat meegaan en enorm kwaliteit geeft , daar teken ik wel voor

Voorlopig heb ik al paar uur gezocht enzo maar blijf ik bij titanium voorstel blijkbaar compleet kwa advies , toch al zeker voor de speakers , de av receiver lees ik echt zoveel verschillends :S :(
TiTanium
Moderator
Moderator
Provider

A/V receiver heb ik pioneer genomen. Dat model heeft zeer goede reviews, heeft een verbruik binnen de perken (245W) (onkyo durft tot +600W verbruik gaan). Het internetradio gedeelte vind ik ook een pluspunt, zeker als je ze kan instellen via u pc. Ik heb bij deze versterker ook een microfoon gekregen die in staat is om elke speaker apart te regelen, zodat je niet verplicht bent om een rechthoekige kamer te hebben. De versterker wist mij te vertellen dat ik 1 speaker verkeerd had aangesloten :oops: (klopte nog ook :oops: ). Het feit dat deze ook multizone ondersteund ben ik in staan om in meerdere ruimtes muziek te leveren. (Dit is toekomst gericht, als ik eindelijk een huis kan kopen :p). Mijn vorige versterker was een gewoon versterker dat ondertussen 30 jaar oud is en nog altijd fantastisch speelt, eveneens het merk Pioneer. Ik heb aan het twijfelen geweest tussen Onkyo, Denon en Pioneer. De winkelier heeft mij gezegd "prijs/kwalitatief die pioneer."

Ik vind dat een duur investering alles moet kunnen leveren. Ik kan nu van muziek genieten op laag volume zonder er wordt ingeboet in kwaliteit. Men vorige set had een bepaald volume nodig om 'goed' te klinken. En als ik pech had kwam de sub er soms nogal graag boven uit. Nu muziek zonder sub (versterker regelt alles zelf) en de mooie bassen/midden/hoge tonen die uit de speakers komen. Als ik naar een film kijk met alles erop en eraan, was ik in begin enorm verschoten dat de speakers ook zeer gedetailleerd geluid geven. Glas hoor je vallen tot het allerkleinste stukjes. En mijn vrouw wordt zot als ik Pirates of de Caribean opzet. Ze vind die kanonnen niet zo leuk :twisted: :twisted: :D (Subwoofer geeft de effecten die het moet geven, en bij muziek zwijgt ie mooi en zo moet het :))
Als je nu net dezelfde installatie neemt als ik komt het op
Bij http://www.eshop.nl voor de speakers:
728.75€ (5.1) + pioneer vsx920k 449€ = 1177,75.
Als je ze is wil horen, ben ik bereid om u eens te laten passeren (mechelen ligt niet zo ver van hier :))
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Toen ik mijn reciever kocht (enkele jaren geleden) waren de Pioneers in de hogere prijsklasse ideaal, zelfde pluspunten die Titanium opsomt, in een prijsklasse lager had je dan de Onkyo's. Een vriend van me had die staan, maar daar kon je dus een ei op bakken terwijl mijn Pioneer gewoon handwarm blijft.
Ga je in een nog lagere prijsklasse shoppen, moet je zeker de Sony recievers een gaan beluisteren.
Nog een tip, koop een reciever die zelf de luidsprekers kan juist zetten, een goeie homecinema staat of hangt met de juiste setup, als je reciever een auto-tune functie heeft is dit op een half uurtje gedaan, als je dit handmatig moet doen ben je veel langer bezig.

Qua luidsprekers is het simpel... of heel moeilijk. Je blijft bij de gevestigde waarden ala KEF, B&W, Monitor Audio enz. en koopt daar afzonderlijke luidsprekers met 3weg frontspreakers. Of je zoekt tot je een setje gevonden hebt van een niet bekend merk die op dit moment goeie luidsprekers aanbieden aan een goeie prijs. (Koop een boekje, schuim de fora af en ga daarna luisteren in een winkel) (Qacoustics 2000 cinema is zo'n setje)
Ik heb Kef eggs en hoewel deze prachtig klinken voor home cinema hoor je duidelijk het gemis van 3weg frontspeakers als je audio opzet, maar ik (zij ;-) )wou geen hoop dozen in de living, ooit worden de frontspreakers nog wel eens vervangen door een degelijk setje bookshelf speakers.
a3ke
Elite Poster
Elite Poster

@titanium : zou het eens moeten doen eigenlijk , de enie hier in de buurt dat ik weet die schuift alles behalve Bose en B & W etc af als rommel ....
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

a3ke schreef:die schuift alles behalve Bose en B & W etc af als rommel ....
De grote vraag is of hij het verschil zou merken in een blinde test met andere merken ?

Vermoedelijk gebruikt hij ook alléén gouden kabels ?
TiTanium
Moderator
Moderator
Provider

Inderdaad, die hun eigen instellen dat zijn de gemakkelijkste. Bij pioneer noemt dit "Advanced MCACC". Hetgeen wat Pioneer bevoorbeeld ook doet.
Om u een idee te geven:
MCACC: http://www.youtube.com/watch?v=ol51xT8k ... r_embedded
Nog enkele pluspunten:
PQLS voor betere HDMI audio:
Sound Retriever AIR:
Internet Radio:
zou het eens moeten doen eigenlijk , de enie hier in de buurt dat ik weet die schuift alles behalve Bose en B & W etc af als rommel ....
Ze proberen inderdaad altijd zeer dure kabels aan te smeren. Mijn duurste kabel is mijn subwooferkabel. Die kostte 59.99€.
Ze proberen altijd 'monstercable' aan te smeren. Die kabels zijn zeker hun centen niet waard vind ik. En bose is bucht :)
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Ze zijn niet allemaal zo hoor, op de Sint-katelijnevest in Antwerpen heb je een hoop audio winkels op een hoop zitten, er zijn daar genoeg winkels die zeggen dat je geen speakerkabel van 100€/meter moet kopen. Het voordeel van die winkels is dat je op een namiddag je bijna alle merken eens na elkaar kan horen, neem vooral je eigen cd's/dvd's mee.

Je moet voor je zelf uitmaken wat bullshit is en wat niet, mijn oren zijn nogal aan de slechte kant, het verschil tussen speakers van 500,1000 en 2000€ hoor ik maar al te goed, ga je daar over dan hoor ik het verschil amper tot niet. Of er een verschil zit in kabels van 10€ de meter of 100€ de meter ga ik me al helemaal niet aan wagen. Doe vooral zelf de test, heb je een budgeT (ja ik leer elke dag bij) van 1000€ begin dan te luisteren van 500€ tot 2000€, zo weet je wat je mist of waar je teveel geld aan uitgeeft.
a3ke
Elite Poster
Elite Poster

Onkyo TX-SR576 7.1 receiver

wat denken jullie hiervan ?

weet 1 te koop staan voor 260 €
TiTanium
Moderator
Moderator
Provider

Hetgeen ik direct lees:
- Warmte ontwikkeling
- Verbruik 480W
- Geen upscaling (wel 1080P repeater)
- Geen Dolby TrueHD of DTS-HD Master Audio
+ Wide Range Amplifier Technology
+ Prijs (260€ dan)
+ 7.1
+ Gemakkelijk in gebruik
+ Veel aansluitmogelijkheden
+ Microfoon voor speakersetup
+ Actieve 2de zone (multizone)
Deze set heeft voor zijn prijs meer pluspunten dat ik kan vinden dan minpunten. En heeft eveneens een mooie prijs. Nu nog u speakertjes zoeken :beerchug:
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Als je die vrij kan zetten is dat een mooie reciever, in een gesloten kast raad ik die af. Het voordeel van een 2de hands is dat hij al los gespeeld is ;-)
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

titanium schreef:- Geen upscaling (wel 1080P repeater)
Waarom zie je dit als nadeel ?
Upscaling is enkel nuttig als de upscaling beter is dan die van je TV én van je afspeler. En dan nog moet je dan zeker zijn dat zowel je afspeler als TV zodanig ingesteld kan worden dat hij zelf niet meer scalet of bewerkt. Bvb, je TV moet dan al absoluut een resolutie hebben van exact 1080x1920 of anders gebeurt er daar toch nog ook rescaling als hij 1080p binnenkrijgt.
rtl
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 35 keer
Recent bedankt: 1 keer

ik heb zelf een onkyo 607 en over dat verbruik kan ik maar één ding zeggen: dat is piekvermogen
je moet mij eens uitleggen hoe een pioneer 290W kan verbruiken door 7x160W te leveren aan speakers...

de nieuwste generatie onkyo's heeft trouwens ook internetstreaming, en als ik eens snel naar een aantal internetfora kijk zijn er precies redelijk wat problemen met die pioneer streaming?

dat onkyo's warm worden is waar, dus je moet ze in een open ruimte zetten

in jouw plaats zou ik eens verder kijken op avforums.com en avsforum.com en zien wat de mensen daar zeggen over de verschillende types
... en vervolgens ze allemaal eens gaan beluisteren voor je iets koopt

ps: b&w speakers zijn high-end, niet midrange (da's eerder wharfedale, kef en klipsch), bose is rommel
pps: als je echt een high-end receiver wil, kies dan marantz
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Lijkt me nogal kort door de bocht om merken direct als low, med of high end te bestempelen zeker als ze verschillende productlijnen hebben.
Heb zelf B&W speakers (de 3-reeks van 10j geleden), waar ik overigens zeer tevreden van ben, maar ik zou ze nu niet direct als high-end bestempelen. Waren rond de €500 voor 2+2+1 (later pas een subwoofer bijgekocht).
iceke
Elite Poster
Elite Poster

ff verduidelijken wat ik bedoelde met budget,midprice,high end.
Als je gaat shoppen voor speakers heb je in de goedkopere prijsklasse een mooi setje van Qacoustics, bij B&W moet je niet de goedkoopste speakers kopen maar als je van plan bent de duurste uit de reeks te kopen heb je meer waar voor je geld bij Monitoraudio.
Hetzelfde voor de recievers, de goedkope reeksen van Sony zijn vrij goed, prijs/kwaliteit/mogelijkheden zit je perfect bij Onkyo en wil je alles uit de kast halen kijk dan ook naar de topreeks bij Pioneer.
Jelly
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 17 keer
Provider

Voor audio telt des te meer alles zelf beluisteren, want iedereen zijn smaak verschilt, elk type klinkt anders.
Probeer ook te luisteren op een plaatst dat overeenkomt met jouw setup thuis.

Dus ik vrees dat we hier nog zo veel advies mogen schrijven als we willen als het niet naar de smaak is van de luisteraar staan we nog nergens...
Everything that has a beginning has an end.
a3ke
Elite Poster
Elite Poster

titanium schreef: - Geen Dolby TrueHD of DTS-HD Master Audio
http://www.trustedreviews.com/Onkyo-TX- ... tem_review

Zou deze wel ondersteunen ?
rtl
Elite Poster
Elite Poster

ja die ondersteunt dat uiteraard wel
TiTanium
Moderator
Moderator
Provider

The TX-SR576 supports most but not all audio codecs available. You get Dolby Digital EX, DTS ES, Dolby Pro Logic IIx, DTS Neo:6 and DTS 96/24 decoding however not Dolby TrueHD or DTS-HD Master Audio.
Hier lees ik iets anders :s
a3ke
Elite Poster
Elite Poster

idd , dju , her en der lees je verschillende dingen

is een belangrijk puntje toch vind ik
rtl
Elite Poster
Elite Poster

hah, lol die ondersteunt dat idd niet: http://www.eu.onkyo.com/en/products/tx-sr576-34923.html
bizar, dat is pas vanaf versie 577 geïntroduceerd...

nuja, koop gewoon een 579 of een 609 en dan heb ja dat probleem niet... ;)
a3ke
Elite Poster
Elite Poster

klopt , maar dan niet aan die prijs van die 576 ;)
iceke
Elite Poster
Elite Poster

piept eens op ibood vandaag...
a3ke
Elite Poster
Elite Poster

was te laat :(

blijf nog twijfelen over de 820 , 821 , 826 en 920/921 van pioneer

ik zie er de **** verschil in , of verwaarloosbaar vind ik

ding is dat er nu wel op die lagere modellen meestal soldes te vinden zijn ...

en dan uiteraard de keuze van speakers ook

ik lees enorm goede dingen van de 3 wek magnat etc , maar de ruimte zou zich beter lenen naar 2 weg tafelmodelletjes en/of sateliet speakers :S

en daar lees ik dan niet veel goeds over :P
TiTanium
Moderator
Moderator
Provider

Het voordeel van mijn speakers is dat ze op de grond staan. En als je dan voor iets kleiner zou gaan zou ik bij bookshelf blijven.
Ik heb gisteren voor de eerste keer met de foute 128 van Q is doorgespeeld. Heel de buurt heeft er van kunnen genieten :angel:
a3ke
Elite Poster
Elite Poster

a3ke schreef: blijf nog twijfelen over de 820 , 821 , 826 en 920/921 van pioneer , de lagere reeksen staan nu in promo her en der
iceke , titanium

zien jullie de (belangrijke) verschillen tussen de voorgestelde receivers ?
TiTanium
Moderator
Moderator
Provider

Ik kan er niet eerlijk op antwoorden :) Ik ga vol voor de 920K gaan omdat ik er ongelooflijk te vrede over ben. Hij heeft alle functies dat ik nodig heb, hij heeft een goede prijs. Hij heeft mij nog nergens teleurgesteld. De 921 is de opvolger.
Edit:
Het zijn precies kleine verschillen buiten dat de 820(1) 5.1 is
826 = 130W/uitgang
920 = 140W/uitgang
921 = 150W/uitgang
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”