waarom Ethernet aansluiting op Digicorder?

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
StV
Starter
Starter

Mijn Telenet aansluiting is momenteel zo:
Modem --> switch --> Powerplug --> andere Powerplug achter de TV --> naar de Ethernetaansluiting van de Digicorder.
Zo is dat een tijd geleden aangesloten door de mensen van Telenet.

Nu is mijn vraag, WAAROM heb je ethernet nodig op je Digicorder? Gisteren trok mijn vriendin per ongeluk één van de Powerplugs uit en de Digicorder bleef gewoon perfect verder werken. Ik dacht dat die Ethernet aansluiting er moest zijn voor de digitale TV gids ofzo. Bij wijze van test heb ik net beide Powerplugs uitgetrokken, dus er komt geen enkel Ethernet signaal aan bij de Digicorder momenteel. De Digicorder steekt wel in via Coax.

Kan iemand hier wat meer uitleg over geven?

Alvast bedankt!!
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

De digicorder zal inderdaad perfect werken. Wanneer je echter gebruik wilt maken van de EPG (Elektronische Programma Gids) zal die maar twee dagen voorop kunnen gaan, terwijl met interactiviteit kun je tot twee weken voorop gaan. Ook programma's aanvragen (VoD) werkt niet zonder interactiviteit.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1005 keer
Bedankt: 3746 keer
Recent bedankt: 19 keer
Provider

De ethernet verbinding van je Digicorder dient om jouw toestel inter-actief te maken.
Met een inter-actieve Digicorder (2-way communicatie) kan je bijvoorbeeld:
  • - e-mail op je TV ontvangen/versturen.
    - internet raadplegen.
    - online extra (betalende) opties bestellen, VOD, de fameuze "rode" knop gebruiken.
Zoals je proefondervinderlijk hebt vastgesteld, blijft de digicorder perfect werken zonder de ethernet aansluiting. Zelfs de decoder Firmware updates zullen perfect binnenkomen (via de coax).
Ik heb ook digitale TV, en heb de installateur niet binnengelaten: ik hoef al deze extra's niet, die alleen maar geld kosten (vb "rode knop") ...

PS. Zelfs zonder inter-actieve digicorder is het mogelijk bepaalde extra opties (vb bijkomende zenderpaketten) te laten activeren (telefonsich).
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
StV
Starter
Starter

Hartelijk dank voor de informatie!
De rode knop gebruik ik nooit en een programma gids die 2 dagen kan vooruit zien is meer dan genoeg. Die Powerplugs werden behoorlijk warm (en dus energieverbruik) dus ik ben blij dat ik ze gewoon kan uit laten nu als ze voor mij toch weinig nut hebben.

Mvg
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 87 keer

Hier hetzelfde. Modem steekt bijna nooit in het stopcontact, want die interactie rommel heb ik toch niet nodig. Vermits ik gelukkig geen internet via Telenet heb, kan die modem dus gerust uit het stopcontact. Ik steek hem enkel in het stopcontact als ik naar een heruitzending van het journaal (VRT) wil zien vanuit de luie zetel (ipv computer).

Eigelijk geldt hetzelfde hier voor de digibox. Deze steekt nooit in het stopcontact, tenzij er uitzonderlijk een digitale zender nodig is. Voor de rest volstaat analoog nog en door de slechte tv is er toch geen kwaliteitsverschil te merken. Ik heb eigelijk enkel digitale tv voor de 12% ipv 21% btw.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

driesve schreef:Ik heb eigelijk enkel digitale tv voor de 12% ipv 21% btw.
Dan bespaar je zo'n 12 euro per jaar... echter dankzij de activatiekosten is TN hier de eerste 5 jaar mee weg.

De verlaagde BTW is dus eerder een broekzak vestzak operatie waar enkel TN beter van wordt (en dat was niet de bedoeling).
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1955 keer
Recent bedankt: 7 keer

StV schreef:Nu is mijn vraag, WAAROM heb je ethernet nodig op je Digicorder?
Om je Digicorder te laten communiceren met de Telenet-servers.
Eén puntje werd nog niet aangehaald:
- versturen van gedetailleerde informatie over je tv-gebruik
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

raf1 schreef:- versturen van gedetailleerde informatie over je tv-gebruik
Heb je hiervoor enig bewijs... of is het maar een veronderstelling (technisch kan het in ieder geval).

Trouwens wat eveneens niet vermeld is... mensen die meer dan één decoder hebben, en een extra pakket moeten ook een netwerkverbinding hebben aangezien de decoders elkaar controleren ivm. sharing van het pakket.
MadCompie
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 10 keer

Komt de programmagids ook via ethernet? Voor ik TN had kon ik dat oproepen via de menu van de TV zelf? (dus via coax)
ʞǝǝd ıʇ sıɯdlǝ
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 110 keer
Provider

Enne softwareupdates gaan toch ook via de Ethernetverbinding? ;-)
Nu ja, niet dat er veel zijn...
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 46 keer

MadCompie schreef:Komt de programmagids ook via ethernet? Voor ik TN had kon ik dat oproepen via de menu van de TV zelf? (dus via coax)
Ja ... max 2 dagen via coax, om tot 2 weken verder te gaan via ethernet.
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Zoals in mijn bericht onder OP stond.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:
raf1 schreef:- versturen van gedetailleerde informatie over je tv-gebruik
Heb je hiervoor enig bewijs... of is het maar een veronderstelling (technisch kan het in ieder geval).
http://www.gva.be/nieuws/media-en-cultu ... steem.aspx
In hoeverre er vandaag actief statistieken gegenereerd worden weet ik niet. Maar de settopbox 'praat' alleszins zéér regelmatig met de server.
VoD-kijkcijfers worden alleszins bijgehouden. Wat Telenet intern doet, weet je ook niet. Er is echter wel een afdeling opgericht die zich toespitst op datamining van "klantengegevens" voor commerciële doeleinden.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

raf1 schreef:In hoeverre er vandaag actief statistieken gegenereerd worden weet ik niet
Dat het kan is niet meer dan logisch, maar verder maak je dus duidelijk niet gefundeerde veronderstellingen (waarmee ik ook niet zeg dat het niet zo is). Concreet moet je dus je connectie 24/7 gaan sniffen om te kijken wat er over en weer gaat... dan pas kan je in het beste geval (aangezien men de data zou kunnen encrypteren) een gefundeerde uitspraak doen.
raf1 schreef:Maar de settopbox 'praat' alleszins zéér regelmatig met de server.
Inderdaad, ze downloaden EPG data.
MadCompie
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 10 keer

En dan? Mag dat niet of zo? Op deze manier zullen de kijkcijfers tenminste geloofwaardiger overkomen!
ʞǝǝd ıʇ sıɯdlǝ
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

MadCompie schreef:En dan? Mag dat niet of zo?
Privacy wetgeving... en je zou hiervoor toch bewust je toestemming moeten voor geven, alsook terug van kunnen uitschrijven.

Telenet zijn reputatie kennende ligt morgen alle data op straat en kan iedereen zien wanneer en hoeveel jij naar natuurfilms kijkt :lol:
byter
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 7 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ken schreef:Enne softwareupdates gaan toch ook via de Ethernetverbinding? ;-)
Nu ja, niet dat er veel zijn...
De updates komen via de coaxkabel. Daarvoor moet de netwerkkabel dus niet inzitten ;p
raf1
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:Dat het kan is niet meer dan logisch, maar verder maak je dus duidelijk niet gefundeerde veronderstellingen (waarmee ik ook niet zeg dat het niet zo is).
Je gaat nogal kort door de bocht door te stellen dat ik niet gefundeerde veronderstellingen maak. Dat is geenszins het geval. Ik weet zeker dat er statistische data verzameld wordt, ik weet gewoon niet of deze reeds aangewend wordt in concrete grafieken die door managers worden beoordeeld.

Ik kan alvast meedelen dat iedereen die een Digibox in huis heeft, in oktober 2010 toestemming gegeven heeft om statistieken te verzamelen:
Telenet Algemene Voorwaarden schreef: 12.4. De Digibox/Digicorder is uitgerust met software die toelaat uitgevoerde handelingen met de Digibox te registreren. Deze gegevens worden geregistreerd met het oog op het ontdekken van technische of andere problemen, het verbeteren van de dienstverlening (zoals software- updates, het beter laten functioneren van de diensten) en het verhogen van de efficiëntie van de diensten. Deze gegevens worden niet doorgegeven aan derden. Wel kunnen statistische gegevens in geaggregeerde vorm worden aangewend door Telenet en derden.

Veronderstellingen zijn het dus geenszins, al heb ik geen zicht op wat Telenet intern doet natuurlijk.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Ik weet best wel dat het kan, en dat ze zich ingedekt hebben... maar ik moet de eerste netwerk trace hier nog zien met het effectieve bewijs.
Kenneth
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 6 keer

Je gaat nogal kort door de bocht door te stellen dat ik niet gefundeerde veronderstellingen maak
er is toch een groot verschil tussen de uitspraak "- versturen van gedetailleerde informatie over je tv-gebruik" en het verzamelen van anonieme informatie. Komt voor jou misschien op hetzelfde neer maar toch anders van toon.

Denk dat toch ongeveer iedereen op de hoogte is van het feit dat dergelijke gegevens verzameld worden of kunnen verzameld worden. Bij de colruyt krijg je ook geen zo'n korting plus-kaart (of hoe het ook noemt) voor je schoon ogen é.

Als je met zo'n zaken problemen hebt, moet je al helemaal niet meer met de auto naar de kust gaan. Daar kan gans je rit langs de kust gevolgd worden.

Data verzamelen is de dag van vandaag de normaalste zaak van de wereld (of dat terecht is, laat ik in het midden). Daarom ook is er de privacy commissie é
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1005 keer
Bedankt: 3746 keer
Recent bedankt: 19 keer
Provider

De discussie ging in feite niet over het feit of je hier problemen mee hebt of niet. Data verzamelen is inderdaad de normaalste zaak van de wereld geworden.

De kern van de discussie was het feit zelf dat Telenet blijkbaar toegang heeft tot "gedetailleerde informatie over je tv-gebruik", en dat de klant hiermee - via de kleine lettertjes - expliciet toelating voor heeft gegeven.

Je kan dit dus vermijden door je Digicorder niet inter-actief te maken (en hier ging de originele topic over).
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 279 keer

Kan ik ergens een technisch schema vinden hoe de toestellen juist verbonden zijn bij een TN aansluiting;
want er is sprake van een modem, switch,decoder en een TV maar hoe en met welke kabels zijn die juist verbonden ?
mvg
Laatst gewijzigd door jackho 06 jun 2011, 16:17, in totaal 1 gewijzigd.
Kenneth
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 6 keer

En dat is zeker? Dat je de informatie winning stopt als je de ethernet kabel niet aansluit?
Er kan niets via de coax kabel verstuurd worden? Als er updates en dergelijke via de coax kunnen, kan er dan geen data terug?

Is geen terechtwijzing of zo é. Is echt vragend gesteld
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

jackho schreef:Kan ik ergens een technisch schema vinden hoe de toestellen juist verbonden zijn bij een TN aansluiting;
want er is sprake van een modem, switch,decoder en een TV maar hoe en met welke kabels zijn die juist verbonden ?
mvg
Pagina 15... http://media.tn-media.be/others/pdf/bro ... SS_DEF.pdf al dacht ik ooit betere gezien te hebben bij TN, maar kan ze niet meteen vinden.
Kenneth schreef:Er kan niets via de coax kabel verstuurd worden? Als er updates en dergelijke via de coax kunnen, kan er dan geen data terug?
Nee, er kan geen data terug over de coax vanuit je Digicorder (er bestaan wel modellen met ingebouwde EuroDocsis modem maar die gebruikt TN niet, ze gebruiken steeds je bestaande modem verbonden via de ethernet poort).
dasmewat
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 14 keer

Dit zijn dingen waar een normale gebruiker nooit bij stil staat .Ik trek maar een aantal stekkers uit,2 dagen is meer dan genoeg ,dank voor de tips !
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”